Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Driftsikker bil med automat og hengerfeste 100K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zepticon skrev (10 timer siden):

Om denne bilen de snakker om finnes, skulle jeg gjerne likt å vite om den :D
Man selger ikke en vedlikeholdsfri bil til 100k altså.

Begrepet "vedlikeholdsfri bil" er jo egentlig ganske tullete. Det finnes ikke en vedlikeholdsfri bil. Ikke en. Selv en Nissan Leaf vil i løpet av normal levetid ha behov for skifte av slitedeler som dekk og bremser. 

Jeg er en av de som gjerne eier en bil i mange år, og fra mine erfaringer og de jeg ser rundt meg med samme "strategi", så er erfaringen at dette med påkost og kostnader tidsmessig går litt i bølger. Enkelte år så er det ingenting eller veldig lite, andre år så kan det komme en større påkost.

Så man kan jo absolutt være heldig å eie en bruktbil i en tidsperiode (kostnadsmessig bølgedal) der det ikke er behov for annet enn påfyll av drivstoff og skifte av olje+filter (dersom fossilbil), og på den måten sitte igjen med en erfaring da man solgte bilen, at den bilen, den var vedlikeholdsfri for meg i den perioden jeg eide den. Og det er jo helt legitimt, men ikke det samme som at bilen er vedlikeholdsfri.

 

 

Endret av Hollabaloo
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (4 timer siden):

Det er drøssevis med Toyotaer som oppfyller dette kravet. De mest driftsikre av alle er de selvladende hybridene med CVT kasse, men de er veldig robuste de uten hybrid og. Man må få tak i et eksemplar som er ok tatt vare på naturligvis, og det er god ekstrasikkerhet i rustbehandling.

Foreslo Auris tidligere i denne tråden, som er en modell som bare går og går. Er masse andre eksempler fra Toyota, og en del modeller også fra andre merker. Man har jo aldri noen garanti naturligvis, ting kan skje. Men det er masse biler der ute som går i 15-20 år uten større reparasjoner. Altså handler det om å velge noe som statistisk har høy holdbarhet.

Mange er ikke klar over hvor stor forskjell det er på driftsikkerhet mellom forskjellige merker. Jeg tror Tysk bil har mye av skylden for dette, da de har et rykte for å lage de beste bilene. Dermed tror mange de representerer referansen, også på driftsikkerhet.

Auris hybrid stv. er absolutt kostnadsmessig innenfor TS sitt budsjett, og noen av de ble også bestilt med hengerfeste med maks hengervekt 750kg (enkelte er fortsatt i den villfarelse at man med førerkort klasse B er begrenset til tilhengere med tillatt totalvekt 750 kg, men det er en annen diskusjon). 

Her er 2 eksemplarer, en med lav km-stand og en med høy km-stand. Begge har vedlagt NAF-tester med feil og mangler:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=369409328

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=369958092

Det finnes sikkert eksemplarer som er bedre vedlikeholdt enn de 2, men det jeg uansett tenker er at selv om man kjøper det som angivelig er en av de mest "driftsikre" modellene på markedet i den prisklassen man er i, så vil man over et 5-6 års perspektiv (som var TS sitt utgangspunkt) ikke slippe unna det i hvertfall mange vil kalle problemer. Så man bør ha rom i bil-budsjettet sitt til uforutsette utgifter, og heller ta det som en gledelig bonus hvis man slipper unna, og det er neste mann som får utgiftene for å ta igjen vedlikeholdsetterslep etter de 5-6 årene når bilen er solgt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 9.9.2024 den 6:31 PM):

Jeg har hørt rykter om dyre servicer på disse, men det stemmer kanskje ikke? Det er vel en forskjell mellom det man MÅ gjøre, og det merkeverksted ønsker å gjøre på bilen. Når man tenker over det er jo egentlig de mindre bilene overraskende dyre. Over tid vil det jo være mindre vedlikehold og kostnader, men mye faste kostnader er jo de samme, som årsavgift, bompenger etc. Dekk er vel en større kostnad på en såpass stor bil, men varer vel kanskje lenge.

Hvordan er 4wd systemet, avanserte greier med mye vedlikehold? Er det normal mellomaksling, bakdiff osv på disse, eller elektrisk motor på bakhjul. Jeg har sett at over tid på 10-15 år gamle biler vil det bli en del mer kostnader med 4wd bil. Det er mansjetter som sprekker, differ som lekker, mellomaksler som sliter ut lager osv. Rett og slett mer ting som går rundt og slites med tidens tann. 

Jeg har flere kontakter som sier det er lite vedlikehold på disse. En som jobber på NAF verksted og har kjøpt en sånn selv, og en hobbymekaniker som har eid "alle" bilmerker opp gjennom årene og erfart hva som er risikable biler å eie (ut fra risiko for plutselig dyrt vedlikehold). Jeg har inntrykk av at vedlikeholdet i stor grad dreier seg om bremsedeler, altså noe man må regne med på alle biler. Uten å ha noe statistikk å basere meg på så virker det som de er enkle og billige å vedlikeholde til over 200 000 km.

Dekkene er helt normale dimmensjoner med god konkurranse på, så ikke noe spesielt dyrt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (12 timer siden):

Jeg har flere kontakter som sier det er lite vedlikehold på disse. En som jobber på NAF verksted og har kjøpt en sånn selv, og en hobbymekaniker som har eid "alle" bilmerker opp gjennom årene og erfart hva som er risikable biler å eie (ut fra risiko for plutselig dyrt vedlikehold). Jeg har inntrykk av at vedlikeholdet i stor grad dreier seg om bremsedeler, altså noe man må regne med på alle biler. Uten å ha noe statistikk å basere meg på så virker det som de er enkle og billige å vedlikeholde til over 200 000 km.

Dekkene er helt normale dimmensjoner med god konkurranse på, så ikke noe spesielt dyrt.

NAF og hobbymekanikere, ja der har du 2 trofaste kilder 🤣

Jobbet i bilbransjen i snart 20 år. NAF er bullshit, hør heller på erfarne fagfolk på merkeveksted.

Mange som tydeligvis tror NAF er noe slags bilguder, noe jeg kan skrive under på at de absolutt ikke er.

Endret av Huyang
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 14.9.2024 at 10:18 PM, Huyang said:

NAF og hobbymekanikere, ja der har du 2 trofaste kilder 🤣

Jobbet i bilbransjen i snart 20 år. NAF er bullshit, hør heller på erfarne fagfolk på merkeveksted.

Mange som tydeligvis tror NAF er noe slags bilguder, noe jeg kan skrive under på at de absolutt ikke er.

Ville tro at de som har jobbet på mange forskjellige merker (ie Mekonomen etc) har best forutsetning til å sammenligne? En som har jobbet på samme merkeverksted i alle år, har strengt tatt ikke peiling på andre bilmerker? Og hva som skjedde for 20 år siden er ikke veldig relevant nå, så man må ha mye erfaring med forskjellige bilmerker de siste 5-10 årene for å kunne komme med noe særlig relevant info?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (2 timer siden):

Ville tro at de som har jobbet på mange forskjellige merker (ie Mekonomen etc) har best forutsetning til å sammenligne? En som har jobbet på samme merkeverksted i alle år, har strengt tatt ikke peiling på andre bilmerker? Og hva som skjedde for 20 år siden er ikke veldig relevant nå, så man må ha mye erfaring med forskjellige bilmerker de siste 5-10 årene for å kunne komme med noe særlig relevant info?

Bedre å kunne mye om litt, enn litt om mye.

Jeg sier dog ikke at det ikke finnes flinke folk utenom merkeverkstedene, for det gjør det absolutt.

Merkeverkstedene sitter også på ganske mye informasjon som uavhengige verksteder ikke gjør om sitt/sine merker, det kan være Mekonomen sier girkassa di må skiftes ut fra en feilkode på bosch testeren sin, men så finnes det en software oppdatering, et eksempel jeg har sett flere ganger.

Endret av Huyang
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Huyang said:

Bedre å kunne mye om litt, enn litt om mye.

Jeg sier dog ikke at det ikke finnes flinke folk utenom merkeverkstedene, for det gjør det absolutt.

Merkeverkstedene sitter også på ganske mye informasjon som uavhengige verksteder ikke gjør om sitt/sine merker, det kan være Mekonomen sier girkassa di må skiftes ut fra en feilkode på bosch testeren sin, men så finnes det en software oppdatering, et eksempel jeg har sett flere ganger.

Jo, men merkeverkstedene må jo ha mye bias når det kommer til merke. Ville en BMW forhandler noen gang innrømme at Toyota er vesentlig mer pålitelig? Ser de nok Toyotaer til å ha en gyldig mening? Jeg kan se at en BMW-mekaniker muligens kan si at den modellen BMW er mer pålitelig enn den andre modellen, men selv der ville jeg mistenke dem for å være forsiktig med å kritisere egne biler. 

Jeg er i og for seg enig i at et verkeverksted kjenner sine egne biler bedre, men at dette oppveies av at de sjeldent vil være fullstendig ærlige om tingenes tilstand. Kan se at det muligens ikke gjelder hvis du kjenner en mekaniker godt, og at han snakker off the record. 

Hvis jeg skal lansere en mulig gylden kilde, så vil det være forsikringsselskaper som tilbyr mobilitetsgaranti. De vil ha alle incentiver til å prise dette riktig, og sannsynligvis sitte på mer data enn de fleste andre. Kanskje også de store leiebilselskapene, hvis de er villige til å dele statistikkene sine offentlig. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (33 minutter siden):

Jo, men merkeverkstedene må jo ha mye bias når det kommer til merke. Ville en BMW forhandler noen gang innrømme at Toyota er vesentlig mer pålitelig? Ser de nok Toyotaer til å ha en gyldig mening? Jeg kan se at en BMW-mekaniker muligens kan si at den modellen BMW er mer pålitelig enn den andre modellen, men selv der ville jeg mistenke dem for å være forsiktig med å kritisere egne biler. 

Jeg er i og for seg enig i at et verkeverksted kjenner sine egne biler bedre, men at dette oppveies av at de sjeldent vil være fullstendig ærlige om tingenes tilstand. Kan se at det muligens ikke gjelder hvis du kjenner en mekaniker godt, og at han snakker off the record. 

Hvis jeg skal lansere en mulig gylden kilde, så vil det være forsikringsselskaper som tilbyr mobilitetsgaranti. De vil ha alle incentiver til å prise dette riktig, og sannsynligvis sitte på mer data enn de fleste andre. Kanskje også de store leiebilselskapene, hvis de er villige til å dele statistikkene sine offentlig. 

En BMW mekaniker vil sikkert ikke si det til deg, akkurat som at en Toyota mekaniker ikke vil si at de står å skifter deler uten at kunden vet om det. For det gjør de, jeg jobbet tidligere med en Toyota mekaniker og han fortalte at dette var noe de gjorde. Da oppleves jo bilen som mer feilfri enn det den egentlig er. Andre merker innkaller jo via brev/e-post og forklarer hva som skal skiftes. Mulig de ikke gjør dette lenger, men de gjorde det tidligere.

Toyota er jo også de Euro 6 bilene det ryker desidert mest svart ut av fra eksosen, utrolig at de i det hele tatt er Euro 6 ;).

Endret av Huyang
Lenke til kommentar

Hvilke erfarne fagfolk på merkeverksteder nedprioriterer fakturerbart arbeid til fordel for å svare på en haug med spørsmål av typen "kan du hjelpe meg å finne en driftsikker bruktbil med hengerfeste og automat til 100K"? (Er man dyktig i jobben sin og jobber på et merkeverksted, så har man vel som regel nok å gjøre i verkstedhallen?) Man kan sikkert "treffe blink" en sjelden gang i blant ved å skaffe et nytt kundeforhold og et mersalg, men vil vel tro det er mer vanlig at man treffer på pratesyke raringer som i praksis aldri vil gi noe mersalg?

 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en del biler, mange dårlige også, men når det gjelder driftsikkerhet har jeg jeg aldri hatt noe bedre enn Toyota og anbefaler selvsagt den!

Deler, originale, er oftere dyrere, men kvaliteten er fantastisk og det er sjelden man trenger å bytte noe! 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Huyang said:

En BMW mekaniker vil sikkert ikke si det til deg, akkurat som at en Toyota mekaniker ikke vil si at de står å skifter deler uten at kunden vet om det. For det gjør de, jeg jobbet tidligere med en Toyota mekaniker og han fortalte at dette var noe de gjorde. Da oppleves jo bilen som mer feilfri enn det den egentlig er. Andre merker innkaller jo via brev/e-post og forklarer hva som skal skiftes. Mulig de ikke gjør dette lenger, men de gjorde det tidligere.

Toyota er jo også de Euro 6 bilene det ryker desidert mest svart ut av fra eksosen, utrolig at de i det hele tatt er Euro 6 ;).

Men da er vi jo egentlig enige da, du kan ikke stole på merkeverkstedsfolkene, så må finne data et annet sted. 

Synd at disse dataene er så vanskelig å få tak i, de hadde vært mye verdt. Da kunne vi sett om ryktet til de forskjellige fabrikantene er fortjente eller ikke. I mellomtiden må vi basere oss på egne og andre bekjentes erfaringer. Mine gjør at jeg holder meg langt unna franske biler, VW/Audi og BMW. Har eid én japse (Leaf) og den har jeg hatt minst utgifter på av noen bil jeg har eid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Synd at disse dataene er så vanskelig å få tak i, de hadde vært mye verdt. Da kunne vi sett om ryktet til de forskjellige fabrikantene er fortjente eller ikke.

Har man levd lenge nok og lest nok enkeltundersøkelser av diverse slag (som det publiseres flere av årlig), så får man jo etterhvert et ganske godt bilde av hvilke merker som stort sett gjør det bra og hvilke som gjør det mindre bra.

Når det er sagt, alle fabrikanter opp gjennom årene har laget modeller med varierende grad av driftsikkerhet/feilrate, enkelte produsenter har syndet mer enn andre selvfølgelig, og enkelte modeller har rett og slett lavere driftsikkerhet "by design" (man kan ikke forvente at den teknisk komplekse VW Phaeton W12 er like driftsikker som en teknisk mye simplere Toyota Corolla av samme årsmodell). Og det kan være så enkelt som at en modell fra et merke med motortype A er et dårlig valg, men den samme modellen fra det samme merket med motortype B er en veldig god bil. 

Så man kan gjerne snakke om at et merke statistisk dersom man ser på alle modeller over en lang tidsperiode, har vist seg å lage driftsikre solide biler, men det kan fortsatt være sånn at den konkrete modellen fra det samme merket man vurderer er en modell med dårlig driftsikkerhet. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Og jeg har altså ikke all verdens god greie på biler, men har eid min Auris (Jatta, vet!) i nærmerte 4 år nå. Bilen er 2014 Hybrid, og siden jeg lurte på tilstanden bestilte jeg en full 120.000 Km service med en Toyota Helsesjekk. Har aldri hatt bilen hos Toyota før da jeg bruker et annet lokalt verksted.

Bilen ble godkjent på alle punkter og det eneste de byttet foruten det flytende var bremseklosser bak...

Endret av trn100
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (11 timer siden):

Sannsynligvis er den bare "japse i bilmerket", dvs. satt sammen i Sunderland.

Noe konkret du forsøker å insinuere med denne kommentaren?

Alle de store merkene har fabrikker spredt utover kontinentene, uansett i hvilket land merket hører hjemme. Vi kaller fortsatt bilene for Japanske, Tyske, Amerikanske, osv.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

Noe konkret du forsøker å insinuere med denne kommentaren?

Ja at alle de store merkene har fabrikker spredt utover hele verden, uansett i hvilket land merket hører hjemme. Selv om vi fortsatt kaller bilene for Japanske, Tyske, Amerikanske, osv. betyr det ikke at f.eks. en "japansk" bil bygd i Mexico eller India har det man forbinder med japansk kvalitet. Man risikerer å kjøpe en ganske dårlig bil hvis man antar noe slik og ikke gjør research.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Elgen-Hansi said:

Noe konkret du forsøker å insinuere med denne kommentaren?

Alle de store merkene har fabrikker spredt utover kontinentene, uansett i hvilket land merket hører hjemme. Vi kaller fortsatt bilene for Japanske, Tyske, Amerikanske, osv.

Og det at det virker som om påliteligheten i ganske stor grad følger merket heller enn fabrikklokasjonen, tyder på at mye har med holdninger og kultur hos de som designer bilen. Klart, det er enkelte forskjeller på fabrikker også (feks. Tesla mellom US, EU og Kina), men allikevel så er mange av de største problemene på tvers av fabrikk. Klart, når man har bestemt seg at alt skal være fra "first principles", så er det ikke rart at man gjør alle feil i boka når man gjenoppfinner hjulet x ganger. 

På den andre side, så har Toyota, Honda bygd i USA på 2000-tallet et enormt rykte på seg for å gå langt og lenge, ikke ulikt de legendariske "Beirut"-Mercedesene, mens GM, Ford etc. fra samme periode er heller bob-bob. 

Man kommer langt med enkle, tids-prøvede løsninger. Nyere tyske premium-biler sliter gjerne med kompliserte løsninger, masse unødvendig dill-dall og at "bean-counter" kulturen fra USA har spredt seg til Tyskland også (plastdeler for å spare noen få kroner, ingen tanke på å få bilen til å vare lengre enn høyst nødvendig osv). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...