Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Spiste spiss giftslørsopp hva nå?


Gjest 4424f...891

Anbefalte innlegg

Gjest 4424f...891

Spiste med et uhell et tygge av spiss giftslørsopp. Hva vil skje nå? Dør jeg eller går det helt fint? Hvis jeg drar på legevakten hva vil de gjøre? 

Anonymous poster hash: 4424f...891

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4424f...891 skrev (33 minutter siden):

Spiste med et uhell et tygge av spiss giftslørsopp. Hva vil skje nå? Dør jeg eller går det helt fint? Hvis jeg drar på legevakten hva vil de gjøre? 

Anonymous poster hash: 4424f...891

Dra på legevakten og informer om soppen eller ta med...

Slik er du mer sikker på at du får rett hjelp, bedre føre var.

Motgift og behandling er lett når de vet årsaken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har forhåpentlegvis fått sakkyndige råd. 

Det som er viktig å være oppmerksom på er at symptoma kan kome timar eller dagar etter inntak. Så om du ikkje har tatt kontakt med lege og du får symptom om eit par veker så er det viktig at du kan knytte dette opp mot forgifting slik at du får rask behandling. 

Typisk behandling vil være å prøve å få fjerna soppen før kroppen tek opp gifta, hovudsakleg ved å tømme magesekken eventuelt også tarmskylling om det har gått så lang tid at soppen har komt dit. Utanom det så vil ein vurdere å sette deg på dialyse for å beskytte nyrene dine. 

Din store fordel er at du kan ta dette tidleg før gifta kan gjere stor skade, og ikkje etter 1-3 dagar når symptoma på nyresvikt er eit faktum. 

Jo lenger du venter, jo verre blir det. Har du ikkje ringt giftinformasjonen enda så må du no vurdere om du skal ringe legevakta på 116 117.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (49 minutter siden):

Dra på legevakten og informer om soppen eller ta med...

Slik er du mer sikker på at du får rett hjelp, bedre føre var.

Motgift og behandling er lett når de vet årsaken.

Finnes ikke noe motgift mot Orellanin som er i spiss giftslørsopp.

Endret av Huyang
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Huyang skrev (7 minutter siden):

Finnes ikke noe motgift mot Orellanin som er i spiss giftsløsopp.

Det vet jeg ikke noe om, men jeg tror det finnes behandling, og det stod også i innlegget mitt tror jeg. Om man nylig har spist så kan man pumpes og man kan ta oloskopi tarm skylling.

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 minutter siden):

Det vet jeg ikke noe om, men jeg tror det finnes behandling, og det stod også i innlegget mitt tror jeg. Om man nylig har spist så kan man pumpes og man kan ta oloskopi tarm skylling.

 

Ja, behandling består av ventrikkeltømming og kull, så TS bør komme seg til lege asap.

Uten behandling så er det nyresvikt og død neste.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FriskLuft said:

Ja,Darwin hadde noen viktige poenger mhp artenes opprinnelse og utvikling..Kun de sterkeste overlever og kaste seg inn på et nettforum for å søke råd mot forgiftning viser vel at vi som samfunn er på vei rett i dass...

Kanskje yngre folk ikke vet om Giftinformasjonen. Alle burde vel vite om 113, men kanskje OP ikke trodde det var livsfarlig. Men ja, orellanin er en grusom gift, og det som er ekstra lumsk er at symptomene ikke kommer før etter 2-3 dager. Unner ikke min verste fiende nyresvikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er trolling å kalle unge eller uvitende folk for dumme.

Det er alltid best å dra på legevakten, men når man ikke vet så får man kjapt svar på forum også, og trådstarter har fått gode råd.. (Heldigvis)

Det er høst og soppsesong det er fort gjort å gjøre en feil.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg synes det er trolling å kalle unge eller uvitende folk for dumme.

Heilt einig. Sjølv om det ikkje skal skje så er det like gale når folk etterpå kritiserer for å "unødvendig" ha søkt hjelp. 

Giftininformasjonen er tydelegvis ikkje viktig nok ein ha fått eige nødnummer, så at folk gløymer at det nummeret eksisterer er ikkje så rart. Samtidig så er det heilt forståeleg at ein frisk og symptomfri person ikkje vil ringe 113 for å be om redningshelikopter. 

Endret av The Avatar
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, The Avatar said:

Heilt einig. Sjølv om det ikkje skal skje så er det like gale når folk etterpå kritiserer for å "unødvendig" ha søkt hjelp. 

Giftininformasjonen er tydelegvis ikkje viktig nok ein ha fått eige nødnummer, så at folk gløymer at det nummeret eksisterer er ikkje så rart. Samtidig så er det heilt forståeleg at ein frisk og symptomfri person ikkje bil ringe 113 for å be om redningshelikopter. 

Off topic; hvorfor har giftinformasjonen et så komplisert nummer? Synes det er nokså dust at det ikke har et 11x nummer eller et annet gjenkjennelig 3-sifret nummer. Når krisen er et faktum, hvem husker 22 59 13 00 utennat? 

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...