Gå til innhold

Helsepolitikk


Anbefalte innlegg

Hva gjør at vi har et helsevesen i fritt fall? Mange får aldri hjelpen de trenger. Man må i flere tilfeller være rik for å få den type behandling man har behov for, også for å overleve. Mange får ikke plass på sykehjem. Hjemmesykepleien fungerer også dårlig. Vi får høyere sykefravær grunnet at mange står i kø for å få hjelp og blir sykemeldt i en lang periode. Noen her som har noen teorier om hvorfor og hva man kan gjøre?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mag ne skrev (1 minutt siden):

Premisset er feil. Vi har ikke et helsevesen i fritt fall.

Jo, det har vi! Min sønn var 13 måneder gammel, fikk hjernehinnebetennelse, ble nektet hjelp på legevakten 2 ganger etterhverandre, han ble ikke undersøkt godt nok. Når jeg kom hjem fra legevakten 2 gang, så var han bevisstløs. Jeg måtte ringe privat lege og betale ganske dyrt for det. Men da fikk han hjelp. Hjernehinnebetennelse går på timer før man dør av det. Han reddet livet, men har fått en hjerneskade som aldri blir borte. Hvorfor skal kun mennesker som har råd til å betale for privat helsehjelp få det???? Det er ikke bra nok for meg at barn dør eller blir hjerneskader i Norge, fordi de ikke får hjelp.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Nja, vet nå ikke helt. Hadde behov for å sjekke en blodåre som potensielt kunne inneholde en blodpropp (usikkerhetsmoment med kritikalitet); Tok nesten 1 måned å få time hos fastlege, og fikk beskjed om at henvisning til spesialist hadde flere måneders ventetid. Ble forbanna (godt blandet med frykt), brukte privat behandlingsforsikring og fikk time 5 virkedager senere, av samme folk som ville behandlet meg via det offentlige flere måneder senere.

Det hører til historien at jeg måtte ha et lite inngrep som løste hele problematikken, men hadde jeg latt være å gjøre noe / ventet månedsvis kunne det blitt en livstruende situasjon. Dette er altså situasjonen vi står oppe i, hvor privilegerte mennesker som meg kjøper forsikringer for å få et fungerte tilbud. Ikke alle kan gjøre det, og det burde ikke være slik. 

Bare så vi er på samme bølgelengde: jeg kritiserer systemet som er politikere og toppledelse i helsesektoren; jeg har ingenting vondt å si om de ansatte. De er overarbeidet og underfinansiert.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cecilie Helene skrev (5 minutter siden):

Jo, det har vi! Min sønn var 13 måneder gammel, fikk hjernehinnebetennelse, ble nektet hjelp på legevakten 2 ganger etterhverandre, han ble ikke undersøkt godt nok. Når jeg kom hjem fra legevakten 2 gang, så var han bevisstløs. Jeg måtte ringe privat lege og betale ganske dyrt for det. Men da fikk han hjelp. Hjernehinnebetennelse går på timer før man dør av det. Han reddet livet, men har fått en hjerneskade som aldri blir borte. Hvorfor skal kun mennesker som har råd til å betale for privat helsehjelp få det???? Det er ikke bra nok for meg at barn dør eller blir hjerneskader i Norge, fordi de ikke får hjelp.

Ufattelig trist at dette skjedde med din sønn... Men, det er ikke et tegn på at man ikke får hjelp, det er vel heller en lege som ikke gjorde jobben sin

Når det er sagt,  så er det store utfordringer innen helse...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cecilie Helene skrev (9 minutter siden):

Jo, det har vi! Min sønn var 13 måneder gammel, fikk hjernehinnebetennelse, ble nektet hjelp på legevakten 

Det er mange titalls millioner legekonsultasjoner i året. Noen har uheldig utfall i 2024, og noen hadde det trolig før. 

Det viser ikke at helsevesenet er i fritt fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (Akkurat nå):

Det er mange titalls millioner legekonsultasjoner i året. Noen har uheldig utfall i 2024, og noen hadde det trolig før. 

Det viser ikke at helsevesenet er i fritt fall.

Det neste som skjedde 1 mai var at min mor som er 80 år, har diabetes 1 og bodde alene ble glemt av hjemmesykepleien 2 ganger etterhverandre og havnet i koma. Jeg hadde fri og det var tilfeldig at jeg kom innom. Jeg klarte ikke å vekke henne. Jeg håper hun overlever, hun har fått svekket hukommelse og må nå bo på hjem resten av livet. Men de har ikke plass, så hun får bevilger noen uker av gangen midlertidig. Vi stoler på helsevesenet i Norge, at vi skal få hjelp når vi trenger det. Det er noe av det skattepengene våre skal gå til. Men det mange som ikke får hjelp. Dette er dessverre for dårlig i mine øyne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (19 minutter siden):

Ufattelig trist at dette skjedde med din sønn... Men, det er ikke et tegn på at man ikke får hjelp, det er vel heller en lege som ikke gjorde jobben sin

Når det er sagt,  så er det store utfordringer innen helse...

Det var 2 leger på en dag. Jeg reiste inn to ganger. Hadde jeg ventet til neste dag for å håpe at han ble bedre, ville han ikke vært i live i dag. De vekket ikke den ekstra nattevsktslegen, men hadde mye å gjøre. Det hadde vært mye billigere for samfunnet å vekke denne legen enn å gi min sønn trygd hele livet. Hans livskvalitet ville også vært en helt annen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cecilie Helene skrev (9 minutter siden):

Det neste som skjedde 1 mai var at min mor som er 80 år, har diabetes 1 og bodde alene ble glemt av hjemmesykepleien 2 ganger etterhverandre og havnet i koma. Jeg hadde fri og det var tilfeldig at jeg kom innom. Jeg klarte ikke å vekke henne. Jeg håper hun overlever, hun har fått svekket hukommelse og må nå bo på hjem resten av livet. Men de har ikke plass, så hun får bevilger noen uker av gangen midlertidig. Vi stoler på helsevesenet i Norge, at vi skal få hjelp når vi trenger det. Det er noe av det skattepengene våre skal gå til. Men det mange som ikke får hjelp. Dette er dessverre for dårlig i mine øyne. 

Jeg tror de fleste får forsvarlig behandling, men det vil alltid skje feil. Og ja, det burde sikkert vært brukt mer penger på helsevesenet for da ville kapasiteten vært bedre og sjansene for feil mindre. Men som sagt, det er bare en veldig liten andel som får problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 minutter siden):

Jeg tror de fleste får forsvarlig behandling, men det vil alltid skje feil. Og ja, det burde sikkert vært brukt mer penger på helsevesenet for da ville kapasiteten vært bedre og sjansene for feil mindre. Men som sagt, det er bare en veldig liten andel som får problemer.

Det er veldig mange som ikke får riktig hjelp og hjelp i tide. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når det skal effektiviseres og spares inn til beinet fordi kapasiteten og ressursene er for dårlige pga at budsjettene er for små  så skaper det dessverre et dårlig helsevesen med dårlige arbeidsvilkår, dårlig rekruttering og i mange tilfeller mangelfull kompetanse. Skal dette endres på må det betydelige forbedringer i budsjett og lederstrategi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (55 minutter siden):

Det er mange titalls millioner legekonsultasjoner i året. Noen har uheldig utfall i 2024, og noen hadde det trolig før. 

Det viser ikke at helsevesenet er i fritt fall.

Det er mange av disse konsultasjonene som ikke blir utført godt nok. Det er et av problemene! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommunen jeg bor i, har satt av mer av fastlegenes timer til behandling av pasienter som melder seg samme dag. Det hjelper i hvert fall noe på. Men er fortsatt "portvoktere" på legekontoret som passer nøye på at du er syk nok for å få time hos fastlegen din. Jeg vet ikke lenger hvem som er fastlegen min, men er forskjellige som behandler hver gang.

Fastlegeordningen er en gode idé, men som så mye annet som skal gå gjennom kommunen, fungerer det ikke. Det er ikke kritikk av legene, kjenner ingen leger med vanlig arbeidstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, Cecilie Helene said:

Det er mange av disse konsultasjonene som ikke blir utført godt nok. Det er et av problemene! 

Tingen her er at du kjem med anekdoter. Det er grunnlag for diskusjon, men heller ikkje meir.

Feil vil alltid forekomme i komplekse systemer. Om ein av ein million konsultasjoner ender med feil vil eg sei det er ekstremt bra og påliteleg. Er det ein av hundre er det litt mykje. Det vil og avhenge av definisjonen av feil; mindre alvorlege feil er jo relativt uproblematisk - t.d. virushalsbetennelse som får antibiotika er ikkje krise.

Sannheita ligg nok ein plass mellom dei to ytterpunkta. Du har ikkje peiling på kor sannheita faktisk ligg, men du antar ting på grunn av personlege erfaringer.

Meir eller mindre alt er redusert til appeal to emotion; du viser til dine opplevelser. Det er forsåvidt vel og bra, men vi kan med all respekt å melde ikkje vurdere helsevesenet på grunnlag av dine erfaringer.

No påstår eg ikkje at helsevesenet er bra; det er store mangler ved det, men utgangspunktet for diskusjonen må vere eit betre grunnlag enn tilfeldige anekdoter.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Cascada81 said:

Kommunen jeg bor i, har satt av mer av fastlegenes timer til behandling av pasienter som melder seg samme dag. Det hjelper i hvert fall noe på. Men er fortsatt "portvoktere" på legekontoret som passer nøye på at du er syk nok for å få time hos fastlegen din. Jeg vet ikke lenger hvem som er fastlegen min, men er forskjellige som behandler hver gang.

Fastlegeordningen er en gode idé, men som så mye annet som skal gå gjennom kommunen, fungerer det ikke. Det er ikke kritikk av legene, kjenner ingen leger med vanlig arbeidstid.

Det beste med å bli henvist videre til spesialisttjenesten, er vis du beskjed om å ta kontakt igjen ved visse hendelser.... og så loggføres det ikke i journal.....
Eller at du er avhengig av at fastlegen henviser deg videre på en korrekte måten, og fastlegen har ikke kunnskaper til området som henvises til.
Eller når du må gå over alle skjema fastlegen fyller ut, for å se om de i det heletatt er korrekt utfylt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (På 7.9.2024 den 11:32 AM):

Ufattelig trist at dette skjedde med din sønn... Men, det er ikke et tegn på at man ikke får hjelp, det er vel heller en lege som ikke gjorde jobben sin

Når det er sagt,  så er det store utfordringer innen helse...

Vil si at den kanskje største utfordringen innen helse er når det gjelder psykiske helseutfordringer. 

Der får en ikke hjelp før en er på selvmordets rand, eller om en allerede har skadet seg på en eller annen måte. 

Skummelt å tenke på at om det skranter er alternativene å punge ut store summer til privat helsehjelp, eller stå månedsvis i offentlig helsekø for kanskje å få behandling i en kritisk periode. 

Med den økende andelen psykiske helseutfordringer i befolkningen, kanskje spesielt blant unge er det bare tidsspørsmål før ting går galt. 

Det skulle vært et mer tilgjengelig lavterskeltilbud, som kunne ta seg av folk i en vanskelig fase. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Antonym skrev (8 minutter siden):

Vil si at den kanskje største utfordringen innen helse er når det gjelder psykiske helseutfordringer. 

Der får en ikke hjelp før en er på selvmordets rand, eller om en allerede har skadet seg på en eller annen måte. 

Skummelt å tenke på at om det skranter er alternativene å punge ut store summer til privat helsehjelp, eller stå månedsvis i offentlig helsekø for kanskje å få behandling i en kritisk periode. 

Med den økende andelen psykiske helseutfordringer i befolkningen, kanskje spesielt blant unge er det bare tidsspørsmål før ting går galt. 

Det skulle vært et mer tilgjengelig lavterskeltilbud, som kunne ta seg av folk i en vanskelig fase. 

Enig i at når det gjelder psykisk helse har vi så godt som et totalhavari i helsesystemet.. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (På 7.9.2024 den 12:16 PM):

Når det skal effektiviseres og spares inn til beinet fordi kapasiteten og ressursene er for dårlige pga at budsjettene er for små  så skaper det dessverre et dårlig helsevesen med dårlige arbeidsvilkår, dårlig rekruttering og i mange tilfeller mangelfull kompetanse. Skal dette endres på må det betydelige forbedringer i budsjett og lederstrategi.

Og den store verkebyllen på det offentlige helsevesenet, New Public Management må vekk:

https://tidsskriftet.no/2021/09/debatt/foretaksmodellen-ma-skrotes

https://www.nrk.no/trondelag/forskere-ved-ntnu-mener-helseforetaksreformen-har-skyld-i-sprengte-sykehus-1.16183405

https://www.dagensmedisin.no/foretaksmodellen-ma-skrotes/634269

Når helsevesenet skal styres som en kvasikapitalistisk virksomhet med måltall og statistikk er det dømt til å gå galt; og det blir ikke bedre når skuta styres av økonomer og byråkragter uten noen som helst kompetanse i helsearbeide.

Men det blir nok neppe noen forandringer med det første. Har politikere først gått inn for noe er de ikke til å rikke slik som svada/pappegøyesvaret fra en statssekretær i NRK-artikkelen viser. Mye av de pengene vi betaler inn i skatt til helsevesenet brukes faktisk på bullshitjobber for de som leker bedrift med helsetjenestene våre og det er alvorlig.

 

Cecilie Helene skrev (På 7.9.2024 den 10:31 PM):

Alt som er statlig fungerer dårlig. Private firmaer hadde gått konkurs om de hadde drevet så dårlig 

Vel, det fungerte jo mye bedre før de begynte å leke privatbedrift med det offentlige helsevesenet på begynnelsen av 2000-tallet. Men selv om de "leker" privat virksomhet så følger de ikke opp det med sparking av inkompetente ansatte slik en privat bedrift ville gjort da.

 

barfoo skrev (På 7.9.2024 den 10:45 PM):

 

No påstår eg ikkje at helsevesenet er bra; det er store mangler ved det, men utgangspunktet for diskusjonen må vere eit betre grunnlag enn tilfeldige anekdoter.

Men av og til kan en samling av forskjellige anekdoter være med på å vise til et mønster av graverende kritiske mangler i offentlige tjenester. Og det har etterhvert blitt alt for mange "anekdoter" og beviselige faktum også opp gjennom årene desverre.

 

Tussi skrev (9 timer siden):

Enig i at når det gjelder psykisk helse har vi så godt som et totalhavari i helsesystemet.. 

 

Prøv å forklare psykiske ufordringer til en økonom/pappegøyebyråkrat i en bullshitjobb. Nytter ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...