Gå til innhold

hvordan bli mindre stiv i kroppen?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig stiv i kroppen, spesiellt i rygg og bein.

har søkt på nettet om hvordan man kan bli mindre stiv, men jeg kunne tenkte meg å høre erfaringer fra dere på hva som har virket.

Jeg trener går fjellturer og trener jevlig

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lals skrev (1 time siden):

Jeg er veldig stiv i kroppen, spesiellt i rygg og bein.

har søkt på nettet om hvordan man kan bli mindre stiv, men jeg kunne tenkte meg å høre erfaringer fra dere på hva som har virket.

Jeg trener går fjellturer og trener jevlig

Vet ikke alderen din men vi blir alle stivere med årene pga slitasje, men det kan også være betennelsesrelatert. Det som kan hjelpe mot stølhet i korsrygg og bein er å trene for en god motorikk i støttemusklaturen gjennom å kjøre støtteøvelser. Når det gjelder korsrygg kan det i visse tilfeller hjelpe å tøye piriformis og/eller psoas musklaturen hvis disse muskelgruppene er anspente. Er det utelukkende betennelsesrelatert kan livsstil og kosthold ha mye å si.

Endret av Powertrainer
Lenke til kommentar

Ofte er det genetisk eller bunner i kosthold.

Jo eldre vi blir, jo mer sårbare blir vi også for inflammasjon. Og listen over ting som gir inflammasjon i kosten er dessverre nesten endeløs.

Ofte bruker vi heller ikke kroppen på en måte som er kondusiv til å strekke ut sener og muskler på en måte som faktisk hjelper. Det kan tom. være at vi bruker dem på motsatt måte slik at de blir trangere.

Hvis det er et alvorlig problem må du konferere med lege, siden det kan være tegn på tidlig debuterende sykdom.

Men hvis du er 30+ og det ikke er kjempealvorlig, så er det nok bare naturlig utvikling og/eller litt feilbruk av kroppen.

Jeg ville vurdert å ta opp f.eks yoga, pillates o.l og tittet på hva jeg spiser. Det snakkes mye om hvor inflammatorisk ultraprosessert mat er, men lite om det faktum at en hamburger, en kebab, en pølse osv. er like insulinogenisk og mer inflammatorisk enn en 200 grams sjokoladeplate. Matlagningsmetoder er også relevante. Å lage mat med høy temperatur kan f.eks skape inflammatoriske (og karsinogeniske) forbindelser som også smaker vondt.

Spis mer frukt og grønt, nøtter og frø, belgfrukter, og gjerne sjømat. Velg olje over smør, og stek på lavere temperaturer. Helst bør du bake ting i ovn eller dampe eller koke i vann. Gå for hvite, myke oster i stedet for harde, gule osv.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 timer siden):

Ofte er det genetisk eller bunner i kosthold.

Jo eldre vi blir, jo mer sårbare blir vi også for inflammasjon. Og listen over ting som gir inflammasjon i kosten er dessverre nesten endeløs.

Ofte bruker vi heller ikke kroppen på en måte som er kondusiv til å strekke ut sener og muskler på en måte som faktisk hjelper. Det kan tom. være at vi bruker dem på motsatt måte slik at de blir trangere.

Hvis det er et alvorlig problem må du konferere med lege, siden det kan være tegn på tidlig debuterende sykdom.

Men hvis du er 30+ og det ikke er kjempealvorlig, så er det nok bare naturlig utvikling og/eller litt feilbruk av kroppen.

Jeg ville vurdert å ta opp f.eks yoga, pillates o.l og tittet på hva jeg spiser. Det snakkes mye om hvor inflammatorisk ultraprosessert mat er, men lite om det faktum at en hamburger, en kebab, en pølse osv. er like insulinogenisk og mer inflammatorisk enn en 200 grams sjokoladeplate. Matlagningsmetoder er også relevante. Å lage mat med høy temperatur kan f.eks skape inflammatoriske (og karsinogeniske) forbindelser som også smaker vondt.

Spis mer frukt og grønt, nøtter og frø, belgfrukter, og gjerne sjømat. Velg olje over smør, og stek på lavere temperaturer. Helst bør du bake ting i ovn eller dampe eller koke i vann. Gå for hvite, myke oster i stedet for harde, gule osv.

Det hjelper vel ikke på at min far er også ganske stiv i kroppen..

føler jeg har kontroll på kostholdet, spiser fisk 2-3 ganger i uken, ellers går det i kylling og storefe. sammen med mye grønsaker. sjelden prosesert mat, men det er vanskelig å ungå det 100%

Jeg er 40 år så det er vel også en årsak, men jeg har vært stiv i kroppen ganske lenge og vil gjøre noe med det. har prøvd yoga et par ganger for en stund siden, men kanskje jeg skulle ha begynt på igjen med faste intervaller

Lenke til kommentar
lals skrev (16 timer siden):

Det hjelper vel ikke på at min far er også ganske stiv i kroppen..

føler jeg har kontroll på kostholdet, spiser fisk 2-3 ganger i uken, ellers går det i kylling og storefe. sammen med mye grønsaker. sjelden prosesert mat, men det er vanskelig å ungå det 100%

Jeg er 40 år så det er vel også en årsak, men jeg har vært stiv i kroppen ganske lenge og vil gjøre noe med det. har prøvd yoga et par ganger for en stund siden, men kanskje jeg skulle ha begynt på igjen med faste intervaller

Det kan være artroserelatert. Isåtilfelle så er det en ting til du kan prøve. Glukosamintilskudd kan være verd et forsøk, selv om det er noe kontroversiellt pga mangelfull forskning og lang oppbygningstid i kroppen så kan det være verd å prøve det. Du må da gå på et inntak pr.kveld på 1,2-1,5gram i døgnet i MINIMUM 8 uker før du konkluderer med noe. Googler du det får du beskjed om 4-5uker, det er direkte feil, og er også sannsynlig en av grunnene til at det har et dårlig rykte.

Lenke til kommentar

Høres ut som du først burde prøve et tøye program over flere uker før du hiver deg på spekulasjoner om kosthold/sykdommer, da dette blir feil ende å starte på.

Tenker at du tøyer 3 ganger per dag med varierende posisjoner, avhengig av hvor i bein/rygg du er stiv. Er det lysken du er stiv, kan det å sitte i knebøy bunnposisjon og presse ut knærne med albuen, samt ruge sakte side til side for å tøye akilles også sammen med lysk.

Det som ofte skjer med folk som trener uten å fokusere på mobilitet er at dem trener seg stiv, enten det er å unngå tøying eller ikke jobbe med motsatt muskulatur. f.eks trener bare benkpress, men ikke pull ups eller lignende, dytt og dra øvelser.

Bare husk å ikke tøye rett før eller etter trening, da tøying tærer på musklene på lik måte som trening, da kan du gjøre vondt verre.

Denne tøye øvelsen bruker jeg nesten hver gang jeg skal trene, uavhengig av hva jeg skal trene.

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...