Gå til innhold

Reklamasjon, selger krever alt tilbehør


Anbefalte innlegg

Hei

 

Skjermen på et lesebrett jeg kjøpte for litt over et år siden har blitt defekt. Jeg har søkt om reklamasjon, og fått den godkjent. Men jeg har fått beskjed om at jeg også må sende inn usb-kabel og den lille dingsen man åpner minnekort-skuffen med. Kan de kreve dette? Jeg har ikke peiling på hvilken usb-kabel som tilhører enheten, og det samme gjelder åpneren. Disse tingene har ingenting med feilen å gjøre, men selger sier at enheten sendes i retur hvis disse ikke sendes. 

Selger skylder på at produsenten vil ha disse tingene, men det kan vel ikke angå meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Crathes said:

Hei

 

Skjermen på et lesebrett jeg kjøpte for litt over et år siden har blitt defekt. Jeg har søkt om reklamasjon, og fått den godkjent. Men jeg har fått beskjed om at jeg også må sende inn usb-kabel og den lille dingsen man åpner minnekort-skuffen med. Kan de kreve dette? Jeg har ikke peiling på hvilken usb-kabel som tilhører enheten, og det samme gjelder åpneren. Disse tingene har ingenting med feilen å gjøre, men selger sier at enheten sendes i retur hvis disse ikke sendes. 

Selger skylder på at produsenten vil ha disse tingene, men det kan vel ikke angå meg?

For meg høres det ikke urimelig ut. Du har reklamert på et produkt, og det produktet inkluderer noen ting. Som en bil, man kan ikke velge å utelate vinterdekk om man hever et kjøp dersom det var med i salget. 

Samtidig, du har fått godkjent reklamasjon, altså penger tilbake? I så fall er det helt rimelig at de skal ha tilbake tilbehør ja. 

Lenke til kommentar

Nei, de kan nok ikke kreve det. Loven krever at selger skal reparere eller omlevere. Ved omlevering eller heving av kjøp skal produktet leveres tilbake så mye som lar seg gjøre. Det er inneforstått at små detaljer kan mangle på et produkt som har vært brukt en stund. 

Dette er noe produsent eller selger gjør for å slippe reklamasjonen...

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Axefjord said:

Nei, de kan nok ikke kreve det. Loven krever at selger skal reparere eller omlevere. Ved omlevering eller heving av kjøp skal produktet leveres tilbake så mye som lar seg gjøre. Det er inneforstått at små detaljer kan mangle på et produkt som har vært brukt en stund. 

Dette er noe produsent eller selger gjør for å slippe reklamasjonen...

Forbrukerkjøpsloven:

Quote

§ 51.Tingens tilstand ved heving og omlevering

Hvis forbrukeren ved heving eller omlevering ikke kan levere tilbake tingen i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den, skal forbrukeren erstatte verdien eller den verdireduksjonen tingen har hatt. Dette gjelder likevel ikke dersom

a. årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren
b. tingen er helt eller delvis gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller
c. tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før hevingen eller omleveringen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den lovteksten hadde jeg ikke funnet. Takk for det! 

Om de insisterer på at jeg betaler verditapet for en liten usb-kabel og åpne-dingsen tenker jeg at jeg skal makte det. Dessuten gjelder dette for omlevering, så når jeg ønsker reparasjon blir det vel ikke gjeldende? Eller kan selger selv velge at kjøpet skal heves eller omleveres, og at jeg derfor skal sende så mye tilbehør som mulig? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Crathes said:

Den lovteksten hadde jeg ikke funnet. Takk for det! 

Om de insisterer på at jeg betaler verditapet for en liten usb-kabel og åpne-dingsen tenker jeg at jeg skal makte det. Dessuten gjelder dette for omlevering, så når jeg ønsker reparasjon blir det vel ikke gjeldende? Eller kan selger selv velge at kjøpet skal heves eller omleveres, og at jeg derfor skal sende så mye tilbehør som mulig? 

Jeg ville startet med at produktet minus en generisk usb-kabel og en generisk simluke-åpner fortsatt er produktet i det vesentlige. Jeg ville ikke godtatt noe kostnad for meg.

En annen ting. Kjøper kan velge mellom reparasjon eller omlevering, men selger kan overkjøre om han har særlige grunner. I praksis for småelektronikk velger selger dette. Selger har ikke mulighet å heve kjøpet, uten at du har brutt avtalen (du har ikke det). Heving er en ting man bruker når retting eller omlevering ikke skjer innen rimelig tid.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de ha kabel ved en reklamasjon?

Varen skal repareres eller byttes, du har ikke hevet kjøpet.

Ved reparering trenger de ikke usb kabel eller annet tilbehør, og ved bytting kan de bare sende deg en ny vare uten tilbehøret, så lenge det originale passer til den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...