Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det å stå opp er så forferdelig tungt, råd til hvordan man kan få en ok start på dagen?

Gjest 4aa9a...030

Anbefalte innlegg

Gjest 4aa9a...030

Sliter med den psykiske helsa, hovedproblematikken er depresjon. De siste par månedene har jeg sett forbedring på ettermiddag og kveldstid, noe som er ganske fint. Men det å stå opp blir av en eller annen grunn faktisk verre og verre... 

De siste par ukene har jeg virkelig måtte dra meg opp av senga. Jeg er først og fremst umåtelig trøtt når jeg våkner selv om jeg føler selv at jeg har sovet godt. Våkner alltid èn gang i løpet av natten men jeg sovner igjen raskt. Ligger for det meste på 6-8 timer søvn, 7 timer er vel snittet og å få mer søvn kan bli litt vanskelig av ulike grunner, legger jeg meg for tidlig og sovner for raskt så risikerer jeg å våkne LYS våken klokka 3 på natta... Og ikke få sove igjen. Fast sovetid går ikke pga skift arbeid. Jobber under 40% pga helsa. 

Det å våkne og de første par timene etter jeg er våken er så uutholdelige. Kvalm, gnagsår i tankene, trøtt ikke minst, ingen matlyst, sliten, lei, det er jævlig. Jeg prøver hver morgen jeg våkner å tenke "dette blir en bra dag" og virkelig omstille meg, prøve å finne noe å se frem til, jeg rer opp senga, prøver prøver prøver men den klumpen i magen er gigantisk. Jo mer jeg ignorerer den jo verre blir den på en måte.

Det jeg ellers har prøvd er å for eksempel gå tur tidlig på dagen. Et mareritt det også, gruer meg bare, vil ikke, har ikke energi fra før så det å komme seg ut er jo helt urealistisk når alt er så tungt om morgenen. 

Er i tillegg fryktelig ensom og den følelsen blir forsterket av en eller annen grunn når jeg er våken tidlig på dagen. Vet ikke hvorfor det er sånn. Jeg setter på tv for å ha lyd i bakgrunnen, det hjelper litt på. 

Tenker at jeg kanskje burde finne noe å glede meg til å stå opp til. Men glede for ting jeg liker er HELT borte om morgenen. Så da er det dette med at man bare må tvinge seg til å gjøre noe. Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til når jeg er så kjørt om morgenen som jeg er. Akkurat nå kjennes det ut som jeg har besteget en fjelltopp, ikke sovet på 2 døgn og alt jeg virkelig vil er å legge meg igjen. 

Noen som har råd? Legen vet allerede om dette, terapi går jeg allerede i og jeg bruker medisiner. Ikke sovemedisin, det trenger jeg ikke for jeg klarer å sove. Nå er jeg der at jeg nærmest er redd for å sovne fordi jeg vet hvor jævlig det blir å stå opp dagen etterpå. 

Anonymous poster hash: 4aa9a...030

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 8f31a...940

Dårlig søvnkvalitet kan forårsake mye følgeutfordringer og det er ikke alltid at man selv opplever søvnen som dårlig. 

Har du blitt utredet for søvnproblemer som søvnapné (pustestopp)? Er selv tynn og egentlig ikke i risikogruppen men har fått påvist mild søvnapné. Pustemaskin, såkalt CPAP, hjelper men har fremdeles dager jeg våkner hvor hodet føles tungt og det kan gå en time før opplever hodet som klart nok til å stå opp. Hender også at jeg våkner på natten, lys våken og blir liggende våken noen timer.

Jeg mener å kunne se sammenheng mellom for mye aktivitet på dagtid i dagen(e) før og opplever det som at kroppen&hodet stresser og ikke greier å slappe av. Er selv delvis ufør og sliter med generelt lite energi så for mye aktivitet for meg er ikke nødvendigvis fulle dager.

Anonymous poster hash: 8f31a...940

Lenke til kommentar
Gjest 4aa9a...030
TheKims skrev (45 minutter siden):

Har du blitt utredet for søvnapnè?

Hadde mye av det samme som det du beskriver til jeg begynte med snorkeskinne. Morgens depresjon er borte og jeg har mye mer energi.

https://www.helsenorge.no/sykdom/sovnsykdommer/sovnapne/

Dette har jeg ikke blitt uredet for, men jeg bruker klokke når jeg sover og den viser sleepscore på mellom 75 og  90 som oftest. Noen ganger er det til og med over 90. Nå skal man ikke stole så veldig mye på disse kanskje men regner med det hadde vært synlig der? Hvordan foregår utredning for det? Snorker ikke, har brukt slik tracker for å se om jeg gjør det men nei. Har på høyeste sensitivitet og hører når jeg puster, er noen pustestopp her og der men de varer ikke lenge. 

Lenke til kommentar
Gjest 4aa9a...030 skrev (1 minutt siden):

Dette har jeg ikke blitt uredet for, men jeg bruker klokke når jeg sover og den viser sleepscore på mellom 75 og  90 som oftest. Noen ganger er det til og med over 90. Nå skal man ikke stole så veldig mye på disse kanskje men regner med det hadde vært synlig der? Hvordan foregår utredning for det? Snorker ikke, har brukt slik tracker for å se om jeg gjør det men nei. Har på høyeste sensitivitet og hører når jeg puster, er noen pustestopp her og der men de varer ikke lenge. 

Ved utredning så får du lånt med deg utstyr som måler oksygenopptak og antall pustestopp. Det er en liten slange du har oppi nesen og et belte du skal ha rundt brystkassen.

Jeg ville ha tatt dette opp med fastlegen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...