Sharpings Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Begynner å dra på åra, og det er mer og mer vanskelig å se hva som står på skjermen. Er veldig langsynt blitt på mine eldre dager, og må bruke lesebriller med styrke +1,5 for å kunne bruke mobilen eller nettbrettet. Datamaskinen er det litt verre med. Har nå en 21 tommers skjerm med 1920x1080. Ser sånn greit hva som skjer, men av og til må jeg forstørre skriften eller flytte meg litt lenger unna for å kunne se hva som skjer. Bruker ikke lesebrillene på datamaskinen da jeg opplever at jeg enten sitter for nærme eller ikke nærme nok. Hva er egentlig best for meg i det lange løp? Større skjerm med høyere oppløsning eller mindre skjerm med lavere oppløsning? Finnes det lavere oppløsning lenger? Er det noen som er i samme situasjon som kan gi noen tips? Kan legge til at dette er en mac fra 2015, så muligheten til å tilpasse like mye som det er i f.eks Windows er ikke til stede. Og Windows er dessverre ikke aktuelt. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september (endret) Større skjerm er bedre. Min erfaring er at jeg må bruke lesebriller og sitte med den avstand er brillene fokuserer (ca 50 cm). Om oppløsning kan sies: 1920x1080 og 1920x1200 fungerer bra opp til ca 27 tommer. 2560x1440 fungerer bra i området 24-32 tommer. 3840x2160 fungerer bra fra 27 tommer og oppover. Generelle anbefalinger: 24" 1920x1200 eller 1920x1080 27" 2560x1440 eller 1920x1080 32" 3840x2160 eller 2560x1440 Endret 6. september av Svein M Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september (endret) Lavere oppløsning vil bare gjøre det du ser på skjermen mindre tydelig. Det er høyere oppløsning du vil ha. En stor skjerm med bra oppløsning som du kan sitte lenger unna er nok det beste. Du som er vant til en skjerm på 21" og full HD vil nok kunne se stor forskjell hvis du går til en 27" med 1440p oppløsning. Det er mange billige bra skjermer i den størrelsen. Endret 5. september av RRhoads Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september En kan justere (skalere) skjermbildet som vises slik at tekst og annet blir større. Dette er spesielt aktuelt om det er høy oppløsning på skjermen. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. september Del Skrevet 6. september Jeg tror mange datamaskiner støtter 3840x2160 oppløsning, men det er lurt å sjekke hvor høy oppløsning maskinen støtter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå