Gå til innhold

Hadde sykefraværet i arbeidslivet økt dersom man fikk dobbel lønn ved sykefravær?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, Trulss said:

Dersom man ikke yter 110% på jobb vil man risikere å tape sin provisjon eller bonus. Ikke bare for seg selv men for hele teamet man er tilsluttet. Man blir målt på alt. Det er bedre å ta sykedager så man får toppscore på jobb og ikke drar hele teamet med seg ned i økonomisk ruin.

Den jobbsituasjonen du beskriver er en av mine hovedteorier om hvorfor det er mer sykefravær enn før. Og da mener jeg ikke bare det å ta ut sykedager, men at man faktisk blir mentalt syk / utbrent av situasjonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Feynman skrev (5 minutter siden):

Den jobbsituasjonen du beskriver er en av mine hovedteorier om hvorfor det er mer sykefravær enn før. Og da mener jeg ikke bare det å ta ut sykedager, men at man faktisk blir mentalt syk / utbrent av situasjonen.

Dette er tydeligvis noe unikt for Norge da, siden sykefraværet her er så mye høyere enn i andre land?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

De må fø på en stadig større andel pensjonister som lever lengre og lengre

Fø på stadig større andel pensjonister?

Sånn sett bort fra minstepensjonistene, har ingen av disse pensjonistene betalt inn til egen pensjon gjennom ett langt liv? Dette er da allerede deres penger, hvorfor skal kommende generasjon være nødt til å fø dem? 🤷‍♂️

 

Edit* Slutter å spare til pensjon med en gang jeg, da det uansett blir noen annens oppgave å "fø" meg. /s

Endret av Duriello
Sette ting på spissen
Lenke til kommentar
2 hours ago, sk0yern said:

Dette er tydeligvis noe unikt for Norge da, siden sykefraværet her er så mye høyere enn i andre land?

Alle land er unike. Sterkt stillingsvern er noe som trekkes frem fra Norge. Hvis man sier opp ansatte som er plaget av sykdom går fraværet ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (6 timer siden):

Nei folk blir ikke mer eller mindre syk pga penger, så LO har helt rett. Sykefravær er dog noe annet: Man kan være syk å ha fravær, man kan melde fravær selv om man ikke er syk (misbruk), eller man kan pliktoppfyllende stille på jobb selv om man egentlig burde vært hjemme.

Karensdager vil nok hjelpe for misbruk av egenmelding, men om problemet er langtidsfravær så kan det jo hende at sykemeldingen blir lengre enn nødvendig for å "sikre seg" mot en ny sykdomsperiode. Om man vet med sikkerhet at misbruk er grunnen til høyt sykefravær så kunne det vært en løsningen. Men det er ingen som sier det, og da antar jeg at det ikke finnes noe grundig bevis for det.

Jeg var hjemme fra jobb på onsdag, covid. Jobber på sykehjem. Hvorfor sjal jeg straffes når en leder kan sitte på "hjemmekontor " uten trekk i lønn? Er målet å motivere meg til å gå på jobb med covid? Hva er poenget med en karemsdag? Kan man ikke heller ta egenmeldingsretten fra de som misbruker det heller enn å straffe smittsomme arbeidstakere?

Var på jobb torsdag igjen forøvrig, selv om ingen hadde reagert hvis jeg ble hjemme resten av uka.

Og for å si det sånn. Ts eksempel med dobbel lønn er idiotisk, det er ingen som tjener økonomisk på å være syk, men man skal ikke tape. 

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (11 minutter siden):

Jeg var hjemme fra jobb på onsdag, covid. Jobber på sykehjem. Hvorfor sjal jeg straffes når en leder kan sitte på "hjemmekontor " uten trekk i lønn? Er målet å motivere meg til å gå på jobb med covid? Hva er poenget med en karemsdag? Kan man ikke heller ta egenmeldingsretten fra de som misbruker det heller enn å straffe smittsomme arbeidstakere?

Var på jobb torsdag igjen forøvrig, selv om ingen hadde reagert hvis jeg ble hjemme resten av uka.

Og for å si det sånn. Ts eksempel med dobbel lønn er idiotisk, det er ingen som tjener økonomisk på å være syk, men man skal ikke tape. 

Hvordan vet man at noen misbruker egenmeldingene?

Siden du hadde covid burde du holdt deg minst en uke, det hadde kanskje kollegene satt pris på like høyt som de gamle og syke?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (11 minutter siden):

Hvordan vet man at noen misbruker egenmeldingene?

Siden du hadde covid burde du holdt deg minst en uke, det hadde kanskje kollegene satt pris på like høyt som de gamle og syke?

Regnes ikke som smittsomt så lenge, 4 dager mente FHI  i siste runde med restriksjoner. Verre at jeg var på jobb i helga lett forkjølet før jeg visste det var covid. Men skulle jeg da altså tapt en dagslinser fordi jeg tok hensyn til meg selv og ikke minst andre?

Man finner fort ut om noen er syk stadig mandag og fredag f eks, eller blir observert på fest eller danskebåten samme dag som en egenmelding...

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Regnes ikke som smittsomt så lenge, 4 dager mente FHI  i siste runde med restriksjoner 

Man finner fort ut om noen er syk stadig mandag og fredag f eks, eller blir observert på fest eller danskebåten samme dag som en egenmelding...

Man er kanskje frisk nok til en fest eller en tur med ferja, men ikke til å jobbe. Det kan ha noe med smittevern å gjøre. Det er også viktig å ta vare på sin mentale helse ;)

Lenke til kommentar
Trulss skrev (1 minutt siden):

Man er kanskje frisk nok til en fest eller en tur med ferja, men ikke til å jobbe. Det kan ha noe med smittevern å gjøre. Det er også viktig å ta vare på sin mentale helse ;)

Enig i at mental helse er viktig,   absolutt! Men jeg er ikke enig i at man skal tape penger på å være syk... det virker det ikke som at du mener heller. .

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (4 timer siden):

Vi skulle hatt karensdag

Karensdag(er) er ikke dumt, selv om jeg tviler sterkt på at det har noen effekt annet enn å gjøre sykedagene dyrere. 
Arbeidsgiver har jo full oversikt over fraværet til de ansatte, blir det misbrukt slår det fort tilbake på dusten som gjør det..

Lenke til kommentar
1 hour ago, Woff said:

Karensdag(er) er ikke dumt, selv om jeg tviler sterkt på at det har noen effekt annet enn å gjøre sykedagene dyrere. 
Arbeidsgiver har jo full oversikt over fraværet til de ansatte, blir det misbrukt slår det fort tilbake på dusten som gjør det..

Sykefraværet øker vel mest blant unge som skylder på diffuse "psykiske plager". Foreldre og samfunnet ellers har ryddet veien og fjernet alle små hindre i veien for de unge på en slik måte at de aldri lærer seg å takle motgang. Når man så møter et hinder kollapser de og da fortsetter helsevesenet strategien med å pakke dem inn i ull ved å sende dem hjem alene, når mange av de antagelig hadde hatt det bedre av å holde seg i aktivitet og være sammen med noen på jobb. 

Siden man selvsagt ikke kommer til å ta tak i den typen problemer ender det nok opp med en karensdag isteden.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (22 timer siden):

LOs viktigste argument i sykelønnsdebatten er at karensdager/80% ved langtidsfravær ikke vil gjøre noe fra eller til med sykefraværet, fordi penger ikke har noen insentiverende effekt. Man velger jo ikke å være syk.

Da må det være logisk også den andre veien. At dobbel lønn heller ikke vil øke sykefraværet siden penger ikke har noen insentiverende effekt. Man velger jo ikke å være syk.

Eller kan det være at LOs tyngste argument er særdeles svakt?

LO er i grunn politikere som argumenterer og forenkler ting når de kommer med offentlige uttalelser.. som alle andre politikere. Det er flott at du ser svakheter ved å forenkle ting på denne måten.. Men jeg spurte deg om å utdype hva du anså være problemet med dagens system som kanskje iallefall ville peke oss i rettning av korrekt vei.. siden du åpnet denne tråden med noen tilsvarende forenklet problemstilling.
Argumentet de kommer med er helt klart svakt, det er generelt og det er simpelt - jeg er helt enig. Men selve saken rundt sykefravær og kompensasjon er ekstremt kompleks.

Arbeidsgiver i privat sektor bli iallefall gitt et stort insentiv til å ta stilling til sykdom og tilrettelegge for å forhindre dette for alle sine ansatte pga. kostandene det medfører de første 16? dagene. I det offentlige vet jeg ikke hvordan det fungerer, men en ting er sikkert og det er at det jobber alt for mange der - og det, det er dyrt.
Om folk ikke blir gitt noen kompensasjon for å være syk så vil jeg anta folk i en elendig økonomisk poisisjon vil gå på jobb med influensa og annet, og smitte hele kontorlandskapet (i større grad en i dagens situasjon) noe som ikke nødvendigvis er positivt for sykehusene her til lands eller arbeidsgivere.
Folk som er presset til randen, som har vært stresset over en lenger periode pga. jobben vil ha mindre anledning til å trekke seg tilbake noen dager, de vil trolig presse seg til de går på en reell smell og blir langtidssykmeldte. Noe som ikke er heldig for sykehusene og AS Norge.
Om ikke folk som er langtidssykmeldte fikk en type støtte ville vi sett en ekstrem oppblomstring av folk som mister hjem og ikke har råd til mat eller ta seg ungene sine. Hjemløse og kriminalitet ville blomstret frem i hele landet.. Noe som ikke er heldig for AS Norge.

Jeg har ikke noe svar, men må bare påpeke at dette er et komplekst og har røtter i mange av samfunnsrelaterte systemer og utfordringer.
Kanskje vi burde se på hvem (hvilke grupper) som har høyest sykefravær og prøve å ta tak i roten til hvorfor disse guppene er borte fra jobb så ofte som de er?
Er det kronisk sykdom? Dårlige arbeidsforhold? Yrker som fører til flere skader eller mer sykdom? Gjør fastlegene en god nok jobb til å vurdere om folk kan eller burde gå på jobb?
En andel er kanskje bare noen harnakka kapitalister som utnytter systemet økonomisk for alt det er verdt siden de kan det da det tross alt mulig, og at disse burde miste rettigheten til egenmelding og må ha en type spesial oppfølging? Men om vi gjør det, vil da byrokratiet og oppfølgingen dette krever fordyre hele insentivet?
Igjen har jeg ikke noe svar.. Det er veldig lett å lukke øynene og peke fingeren på dagens ordning uten å ha noen som helt forståelse om hvordan ting henger sammen eller hva som burde gjøres for å forbedre situasjonen, men tror ikke det bedrer eller endrer noe som helst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (14 minutter siden):

Sykefraværet øker vel mest blant unge som skylder på diffuse "psykiske plager".

Redd dette er en stor del av problemet ja. Gidda-løse unge folk uten en tanke på ansvar eller på arbeidsplassen sin vil alltid være problematisk og også føre til elendige arbeidsfolk som alltid SKAL utnytte mulighetene de har fått. Det de da ikke tenker på er at mulighetene de har er en del av jobben, noe de har fordi det er arbeidsgivere som stoler på deg. Misbruk av dette fører før eller siden til oppsigelse og mange flere problemer.. 

Lenke til kommentar

Det er ekstremt naivt å tro at ikke misbruk av den veldig rause ordningen vi har er en del av problemet. Det er omtrent så naivt at jeg har vondt for å tro at folk faktisk mener det helt på ordentlig. Folk er forskjellige. Det finnes de som syns det er mer behagelig å ikke gå på jobb hele tiden. Noen av de jobber til og med andre steder mens de er sykemeldt. Mennesker finnes over hele spekteret. En del av sykefraværet er misbruk enkelt og greit. Det vanskelige er å få bukt med misbruket uten at det går utover de andre. Et annet stort problem er økningen i folk som ramler ut pga lettere psykiske plager. Det er lettere å bli langtidssykemeldt enn å få snakke med psykolog. Sånn kan det ikke være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bo1e skrev (3 minutter siden):

Det finnes de som syns det er mer behagelig å ikke gå på jobb hele tiden.

Da får de slutte og bli heltids nav'ere da.. (Det er forøvrig endel jobb det også, ikke bare enkelt å slippe unna forpliktelser, men vi har massevis av folk som gjør akkurat det.)

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Reg2000 said:

Sykefraværet øker vel mest blant unge som skylder på diffuse "psykiske plager". Foreldre og samfunnet ellers har ryddet veien og fjernet alle små hindre i veien for de unge på en slik måte at de aldri lærer seg å takle motgang. Når man så møter et hinder kollapser de og da fortsetter helsevesenet strategien med å pakke dem inn i ull ved å sende dem hjem alene, når mange av de antagelig hadde hatt det bedre av å holde seg i aktivitet og være sammen med noen på jobb. 

Siden man selvsagt ikke kommer til å ta tak i den typen problemer ender det nok opp med en karensdag isteden.

Og dette vet du fordi?

Kan ikke si jeg kjenner igjen dette fra egen jobbsituasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...