Gå til innhold

Behandlingen av Tore Strømøy


Anbefalte innlegg

Etter å ha lest de siste artiklene om hvordan NRK behandlet Tore Strømøy for å redde sin egen ræv og til de som tok beslutningene, er det rimelig viktig at NRK ikke får slippe unna med dette.

Det er direkte uansvarlig å kaste frontfiguren under bussen når det ikke var han som tok disse beslutningene.

Jeg håper virkelig media ser det som faktisk har skjedd i denne saken og med full kraft går etter de i ledelsen som har det virkelige ansvaret her.

Her kastet de ut feil person for å slippe å ta ansvaret selv.

https://www.vg.no/rampelys/i/W06kaj/tore-stroemoey-om-nrk-sjokket-jeg-har-ikke-saa-mye-aa-tape

Endret av Theo343
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke den veien samfunnet går..at vi ikke skal bry oss så mye om den urett som ikke rammer oss selv?

Når man tråkker feil,noe redaksjonen gjorde her,så leter man  automatisk etter noen andre man kan kaste under bussen.  Trist at det ble slik,men samtidig så er det slik at NRK har løpende 1 års kontrakter med selvstendige  enkeltmannsforetak..og jeg forstår det slik at Tore hadde en slik løsning? Da er det jo enda enklere å bytte ut folk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (16 minutter siden):

Tråkket feil? Jeg tror Tore for lengst har utspilt sin rolle som ansatt i NRK. Det er hvordan han opererer som er helt på trynet, og i hans jag imot staten skyver han alt under teppet for å selge en historie om fæle NAV. Når alt gikk på trynet var det null anger å se, han forsto virkelig ikke at overgrep av barn er alvorlig.

Så kommer saken om Marius Borg, og en voksen hos NRK tenkte helt korrekt at dette er krise om den fyren der skal ta den saken. Kan like gjerne ende opp på samme måte, hvor kritisk viktig informasjon blir unngått fordi man ønsker å vinkle saken på en spesiell måte. 

"Han fortalte at han hadde løftet litt på barna, og slettes ikke gjennomført overgrep"

Ofrene i saken har uttalt at dette var ekstremt krevende å se. Tenk å sitte å se en feelgood episode om en overgriperen din, hvor liksom ingen skal forstå hvor dårlig vi behandler vedkommende. Som voldtok barn, løy om det og truet NAV kontorer med å sprenge de.

Til å spy av. Good riddance!

Virker ikke som du har fått lest deg opp på alle fakta eller velger å tolke dem i en retning. Det var f.eks ikke Tore som valgte å skjule informasjonen om overgrepene i denne bamse saken. Tore tok opp dette med redaksjonen og la også frem både intervju om dette med bamsegutt samt all dokumentasjon om overgrepene. Han spurte så redaksjonen om de burde kjøre historien. Redaksjonen med redaksjonssjefen sa kjør på.. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Så mye seer-glede Tore Strømøy gav familien og meg på 90- og 2000-tallet blir jeg oppriktig trist når jeg ser hvordan NRK behandler ham. Det er en mann som har viet livet sitt til NRK og til å hjelpe andre, og et par feilsteg (i all hovedsak utenfor hans kontroll) burde ikke føre til at han ble kastet under bussen.

Dette er (nok) en pinlig sak rundt NRK og deres tvilsomme beslutningsevner. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Fyrste gong Tore Strømøy dukka opp på TV var vel her:

https://tv.nrk.no/serie/gofot-paa-laaven/sesong/1992/episode/FSTL71005192

Nrk er ikkje det det ein gong var, og ein har gått vekk frå gode kvalitetsprogram som samla heile familien for å prøve å lokke til seg ungdommen. Tore Strømøy høyrer til i ei anna tid. Men det burde framleis vere mogeleg å lage kvalitetsprogram til ein annan kanal. Får vi kanskje ein eller annan gong sjå "Tore på nye eventyr" som podcast på VGTV? Eg håpar at ein ikkje har sett Tore Strømøy for siste gong.

Når det er sagt, så må ein også hugse at artikkelen fyrst og fremst viser berre den eine sida av saka. Den andre sida av saka veit berre redaktørane i NRK, som stort sett har valt å halde tett.

Retting: I følgje Wikipedia har han vore på TV allereie frå 1988.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tore_Strømøy

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Jeg ble ganske skuffet da jeg så ham på Else. Jeg synes det er vanskelig å tro at en så voksen og erfaren mann kan være så naiv og ha så dårlig rolleforståelse. Er det virkelig mulig at han overhodet ikke forstod at hele hans markedsverdi var avhengig av troverdighet, og at det var opp til ham selv å forvalte den markedsverdien slik at den holdt seg? Det inkluderer å si nei til å fronte saker som kan skade den. I stedet satser han på total ansvarsfraskrivelse, og ser overraskende nok ut til å lykkes godt med den strategien.

Hvis noen av dere som synes mest synd på ham har en inntekt som er avhengig av offentlig oppfatning på noe vis bør dere virkelig få hjelp av noen som er smartere enn dere selv før det er for seint.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Ankor skrev (16 minutter siden):

Jeg ble ganske skuffet da jeg så ham på Else. Jeg synes det er vanskelig å tro at en så voksen og erfaren mann kan være så naiv og ha så dårlig rolleforståelse. Er det virkelig mulig at han overhodet ikke forstod at hele hans markedsverdi var avhengig av troverdighet, og at det var opp til ham selv å forvalte den markedsverdien slik at den holdt seg? Det inkluderer å si nei til å fronte saker som kan skade den. I stedet satser han på total ansvarsfraskrivelse, og ser overraskende nok ut til å lykkes godt med den strategien.

Hvis noen av dere som synes mest synd på ham har en inntekt som er avhengig av offentlig oppfatning på noe vis bør dere virkelig få hjelp av noen som er smartere enn dere selv før det er for seint.

Korleis ville det gå med fri journalistikk dersom ingen journalistar torde å ta i kontroversielle saker i frykt for å bli brukt som syndebukk av redaktørane? Er det ikkje redaktøren som har det overordna ansvaret for både sakene og journalistane sine?

Her er 3 mogelege forklaringar på kva som kan ha skjedd:

  • Tore Strømøy nektar å følgje redaktørane sine krav og velmeinte råd. Samarbeidsproblem og tillitskrise internt og eksternt gjer at han blir ei belastning for Nrk, og han får sparken.
  • Redaktørane har gjort feilvurderingar, og skubbar ansvaret over på Tore Strømøy som blir brukt som syndebukk.
  • Tore Strømøy nærmar seg aldersgrensa til NRK, og appelerer ikkje nok til ungdommen. Kontroversane den siste tida gjev Tore eit imageproblem, og NRK nyttar seg av høvet til å bli kvitt ein trufast medarbeidar som har jobba for- eller i NRK i nesten 40 år.

Kva er rett?

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 timer siden):

Virker ikke som du har fått lest deg opp på alle fakta eller velger å tolke dem i en retning. Det var f.eks ikke Tore som valgte å skjule informasjonen om overgrepene i denne bamse saken. Tore tok opp dette med redaksjonen og la også frem både intervju om dette med bamsegutt samt all dokumentasjon om overgrepene. Han spurte så redaksjonen om de burde kjøre historien. Redaksjonen med redaksjonssjefen sa kjør på.. 

Jeg tror faktisk du bør lese deg opp på hva som ble sagt og gjort etter det som kom frem i serien. 

Etter episoden skrev Tore at vedkommende i serien "var beskyldt for overgrep" og "ikke var en fare for barn". Han hadde jo bare holdt litt i de. Skikkelig gravejournalist! 

Ikke beskyldt, men dømt. Dømt pedofil overgriper, flere ganger anmeldt for det.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tore hører til en annen tid. Jeg er født og oppvokst med Tore og jeg har alltid tenkt positivt og godt om jobben han har gjort.

Men første gangen jeg stusset over arbeidet hans var «Gåten Agnes». Men jeg feide det bort. På samme måte som Tore åpenbart feide bort spørsmålene som åpenbart burde ha blitt stilt. Og på samme måte innbyggerene der feide bort spørsmålene og tankene de åpenbart hadde når de forstod (eller burde forstått) at Agnes ble misbrukt.

Så smalt det med Bamsegutt. Jeg vet ikke hvordan redaksjonen har fungert eller hvilke beslutninger de har tatt og på hvilket grunnlag. Men jeg vet at Tore satt der og stilte spørsmålene og vinklene slik de ble presentert. Og det var åpenbart at han gikk langt over de etiske grensene som journalist. Kanskje hadde redaksjonen ansvaret for dette, men det var voksne og erfarne Tore som ble den gravende journalisten alle såg. Om Tore hadde betenkeligheter med dette og var uenig i fremstillingen så er jeg overbevist over at han kunne gjort noe med dette. Men det gjorde han ikke.

I ettertid har han håndtert en del ting svært kritikkverdig. Og det ligger utelukkende på hans skuldre. Og han viste da sin egentlige agenda helt uavhengig av redaksjonen. Ved to tilfeller etterpå løy han om dommen til andre. Løgner som var helt unødvendige og kom fra han selv.

Hadde han vært helt uten ansvar for Bamsegutt og utelukkende blitt kastet under bussen så hadde ikke han løyet. Men det gjorde han. Han oppførte seg på en måte i media i ettertid som gjorde at han til og med fikk munnkurv av NRK. Noe som nok var ganske lurt.

Og så fikk han Ingebrigtsen intervjuet. Hvor han skal lage en personlig reportasje om trener-faren som er anklagd for flere forhold mot egne barn og det blir ikke stilt ett eneste spørsmål rundt det Ingebrigtsen står i - med unntak av hvordan det går med Ingebrigtsen og «styret» han står i.

»Styret» han kaller det er da siktelse for vold i nære relasjoner. Likt som «lek» ble brukt for overgrep i Bamsegutt saken.

Nå i ettertid er det åpenbart for meg hva Tore har gjort og målet.

Gåten Agnes var et perfekt eksempel. Å kun gi seerene en del av bildet, den delen som åpenbart provoserer, og la seerene selv skape resten av historien. Det suger seeren inn i en større sfære. Og det gir mer sympati siden seerene selv skaper sin forklaring.

Tore fikk pris for Gåten Agnes. Redaksjonen fikk så vidt jeg vet ingenting. Når det gikk galt med Bamsegutt så hadde plutselig ikke Tore noe han skulle sagt men alt låg på redaksjonen?

Pisspreik kaller jeg det.

Endret av nomore
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Tore Strømøy burde fått sparken* raskt etter bamsegutt-saken og alle de uholdbare uttalelsene og løgnene om dommen i kjølvannet av den.

Komplett mangel på journalistiske evner, integritet og rolleforståelse. Flaue bortforklaringer og unnskyldninger da han ble konfrontert. Det er lov å gjøre feil, men dette var for grovt til at han kunne fortsette.

* han har ikke vært ansatt i NRK siden 2013, men hatt kontrakter med kanalen gjennom sitt AS

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (13 timer siden):

Trist at det ble slik,men samtidig så er det slik at NRK har løpende 1 års kontrakter med selvstendige  enkeltmannsforetak..og jeg forstår det slik at Tore hadde en slik løsning? Da er det jo enda enklere å bytte ut folk. 

Slik er det vel ovet heile linja. Dei unge som jobbar i NRK har vel berre midlertidige engasjementstillingar av same grunn. Staten er på mange måtar den mest kyniske arbeidsgivaren. 

 

Når det gjeld saka om Tore Strømøy så er det ikkje så lett å få tak i kva som eigentleg har foregått på bakrommet. Det er derfor litt vanskeleg å konkludere på om Tore har blitt dårleg behandla eller om det er han sjølv som var valgt å gå eine vegar. 

Det sagt så synes eg at det er modig av Tore Strømøy å velge ei anna vinkling enn det som er den jamne oppfattinga. Som til dømes med Bamsegutt, hadde han vært så politisk korrekt at det berre vart fokusert på ugjerningane og at Bamsegutt hadde berre seg sjølv å takke, så hadde det ikkje vært mykje poeng i å bruke offentlege pengar på å lage dokumentaren. Heile poenget var vel å sjå saka i eit anna lys og fortelle ei historie som ikkje har blitt fortalt før? 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, The Avatar said:

Slik er det vel ovet heile linja. Dei unge som jobbar i NRK har vel berre midlertidige engasjementstillingar av same grunn. Staten er på mange måtar den mest kyniske arbeidsgivaren. 

Hmm, Tore er ikke spesielt ung da 🙂

Ellers er jeg enig i at det må kunne tolereres at folk gjør feil og at de tar sjanser. Ellers kan vi få en veldig svak journalistikk samlet sett. Kritikk er OK - men at det skal følges opp av å sparke folk blir feil i dette høvet. Tore etterlater seg et hull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (13 timer siden):

 

men samtidig så er det slik at NRK har løpende 1 års kontrakter med selvstendige  enkeltmannsforetak..og jeg forstår det slik at Tore hadde en slik løsning?

Tore Strømøy har ikke vært ansatt, men hatt kontrakt med NRK gjennom sitt selskap Tore Strømøy AS i elleve år, siden 2013.

Det er relativt vanlig i bransjen, selv om det i Strømøys tilfelle kanskje er noe merkelig at han ikke hadde en ansettelse over såpass lang tid. Men det handler nok om å kunne tjene mest mulig penger, og mulighet til å kunne gjøre ting på siden av NRK. Han tjener mye mer enn han ville gjort som ansatt i NRK.

Det er vanligere å operere slik når man har litt kortere engasjementer hos NRK, gjerne på prosjektbasis og aller vanligst for de som jobber med underholdning.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...