Gå til innhold

Hadde sykefraværet i arbeidslivet økt dersom man fikk dobbel lønn ved sykefravær?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Woff skrev (1 minutt siden):

Misbruk av tillit fører fort til sparken..  Men hvorfor utnytte arbeidsgivers tillit?

Definer fort.

Forklar også gjerne hvordan en (fort) skal sparke noen som har høyt sykefravær/misbruker det når en som arbeidsgiver ikke har lov å spørre om hva/hvorfor man er sykemeldt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

Dette troer jeg du må erfare selv.. PRØV deg fram du. Men ikke klag når du har funnet yttergrensene og sitter der med advarsler.
 

Det var du som kom med utsagnet
 

Sitat

Misbruk av tillit fører fort til sparken..  Men hvorfor utnytte arbeidsgivers tillit?

 

Så jeg er da naturlig nok interessert i høre hva du mener er fort..  Ettersom du mener det går fort må du jo ha en formening om hva det innebærer i form av tidshorisont. Det er din mening jeg etterspør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (26 minutter siden):

 Inntil du hadde fått sparken ja... 🤪:evil:😁

Nå snakket jeg heldigvis ikke om meg selv. 

Men jeg har aldri hørt om noen som har fått sparken for å jukse seg syk. Hørt om folk som har sykemeldt seg for vitamin mangel, selv når de sa det som arbeidsgiver ikke har krav på ble det ikke gjort forsøk på å fjerne den ansatte engang eller nøste opp i om det faktisk var grunnen.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (15 timer siden):

Sykefraværet øker vel mest blant unge som skylder på diffuse "psykiske plager". Foreldre og samfunnet ellers har ryddet veien og fjernet alle små hindre i veien for de unge på en slik måte at de aldri lærer seg å takle motgang. Når man så møter et hinder kollapser de og da fortsetter helsevesenet strategien med å pakke dem inn i ull ved å sende dem hjem alene, når mange av de antagelig hadde hatt det bedre av å holde seg i aktivitet og være sammen med noen på jobb. 

Siden man selvsagt ikke kommer til å ta tak i den typen problemer ender det nok opp med en karensdag isteden.

En karensdag hjelper ikke på langtidssykemeldte pga psykiske utfordringer

bo1e skrev (15 timer siden):

Det er ekstremt naivt å tro at ikke misbruk av den veldig rause ordningen vi har er en del av problemet. Det er omtrent så naivt at jeg har vondt for å tro at folk faktisk mener det helt på ordentlig. Folk er forskjellige. Det finnes de som syns det er mer behagelig å ikke gå på jobb hele tiden. Noen av de jobber til og med andre steder mens de er sykemeldt. Mennesker finnes over hele spekteret. En del av sykefraværet er misbruk enkelt og greit. Det vanskelige er å få bukt med misbruket uten at det går utover de andre. Et annet stort problem er økningen i folk som ramler ut pga lettere psykiske plager. Det er lettere å bli langtidssykemeldt enn å få snakke med psykolog. Sånn kan det ikke være.

Ja, mange blir jo sykemeldt fordi de ikke får time hos psykolog

wampster skrev (14 timer siden):

Jo fortere vi får inn karensdag(er) jo bedre.
Absurd å ha de syketallene vi har i det landet her...

Igjen, en karensdag hjelper ikke på langtidsfravær pga psykisk sykdom. Men det gjør at folk går på jobb med korona, influensa og kanskje norovirus, da går sykefraværet opp

Lenke til kommentar
Tussi skrev (5 minutter siden):

Igjen, en karensdag hjelper ikke på langtidsfravær pga psykisk sykdom. Men det gjør at folk går på jobb med korona, influensa og kanskje norovirus, da går sykefraværet opp

For det første, det er grense på hvor mange psykisk syke vi kan ha i det landet her. Sykefraværet er på 7,1% !!!
Det er så hinsides all fornuft at det ikke kan forklares.

Karensdager har aldri vært tiltenkt å hjelpe på langtidsfravær, så hvorfor du snakker om dette skjønner jeg ikke.
Karensdager er tiltenkt å ha en virkning på alle som har lyst til å ta seg en langhelg uten å måtte ta seg fri osv.

Hvis karensdager fører til økt sykefravær, hvorfor har vår skandinaviske nabo halvparten av vårt sykefravær?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (28 minutter siden):

For det første, det er grense på hvor mange psykisk syke vi kan ha i det landet her. Sykefraværet er på 7,1% !!!
Det er så hinsides all fornuft at det ikke kan forklares.

Karensdager har aldri vært tiltenkt å hjelpe på langtidsfravær, så hvorfor du snakker om dette skjønner jeg ikke.
Karensdager er tiltenkt å ha en virkning på alle som har lyst til å ta seg en langhelg uten å måtte ta seg fri osv.

Hvis karensdager fører til økt sykefravær, hvorfor har vår skandinaviske nabo halvparten av vårt sykefravær?

Jeg snakker om karensdager fordi flere åpenbart tror det vil hjelpe. Selv om ekspertene sier det er langtidsfraværet, ikke korttidsfraværet,.som er utfordringen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (19 minutter siden):

Jeg snakker om karensdager fordi flere åpenbart tror det vil hjelpe. Selv om ekspertene sier det er langtidsfraværet, ikke korttidsfraværet,.som er utfordringen 

Utfordringen for hvem?

Det er en MYE større utfordring for bedrifter (offentlige OG private) å ha plutselige korttidsfravær en lengre fraværsperioder. Det koster samfunnet ENORME summer, mye mer enn langtidsfravær.

Om man ikke ønsker å ha karensdager så kan vi muligens bli kvitt den absolutte absurditeten som er egenmelding.

edit: Det hjalp så å si over natten i Sverige, hvorfor skulle det ikke hjelpe i Norge?

Endret av wampster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En karensdag vil føre til økt sykefravær fordi den syke vil føle man må være borte ett par dager til for å få valuta for pengene. Mange bruker nemlig sykedagene til å kompensere for dårlige arbeidsvilkår som lønn, dårlige klær, forstyrrelser i pauser, ødelagte ferier, henvendelser på fritiden, mangel på frynsegoder i forhold til kolleger med mer. En annen tilnærming er at smittsomme folk vil gå på jobb selv om de er syke og dermed øke det totale sykefraværet ved å være til stede som smittebærer. Dette er jo særlig uheldig i omsorgsyrker hvor syke og svake behandles, og hvor det nærmest kan sees på som drap.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (10 minutter siden):

Mange bruker nemlig sykedagene til å kompensere for dårlige arbeidsvilkår som lønn, dårlige klær, forstyrrelser i pauser, ødelagte ferier, henvendelser på fritiden, mangel på frynsegoder i forhold til kolleger med mer. 

Mener du dette er greit? Ja/nei ?

Lenke til kommentar
wampster skrev (3 minutter siden):

Mener du dette er greit? Ja/nei ?

Absolutt, om det får arbeidstaker til å føle seg bedre. Ofte foretrekker også ledelsen denne løsningen fremfor at søppelet som arbeider på gulvet skal få lønnstillegg. Da fordeles arbeidsgoppgavene til den sykemeldte på det andre søppelet slik at de må arbeide mer uten at det koster en krone ekstra.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Trulss said:

Mange bruker nemlig sykedagene til å kompensere for dårlige arbeidsvilkår som lønn, dårlige klær, forstyrrelser i pauser, ødelagte ferier, henvendelser på fritiden, mangel på frynsegoder i forhold til kolleger med mer. 

Hvis det er vanlig og du virkelig synes det er greit så trenger vi definitivt karensdager.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 time siden):

Absolutt, om det får arbeidstaker til å føle seg bedre. Ofte foretrekker også ledelsen denne løsningen fremfor at søppelet som arbeider på gulvet skal få lønnstillegg. Da fordeles arbeidsgoppgavene til den sykemeldte på det andre søppelet slik at de må arbeide mer uten at det koster en krone ekstra.

🤣🤡

Du tror altså at hvis en lærer er borte en dag tar bare en annen lærer over den klassen sånn helt uten videre?
Det blir ikke kalt inn en vikar, ofte gjennom et konsulentfirma, som da får ekstra høy betaling grunnet kort varsel.. Som ikke bare gjør at det koster skolen 200% men ofte 250-300%

Du har tydeligvis ingen greie på hvordan arbeidslivet fungerer. Slik du beskriver det har jeg vanskelig for å tro at du har en jobb eller noengang har hatt en jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (3 timer siden):

Utfordringen for hvem?

Det er en MYE større utfordring for bedrifter (offentlige OG private) å ha plutselige korttidsfravær en lengre fraværsperioder. Det koster samfunnet ENORME summer, mye mer enn langtidsfravær.

Om man ikke ønsker å ha karensdager så kan vi muligens bli kvitt den absolutte absurditeten som er egenmelding.

edit: Det hjalp så å si over natten i Sverige, hvorfor skulle det ikke hjelpe i Norge?

Bedre å endre på finansieringen, slik at staten tar mer av korttidsfraværetnog arbeidsgiver mer av det andre.

Forøvrig. Hvordan skal man endre på egenmeldingssystemet når noen ikke har fastlege og hos andre er det 4 uker ventetid?

Hjalp over natten? Du er klar over at mye av sykefraværet i Sverige ligger i arbeidsledighetsstatistikken fordi vi har dobbelt så lenge med sykepenger som dem?

 

Lenke til kommentar

Fint eksempel på en som misbruker velferdordningene.
Sykmeldt, og jobber fulltid som demonstrant. 

https://www.finansavisen.no/samfunn/2024/09/11/8178593/kfum-sjef-fredrik-glad-gjernes-er-sykmeldt-jeg-jobber-35-40-timer-i-uken-som-demonstrant
 

Sitat

SYK OM DAGEN, FRISK OM NATTEN: – Jeg bruker ikke arbeidstiden på å demonstrere. Jeg bruker fritiden på å demonstrere, sier Fredrik Glad-Gjernes. Han jobber 35-40 timer i uken som demonstrant, men er sykmeldt fra sin egentlige jobb som sjef for KFUK-KFUM Global.

 

Endret av sk0yern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...