Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defekt ABS pumpe på ellers fin bil. Verksted og spesialist klarer ikke reparere. Hva gjør man?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Honda Del Sol, 1993 modell som er i veldig fin stand. Motoren går som en kule, Targa-taket går på skinner, lakken er fin og man skulle ikke trodd at man kunne finne så lite rust på en japansk bil fra 90-tallet her i Norge.

Da jeg kjøpte den i 2019 var jeg informert om at ABSen ikke fungerte på bilen, og fikk den til veldig god pris den gangen pga av det. Den er bare sommerkjørt siden den gang, så at ABS ikke fungerte har ikke vært alt for problematisk for meg siden bilen er så lett at den uansett stopper bedre enn de fleste vanlige biler. Den har vært gjennom 2 EU godkjenninger hvor den ikke ble poengtert noe gale med ABSen, men nå i sommer var det avdekket at den ikke fungerte, og bilen ble ikke godkjent pga av dette.

Jeg har vært innom 2 ulike verksted for å høre om de kunne fikse dette og få bilen godkjent, men ingen av dem får tak i riktige deler, og ingen kan reparere den jeg har. Jeg tok kontakt med et spesialverksted (Actronoics) som normalt sett får tak i deler og kan reparere defekte ABS-systemer, men etter litt epost frem og tilbake så konkluderer de med at de heller ikke får tak i de riktige delene og derfor ikke kan hjelpe meg videre.

Så jeg har en fult fungerende veteranbil, som går som en klokke, som jeg ikke kan få godkjent pga en mangel som verksteder ikke klarer å utbedre. Finnes det da ingen måte å få denne bilen til å bli godkjent igjen? Er det ikke mulig å bygge om bremsesystemet og koble vekk hele ABS systemet? Jeg er under forståelse for at ABS ikke var krav i biler før 2004, og at noen 90 tallsbiler som fremdeles er på veiene kjører uten dette? Eller er bilen nå kun skrapmetall?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke 100% sikker men ganske sikker på at hvis bilen er levert med ABS så skal denne fungere på EU-kontroller.

Dessverre er dette den brutale virkeligheten for noen biler. Deler kan ikke skaffes så de må skrotes. Hvis du ikke har gjort det allerede så kunne du hørt med et Honda verksted om det kan bygges om. Lite trolig da det er mange deler som skal passe i sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problenet er at om bilen kommer med ABS fra fabrikk, blir det feil på EU kontroll selv om det ikke var påbudt på den tiden.

Du kan jo høre med verkstedet om delenummer på de defekte delene, også importere de selv, om du finner de på nett i japan eller usa f.eks.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Valkyria skrev (31 minutter siden):

Jeg har en Honda Del Sol, 1993 modell som er i veldig fin stand. Motoren går som en kule, Targa-taket går på skinner, lakken er fin og man skulle ikke trodd at man kunne finne så lite rust på en japansk bil fra 90-tallet her i Norge.

Da jeg kjøpte den i 2019 var jeg informert om at ABSen ikke fungerte på bilen, og fikk den til veldig god pris den gangen pga av det. Den er bare sommerkjørt siden den gang, så at ABS ikke fungerte har ikke vært alt for problematisk for meg siden bilen er så lett at den uansett stopper bedre enn de fleste vanlige biler. Den har vært gjennom 2 EU godkjenninger hvor den ikke ble poengtert noe gale med ABSen, men nå i sommer var det avdekket at den ikke fungerte, og bilen ble ikke godkjent pga av dette.

Jeg har vært innom 2 ulike verksted for å høre om de kunne fikse dette og få bilen godkjent, men ingen av dem får tak i riktige deler, og ingen kan reparere den jeg har. Jeg tok kontakt med et spesialverksted (Actronoics) som normalt sett får tak i deler og kan reparere defekte ABS-systemer, men etter litt epost frem og tilbake så konkluderer de med at de heller ikke får tak i de riktige delene og derfor ikke kan hjelpe meg videre.

Så jeg har en fult fungerende veteranbil, som går som en klokke, som jeg ikke kan få godkjent pga en mangel som verksteder ikke klarer å utbedre. Finnes det da ingen måte å få denne bilen til å bli godkjent igjen? Er det ikke mulig å bygge om bremsesystemet og koble vekk hele ABS systemet? Jeg er under forståelse for at ABS ikke var krav i biler før 2004, og at noen 90 tallsbiler som fremdeles er på veiene kjører uten dette? Eller er bilen nå kun skrapmetall?

https://styreenheter.no/honda-crv-abs-esp-styreenheter/

Lenke til kommentar

En Del Sol er jo i bunn å grunn en Civic så det burde ikke være så vanskelig å finne deler, hvis du er helt sikker på at feilen ligger i ABS pumpa så kan du begynne å søke på delenummer. Er nesten garantert at Honda har brukt den samme pumpa på flere modeller.

Amayama er forresten gull for oss som driver med eldre japanske biler.

https://www.amayama.com/en

Lenke til kommentar

Bilen ble bygget på Honda Civic og kom med 1.6 literen som standard for det europeiske markedet; en eller annen hugger kan ha en slik liggende på lager.

Bil1din kan skaffe mye rart og han Juger'n kan være verdt ett forsøk?

Lenke til kommentar

Ta delenummeret og søk i det vide og brede. Finn ut hvem som har brukt, hvilke biler samme del kan ha blitt brukt i. Mulig det må bygges om litt for å få inn en nyere pumpe f.eks. Dette er nok noe som Honda entusiast grupper på FB vet mye om vil jeg tro, mange som sitter på enorm kunnskap om slike ting. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...