squaddie Skrevet 6. september Rapporter Del Skrevet 6. september Jeg har forsøkt å lese om det her på nettet, men jeg har allikevel noen spørsmål knyttet til det... Min far døde nylig, og da ektefellen hans er min mor, så er det vel hu som har hovedretten til alt, siden min far ikke hadde noe testament og alt av eiendom/hus/verdier står på mamma sitt navn? Jeg har nemlig en bror som har hatt veldig lite med familien å gjøre egentlig gjennom hele livet hans (han er snart 40 år), som har utstedt proklama, fikk jeg vite av tingretten når jeg ringte de i dag. Hva innebærer det for min brors del kontra meg? Hva er det han får som jeg ikke får? Får han noen rettigheter siden han søkte/begjerte om proklama, eller? Pappa hadde mye mer i lån enn hva han hadde i formue. Vil disse lånene da falle på meg eller min mor? Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 6. september Rapporter Del Skrevet 6. september (endret) squaddie skrev (32 minutter siden): Jeg har forsøkt å lese om det her på nettet, men jeg har allikevel noen spørsmål knyttet til det... Min far døde nylig, og da ektefellen hans er min mor, så er det vel hu som har hovedretten til alt, siden min far ikke hadde noe testament og alt av eiendom/hus/verdier står på mamma sitt navn? Jeg har nemlig en bror som har hatt veldig lite med familien å gjøre egentlig gjennom hele livet hans (han er snart 40 år), som har utstedt proklama, fikk jeg vite av tingretten når jeg ringte de i dag. Hva innebærer det for min brors del kontra meg? Hva er det han får som jeg ikke får? Får han noen rettigheter siden han søkte/begjerte om proklama, eller? Pappa hadde mye mer i lån enn hva han hadde i formue. Vil disse lånene da falle på meg eller min mor? Noen som vet noe om dette? Kondolerer med din far mistet selv min far i Desember 2023 så har vært igjennom det samme Proklama er bare en utlysning som gjør at feks banken leser at din far er død og avslutter feks kredittkort eller andre pengeavtaler den gjelder hele boet Gjelden vil falle på din mor som har arvet eller den som har påtatt seg skifte oppgjøret håper ikke dere på skrevet under på noe for da er det din bror som sitter med ansvaret Proklama Hvis du er i tvil om avdøde hadde mer gjeld enn verdier, kan du be tingretten som behandler dødsfallet kunngjøre proklama. Proklama er en kunngjøring som blir publisert i Norsk Lysingsblad og lokale eller regionale aviser. Ved et proklama må alle kreditorer melde kravene sine innen seks uker. Hvis et krav ikke blir meldt innen fristen, faller det bort. Vær oppmerksom på at proklamaet ikke gjelder utenlandske kreditorer, pantekrav eller skatte- og avgiftskrav. Begjæring om proklama (PDF, bokmål) Endret 6. september av Maskinfører Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 6. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 3 minutes ago, Maskinfører said: Kondolerer med din far mistet selv min far i Desember 2023 så har vært igjennom det samme Proklama er bare en utlysning som gjør at feks banken leser at din far er død og avslutter feks kredittkort eller andre pengeavtaler den gjelder hele boet Proklama Hvis du er i tvil om avdøde hadde mer gjeld enn verdier, kan du be tingretten som behandler dødsfallet kunngjøre proklama. Proklama er en kunngjøring som blir publisert i Norsk Lysingsblad og lokale eller regionale aviser. Ved et proklama må alle kreditorer melde kravene sine innen seks uker. Hvis et krav ikke blir meldt innen fristen, faller det bort. Vær oppmerksom på at proklamaet ikke gjelder utenlandske kreditorer, pantekrav eller skatte- og avgiftskrav. Begjæring om proklama (PDF, bokmål) Takker svar og for kondolansen, og det samme tilbake. Okay, so det betyr ingenting annet enn at det, altså? Han (broren min) har/får ingen "rettigehter" som følge av at han søkte om det? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. september Rapporter Del Skrevet 6. september (endret) Proklama er noe man utsteder for å få oversikt over hvor mye gjeld det faktisk er, det gir ingen "rettigheter" til den ene eller andre arvingen; det er en kunngjøring hvor de som mener å ha krav i boet, men ikke melder det inn innen fristen (seks uker) taper kravet, deretter fordeles verdiene på de som har meldt inn krav, og forhåpentligvis* blir INGEN av dere ansvarlig for restgjeld. Dette sier egentlig det som trenger å sies: https://www.arveoppgjor.no/sporsmal-svar/er-jeg-som-arving-ansvarlig-for-avdodes-gjeld/ "Hvis dere er usikre på hvor stor gjelden er, kan dere selv eller med hjelp av retten utstede proklama." Det er altså dette trinnet i prosessen dere (eller i alle fall din bror...) er på nå. *) Forhåpentligvis har verken du eller din mor allerede sendt melding om å overta boet til privat skifte, og om dere allerede nå (før proklama-fristen er gått ut...) vet at det er mer gjeld enn verdier bør dere absolutt ikke gjøre det, enten bare vente (til kreditorer krever det), alternativt melde fra med en gang at det skal gjennomføres offentlig skifte. Edit: det som står her om dødsbo av liten verdi (under 150.000,-) kan kanskje være relevant. https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/forskjellige-former-for-skifte/ Endret 6. september av Inge Rognmo 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. september Rapporter Del Skrevet 6. september Maskinfører skrev (2 timer siden): håper ikke dere på skrevet under på noe for da er det din bror som sitter med ansvaret Rettelse: Da er det sannsynligvis ingen som sitter med ansvaret. Hvis broren har gått til det skrittet å utstede proklama har han neppe (men det er jo en antakelse fra min side) samtidig overtatt ansvaret for boet/gjelda før fristen er utløpt. 2 Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 6. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september 2 hours ago, Inge Rognmo said: Proklama er noe man utsteder for å få oversikt over hvor mye gjeld det faktisk er, det gir ingen "rettigheter" til den ene eller andre arvingen; det er en kunngjøring hvor de som mener å ha krav i boet, men ikke melder det inn innen fristen (seks uker) taper kravet, deretter fordeles verdiene på de som har meldt inn krav, og forhåpentligvis* blir INGEN av dere ansvarlig for restgjeld. Dette sier egentlig det som trenger å sies: https://www.arveoppgjor.no/sporsmal-svar/er-jeg-som-arving-ansvarlig-for-avdodes-gjeld/ "Hvis dere er usikre på hvor stor gjelden er, kan dere selv eller med hjelp av retten utstede proklama." Det er altså dette trinnet i prosessen dere (eller i alle fall din bror...) er på nå. *) Forhåpentligvis har verken du eller din mor allerede sendt melding om å overta boet til privat skifte, og om dere allerede nå (før proklama-fristen er gått ut...) vet at det er mer gjeld enn verdier bør dere absolutt ikke gjøre det, enten bare vente (til kreditorer krever det), alternativt melde fra med en gang at det skal gjennomføres offentlig skifte. Edit: det som står her om dødsbo av liten verdi (under 150.000,-) kan kanskje være relevant. https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/forskjellige-former-for-skifte/ Takker for svar og lenker. Nei, vi har ikke undertegnet og/eller bedt om noe som helst, og vi fikk beskjed av tingretten om å bare vente. Vi vet derimot at han hadde gjeld opp mot halvparten av det beløpet og formuen var laaangt mindre enn det igjen... Faktisk, så hadde han i bunn og grunn ingen nevneverdig formue, spesielt etter at han ordnet alt på mammas navn for mange herrens år siden, men mye mer i gjeld vs. formue har han, vet vi. Så, det at brodern nå har ordnet med proklama, så risikerer ikke han å få overtatt noe gjeld, sant? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. september Rapporter Del Skrevet 6. september squaddie skrev (30 minutter siden): Så, det at brodern nå har ordnet med proklama, så risikerer ikke han å få overtatt noe gjeld, sant? Ikke med mindre han også allerede har signert og sendt inn dette skjemaet her. https://www.domstol.no/globalassets/da/skjema/arv-og-skifte/privat-skifte--minst-en-myndig-arving.pdf Lenke til kommentar
squaddie Skrevet 6. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 6. september (endret) 28 minutes ago, Inge Rognmo said: Ikke med mindre han også allerede har signert og sendt inn dette skjemaet her. https://www.domstol.no/globalassets/da/skjema/arv-og-skifte/privat-skifte--minst-en-myndig-arving.pdf Hmm, jeg får vel ta en prat med han om det der... Den eneste dialogen vi har hatt de siste 5 årene, er når enn han trenger penger. Så ja, jeg er bare bekymret for at han skal finne en eller annen måte å gjøre ting vanskelig for mamma. Men jeg får vel bare følge tingrettens råd å bare vente på dems svar på proklama om en måned eller to... Vi har ellers snakket med alt av plasser hvor han hadde regninger samt begravelsesutgifter og slikt. Jeg vil bare sørge for at mamma ikke havner i noe unødig knipe. Det er alt. Takk for at du tar tid å svare. Endret 6. september av squaddie Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. september Rapporter Del Skrevet 6. september Med mindre han har forfalsket hennes underskrift på den delen av skjemaet der (en eller flere av) arvingene påtar seg ansvaret for gjelden, så kan han ikke gjøre det vanskelig for andre enn seg selv... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå