Gå til innhold

sparetips for enslige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest c5f11...021

Hiver meg på denne. Kjedelig som det er, snakker for meg selv ; Kjør ned på kravene om mat, havre, nudler og mye vann i løpet av en dag. Fyller magen og holder sultfølelsen unna. En øvelse, et helvete i starten, kroppen tilpasser seg og blir bedre. Litt salt er etter min erfaring selv på den kjedeligste mat. Om aviser er en ting, lokalt bibliotek har stort sett dette. Fiske egen mat? En mett mage er alltid tilbøyelig til rolige aktiviteter 🙂

Anonymous poster hash: c5f11...021

Lenke til kommentar
en som bare lurer på mye rart skrev (3 timer siden):

tenker hvordan man får ned utgiftene. 

Første bud, kritisk og realitetsvurdering av hva man absolutt trenger og må bruke penger til/på. Viktig å tenke på at en del kortsiktige pengerproblemer er forbi innen en kort periode. Det overlever man. Mye verre om problemer vil forplante seg over lengre tid. Så selg alt du absolutt ikke trenger, planlegg hver krone du bruker, både kort sikt og litt over tid. Ikke kjøp noe du ikke trenger. Mat må alle ha, bruk litt tid på alle tilbud. Osv.osv. 

Det beste råd jeg kan gi, vær kreativ og se positivt på alle de små stegene du kan ta selv. Om man møter veggen, søk hjelp, det kan du få på mange plasser. Ikke mur deg inn med dine problemer. Det finns ikke problemer, kun løsninger har alltid vært min motto.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Se over alle utgifter. Hva kan du kvitte deg med? Hva kan du reforhandle/finne bedre deals på?

Mat, spis hjemme. Kjøp tilbud, only. Ikke bli lurt til å kjøpe ett tilbud også kjøpe 50 dyre varer i tillegg. Kjøp varer som er nedsatt pga dato, bruk fryseren. Kjøp billig merker. Om du er ekstra rå, dumpster dive. Men vær forsiktig ift matforgiftning.

Når du handler ting, sjekk om du kan finne rabatt kuponger, vent på typiske tilbudsdager, sjekk om du kan få bedre pris andre plasser osv. Vurder billig produkter fra type wish, om mulig.

Og om du er typen, prut. Har en kompis som pruter på alt og han klarer det pokker meg og. Jeg går dog langt bak i butikken og gjemmer meg for det er så flaut🤣

Kjøp typiske gave greier på tilbud, krever dog at du har mulighet til å bygge deg opp en buffer slik at du alltid kan gjøre noen større kjøp når det svarer seg.

Bil, kjør elbil. Gjerne en veldig rimelig en. Lite som slår det.

Inntekt, kan du tjene noe på siden? Reforhandle der du er? Bytte jobb? Småjobber? "Uber"ish jobber? 

Lenke til kommentar

Salvesen har sagt det meste her, men kan poengtere at første bud er å skaffe seg oversikt. Gjør som ekspertene i Luksusfellen; Skriv ut kontoutskriftene dine for de siste 6 måneder, gå systematisk igjennom dem og kategoriser absolutt alt av utgifter (og inntekter). Finn ut hva differansen mellom inntekter og utgifter er og jobb målrettet for å øke denne.

Den mest vanlige og mest unødvendige utgiften når man har dårlig råd er gjerne at man betaler for sent og får gebyrer, salærer og renter i tillegg. Vær aktiv ift. din egen økonomi, gå inn på nettbanken daglig for å skaffe deg full oversikt over ståa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest c78d1...a36

Skaff deg romkamerater. Finn deg jobb i gå/sykkelavstand og dropp bil. Ikke invester i fond/aksjer enda, invester i deg selv så du ikke har lav inntekt lengre.

Gjør du bare disse få endringene kan du lett spare 20.000 mer i måneden, uten å måtte ty til bønner og linser. Når det er sagt er bønner, linser, fetaost og tomat noe av det beste, billigste og sunneste som fins.

Anonymous poster hash: c78d1...a36

Lenke til kommentar

mange gode tips her skal prøve å bli enda flinkere. 

noen tips fra meg også

datovarer på mat. 

billig mobilabomagn

snart veteranbil 

se på enhetsprisen

ikke være redd for dato se og lukt

regninger på avtalegiro sparer fakturagebyrer. 

sparekonto med en bra rente. 

tenke over kjøp 

vurdere å kjøpe brukt

sette inn pantepenger på sparekonto også trumf og coop osv. 

Lenke til kommentar

Kanskje litt rart at det ikke er nevnt enda, men pass på at du ikke betaler for høy rente på lån. Det er veldig enkelt å gå inn på renteradar og se hvilken rente som skal være mulig å få. Be om et møte med din rådgiver i banken der du på forhånd gir beskjed om at du ønsker å diskutere lånerentene. Hvis man "aldri" snakker med banken sin om dette er det (dessverre) en tendens til at man havner dårlig ut over tid. Innen banktjenester er det de som er notorisk utro som belønnes, mens de passive langtidskundene "straffes".

Sjekk også forsikringene dine. Har du fortsatt kasko på en bil som ikke lengre er verdt all verden? Kan du midlertidig avskilte kjøretøy som bare brukes i deler av året? Brukes kjøretøyet bare av personer over 23 år? Er du dobbelforsikret? (Du kan også han noen forsikringer gjennom arbeidsgiver, fagforbund eller kredittkort)

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (19 minutter siden):

Realiteten er at boutgiftene ofte blir 70-80% av utgiftskaka, og så har du  10-15% på bilen.
Du får nok spart på litt kronerulling, men det er av ubetydlige summer sammenlignet med bo og transportkostnadene.

Dette gjelder vell bare for ultra fattige i Oslo området. Det er jo ikke noe liv. Betaler selv ca 20% for å bo med alt inkludert og bilen er vell 7% eller noe slikt

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (26 minutter siden):

Realiteten er at boutgiftene ofte blir 70-80% av utgiftskaka, og så har du  10-15% på bilen.
Du får nok spart på litt kronerulling, men det er av ubetydlige summer sammenlignet med bo og transportkostnadene.

Dette høres alt for høyt ut. Opptil 95% av de totale utgiftene går til bolig og bil? Jeg håper virkelig ikke det er realiteten for mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordelen med å bu åleine er at du står litt meir fritt til å gjere endringar. Kan du til dømes gå ned i bustandandard? Ved å leige noko som et litt mindre, litt eldre, og litt lengre unna sentrum så kan du spare mykje i husleige. Det blir nokre pendlekostnadar men ofte er dette relativt små summar om du kan reise kollektivt. 

Matutgiftener er nemt, ved å kjøpe billig råvarer og lage mat sjølv i staden for å kjøpe ferdigmat er det også mykje å spare. 

Eg vil også nevne det å vurdere kva som er nødvendige kostnadar og kva du fint kan klare deg utan. Blant anna alkohol og tobakk, her er det det mykje å spare ved sjølv forsiktig reduksjon. Tilsvarande med anna underholdning, abonnerer du på fleire strømmetenester? kan du klare deg med å berre ha eit aktivt abonnement om gongen? 

 

 

Eg trur også at det er viktig å sette seg eit sparemål som du kan jobbe mot. Særleg om du sparer så mykje at det delvis går utover trivselen, så er det viktig å ha klart for seg at alt er verdt det når du har spart nok til å kjøpe leilegheit, reise til syden, eller kva du sparer mot. Sparemålet treng ikkje å være slike store ting, det kan også være så enkelt og oppnåeleg som at dersom du klarer å spare minst 200 kr på matbudsjettet komande veke så tillater du deg sjølv å bruke opptil 200 kr på alkohol eller snop i helga. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

 

2 hours ago, Johan Kontant said:

 

27% + EU kontroll på bil..... og dere bruker altså ca 3x dette på piker vin og sang? Hver måned? 365 dager i året?
Eller har dere ikke tenkt på hva "utgiftskaka" betyr her? 70% til bosted + 20-30% til mat/drikke/opplevelser er da ikke unormalt for det som kan regnes som fast forbruk.


"Opptil 95% av de totale utgiftene går til bolig og bil?"
Hiver du på 10% til et spritfond og litt sparing for å feriere, har du et liv mange studenter lever. Gjerne med studiegjelden hivd inn på en annen konto til nødbruk.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

27% + EU kontroll på bil..... og dere bruker altså ca 3x dette på piker vin og sang? Hver måned? 365 dager i året?
Eller har dere ikke tenkt på hva "utgiftskaka" betyr her? 70% til bosted + 20-30% til mat/drikke/opplevelser er da ikke unormalt for det som kan regnes som fast forbruk.


"Opptil 95% av de totale utgiftene går til bolig og bil?"
Hiver du på 10% til et spritfond og litt sparing for å feriere, har du et liv mange studenter lever. Gjerne med studiegjelden hivd inn på en annen konto til nødbruk.

Kommer jo andre utgifter også, som hobbyer, mat og drikke, forsikringer osv. Også går en stor slant til sparing.

Studielivet kan være utfordrende ja, men det er en liten del av livet og en kan gjøre det ganske enkelt der og. Leie rom til noen tusenlapper feks.

Lenke til kommentar

Ja, men du overser poenget.
"Hvor mye av lønna bør faktisk brukes hver måned?" er et helt annen spørsmål enn "hva er forbruket ut hver måned".
Sparetips handler da egentlig om kontrasten mellom de 2 spørsmålene

I det første spørsmålet er nok fasiten fort 1/3 til 1/2 etter skatt.  Noe mye mer enn det, så har du fort ikke råd til ferie OG uforutsette utgifter.  Du bør ikke leve hånd til mund.
Og i dagens inflaterte boligmarket tror jeg det er urealistisk at noe mindre enn de 1/3 til 1/2 går med til 70% "boutgifter", og da i veldig løse hermetegn.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (13 minutter siden):

Ja, men du overser poenget.
"Hvor mye av lønna bør faktisk brukes hver måned?" er et helt annen spørsmål enn "hva er forbruket ut hver måned".
Sparetips handler da egentlig om kontrasten mellom de 2 spørsmålene

I det første spørsmålet er nok fasiten fort 1/3 til 1/2 etter skatt.  Noe mye mer enn det, så har du fort ikke råd til ferie OG uforutsette utgifter.  Du bør ikke leve hånd til mund.
Og i dagens inflaterte boligmarket tror jeg det er urealistisk at noe mindre enn de 1/3 til 1/2 går med til 70% "boutgifter", og da i veldig løse hermetegn.

Nei, folk svarte deg på denne påstanden:

Realiteten er at boutgiftene ofte blir 70-80% av utgiftskaka

Noe det er svært tvilsomt noe som gjelder folk flest.

Selv studenter kan fint klare seg med langt mindre. Ett rom til 3-5000 er mulig de aller fleste plasser. Da har en 10-12000 til andre ting. Noe av de må nok også gå til boutgifter men ganske lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...