GÃ¥ til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til oppsett av Fibaro Home Center 3 - smarthjem

Anbefalte innlegg

Hei 🙂 

Har overtatt ny bolig som er litt smartere enn jeg har behov for. Huset er satt opp med en Fibaro Home Center 3 som styrer et kobbel av Z-wave enheter. Etter at jeg satt opp mesh nettverk i går, så er det ikke lenger mulig å få kontakt med hub'n. Når jeg forsøker å logge inn på Fibaro I'D, så er enheten markert i rødt og at det ikke er kontakt.

Da jeg overtak boligen så var nettverkskabelen koblet direkte fra uttaket i veggen og i hub'n. Jeg har forsøkt å bruke det samme oppsettet, men også å sette kabelen fra hub'n i en mesh-enhet som står lykke ved. Ingen av delene fungerer.

Takknemlig for alle tips. Og ja, jeg har forsøkt å gjenopprette, men står like bom fast.IMG_0812.thumb.png.c716cfaf58bc52bc70a20dd065e40e30.png

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Kan du plugge enheter med kabel rett i mesh-boksrn?  Kan du se tegn til at den er koblet til i appen til mesh-boksene?

Kan det være at den er satt opp med en fast IP som ikke matcher med IPene på det nye nettverket?

Endret av agvg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (40 minutter siden):

1. Kan du plugge enheter med kabel rett i mesh-boksrn?  Kan du se tegn til at den er koblet til i appen til mesh-boksene?

Kan det være at den er satt opp med en fast IP som ikke matcher med IPene på det nye nettverket?

Takk for svar.

Jeg begynte å mistenke det samme, men vet ikke hvordan jeg går endret dette. Mulig jeg kan gjøre det ved å holde inne en av knappene bak i noen sekunder, for jeg mener jeg leste noe om det.

Lurer også på om det kreves at jeg kobler hub direkte til en pc ned nettverkskabel, men håper ikke det. Da må jeg begynne og bestille adapter, og det tar som tid.

Lenke til kommentar

Du bør være forsiktig med og resette den, da kan det tenkes du må sette opp alt på nytt. Hva slags router hadde du før og hva har du satt opp nå? Har du den gamle så kan du jo plugge den i og få sett om du får kontakt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (33 minutter siden):

Du bør være forsiktig med og resette den, da kan det tenkes du må sette opp alt på nytt. Hva slags router hadde du før og hva har du satt opp nå? Har du den gamle så kan du jo plugge den i og få sett om du får kontakt.

Hei igjen 🙂 

Hjertelig takk. Jeg forsøkte akkurat å endre til DHCP, og hub'n kom automatisk på nett igjen! Helt nydelig. Det som er merkelig er at jeg trodde jeg resatte den i går, men alt er visst som før. 

Greia er at jeg overtok kontoen til han som hadde satt det opp, og ettersom han var elektriker så hadde han satt opp urolig nye forskjellig. Jeg har ikke anelse om hva halvparten er for noe, så jeg vurderte om jeg like gjerne skulle starte på null.

Nå tror jeg at jeg sletter de fleste funksjonene, og beholder kun de som styrer lysene. Om det går rett vest, så er det backup.

Det som er merkelig er at nettverkskabelen stod i uttaket i veggen, og det var først da jeg plugget den i mesh boksen og endret til DHCP at den fungerte.

Burde den ikke fungert med statisk IP når den stod i veggen? Eller vil det ikke fungere ettersom multimodemet (Modell VMG v2) står i bromodus?

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (59 minutter siden):

Hei igjen 🙂 

Hjertelig takk. Jeg forsøkte akkurat å endre til DHCP, og hub'n kom automatisk på nett igjen! Helt nydelig. Det som er merkelig er at jeg trodde jeg resatte den i går, men alt er visst som før. 

Greia er at jeg overtok kontoen til han som hadde satt det opp, og ettersom han var elektriker så hadde han satt opp urolig nye forskjellig. Jeg har ikke anelse om hva halvparten er for noe, så jeg vurderte om jeg like gjerne skulle starte på null.

Nå tror jeg at jeg sletter de fleste funksjonene, og beholder kun de som styrer lysene. Om det går rett vest, så er det backup.

Det som er merkelig er at nettverkskabelen stod i uttaket i veggen, og det var først da jeg plugget den i mesh boksen og endret til DHCP at den fungerte.

Burde den ikke fungert med statisk IP når den stod i veggen? Eller vil det ikke fungere ettersom multimodemet (Modell VMG v2) står i bromodus?

Nei, står det i bro så vil det ikke virke, da har du koblet ut router-funksjonen  og du må kjøre alt via de nye mesh-boksene.

Hjemmesituasjonen er jo en hobby, er det mye fint oppsett har du jo fått det gratis og jeg ville nok heller ha beholdt det og satt meg inn i det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

agvg skrev (11 minutter siden):

Nei, står det i bro så vil det ikke virke, da har du koblet ut router-funksjonen  og du må kjøre alt via de nye mesh-boksene.

Hjemmesituasjonen er jo en hobby, er det mye fint oppsett har du jo fått det gratis og jeg ville nok heller ha beholdt det og satt meg inn i det.

Tusen takk. Jeg var virkelig helt ute av meg og fortvilt i går. Du reddet meg helt med tipset ditt. 

Ja, det er sikkert lurt å sette seg litt inn i det. Litt vanskelig å forstå alt når det er så mye som er satt opp. Eksempelvis er det satt opp en rekke Scener, som "Alarm garasje på", "Alarm garasje av", mfl. Se bilder. 

Tror eier sa at jeg kan slette de, og alarmen vil fremdeles fungere, men jeg vil ikke få push varsel i appen. 

Push varsel bryr jeg meg ikke om, så dersom det kun er dette jeg mister, så gjør ingenting. Men er likevel redd for å slette de og å gjøre noe galt. 

Screenshot_20240907_094621_Yubii.thumb.jpg.178297fdde21b49613360a0671f0319d.jpgScreenshot_20240907_094621_Yubii.jpg

Screenshot_20240907_094626_Yubii.jpg

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
torbjornhb skrev (1 time siden):

Ikke hvis IP adressen f.eks. er 192.168.0.xxx, mens IP adressene ditt utstyr sender ut er 192.168.1.xxx Alle sifferne i de 3 første bolkene må være riktig, og det samme med må Gateway adressen være, ellers sender den alt til feil adresse. Gateway er den som ruteren har, og er enheten som alt sender informasjonen via for å komme til internett.

Før du resetter og starter på nytt, så vær sikker på at du vet hvor alle komponenter sitter. Ofte at du må inn og trykke på en komponent for å få de opp å gå. Har akurat vært borti ett sted der vi ikke finner 1 av enhetene, og det kjedelige er at den styrer varmen på badet, og original elektriker har ikke lagt igjen noen tegninger om hvor ting sitter.

Syntes Fibaroen var fæl å programmere selv, og vi ga til slutt opp å bruke systemet da det var flere ting vi ikke syntes var bra med det. Det finnes heldigvis andre sentralenheter som er bedre og enklere. Futurehome sine er av enkleste sort, litt for enkelt på hva man kan programmere, og den greier ikke å kjøre brytere via seg, slik at bryter styrt lys må direkte fra bryter til pille. Noe som vi ikke fikk til med Fibare pille og ett par brytere vi har restet (Skal funke da de er solgt fra samme leverandør, og de fikk det programmert sammen). Det er nok kun snakk om å ha tålmodighet nok til å skjønne den knottete brukerveiledningene som fulgte med. Det var også irriterende at Fibaro plutselig sluttet å støtte en bryter serie fra Schneider. Eneste bryterne vi fant som passet i standard bryter rammer.

Heldigvis så kom Plejd ikke så lenge etterpå, og greier det absolutt meste vi trenger for våre kunder.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (6 minutter siden):

Ikke hvis IP adressen f.eks. er 192.168.0.xxx, mens IP adressene ditt utstyr sender ut er 192.168.1.xxx Alle sifferne i de 3 første bolkene må være riktig, og det samme med må Gateway adressen være, ellers sender den alt til feil adresse. Gateway er den som ruteren har, og er enheten som alt sender informasjonen via for å komme til internett.

Før du resetter og starter på nytt, så vær sikker på at du vet hvor alle komponenter sitter. Ofte at du må inn og trykke på en komponent for å få de opp å gå. Har akurat vært borti ett sted der vi ikke finner 1 av enhetene, og det kjedelige er at den styrer varmen på badet, og original elektriker har ikke lagt igjen noen tegninger om hvor ting sitter.

Syntes Fibaroen var fæl å programmere selv, og vi ga til slutt opp å bruke systemet da det var flere ting vi ikke syntes var bra med det. Det finnes heldigvis andre sentralenheter som er bedre og enklere. Futurehome sine er av enkleste sort, litt for enkelt på hva man kan programmere, og den greier ikke å kjøre brytere via seg, slik at bryter styrt lys må direkte fra bryter til pille. Noe som vi ikke fikk til med Fibare pille og ett par brytere vi har restet (Skal funke da de er solgt fra samme leverandør, og de fikk det programmert sammen). Det er nok kun snakk om å ha tålmodighet nok til å skjønne den knottete brukerveiledningene som fulgte med. Det var også irriterende at Fibaro plutselig sluttet å støtte en bryter serie fra Schneider. Eneste bryterne vi fant som passet i standard bryter rammer.

Heldigvis så kom Plejd ikke så lenge etterpå, og greier det absolutt meste vi trenger for våre kunder.

Takk for gode tips. Så du anbefaler å ikke resette, men heller tilpasse dagens oppsett? Egentlig det jeg har begynt med... Men usikker på dette med Scenarioer/Scener.

Har vurdert andre smarthuber. Han som monterte og satte opp dette er jo elektriker, og sa selv at det var så komplisert at han kom til å gå for noe annet i det nye huset de bygget. De landet vel også på Future Home.

Det jeg lurer på da, er om jeg kan la selve oppsettet av huset forbli likt uten å måtte begynne med noe montering/demontering inni veggen. Per i dag er det stort sett Fibaro Walli Switch og vanlige lysbrytere om hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Home Assistant så jeg kan ikke gi deg så mye tips om admin av denne løsningen, regner med det er ganske greit og rekonfigurere, ser ut til og være div automasjoner rundt alarmer, disse kan jo slettes hvis det ikke er behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og så er det jo spørsmålet om hva du vil fremover, du kjøre jo Z-wave som er en fin løsning, lav frekvens gir bra rekkevidde og Z-wave er jo en standard som skal garantere kompatibelt i og med det er en streng sertifisering av utstyret. Denne strenge standarden har sørget for endel høyere priser på utstyret, nå har vel Silicone labs kjøpt rettighetene så det kan bli en renessanse.

Det meste annet som Zigbee og Bluetooth og matter befinner seg i samme bånd som 2.4 wifi, mye støy og forstyrrelser i det båndet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (1 minutt siden):

Og så er det jo spørsmålet om hva du vil fremover, du kjøre jo Z-wave som er en fin løsning, lav frekvens gir bra rekkevidde og Z-wave er jo en standard som skal garantere kompatibelt i og med det er en streng sertifisering av utstyret. Denne strenge standarden har sørget for endel høyere priser på utstyret, nå har vel Silicone labs kjøpt rettighetene så det kan bli en renessanse.

Det meste annet som Zigbee og Bluetooth og matter befinner seg i samme bånd som 2.4 wifi, mye støy og forstyrrelser i det båndet.

Det er sant. Før jeg ble klar over de ulike standardene, så kjøpte jeg syns stykk smartkontakter basert på Zigbee. Men ettersom Fibaro støtter det aller meste, så skal det vel gå bra.

Forsøker å lese meg opp på dette nå. Tror nok jeg bare sletter alt av Scener, så forsøker jeg å opprette mine egne. Testet bare på moro å opprette "Rings of Power" scene der spottene i stua dimmer til 20%, mens resten av lyset deaktiveres. Det fungerte fint.

Det som er litt kjipt, er at bryteren som åpner garasjen, står som "Lukket" hele tiden, selv om den er åpen. Driver og flytter inn enda, ok når jeg kom til huset her en morgen, så var garasjen åpen.

IMG_0829.thumb.png.cc5bd0512adbd08bb1d39eaabf0d5a2d.png

Lenke til kommentar

Velkommen til hjemmeautomasjon, endel krever litt kjærlighet og pleie ;)...

Det som har omtrent null surr er IKEA sin hub med tilbehør, det har jeg kjørt i årevis. Jeg bruker Home assistant fordi jeg har masse rart utstyr av mange protokoller og merker som jeg vil bruke, verden er jo selvsagt enklere er man fokusert på ett merke. Har masse Zigbee, fungerer stort sett greit men vær oppmerksom på at før Zigbee 3.0 standarden kom så var det mye proprietære og sære løsninger som kjørte Zigbee protokollen, og Zigbee før 3.0 betyr ikke at de er kompatible utover radioprotokollen. Det som er fint med Z-wave at de har langt tøffere krav til produsentene. Nå vil nok matter og thread ta mye av markedet, har begynt og leke med det og regner med og kjøpe en Google streamerbox som har thread edgerouter innebygd. En av de tingene jeg liker med Matter er at en device kan bli styrt av flere kontrollere, så da har man en backup hvis noe skjer.

Endret av agvg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (18 minutter siden):

Velkommen til hjemmeautomasjon, endel krever litt kjærlighet og pleie ;)...

Det som har omtrent null surr er IKEA sin hub med tilbehør, det har jeg kjørt i årevis. Jeg bruker Home assistant fordi jeg har masse rart utstyr av mange protokoller og merker som jeg vil bruke, verden er jo selvsagt enklere er man fokusert på ett merke. Har masse Zigbee, fungerer stort sett greit men vær oppmerksom på at før Zigbee 3.0 standarden kom så var det mye proprietære og sære løsninger som kjørte Zigbee protokollen, og Zigbee før 3.0 betyr ikke at de er kompatible utover radioprotokollen. Det som er fint med Z-wave at de har langt tøffere krav til produsentene. Nå vil nok matter og thread ta mye av markedet, har begynt og leke med det og regner med og kjøpe en Google streamerbox som har thread edgerouter innebygd. En av de tingene jeg liker med Matter er at en device kan bli styrt av flere kontrollere, så da har man en backup hvis noe skjer.

Skjønner det er mye å sette seg inn i ja. Jeg skulle gjerne hatt muligheten til å kontrollere alt gjennom en app ala Samsung Smart Things, eller Google Home. Synes de fungerer bedre enn Yubii som styrer Fibaro. 

Har forstått at Fibaro er veldig bra, men noe vanskelig å sette opp. Vet du om det finnes apper som kan kontrollere en smarthub ala Fibaro? Eller om man kan pare Z-Wave enheter direkte med en app som styrer de? 

Lenke til kommentar

Du må ha en eller annen form for Z-wave kontroller skal du bruke de bryterne og annet du har oppmontert. Hvor teknisk interessert er du? Vil du ha monter og glem det eller kan du finne det interessant og bygge opp noe slik du vil ha det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (15 minutter siden):

Du må ha en eller annen form for Z-wave kontroller skal du bruke de bryterne og annet du har oppmontert. Hvor teknisk interessert er du? Vil du ha monter og glem det eller kan du finne det interessant og bygge opp noe slik du vil ha det?

I utgangspunktet er jeg ganske god teknisk, så jeg ble litt overrasket over at jeg skulle slite med dette. Vil heller mestre noe selv, enn å være avhengig av andre. 

Godt mulig det bare er totalt overload i hodet akkurat nå. Å flytte, passe på to hus, og å drive en bedrift helt alene, tar på... 

Lenke til kommentar

Ser Home assistant har støtte for denne huben, og Home assistant har også støtte for Google Home og Apple, har du en Raspberry PI 3 og ett lagringskort så kan jo det være ett alternativ for og få ting til og snakke sammen uten at du behøver og bytte styringsboksen.

Lenke til kommentar
agvg skrev (Akkurat nå):

Ser Home assistant har støtte for denne huben, og Home assistant har også støtte for Google Home og Apple, har du en Raspberry PI 3 og ett lagringskort så kan jo det være ett alternativ for og få ting til og snakke sammen uten at du behøver og bytte styringsboksen.

Skulle akkurat til å skrive at det var støtte, men du kom meg i forkjøpet 😃

Har ikke Raspberry 3 desverre. Har en Google Nest Hub, item at Jeg vet om den kan gjøre noe fornuftig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...