Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

sparetips for enslige

Anbefalte innlegg

del_diablo skrev (5 timer siden):

Ja, men du overser poenget.
"Hvor mye av lønna bør faktisk brukes hver måned?" er et helt annen spørsmål enn "hva er forbruket ut hver måned".
Sparetips handler da egentlig om kontrasten mellom de 2 spørsmålene

I det første spørsmålet er nok fasiten fort 1/3 til 1/2 etter skatt.  Noe mye mer enn det, så har du fort ikke råd til ferie OG uforutsette utgifter.  Du bør ikke leve hånd til mund.
Og i dagens inflaterte boligmarket tror jeg det er urealistisk at noe mindre enn de 1/3 til 1/2 går med til 70% "boutgifter", og da i veldig løse hermetegn.

Jeg vil tro vi er ganske typiske representanter for plassen der vi bor, kanskje noe over snittet på inntekt. På bolig bruker vi ca. 35% inkl. avdrag på lån. (Her er 2 fritidsboliger inkludert) Siden vi bor litt avsides trenger vi 2 biler, så her ligger vi på ca. 10% inkl. lån. Mat er rundt 10%, forsikringer ca. 5%, diverse (TV, internett, telefon, ++) 10-15%. Rundt 20% av inntekten går til sparing, en del av dette er kortsiktig (ekstra betaling på billån hvis rom for det, ferier, "fuck you"-money, osv.), resten investeres i fond eller aksjer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2e79a...dd9

Jeg har aldri hatt god inntekt men har alikevel egen leilighet, to biler og båt som 27 åring. Her er de tingene jeg gjorde for å få det til.

1: Jeg brukte (og bruker fortsatt) mindre penger enn jeg tjener.

2: Jeg investerte aktivt i indeksfond og enkeltaksjer fra jeg var i tidlig 20 årene. Med god gevinst.

3: Jeg bodde hos foreldrene mine så lenge jeg kunne for å spare mest mulig penger.

Økonomi er ikke vanskelig, du må bare ha kontroll over utgiftene og prioritere. 

Anonymous poster hash: 2e79a...dd9

Lenke til kommentar
Gjest dd063...a17
Gjest 2e79a...dd9 skrev (4 minutter siden):

Jeg har aldri hatt god inntekt men har alikevel egen leilighet, to biler og båt som 27 åring. Her er de tingene jeg gjorde for å få det til.

1: Jeg brukte (og bruker fortsatt) mindre penger enn jeg tjener.

2: Jeg investerte aktivt i indeksfond og enkeltaksjer fra jeg var i tidlig 20 årene. Med god gevinst.

3: Jeg bodde hos foreldrene mine så lenge jeg kunne for å spare mest mulig penger.

Økonomi er ikke vanskelig, du må bare ha kontroll over utgiftene og prioritere. 

Anonymous poster hash: 2e79a...dd9

Hvor langt hadde du kommet uten #3? 

Det er en priviligert situasjon å stå i. 

Anonymous poster hash: dd063...a17

Lenke til kommentar

De store postene for ganske mange vil jo være bolig og bil.

Hvis man vil spare mye og slik at det monner, så kan man gjøre dette:

1. Selge bilen og kjøpe inn en forholdvis billig elektrisk sykkel

2. Si opp eller selge boligen. Kjøp en båt og flytt inn i båten.

3. Si opp alle unødvendige abonnementer.

4. Si opp alle unødvendige forsikringer.

Hvis man gjennomfører disse 4 "tiltakene", så vil man ha en god økonomi selv om inntekten er lav.

God økonomi vil si at man har større inntekter enn utgifter, slik at det blir noe til overs hver måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...