Crathes Skrevet 7. september Del Skrevet 7. september Hei Skjermen på et lesebrett jeg kjøpte for litt over et år siden har blitt defekt. Jeg har søkt om reklamasjon, og fått den godkjent. Men jeg har fått beskjed om at jeg også må sende inn usb-kabel og den lille dingsen man åpner minnekort-skuffen med. Kan de kreve dette? Jeg har ikke peiling på hvilken usb-kabel som tilhører enheten, og det samme gjelder åpneren. Disse tingene har ingenting med feilen å gjøre, men selger sier at enheten sendes i retur hvis disse ikke sendes. Selger skylder på at produsenten vil ha disse tingene, men det kan vel ikke angå meg? Lenke til kommentar
Mephisto- Skrevet 7. september Del Skrevet 7. september 3 minutes ago, Crathes said: Hei Skjermen på et lesebrett jeg kjøpte for litt over et år siden har blitt defekt. Jeg har søkt om reklamasjon, og fått den godkjent. Men jeg har fått beskjed om at jeg også må sende inn usb-kabel og den lille dingsen man åpner minnekort-skuffen med. Kan de kreve dette? Jeg har ikke peiling på hvilken usb-kabel som tilhører enheten, og det samme gjelder åpneren. Disse tingene har ingenting med feilen å gjøre, men selger sier at enheten sendes i retur hvis disse ikke sendes. Selger skylder på at produsenten vil ha disse tingene, men det kan vel ikke angå meg? For meg høres det ikke urimelig ut. Du har reklamert på et produkt, og det produktet inkluderer noen ting. Som en bil, man kan ikke velge å utelate vinterdekk om man hever et kjøp dersom det var med i salget. Samtidig, du har fått godkjent reklamasjon, altså penger tilbake? I så fall er det helt rimelig at de skal ha tilbake tilbehør ja. Lenke til kommentar
Crathes Skrevet 7. september Forfatter Del Skrevet 7. september Beklager utydelighet. Jeg har fått godkjent søknad om reklamasjon, men har ikke sendt enheten enda på grunn av det jeg nevner. Jeg har ikke bedt om å heve kjøpet, da jeg likte lesebrettet godt. Jeg ønsker at de reparerer defekten. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 7. september Del Skrevet 7. september Nei, de kan nok ikke kreve det. Loven krever at selger skal reparere eller omlevere. Ved omlevering eller heving av kjøp skal produktet leveres tilbake så mye som lar seg gjøre. Det er inneforstått at små detaljer kan mangle på et produkt som har vært brukt en stund. Dette er noe produsent eller selger gjør for å slippe reklamasjonen... 2 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 7. september Del Skrevet 7. september 1 minute ago, Axefjord said: Nei, de kan nok ikke kreve det. Loven krever at selger skal reparere eller omlevere. Ved omlevering eller heving av kjøp skal produktet leveres tilbake så mye som lar seg gjøre. Det er inneforstått at små detaljer kan mangle på et produkt som har vært brukt en stund. Dette er noe produsent eller selger gjør for å slippe reklamasjonen... Forbrukerkjøpsloven: Quote § 51.Tingens tilstand ved heving og omlevering Hvis forbrukeren ved heving eller omlevering ikke kan levere tilbake tingen i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den, skal forbrukeren erstatte verdien eller den verdireduksjonen tingen har hatt. Dette gjelder likevel ikke dersom a. årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren b. tingen er helt eller delvis gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller c. tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før hevingen eller omleveringen. 1 Lenke til kommentar
Crathes Skrevet 7. september Forfatter Del Skrevet 7. september Den lovteksten hadde jeg ikke funnet. Takk for det! Om de insisterer på at jeg betaler verditapet for en liten usb-kabel og åpne-dingsen tenker jeg at jeg skal makte det. Dessuten gjelder dette for omlevering, så når jeg ønsker reparasjon blir det vel ikke gjeldende? Eller kan selger selv velge at kjøpet skal heves eller omleveres, og at jeg derfor skal sende så mye tilbehør som mulig? Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 7. september Del Skrevet 7. september 2 hours ago, Crathes said: Den lovteksten hadde jeg ikke funnet. Takk for det! Om de insisterer på at jeg betaler verditapet for en liten usb-kabel og åpne-dingsen tenker jeg at jeg skal makte det. Dessuten gjelder dette for omlevering, så når jeg ønsker reparasjon blir det vel ikke gjeldende? Eller kan selger selv velge at kjøpet skal heves eller omleveres, og at jeg derfor skal sende så mye tilbehør som mulig? Jeg ville startet med at produktet minus en generisk usb-kabel og en generisk simluke-åpner fortsatt er produktet i det vesentlige. Jeg ville ikke godtatt noe kostnad for meg. En annen ting. Kjøper kan velge mellom reparasjon eller omlevering, men selger kan overkjøre om han har særlige grunner. I praksis for småelektronikk velger selger dette. Selger har ikke mulighet å heve kjøpet, uten at du har brutt avtalen (du har ikke det). Heving er en ting man bruker når retting eller omlevering ikke skjer innen rimelig tid. Lenke til kommentar
Crathes Skrevet 7. september Forfatter Del Skrevet 7. september Takk for gode svar! Har presisert dette for selger. Det blir spennende å se hva de svarer til uka. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 7. september Del Skrevet 7. september Send i retur og be dem ta dette som mangler ut av den nye salgspakken. Voila probleme solved 1 1 Lenke til kommentar
V-by Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september Hvorfor skal de ha kabel ved en reklamasjon? Varen skal repareres eller byttes, du har ikke hevet kjøpet. Ved reparering trenger de ikke usb kabel eller annet tilbehør, og ved bytting kan de bare sende deg en ny vare uten tilbehøret, så lenge det originale passer til den. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 13. september Del Skrevet 13. september Se en unboxing video på Youtube, så finner du ut hvilken åpner og USB-kabel du skal sende med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå