Gå til innhold

Hadde sykefraværet i arbeidslivet økt dersom man fikk dobbel lønn ved sykefravær?


Anbefalte innlegg

Dersom man fikk dobbel dagslønn ved sykefravær. Ville sykefraværet økt? Eller ville det forblitt det samme?

Man blir jo ikke friskere av å få lønnskutt ved sykefravær.  Da må det jo være logisk at man heller ikke blir sykere av å få dobbel lønn. Så sykefraværet burde være det samme eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det hadde vært mer fravær dersom noen innser at de tjener mer enn de vanligvis gjør ved å ikke møte opp? 

 

Blir litt som å spørre om ølforbruket til de som liker øl øker dersom butikken deler ut gratis Frydenlund

 

Dessverre er det mange som er i jobb fordi de må, ikke fordi de elsker det de holder på med. 

 

Min spådom er egenmeldinger hadde blitt definert som ekstra fridager umiddelbart. (For enda flere enn i dag)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror du ikke ville ha sett noen stor endring der! Folk flest (omtrent alle) jobber for å få en månedlig lønn først og fremst. De få unnaskulkerne gir blanke uansett og vil kanskje sågar fristes til å få ekstra penger ved en sykemelding når behovet er der! (Når de har brukt for mye penger på ting de ikke burde!)
Men altså er nok arbeidsfolk noe som driver seg sjøl og som er trofaste til egen lommebok OG arbeidsgiver.

Endret av Woff
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (1 minutt siden):

De få unnaskulkerne gir blanke uansett og vil kanskje sågar fristes til å få ekstra penger ved en sykemelding når behovet er der! 

Om du tjener 550k i året blir vel dagslønnen din rett i underkant av 2400,-

Forteller du meg at du ikke tror fraværet øker om folk innser at de får over 28k ekstra i årslønn for å chille hjemme? 

 

Det har jeg ekstremt vanskelig for å tro

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (2 minutter siden):

Om du tjener 550k i året blir vel dagslønnen din rett i underkant av 2400,-

Forteller du meg at du ikke tror fraværet øker om folk innser at de får over 28k ekstra i årslønn for å chille hjemme? 

 

Det har jeg ekstremt vanskelig for å tro

Tro hva du vil, jeg regner med at trådstarter mente sporadisk fravær og ikke noe du kunne satse resten av yrkesaktivt liv på.
Men nå har jeg jo bare vært yrkesaktiv i 50 år så jeg har jo nesten ingen erfaring i dette..
Hvilke arbeidsgivere tror DU legger på 28 tusen på årslønna for å ansette en som ligger på sofaen?

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Noxhaven said:

Forklar litt mer om hva du tenker om du gidder. Eventuelt hopp til poenget og forklar hva som er feil med dagens ordning.

LOs viktigste argument i sykelønnsdebatten er at karensdager/80% ved langtidsfravær ikke vil gjøre noe fra eller til med sykefraværet, fordi penger ikke har noen insentiverende effekt. Man velger jo ikke å være syk.

Da må det være logisk også den andre veien. At dobbel lønn heller ikke vil øke sykefraværet siden penger ikke har noen insentiverende effekt. Man velger jo ikke å være syk.

Eller kan det være at LOs tyngste argument er særdeles svakt?

Endret av mellomkjøttet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (8 minutter siden):

Eller kan det være at LOs tyngste argument er særdeles svakt?

Det tror jeg absolutt ja! De aller fleste har 'brukt opp' lønna de MÅ ha inn. Men å øke den er for mange ganske unødvendig. De tjener godt, men å tape på noe som til og med kan være arbeidsgivers skyld er ikke like godt å akseptere. 
Mange blir jo smittet på jobb og det var jo ikke deres skyld at kollegaen gav faen i å holde seg hjemme når hen var syk.. 

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Nei folk blir ikke mer eller mindre syk pga penger, så LO har helt rett. Sykefravær er dog noe annet: Man kan være syk å ha fravær, man kan melde fravær selv om man ikke er syk (misbruk), eller man kan pliktoppfyllende stille på jobb selv om man egentlig burde vært hjemme.

Karensdager vil nok hjelpe for misbruk av egenmelding, men om problemet er langtidsfravær så kan det jo hende at sykemeldingen blir lengre enn nødvendig for å "sikre seg" mot en ny sykdomsperiode. Om man vet med sikkerhet at misbruk er grunnen til høyt sykefravær så kunne det vært en løsningen. Men det er ingen som sier det, og da antar jeg at det ikke finnes noe grundig bevis for det.

EDIT: Bør vel legge til at jeg er i mot karensdager og mener det er et tiltak som går utover de som bruker egenmelding på tiltenkt måte.

Endret av Feynman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Synes synd på den oppvoksende generasjonen. De enorme oljeinntektene som i flere tiår har gjort at vi bare kan betale oss ut av problemer istedetfor å gjøre noe med dem, vil forsvinne. De må fø på en stadig større andel pensjonister som lever lengre og lengre og på toppen av det så vil 20% av de få igjen som burde ha jobbet være utenfor arbeidslivet pga sykdom og uførhet. Og utviklingen går feil vei. Vi er elendig rustet til å møte en fremtid uten soveputen oljen har gitt oss.

Man bør veldig raskt finne ut om det er noe helt spesielt med arbeidsforholdene i Norge som gjør at sykeandelen er så høy. Er det ikke det så må man bare innse at man må se på kriteriene for å sykmelde seg og selve sykelønnsordningen.

Bra kommentar i NRK.
Noe er sykt med det norske fraværet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Feynman said:

Om man vet med sikkerhet at misbruk er grunnen til høyt sykefravær så kunne det vært en løsningen. Men det er ingen som sier det, og da antar jeg at det ikke finnes noe grundig bevis for det.

Ingen sier det fordi det er politisk ukorrekt å si.

Men det er et kjært tema andre steder:

image.thumb.png.3e05690e0018c3bc55ba81f84b88ee0d.png

Endret av trikola
  • Liker 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, trikola said:

Ingen sier det fordi det er politisk ukorrekt å si.

Det bør det også være. Man skal ha svært gode beviser og ha høy terskel for å si at noe bare er lat når det godt mulig at de trenger hjelp. Jeg har hørt historier om folk som anser egenmeldingsdager som ekstra ferie, men om dette er det egentlige problemet er en annen sak.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Selvsagt ville fraværet økt. Man slipper da å miste besinnelsen og gå fra forstanden i tog og trafikkproblemene på Østlandet, noe som fører til at man mister flere timer av dagen i kø og frustrasjon. Det å pleie sin mentale helse er viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Feynman said:

Det bør det også være. Man skal ha svært gode beviser og ha høy terskel for å si at noe bare er lat når det godt mulig at de trenger hjelp. Jeg har hørt historier om folk som anser egenmeldingsdager som ekstra ferie, men om dette er det egentlige problemet er en annen sak.

Det er en forskjell om man sier noe om systemet eller om enkeltpersoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Terskelen for hva som anses som "sykdom" er blitt for lav. Og den senkes kontinuerlig, så vi er på feil vei. Alt kan tolkes inn i en diagnose om man bare legger godviljen til. Og de fleste fastleger har godt med godvilje. Det er nok ikke bare jeg som stusser når Krf-nestleder Ida Lindtveit Røse blir syk omtrent samtidig med saken om mannen hennes når offentligheten. Hva slags "sykdom" er det her snakk om?

Om folk bare trenger litt fri og eller litt avlastning burde vi innføre en egen ordning for det, og ikke sause det inn med sykdom.

Hadde vi skilt på de, ville vi lettere kunne se hva som er det reelle problemet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (16 timer siden):

Dersom man fikk dobbel dagslønn ved sykefravær. Ville sykefraværet økt? Eller ville det forblitt det samme?

Man blir jo ikke friskere av å få lønnskutt ved sykefravær.  Da må det jo være logisk at man heller ikke blir sykere av å få dobbel lønn. Så sykefraværet burde være det samme eller?

Vi burde skrotet hele egenmeldings ordningen spør du meg. Klart at det at man får vanlig lønn gjør at flere bruker det som utvidet ferie. Dobling ville ført til at enda flere gjorde det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom man ikke yter 110% på jobb vil man risikere å tape sin provisjon eller bonus. Ikke bare for seg selv men for hele teamet man er tilsluttet. Man blir målt på alt. Det er bedre å ta sykedager så man får toppscore på jobb og ikke drar hele teamet med seg ned i økonomisk ruin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...