Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Driftsikker bil med automat og hengerfeste 100K


Anbefalte innlegg

Ungene ønsker seg egen bil og jeg bil med hengerfeste. Noen forslag til bil som kan kjøres 5-6år uten problemer? Er litt skeptisk til dsg og bensinmotorer med direkte innsprøytning, men det er kanskje ubegrunnet? Ungene vil ha så liten bil som mulig og det er greit for meg så lenge det er 5 seter og mulighet for taklast de gangene vi skal ha med 5stk og 5 kofferter til flyplassen. Og kan trekke min 750kg. Noen forslag? Har sett på biler mellom 80-100K og lekt litt med tanken på mb c opp til 150K kr, men disse har vel dsg også og kan potensielt bli mye dyrere over 5år enn å kjøpe en nyere elbil til det dobbelte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Bil til <100k som skal være feilfri i 5+ år samt kjøres av ungdom og belastes med henger?

Den skal du lete lenge etter tror jeg.

Begrunn hva du mener med den komentaren !

mye bra velholdte biler på markedet i den prisklassen,

Om det er en ungdom som kjører bilen er uvesentlig, unge sjofører er svært forsiktige og flinke til tross for dies manglende erfaring som Sjofør.

 

tenker du at en mann på 60 som er litt ivrig på veien vill skade en bil mindre enn en ung Sjofør ? Hadde det vært en manuell ville så klart en clutch blitt ett tema ang det 

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 minutt siden):

Det stemmer ikke helt overens med mine erfaringer, men det får så være. 🙂

Ja, det får så være 🤠det var kun min egen erfaring. De mister jo sertifikatet bare de lukter på gass pedalen. En utrolig stor kontrast iforhold til når jeg hadde ferskt sertifikat😅🙃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (Akkurat nå):

Ja, det får så være 🤠det var kun min egen erfaring. De mister jo sertifikatet bare de lukter på gass pedalen. En utrolig stor kontrast iforhold til når jeg hadde ferskt sertifikat😅🙃

Jepp. Er stor forskjell på kjønn og da riktignok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (53 minutter siden):

Octavia er ikke så liten bil som mulig

Hvis han ville ha en stasjonsvogn kunne han jo bare kjøpt en Avensis, trolig rimeligere i drift enn VAGs tvilsomme dsg-er og tynne sykkelkjeder i motoren. 

6 Trinns våtclutch DSG'en (DQ250) er en ganske driftsikker kasse, disse er det lite problemer med, så ikke dra alle under en kam.

På senere DQ380/DQ500 har det vært noe mekatronikk bytte (både komplett og rep sett av styreenhet), men ellers lite feil på disse også.

Skal man kjøpe 1.6 TDI eller mindre motorer med DSG så får man 7 trinns tørr-clutch, med høy kilometerstand på disse må man regne med at det kan bli noe clutchbytte evt.

 

Endret av Huyang
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Bil til <100k som skal være feilfri i 5+ år samt kjøres av ungdom og belastes med henger?

Den skal du lete lenge etter tror jeg.

Det er jeg som skal kjøre med henger og med egen henger. Det blir verken overbelastning eller på annen måte destruktiv kjøring. Ut i fra det jeg har øvelseskjørt med jentene tviler jeg på at de vil slite nevneverdig på bilens mekaniske komponenter. Jeg regner med de heller vil gjøre skader på dekk og felg samt ripe opp lakken i parkeringshus etc. Nybegynner tabber mao. 

Lenke til kommentar

Forøvrig takk for tips. Yaris med den 1,33 motoren er interessant. Jeg kjørte mye den motoren i en firmabil. Gikk over 300K selv med svært mangelfull service og bilen ble til slutt skrotet pga rust, ekstremt mye rust. Vi var til slutt redde for at den skulle knekke i to og ingen ville lenger ofre sitt førerkort for å ta den utenfor lukket område for å tanke bensin. Da ble det kroken på døra.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (6 minutter siden):

Forøvrig takk for tips. Yaris med den 1,33 motoren er interessant. Jeg kjørte mye den motoren i en firmabil. Gikk over 300K selv med svært mangelfull service og bilen ble til slutt skrotet pga rust, ekstremt mye rust. Vi var til slutt redde for at den skulle knekke i to og ingen ville lenger ofre sitt førerkort for å ta den utenfor lukket område for å tanke bensin. Da ble det kroken på døra.

Disse motorene varer ekstremt lenge, uansett hvordan en behandler de. Men om du vurderer en yaris, da må glemme kriteriene du skrev ang kofferter og passasjerer 

Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (1 time siden):

Begrunn hva du mener med den komentaren !

mye bra velholdte biler på markedet i den prisklassen,

Om det er en ungdom som kjører bilen er uvesentlig, unge sjofører er svært forsiktige og flinke til tross for dies manglende erfaring som Sjofør.

 

tenker du at en mann på 60 som er litt ivrig på veien vill skade en bil mindre enn en ung Sjofør ? Hadde det vært en manuell ville så klart en clutch blitt ett tema ang det 

I utgangspunktet tenker jeg det er helt urealistisk å forvente feilfritt bilhold i 5år på en bil til mindre enn 100k. Klart en kan vær heldig, men generelt sett er det helt hinsides.

Når en i tillegg utfordrer den med ekstra belastning og uerfarne sjåfører. Ja da vill jeg si kjangsene synker drastisk.

Men igjen, en kan jo såklart være heldig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, MAtroxX said:

Disse motorene varer ekstremt lenge, uansett hvordan en behandler de. Men om du vurderer en yaris, da må glemme kriteriene du skrev ang kofferter og passasjerer 

5 personer får jeg i en yaris, eller yaris verso som er mest aktuell. Bagasje kan være en utfordring. Jeg har ikke sett på det i praksis. Vi må ihvertfall gå over til sånn koffert man tar med inn på flyet. Tre kofferter i bilen og to i takboks?  Jeg går rundt og rundt med bruktbil. Jeg har vært å sett og sparket i dekk flere ganger nå og blir bare mer og mer lei. "Strøken bil" sier selger og greit, interiør og lakk er ok+, men en kjapp titt under dreper gleden. Når man kan plukke ut traversen med hendene så er det liksom over for min del. Det blir nok å bite i det sure eplet å kjøpe nytt. Kia ev3, tm3 eller niro/kona hvis prisen dumpes 50K. Jeg har allerede gjort ett godt kjøp med tanke på bruktbil, en vw up 1.0. Den har stygg lakk, riper, måkebæsj-etsing, småbulker og lakken bobler rundt ved tanklokket, men den er rustfri under og motor har fått ny olje hver 5000-10000km. Den går som en klokke og jeg har kjørt 50000 problemfrie kilometer på under to år. Bare så himla synd den har 4 seter og ikke kan ha hengerfeste.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

I utgangspunktet tenker jeg det er helt urealistisk å forvente feilfritt bilhold i 5år på en bil til mindre enn 100k. Klart en kan vær heldig, men generelt sett er det helt hinsides.

Når en i tillegg utfordrer den med ekstra belastning og uerfarne sjåfører. Ja da vill jeg si kjangsene synker drastisk.

Men igjen, en kan jo såklart være heldig.

Det er ikke urealistisk, er bare å kjøpe en driftsikker bil. Ingen garantier likevel naturligvis, men helt normalt å kjøre 5 år uten større utgifter på eldre biler av riktig type og stand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...