Gå til innhold

er WAV komprimert?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.perfectdownloads.com/audio-mp3/...o-processor.htm

 

Complete solution for Multimedia Editing -Management includes: File Manager for Windows 9x/ME/NT/2000/XP, File Renamer, ID3 Tag manager. Audio Converter - Editor, Visual Audio Editor, CD Audio Grabber, CD Writer, Audio - Video Player, Audio Recorder, Playlist Manager Picture Viewer, Zip Archiver, Media Library and more. Supported formats: MP3, MP2, WMA, OGG Vorbis, WAV, Compressed WAV, GSM, RAW, VOX, G726, G723, G721, MIDI, MPEG, WMF, AU More...

Og så?

 

Hvis du har fulgt tråden vil du lese at WAV normalt sett ikke er komprimert. Med WAV menes vanligvis lineær PCM.

Lenke til kommentar

Da skulle det vel være avklart? wav er en container som kan inneholde en drøss av formater, men i 99% av tilfellene inneholder wav et stereo, ukomprimert pcm lydspor av lignende type som vanlige cd-er.

 

Wav kan faktisk ta 32-bit, multikanals 96kHz opptak (bedre enn DVD-A)!

 

 

Lossy filformater som mp3 "komprimerer" (i den forstand at datamengden reduseres) en kilde vha ganske så avanserte teknikker. Alle utsagn om at "mp3 kutter bass og diskant" er veldig misledende. En mer korrekt fremstilling er at mp3 tilfører støy ved å ikke kode all informasjonen 100% korrekt. Et godt format vil gjøre dette på en måte som er minst mulig hørbar for lytteren gitt kildematerialet (musikk, tale, etc)

 

mvh

K

Lenke til kommentar

hehe. Interessant å diskutere bit oppløsning. Noen slår i bordet med formler og andre med at kun det man hører er interessant.

 

Hver får være fornøyd m det man foretrekker. Jeg synes d er spennende at innen video (syn) så er smaken blant brukerene tett knyttet opp mot vitenskapen. Mens innen audio virker det som om all fysikk og vitenskap er uinteressant. Nyquist gjelder ikke, termisk støy i en motstand gjelder ikke, kabler er alfa og omega.

 

Jeg hadde T.A.Ramstad som veileder på diplomoppgaven min jeg :-) utrolig flink fyr...

 

Ang. 24 bits, så er det nok riktig at selv om en D/A kan akseptere mange bits inn så er det fundamentale begrensninger i støyen på utgangen. Dette betyr at verdien på de siste bit-ene "drukner" i støy og informasjonen blir borte.

 

spec på apogee AD-16x fra www.apogeedigital.com Dynamic range: 120 dB A weighted . Dette tilsvarer vel teoretisk ytelse fra en 20bit converter (formelen er ~6*#bits)

 

 

 

Jeg opplever selv at placebo-effekten er så stor at ingenting jeg "synes" om noe er til å stole på. Dvs tester uten blindtest er meningsløse for meg. Jeg sier ikke at ikke enkelte kan ha veldig bra hørsel/trening i testing og kan være mer objektive. Men for meg er det nå sånn.

 

Knut

 

BTW. Jeg ser at enkelte slenger ut påstander her som overhodet ikke henger på greip, gjerne i en krass tone. Dette fører til en masse unødvendig forvirring. Kan du ikke slå noe opp i en lærebok eller vise det med oscilloskop er det en MULIGHET for at du tar feil. Høres 24 bit mye bedre ut for deg enn 16 bits så er det ikke dermed en sannhet for alle lyttere. Fortell heller hvilken test du foretok og m hvilket utstyr.

Lenke til kommentar
Jeg opplever selv at placebo-effekten er så stor at ingenting jeg "synes" om noe er til å stole på. Dvs tester uten blindtest er meningsløse for meg. Jeg sier ikke at ikke enkelte kan ha veldig bra hørsel/trening i testing og kan være mer objektive. Men for meg er det nå sånn.

Jeg vet, og selv blindtester er ikke alltid pålitlige, hvis jeg feks skal blindteste ting jeg ikke tror det er noen hørbar forskjell mellom (feks digitale kabler), så vil jeg kanskje ikke høre forskjelle selv om de er der, og da hjelper ikke blindtest engang. Dvs man kan jo ha ett oppsett der det er en liten men hørbar forskjell, for å forsikre seg om at jeg ikke bare sier "alt er likt".

Lenke til kommentar
Jeg opplever selv at placebo-effekten er så stor at ingenting jeg "synes" om noe er til å stole på. Dvs tester uten blindtest er meningsløse for meg. Jeg sier ikke at ikke enkelte kan ha veldig bra hørsel/trening i testing og kan være mer objektive. Men for meg er det nå sånn.

Jeg vet, og selv blindtester er ikke alltid pålitlige, hvis jeg feks skal blindteste ting jeg ikke tror det er noen hørbar forskjell mellom (feks digitale kabler), så vil jeg kanskje ikke høre forskjelle selv om de er der, og da hjelper ikke blindtest engang. Dvs man kan jo ha ett oppsett der det er en liten men hørbar forskjell, for å forsikre seg om at jeg ikke bare sier "alt er likt".

 

 

Håper du virkelig ikke mener at det er hørbar forskjell mellom digitale kabler. :p

Endret av prolixin
Lenke til kommentar
Jeg opplever selv at placebo-effekten er så stor at ingenting jeg "synes" om noe er til å stole på. Dvs tester uten blindtest er meningsløse for meg. Jeg sier ikke at ikke enkelte kan ha veldig bra hørsel/trening i testing og kan være mer objektive. Men for meg er det nå sånn.

Jeg vet, og selv blindtester er ikke alltid pålitlige, hvis jeg feks skal blindteste ting jeg ikke tror det er noen hørbar forskjell mellom (feks digitale kabler), så vil jeg kanskje ikke høre forskjelle selv om de er der, og da hjelper ikke blindtest engang. Dvs man kan jo ha ett oppsett der det er en liten men hørbar forskjell, for å forsikre seg om at jeg ikke bare sier "alt er likt".

 

 

Håper du virkelig ikke mener at det er hørbar forskjell mellom digitale kabler. :p

Nei, det jeg mener er, hadde det vært det, så hadde jeg kanskje ikke hørt det allikevel, slev i en blindtest, fordi jeg ikke tror at det er det før testen begynner.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ang. 24 bits, så er det nok riktig at selv om en D/A kan akseptere mange bits inn så er det fundamentale begrensninger i støyen på utgangen. Dette betyr at verdien på de siste bit-ene "drukner" i støy og informasjonen blir borte.

Joda, stemmer jo det. Men dette er jo også sant for 16 bit... ;)

 

 

 

 

Så du hadde Ramstaden som veileder? Fin fyr! :)

Lenke til kommentar
Joda, stemmer jo det. Men dette er jo også sant for 16 bit... ;)

 

Så du hadde Ramstaden som veileder? Fin fyr! :)

Ikke noe særlig stort problem for 16 bit.

 

Tror jeg har hatt me Ramstad å gjøre i en eller annen sammenheng, husker bare ikke når(har i allefall ikke hatt han i noen fag enda)..

Skjeggete fyr?

Lenke til kommentar
Joda, stemmer jo det. Men dette er jo også sant for 16 bit... ;)

 

Så du hadde Ramstaden som veileder? Fin fyr! :)

Ikke noe særlig stort problem for 16 bit.

 

Tror jeg har hatt me Ramstad å gjøre i en eller annen sammenheng, husker bare ikke når(har i allefall ikke hatt han i noen fag enda)..

Skjeggete fyr?

Ser omtrent sånn ut

tor.jpg:p

Tor A. Ramstad

Lenke til kommentar
Ang. 24 bits, så er det nok riktig at selv om en D/A kan akseptere mange bits inn så er det fundamentale begrensninger i støyen på utgangen. Dette betyr at verdien på de siste bit-ene "drukner" i støy og informasjonen blir borte.

Joda, stemmer jo det. Men dette er jo også sant for 16 bit... ;)

 

Så du hadde Ramstaden som veileder? Fin fyr! :)

Jeg er ikke noe stor ekspert på D/A design, men jeg tror at de -120dB kommer av termisk støy i en motstand. Dermed vil de være usignifikant i en konverter som har bare 16 bits. Men for 20 bits og oppover vil det spille en gradvis større rolle (Addering av to log verdier)

 

At ingen convertere greier å prestere den teoretisk maksimale verdien er en annen sak...

 

Er det mye multimedia-signalbehandling-folk her eller?

 

Knut Inge

Lenke til kommentar
... kommer av termisk støy i en motstand ...

Langt inn i svarte granskauen ... holder dere på ennå?

 

Ja, når man har en 24-bit DAC begynner man teoretisk å rote nede ved område hvor man finner termisk støy fra komponenter som f.eks en motstand ... fortsett der dere?

 

Uansett om dere ikke hører forskjell på 16-bit eller 24-bit så er oppløsning uten tvil essensielt hvis du redigerer i det dynamiske området av lyden. Det er ikke uten grunn at digitale effekter gjerne internt jobber 32, 48 eller 64-bit, eller 'whatever'. Les hele tråden en gang til.

 

God Jul!

 

Pal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...