Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Driftsikker bil med automat og hengerfeste 100K


Anbefalte innlegg

Femtekolonne skrev (29 minutter siden):

5 personer får jeg i en yaris, eller yaris verso som er mest aktuell. Bagasje kan være en utfordring. Jeg har ikke sett på det i praksis. Vi må ihvertfall gå over til sånn koffert man tar med inn på flyet. Tre kofferter i bilen og to i takboks?  Jeg går rundt og rundt med bruktbil. Jeg har vært å sett og sparket i dekk flere ganger nå og blir bare mer og mer lei. "Strøken bil" sier selger og greit, interiør og lakk er ok+, men en kjapp titt under dreper gleden. Når man kan plukke ut traversen med hendene så er det liksom over for min del. Det blir nok å bite i det sure eplet å kjøpe nytt. Kia ev3, tm3 eller niro/kona hvis prisen dumpes 50K. Jeg har allerede gjort ett godt kjøp med tanke på bruktbil, en vw up 1.0. Den har stygg lakk, riper, måkebæsj-etsing, småbulker og lakken bobler rundt ved tanklokket, men den er rustfri under og motor har fått ny olje hver 5000-10000km. Den går som en klokke og jeg har kjørt 50000 problemfrie kilometer på under to år. Bare så himla synd den har 4 seter og ikke kan ha hengerfeste.

Med dine krav ville jeg titta på en Toyota Auris hybrid stasjonsvogn. Den er relativt nett og smidig, men samtidig bra med plass innvendig. Og de krever ekstremt lite vedlikehold, bare går og går (dette er en Corolla, bare gikk under annet navn et tiår).

Første jeg ville gjort med en en sånn bil ville vært å bruke noen tusenlapper på lanolinbasert understellsbehandling. Da stopper man effektivt eventuell rustutvikling under.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Elgen-Hansi skrev (8 timer siden):

Det er ikke urealistisk, er bare å kjøpe en driftsikker bil. Ingen garantier likevel naturligvis, men helt normalt å kjøre 5 år uten større utgifter på eldre biler av riktig type og stand.

Enig! Det er bare å kjøpe en Nissan Leaf. Men da får du ikke tilhengerfeste...

Er det noen elbiler i denne prisklassen som har tilhengerfeste? I såfall så er svaret der.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar

Slår igjen et slag for Mazda 6
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=367992980

Nå er jeg ikke så bilkyndig som andre her i tråden, men min erfaring med Mazda er driftsikkerhet. Skal være helt kurante å skru på selv.
Linken er mot en med FWD, har ikke hatt noe problemer med dette da man må kjøre etter føret. Det er heller ikke den mest sportslige bilen, om det er pluss eller minus er opp til deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (10 timer siden):

Det er ikke urealistisk, er bare å kjøpe en driftsikker bil. Ingen garantier likevel naturligvis, men helt normalt å kjøre 5 år uten større utgifter på eldre biler av riktig type og stand.

Du leste ikke ordentlig, bilen skulle gå 5+år med null problemer. Vill si det er mer eller eller mindre umulig, selv med helt ny bil. Men jo eldre/mer kjørt den er jo verre blir det. Du må gjerne vise til en bil som ble kjøpt for mindre enn 100k og hadde null problemer i 5+ år. Jeg kjenner ikke til noen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (13 timer siden):

Forskjell på kjønn? 
Sier du at en dame er dårligere Sjofør enn en mann?

Nei, menn og kvinenr er dårlige på hver sin måte. Kvinner med sin romforståelse har statistisk sett større sjangs for å kræsje i lav hastighet, altså ved parkering, mens menn er dårlig på risiko og kræsjer i høy hastighet.

Begge deler er evolusjonært ift hvilkeoppgaver vi hadde som en del av jeger/samler samfunnet.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Du leste ikke ordentlig, bilen skulle gå 5+år med null problemer. Vill si det er mer eller eller mindre umulig, selv med helt ny bil. Men jo eldre/mer kjørt den er jo verre blir det. Du må gjerne vise til en bil som ble kjøpt for mindre enn 100k og hadde null problemer i 5+ år. Jeg kjenner ikke til noen

Om denne bilen de snakker om finnes, skulle jeg gjerne likt å vite om den :D
Man selger ikke en vedlikeholdsfri bil til 100k altså.

 

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (Akkurat nå):

Om denne bilen de snakker om finnes, skulle jeg gjerne likt å vite om den :D
Man selger ikke en vedlikeholdsfri bil til 100k altså.

 

Enig, en må nok forvente en del vedlikeholdskostnader utover "service" når en velger en billigbil. Uansett hvilket merke og type. 

Men å lete etter en som har lite problemer er mer realistisk. Selv om det såklart alltid er ett risiko prosjekt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (25 minutter siden):

Men jo eldre/mer kjørt den er jo verre blir det. Du må gjerne vise til en bil som ble kjøpt for mindre enn 100k og hadde null problemer i 5+ år. Jeg kjenner ikke til noen

Eneste jeg har vært borti var vår Leaf. Etter 5 år i vårt eie hadde vi ikke byttet noe som helst, og vi kjøpte bilen 4 år gammel, så da var den 9 år. Et par år senere måtte vi skifte ut ene fjæra foran of støttebenslageret. Og et 12V-batteri har blitt byttet. That's all! ☺️ 

Glemte å si at vi gav 90k for den brukt 4 år gammel.

Men nå skulle jo TS ha tilhengerfeste også...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (18 minutter siden):

Eneste jeg har vært borti var vår Leaf. Etter 5 år i vårt eie hadde vi ikke byttet noe som helst, og vi kjøpte bilen 4 år gammel, så da var den 9 år. Et par år senere måtte vi skifte ut ene fjæra foran of støttebenslageret. Og et 12V-batteri har blitt byttet. That's all! ☺️ 

Glemte å si at vi gav 90k for den brukt 4 år gammel.

Men nå skulle jo TS ha tilhengerfeste også...

Ja med elbil er nok risikoen mindre, ift deler som kan feile.

Sist bil jeg hadde til den prisen hadde masse mekaniske problemer, spesielt ift eksos men også i motor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, når det er sagt så spørs det litt på hvem man snakker med.
For min del så er en "problemfri bil" en bil med helt vanlige problemer, altså at slitedeler må byttes rundt om, men med solid motor som holder. Jeg har jo også en av de berømte Mazda 2.2 dieselmotorene som nevnes over her, og den har vært "problemfri" (jeg måtte bare åpne innsuget og fjerne 3 liter med eksosavleiringer fra innsug og porter.

Å bytte bremseskiver, foringer osv etter 10-15 år må man regne med, alt etter kmstand osv.

Lenke til kommentar

Mitsubishi Outlander PHEV 2014-2016

De koster litt mer enn 100k, men til gjenjeld kan de lades så du sparer nok inn differansen i løpet av 5 års eierskap. De går for å være svært driftssikre og kan dra henger på langt over kravet på 750 kg. Den har også 5 seter og plass til 5 kofferter. Den er ikke direkte liten, men kravet om 5 seter og 5 kofferter begrenser hvor langt ned du kan gå i størrelse, så jeg vil si den er i nærheten av det minste som kan oppfylle kravet.

En ekstra bonus er at du får 4-hjulstrekk med på kjøpet.

Kan jeg spørre hvorfor barna ønsker en minst mulig bil? Vet du? Jeg tenker enten

  • miljø (liten = lavt forbruk), men her vil jo el gjøre miljøjobben
  • eller fordi smått ikke er så skummelt å kjøre (vanesak)
  • eller fordi smått er enklere å parkere (det stemmer i grove trekk men er også avhengig av svingradius)
  • eller fordi smått antas å være billigere enn stort (ikke nødvnedigvis sant)

Husk også motargumentet: Stort og tungt øker overlevelsesjanse og reduserer skader i kollisjon. Sikkerhet er jo ofte en prioritet når det gjelder egne barn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vil anbefale deg en Toyota Avensis stasjonsvogn av noe slag. Driftssikker, romslig og lettskrudd. Har selv en første generasjons Avensis (1998-2002). Disse ligger godt under budsjettet ditt, men er absolutt verdt å vurdere. Vil i det tilfellet anbefale pre-faceliftmodellene, 2000 mod. eller eldre, grunnet at disse som oftest har den gode 7A-FE bensinmotoren, kontra 2ZZ motoren som kom med faceliften. Er forholdsvis langt imellom tidlige Avensis stasjonsvogner med automatkasse, men ser det dukker opp noen på Finn ved jevne mellomrom. Prisen ligger da ofte på 30-40 tusen for de pene eksemplarene med forholdsvis lav kilometerstand. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kristian W skrev (18 minutter siden):

 

Støtter denne. Kjedelig, men traust traver. 👍

Har en 2005 mod som nettopp har runda 290k, aldri vært noe feil med den annet en normale slitedeler.

Tjenestegjør som pendlebil, har en nyere til annet bruk.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Du leste ikke ordentlig, bilen skulle gå 5+år med null problemer. Vill si det er mer eller eller mindre umulig, selv med helt ny bil. Men jo eldre/mer kjørt den er jo verre blir det. Du må gjerne vise til en bil som ble kjøpt for mindre enn 100k og hadde null problemer i 5+ år. Jeg kjenner ikke til noen

Det er drøssevis med Toyotaer som oppfyller dette kravet. De mest driftsikre av alle er de selvladende hybridene med CVT kasse, men de er veldig robuste de uten hybrid og. Man må få tak i et eksemplar som er ok tatt vare på naturligvis, og det er god ekstrasikkerhet i rustbehandling.

Foreslo Auris tidligere i denne tråden, som er en modell som bare går og går. Er masse andre eksempler fra Toyota, og en del modeller også fra andre merker. Man har jo aldri noen garanti naturligvis, ting kan skje. Men det er masse biler der ute som går i 15-20 år uten større reparasjoner. Altså handler det om å velge noe som statistisk har høy holdbarhet.

Mange er ikke klar over hvor stor forskjell det er på driftsikkerhet mellom forskjellige merker. Jeg tror Tysk bil har mye av skylden for dette, da de har et rykte for å lage de beste bilene. Dermed tror mange de representerer referansen, også på driftsikkerhet.

 

Endret av Elgen-Hansi
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Mitsubishi Outlander PHEV 2014-2016

Jeg har hørt rykter om dyre servicer på disse, men det stemmer kanskje ikke? Det er vel en forskjell mellom det man MÅ gjøre, og det merkeverksted ønsker å gjøre på bilen. Når man tenker over det er jo egentlig de mindre bilene overraskende dyre. Over tid vil det jo være mindre vedlikehold og kostnader, men mye faste kostnader er jo de samme, som årsavgift, bompenger etc. Dekk er vel en større kostnad på en såpass stor bil, men varer vel kanskje lenge.

Hvordan er 4wd systemet, avanserte greier med mye vedlikehold? Er det normal mellomaksling, bakdiff osv på disse, eller elektrisk motor på bakhjul. Jeg har sett at over tid på 10-15 år gamle biler vil det bli en del mer kostnader med 4wd bil. Det er mansjetter som sprekker, differ som lekker, mellomaksler som sliter ut lager osv. Rett og slett mer ting som går rundt og slites med tidens tann. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 timer siden):

Du leste ikke ordentlig, bilen skulle gå 5+år med null problemer. Vill si det er mer eller eller mindre umulig, selv med helt ny bil. Men jo eldre/mer kjørt den er jo verre blir det. Du må gjerne vise til en bil som ble kjøpt for mindre enn 100k og hadde null problemer i 5+ år. Jeg kjenner ikke til noen

 Off-topic: 

Min første bil var en Toyota Carina II, som jeg kjøpte for 10k fra onkelen min (det var dette forhandler ville gi i innbytte når han kjøpte nyere). 1990 modell, jeg kjøpte den i 2001, frem til 2008 byttet jeg olje og filter og lyspærer, kun det. i 2008 startet problemene, først en motstand i varmapparatet som røk og måtte byttes (kjapp og billig fiks), så i 2009 ble tanken lekk og det ble såpass dyrt å bytte tank (og eksosanlegg burde byttes pga liten lekkasje), og jeg hadde råd til ny bil så da ble den byttet inn for vrakpantverdi.

Så slike biler finnes, og det er ikke alltid alder har noe å si. ;)

Men oddsen er lav, og den er nok lavere for biler av nyere dato enn japser produsert på 80/90 tallet- de måtte nesten slås ihjel.

On topic: Japansk har nok lavere risiko for feil enn resten, men aldri noen garanti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...