Gå til innhold

Woke og moderne politisk korrekthet


Anbefalte innlegg

Litt interessert i meningene her på forumet. 

Når ble det slik at en kunne identifisere seg som hvasomhelst, at det finnes et udefinerbart antall kjønn, og argumentering med følelser fremfor fakta? 

Når ble vi plutselig så ultraliberale og krenkbare? Disneyprinsesser får plutselig andre hudfarger, og et annet opphav. Om du bruker feil pronomen er det en kardinalsynd, og du burde bannlyses til evig tid. Ikke gå ut med navnet til gjerningsmannen, så mister du jobben og blir omtalt som rasist.

Hvite middelklassekvinner går med palestinaskjerf og skriker "from the river to the sea" uten å kunne plassere verken Israel, eller Palestina på et kart. 

Hva skjedde? 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har funnet ut at når det gjelder visse ting, selv om jeg kanskje har meninger om det, da f eks kjønnsidentitet, så tenker jeg at det er noe jeg Irl holder for meg selv. Og egentlig også online. Jeg er imot transkvinner i kvinneidrett, jeg er imot personer med penis i kvinnegarderoben. Men utenom det så synes jeg ikke tema er så viktig at jeg MÅ si hva jeg mener overalt, og såre mennesker fordi jeg mener noe. Jeg kjenner transpersoner irl,  det er ikke noe kostnad for meg å kalle dem det de ønsker. 

Når det gjelder for eksempel "fargeblindhet er rasisme", der har jeg mer å si, mye mer å si

Det vil si,.jeg er ikke det man kaller woke, men det er ganske selektivt hva jeg gidder å engasjere meg i, og noen ganger er ikke mitt personlige syn så viktig at det overstiger kjipheten ved å såre andre

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Jeg har funnet ut at når det gjelder visse ting, selv om jeg kanskje har meninger om det, da f eks kjønnsidentitet, så tenker jeg at det er noe jeg Irl holder for meg selv. Og egentlig også online. Jeg er imot transkvinner i kvinneidrett, jeg er imot personer med penis i kvinnegarderoben. Men utenom det så synes jeg ikke tema er så viktig at jeg MÅ si hva jeg mener overalt, og såre mennesker fordi jeg mener noe. Jeg kjenner transpersoner irl,  det er ikke noe kostnad for meg å kalle dem det de ønsker. 

Når det gjelder for eksempel "fargeblindhet er rasisme", der har jeg mer å si, mye mer å si

Det vil si,.jeg er ikke det man kaller woke, men det er ganske selektivt hva jeg gidder å engasjere meg i, og noen ganger er ikke mitt personlige syn så viktig at det overstiger kjipheten ved å såre andre

Jeg går heller ikke ut av min vei for å si "du er en mann" til en transkvinne. Jeg mener at alle bør få føle seg og uttrykkene seg slik de vil uten hets. Problemet mitt oppstår når etablerte sannheter og vitenskap blir utfordret fordi en er livredd for å tråkke andre på tærne. Da mener jeg at en må kunne ta en diskusjon. 

Jeg er forøvrig helt enig med deg at biologisk fødte menn ikke har noe i kvinneidretten å gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Gavekort låst og gjenåpnet denne emne
Crooked Cracker skrev (17 timer siden):

Formoding, basert på en annen tråd vil jeg anbefale at du definerer woke i kontekst av tråden, hvis ikke kan det fort bli en hundresiders kjeklering om hva som er woke og om woke i det hele tatt finnes. Kan muligens også sette som premiss om at ordet 'hundefløyte' ikke under noen omstendighet skal brukes.

Det er sant. 

Hva som er woke kan tildels være subjektivt. Ser også at jeg kunne spisse tittelen mer med tanke på emnet. Spørsmålet mitt er først og fremst når denne samfunnsutviklingen i vesten startet og agendaen bak?

Når det er sagt vil jeg poengtere at jeg er stor tilhenger av individuell frihet og at en kan uttrykke seg slik en vil. Jeg er heller ikke mot mangfold. Det er mye jeg setter pris på med vesten. Jeg kan forstå at en kan tro ved første øyekast at jeg er veldig konservativ. Det er faktisk ikke tilfelle. Som sagt er det eneste problemet mitt når en skal formidle følelser som fakta, som bestrider vitenskapen og grunnleggende biologi. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Antonym skrev (19 timer siden):

Når ble det slik at en kunne identifisere seg som hvasomhelst, at det finnes et udefinerbart antall kjønn, og argumentering med følelser fremfor fakta? 

Altså frie mennesker må da kunne identifisere seg som de føler seg som, selv om de fysisk ikke er det, men kanskje de er det mentalt, jeg ser egentlig ikke et problem med det personlig, og det er et faktum at det finnes mennesker som føler seg som et kjønn som ikke samsvarer med det fysiske. Om det er et udefinerbart antall kjønn er jeg usikker på, men det er blitt en trend i å kritisere transseksuelle med at det 400 kjønn og lignende, og det er hvertfall ikke fakta, bare så det er sagt. 

 

Antonym skrev (19 timer siden):

Når ble vi plutselig så ultraliberale og krenkbare?

Jeg tror disse krenkede først og fremst gjelder en veldig liten gruppe av ekstremister til høyre og venstre, folk som hører hjemme på hesteskoen. Og ingen av dem er egentlig liberale i det hele tatt. 

 

Antonym skrev (19 timer siden):

Disneyprinsesser får plutselig andre hudfarger, og et annet opphav.

Dette handler hovedsakelig om kapitalisme, tjene penger ved å nå nye grupper med mennesker, ikke noen form for woke, vi har forøvrig en hel tråd dedikert til såkalt woke i underholdning, men det er et realt shitshow. 

 

Antonym skrev (19 timer siden):

Om du bruker feil pronomen er det en kardinalsynd, og du burde bannlyses til evig tid.

Jeg tror egentlig ikke det er noe som stemmer i den virkelige verdenen.

 

Antonym skrev (19 timer siden):

Ikke gå ut med navnet til gjerningsmannen, så mister du jobben og blir omtalt som rasist.

Jeg er ikke sheriff, men det handler nok mer om hva som faktisk er lov, og ikke, for det første, er det en dømt gjerningsmann, om svaret er nei, så er det åpenbart at man har lagt ut opplysninger som ikke nødvendigvis er sanne, er denne gjerningsmannen dømt, vel da er det en straff som venter, og henge ut gjerningsmannen er ikke nødvendigvis lovlig eller gunstig med tanke på rehabilitering, jeg skjønner det at det er de som ønsker ett straffesystem mer fokusert på hevn enn rehabilitering, men akkurat nå er det ikke et sånt system vi har her til lands. 

 

Antonym skrev (19 timer siden):

Hvite middelklassekvinner går med palestinaskjerf og skriker "from the river to the sea" uten å kunne plassere verken Israel, eller Palestina på et kart. 

Vel det er et fritt land så lenge de har søkt om og fått lov til å protestere så er det helt greit det, selv uten grunnleggende kunnskap om geografi.  

 

Antonym skrev (1 time siden):

Spørsmålet mitt er først og fremst når denne samfunnsutviklingen i vesten startet og agendaen bak?

Spesielt russiske trollfabrikker har spredd mye desinformasjon i en årrekke nå, og målet deres med denne typen hybridkrigføring er nok å splitte folket i vesten, vi ser de har lykkes utrolig bra med det i USA da folk har tatt til seg denne ukorrekte informasjonen som sannhet og vi ser en massesuggesjon jeg tror vi ikke har sett lignende til siden andre verdenskrig, hovedsakelig via SOME sine ekkokammere, skummel utvikling spør du meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (20 minutter siden):

Altså frie mennesker må da kunne identifisere seg som de føler seg som, selv om de fysisk ikke er det, men kanskje de er det mentalt, jeg ser egentlig ikke et problem med det personlig, og det er et faktum at det finnes mennesker som føler seg som et kjønn som ikke samsvarer med det fysiske. Om det er et udefinerbart antall kjønn er jeg usikker på, men det er blitt en trend i å kritisere transseksuelle med at det 400 kjønn og lignende, og det er hvertfall ikke fakta, bare så det er sagt. 

 

Jeg tror disse krenkede først og fremst gjelder en veldig liten gruppe av ekstremister til høyre og venstre, folk som hører hjemme på hesteskoen. Og ingen av dem er egentlig liberale i det hele tatt. 

 

Dette handler hovedsakelig om kapitalisme, tjene penger ved å nå nye grupper med mennesker, ikke noen form for woke, vi har forøvrig en hel tråd dedikert til såkalt woke i underholdning, men det er et realt shitshow. 

 

Jeg tror egentlig ikke det er noe som stemmer i den virkelige verdenen.

 

Jeg er ikke sheriff, men det handler nok mer om hva som faktisk er lov, og ikke, for det første, er det en dømt gjerningsmann, om svaret er nei, så er det åpenbart at man har lagt ut opplysninger som ikke nødvendigvis er sanne, er denne gjerningsmannen dømt, vel da er det en straff som venter, og henge ut gjerningsmannen er ikke nødvendigvis lovlig eller gunstig med tanke på rehabilitering, jeg skjønner det at det er de som ønsker ett straffesystem mer fokusert på hevn enn rehabilitering, men akkurat nå er det ikke et sånt system vi har her til lands. 

 

Vel det er et fritt land så lenge de har søkt om og fått lov til å protestere så er det helt greit det, selv uten grunnleggende kunnskap om geografi.  

 

Spesielt russiske trollfabrikker har spredd mye desinformasjon i en årrekke nå, og målet deres med denne typen hybridkrigføring er nok å splitte folket i vesten, vi ser de har lykkes utrolig bra med det i USA da folk har tatt til seg denne ukorrekte informasjonen som sannhet og vi ser en massesuggesjon jeg tror vi ikke har sett lignende til siden andre verdenskrig, hovedsakelig via SOME sine ekkokammere, skummel utvikling spør du meg.

Takk for svar. 

Setter pris på at du faktisk tar deg tid til å svare på en del spørsmål her. 

Jeg ser heller ikke noe problem med at en kan identifisere seg som hvasomhelst, så lenge en ikke dikterer hva andre skal si og tro. Transkjønnede identifiserer ikke selv et bestemt antall kjønn. De kan ikke svare på dette, og da blir det et vanskelig utgangspunkt å ha en diskusjon rundt dette. Men jeg har forståelse for at en kan føle seg som det ene eller andre. Der tenker jeg det ikke er behov for å plassere mennesker i bås. 

Jeg tror du har rett i at de mest krenkbare tilhører de ytterste fløyene, om det er høyre eller venstre. De kan ikke snakke for majoriteten. Det er en utfordring at de skal påta seg rollen som talerør for en hel gruppe mennesker som sannsynligvis har ulike meninger. 

Jeg ønsker også et fengselssystem som prioriterer rehabilitering fremfor kun straff i seg selv. Den norske modellen mener jeg er mye bedre enn eksempelvis den amerikanske med kun straff og isolasjon, som fører til mer aggressive fanger som en gang skal ut. Når det er sagt virker det rart at enkelte får navn og bakgrunn på trykk og andre ikke. 

At kapitalisme er en drivkraft i underholdningsbransjen tror jeg ikke er en hemmelighet. Men det kan også virke rart å ta kjære filmer/seier som folk har et forhold til, og relansere de samme karakterene med en helt ny bakgrunn. Kunne de ikke da likesågodt laget en ny film, eller serie med disse nye karakterene om de likevel skulle lansere noe nytt? At Cleopatra plutselig skulle være mørk er jo ganske respektløst ovenfor historien og lite genuint. Det at kapitalismen trumfer historien mener jeg er lite heldig. Vi har også et eksempel fra siste Assasins Creed, som skal ta utgangspunkt i samuraitiden hvor protagonisten er en stor muskuløs mørk mann. 

Når det gjelder trolling og feilinformasjon er det skremmende hvor mye som ligger ute. Med hvordan teknologien utvikler seg kommer dette bare til å bli verre. Dersom du eksempelvis ser hvordan deepfakes var for et par år siden, kontra nå er det ekstrem forskjell. Nå skal du være ganske god på kildekritikk for å avsløre hva som faktisk er reellt. Jeg er enig i at dette er en skummel utvikling. Jeg ble faktisk nesten lurt selv i en sak der en gruppe ekstreme islamister i Bangladesh visstnok jagde vekk lokale, drepte sivile og satte fyr på husene deres. Dette viste seg å være fake news fra en gruppe i India med en agenda. En skal være skeptisk til det en ser og hører om dagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (57 minutter siden):

Altså frie mennesker må da kunne identifisere seg som de føler seg som, selv om de fysisk ikke er det, men kanskje de er det mentalt, jeg ser egentlig ikke et problem med det personlig, og det er et faktum at det finnes mennesker som føler seg som et kjønn som ikke samsvarer med det fysiske. Om det er et udefinerbart antall kjønn er jeg usikker på, men det er blitt en trend i å kritisere transseksuelle med at det 400 kjønn og lignende, og det er hvertfall ikke fakta, bare så det er sagt. 

 

Jeg tror disse krenkede først og fremst gjelder en veldig liten gruppe av ekstremister til høyre og venstre, folk som hører hjemme på hesteskoen. Og ingen av dem er egentlig liberale i det hele tatt. 

 

Dette handler hovedsakelig om kapitalisme, tjene penger ved å nå nye grupper med mennesker, ikke noen form for woke, vi har forøvrig en hel tråd dedikert til såkalt woke i underholdning, men det er et realt shitshow. 

 

Jeg tror egentlig ikke det er noe som stemmer i den virkelige verdenen.

 

Jeg er ikke sheriff, men det handler nok mer om hva som faktisk er lov, og ikke, for det første, er det en dømt gjerningsmann, om svaret er nei, så er det åpenbart at man har lagt ut opplysninger som ikke nødvendigvis er sanne, er denne gjerningsmannen dømt, vel da er det en straff som venter, og henge ut gjerningsmannen er ikke nødvendigvis lovlig eller gunstig med tanke på rehabilitering, jeg skjønner det at det er de som ønsker ett straffesystem mer fokusert på hevn enn rehabilitering, men akkurat nå er det ikke et sånt system vi har her til lands. 

 

Vel det er et fritt land så lenge de har søkt om og fått lov til å protestere så er det helt greit det, selv uten grunnleggende kunnskap om geografi.  

 

Spesielt russiske trollfabrikker har spredd mye desinformasjon i en årrekke nå, og målet deres med denne typen hybridkrigføring er nok å splitte folket i vesten, vi ser de har lykkes utrolig bra med det i USA da folk har tatt til seg denne ukorrekte informasjonen som sannhet og vi ser en massesuggesjon jeg tror vi ikke har sett lignende til siden andre verdenskrig, hovedsakelig via SOME sine ekkokammere, skummel utvikling spør du meg.

Du trenger selvfølgelig ikke å ha geografisk kunnskap for og støtte en bevegelse. Poenget mitt var kanskje at enkelte har lett for å ta på seg en høymoralsk hatt og støtte saker de kanskje ikke er helt kjent med for selv å bli oppfattet som den moralsk overlegne. Jeg regner med de aller fleste oppegående mennesker ikke støtter bombing av sivile. Når det er sagt kan dette slagordet tolkes i to retninger. 

Dette er tatt fra en side som bidrar til humanitær hjelp i Gaza:

"Uttrykket har historiske og politiske konnotasjoner. For noen representerer det en visjon om en fremtidig palestinsk stat som inkluderer både Vestbredden og Gazastripen, med Jerusalem som hovedstad.  Det handler også om håpet om et fritt folk, med likeverd og like rettigheter for alle,  "fra elva til havet".

Det kan også symbolisere drømmen om tilbakevending for palestinske flyktninger som ble fordrevet fra sine hjem i 1948.

Imidlertid har uttrykket også blitt kontroversielt, spesielt for noen israelere og deres støttespillere, da det har blitt tolket som en oppfordring til fullstendig utryddelse av Israel som en jødisk stat. Ytterligående grupper innen den palestinske bevegelsen har også adoptert slagordet som en støtte til en enstatlig løsning, der Israel ville bli absorbert inn i en større palestinsk enhet."

https://shiptogaza.no/bakgrunn/651-from-the-river-to-the-sea-hva-betyr-egentlig-dette-slagordet.html

Vet alle  dette når de ukritisk tar på seg skjerfet og roper disse slagordene? 

Lenke til kommentar
Antonym skrev (35 minutter siden):

At kapitalisme er en drivkraft i underholdningsbransjen tror jeg ikke er en hemmelighet. Men det kan også virke rart å ta kjære filmer/seier som folk har et forhold til, og relansere de samme karakterene med en helt ny bakgrunn.

Tja både og det er enkelte som tror at disse selskapene egentlig er styrt av idelogi fremfor kapitalisme, noe jeg tviler sterkt på, det er jo egentlig noe som er blitt gjort i lang tid at en tar gamle historier og tilpasser dem dagens publikum, selv de gamle disneyfilmene er jo gjerne gamle noen ganger ganske grusomme  eventyr som er blitt skrevet om for å være mer tilpasset den tidens publikum, mer barnevennlige blant annet.

 

Antonym skrev (39 minutter siden):

At Cleopatra plutselig skulle være mørk er jo ganske respektløst ovenfor historien og lite genuint.

Ja det er litt merkelig, jeg tror det er en form for amerikansk afrosentrisme som er gått gærent.

 

Antonym skrev (40 minutter siden):

Vi har også et eksempel fra siste Assasins Creed, som skal ta utgangspunkt i samuraitiden hvor protagonisten er en stor muskuløs mørk mann. 

Vel denne Yasuke er jo en fyr som faktisk har eksistert ,og levde i japan i 4 år, og historikere mener det er stor sannsynlighet for at han også var samurai, da han hadde altfor mange rettigheter til og bare være i normal tjeneste, om jeg husker riktig hadde han også eget hus eller eiendom eller lignende, og ett sverd, som normale folk ikke hadde på den tiden. Det har vært en temmelig lang og kjip debatt om blant annet dette i denne tråden.👇Sånn sett har jeg egentlig ikke et problem med det, kunstnerisk frihet er jo viktig det også. 

 

Antonym skrev (45 minutter siden):

En skal være skeptisk til det en ser og hører om dagen. 

Absolutt, kildekritikk er meget viktig for tiden, og bør kanskje til og med være et eget fag i skolen fra tidlig alder av, sånn er det blitt dessverre. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
21 hours ago, Antonym said:

Hva skjedde? 

Folk leser/hører/ser for mye på amerikansk propaganda som klager over tilstanden i USA og tror det har noe med oss i Norge å gjøre. Jeg ser ca 10000 ganger så mange klager fra "anti woke" som jeg ser noe som kan minne om det de sutrer over. Hele debatten er rett og slett uinteressant og iferd med å ødelegge deler av forumet her. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (5 minutter siden):

Beklager at du føler det slik. Det var ikke meningen. Trodde ikke du var så lett krenket.

Når du kaster ut at du har problemer uten å underbygge noen påstander, eller redegjøre for noesomhelst er det ikke noe å diskutere. Når du kun er ute etter å provosere blir det for dumt. 

Troll. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Antonym skrev (På 8.9.2024 den 9:53 PM):

Disneyprinsesser får plutselig andre hudfarger

og folk blir krenket noe så til de grader...

Trådene om hvitvasking finnes ikke eller dør ut i løpet av en helg.
Trådene om hva som kalles eller anklages for å være woke lever nær evig, fordi det sirkelrunkes over en lav sko.
 

Antonym skrev (På 8.9.2024 den 9:53 PM):

Om du bruker feil pronomen

Om brukes pronomen i et medie i det hele tatt ut over det som fremstår A4, så er det kardinalsynd...

Se Concord og Dustborn.

 

Antonym skrev (På 8.9.2024 den 9:53 PM):

navnet til gjerningsmannen


Så får du advarseler om gjerningspersonen er hvit. Se saken for trådene med voldtektsmennene fra gruppevoldtekten(e) i Bergen og politibetjenten som utøvde blind vold og som fikk slettet beviser.

Deling av navn i de fleste pågående kontroversielle saker er ikke tillatt.

Det er bare en side i politikken som spinner konspirasjonsteorier om faktumet.

 

Antonym skrev (På 8.9.2024 den 9:53 PM):

Hvite middelklassekvinner går med palestinaskjerf og skriker "from the river to the sea" uten å kunne plassere verken Israel, eller Palestina på et kart. 

Og folk i Norge er livredde muslimer, i så stor grad at de vil nekte tusen folk som behøver asyl å få asyl, for å stoppe et kriminelt dusin blant dem, og evner ikke å skille de to gruppene fra hverandre.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (15 minutter siden):

Kulturkrigen som foregår i vesten gjør at vi blir sårbar for autoritære krefter som Russland og Kina. 

Kulturkrigen ER sårbarheten -- da den bunner i misinformasjon og desinformasjon om journalisme, akademia, høyst kapitalistiske bedrifter, statlig ansatte, medisinfaget, forskning, og myndighetene og politikere.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...