Gå til innhold

Spørsmål om elbil lader og muligheter


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (19 minutter siden):

Ja, omtrent like personlig som å handle i nettbutikk og plukke opp varen i en pakkeboks. Tesla er spesielt effektiv på å unngå den menneskelige kontakten i kjøpeprosessen. Andre selskaper overrekker gjerne nøkkel og papirer personlig, veileder deg til rett bil, smiler og sier noen hyggelige ord om en god handel og ønsker deg velkommen tilbake. Smak og behag. Noen synes det er kleint, ubehagelig og unødvendig fordyrende med selgere, andre synes det gjør like mye for opplevelsen som pålegg på brødskiva.

Å enda viktigere... hvordan fungerer det når man skal reklamere på noe? Må man parkere bilen på en parkeringsplass og vente til man får melding via app for så og plukke den opp igjen uten å snakke med noen?

Jeg ønsker nok gjerne å ha den personlige kontakten. Da får man på en måte holdt noen ansvarlig, i stedenfor å snakke gjennom en app. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (21 minutter siden):

Å enda viktigere... hvordan fungerer det når man skal reklamere på noe? Må man parkere bilen på en parkeringsplass og vente til man får melding via app for så og plukke den opp igjen uten å snakke med noen?

Jeg ønsker nok gjerne å ha den personlige kontakten. Da får man på en måte holdt noen ansvarlig, i stedenfor å snakke gjennom en app. 

Det er begge deler. Service, reparasjoner osv meldes inn gjennom Tesla-appen. Så møter man opp på service-senteret og prater med en fysisk person, type service-leder / kundebehandler, ikke den som skal utføre jobben. I Tromsø føles lokalet litt som å møte på rektors kontor med lua i hånda.

 

Personlig har jeg dårlig erfaring med Tesla og spesielt kundebehandlingen så i mine øyne fikk jeg ikke noen følelse av personlig ansvarliggjøring. Det var rimelig kald og paragrafisk kundekontakt. Jeg har forstått det sånn at de kjører rimelig hard linje innad i selskapet på hva kundebehandlerne har lov til å si og gjøre, prestasjonsmåling av fakturerbarhet osv. så det er lite "ekstra" å få ut over det minimum man har rett på i hht forbrukerkjøpsloven. Og i mitt tilfelle var det mye diskusjon bare for å få det lovpålagte. Så hører man historier om at Teslas representanter står beinhardt på at åpenbare produksjonsfeil etc er kundefeil, ikke går på garanti / reklamasjon og en del historier der Tesla saksøker kundene, nekter å uttale seg offentlig osv. Dette er temmelig frustrerende siden det kommer på toppen av selve problemene med bilene.

Andre selskaper strekker seg mer eller mindre langt for å blidgjøre kundene og oppføre seg rimelig for å ta ned frustrasjonen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (28 minutter siden):

Å enda viktigere... hvordan fungerer det når man skal reklamere på noe? Må man parkere bilen på en parkeringsplass og vente til man får melding via app for så og plukke den opp igjen uten å snakke med noen?

Jeg ønsker nok gjerne å ha den personlige kontakten. Da får man på en måte holdt noen ansvarlig, i stedenfor å snakke gjennom en app. 

Tesla er nok veldig digitalisert, for de som liker det. 

  1. Legger inn problem i app og velger dato
  2. Leverer bil på gitt dato/tid og åpner leiebil via app
  3. Kjører leiebil til bilen er ferdig, kommuniserer via app
  4. Leverer leiebil når bilen er ferdig og kjører egen bil hjem

Som en kan se er det mulig med null fysisk kontakt. Men det hender at de både ringer og sender epost om ting. Og om en ønsker å snakke med en person er det jo folk på plassen en kan snakke med. Både salg og service avdeling som er bemannet. 

Og ofte sender de ranger til deg også, som fikser bilen på plassen. Denne personen kan en snakke med.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Bjerknez said:

Å enda viktigere... hvordan fungerer det når man skal reklamere på noe? Må man parkere bilen på en parkeringsplass og vente til man får melding via app for så og plukke den opp igjen uten å snakke med noen?

Jeg ønsker nok gjerne å ha den personlige kontakten. Da får man på en måte holdt noen ansvarlig, i stedenfor å snakke gjennom en app. 

Jeg hadde 1. gen model 3 som kom til landet. Som ble utlevert juni 19 som den gang var rekord på antall biler utlevert på en måned noen gang i Norge.

Disse bilene hadde også en rekke barnesykdommer, som gjorde at jeg måtte være mye i kontakt med servicessenterne.

Jeg er av typen som digger Tesla sin måte å gjøre det på. 

De fleste reklamasjonene mine forløp slik

  1. Melde inn reklamasjon i app, med bilder / video
  2. Beskjed tilbake med kostnadsoverslag og at det mest sannsynlig går på garanti
  3. Mobil servicetekniker møter opp til avtalt tidspunkt på gårdsplassen min, eller i garasjen på jobb og bytter delen!
  4. Signerer arbeidet i appen

De 2 gangene jeg trengte lånebil fordi reparasjonen tok over 1 arbeidsdag fordelte det seg slik:

  1. "vi har ikke lånebil inne, du kan få uber kreditt eller ukeskort på trikken" - eh, det går jo ikke. "da må vi sette opp en ny avtale"
  2. Fikk melding om at jeg trengte lånebil i app, lastet opp førerkort og signerte avtale i app. Fikk sms når jeg kjørte inn på området hvor jeg skulle parkere. Der sto det en fyr og sa Hei Martin, her er nøkkelkortet til lånebilen, la oss se over den sammen.

Sammenlignet med VAG som jeg bruker til Skodaen min, så er det ekstremt fleksibelt, profesjonelt og effektivt!

(Jeg sto hos Skoda her på Jessheim og fikk beskjed om å signere papirene for garantireparasjonen. Han bak disken drev å så ned og surra rundt etter å ha sagt det. 

Så jeg tok opp skoda appen på telefonen og kikket etter et sted å signere. Når jeg ikke fant det, så sa jeg "det kommer ikke opp noe her hos meg"

Han dukket veldig uforstående opp fra bak disken og sa "printeren er tom for papir, så du må vente litt" :)  ) 

 

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Må si jeg er litt skeptisk til en slik fremgangsmåte. 

Men det kan lettere svelges siden jeg vurderer å lease. Da er det Tesla som står for gjennkjøpsverdien og det er Tesla som til slutt får svi for evt. problem som dukker opp uansett. 

Så kan jeg om tre år levere bilen og ta bussen hjem, uten noen form for problemer. Forutsatt at det ikke er skader på bil utover normal slitasje selvsagt. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Bjerknez said:

Må si jeg er litt skeptisk til en slik fremgangsmåte. 

Men det kan lettere svelges siden jeg vurderer å lease. Da er det Tesla som står for gjennkjøpsverdien og det er Tesla som til slutt får svi for evt. problem som dukker opp uansett. 

Så kan jeg om tre år levere bilen og ta bussen hjem, uten noen form for problemer. Forutsatt at det ikke er skader på bil utover normal slitasje selvsagt. 

Pass på at leasing ble endel dyrere etter 1. juli i år.

Forhandlerne må nå betale mva på restverdi av bilen, som de selvfølgelig må dytte over på kundene

https://www.motor.no/aktuelt/nye-regler-fra-1-juli-leasing-blir-dyrere/279530

"Men fra 1. juli kommer det en betydelig endring hvor man må betale moms for restverdien av bilen. Er bilen verdt 50 prosent etter fire års leasing, må man betale 50 prosent merverdiavgift.

For å unngå moms på restverdien, må bilen leases i hele åtte år."

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Pass på at leasing ble endel dyrere etter 1. juli i år.

Forhandlerne må nå betale mva på restverdi av bilen, som de selvfølgelig må dytte over på kundene

https://www.motor.no/aktuelt/nye-regler-fra-1-juli-leasing-blir-dyrere/279530

"Men fra 1. juli kommer det en betydelig endring hvor man må betale moms for restverdien av bilen. Er bilen verdt 50 prosent etter fire års leasing, må man betale 50 prosent merverdiavgift.

For å unngå moms på restverdien, må bilen leases i hele åtte år."

Okay. Det blir jo det det blir uansett. Det er 14 år siden jeg leaset bil, så mye har sikkert skjedd siden den gang :) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

I de mest ekstreme periodene var det slik ja, tesla hadde ikke kapasitet til å følge opp alle da de solgte i ekstreme numre. Slik er det ikke lengre og du får mest sannsynlig utlevert bilen i sarpsborg eller hvor det var. Men det kan de som jobber der bekrefte for deg :)

Slik så det ut i Drammen da jeg hentet min TM3 i månedskifte feb/mars 2019 .... kl 19! (og jeg tror det var en fredag.)

image.thumb.jpeg.7da58e5cce7e938c1b7e39f3c30a2395.jpeg

Senere leverte de ut på kjempestore parkeringsplasser.

I den tiden kom jo bilene som hel skipslast fra USA og ble utlevert tilsvarende i store puljer. Uten at de hadde så mange lokasjoner.

I dag, med fabrikker i både Kina og Tyskland og flere ganger så mange service-sentre, er det sikkert noe annet

Endret av trikola
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Bjerknez said:

Så kan jeg om tre år levere bilen og ta bussen hjem, uten noen form for problemer. Forutsatt at det ikke er skader på bil utover normal slitasje selvsagt. 

Så spør det hvem som bestemmer hva unormal slitasje er. Leasing er ingen garanti.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som Tesla tilbyr leasing. Da må du evt gå via tredjepart, og jeg tipper det blir temmelig dyrt. Jeg kan ikke se at alminnelig leasing har blitt spesielt mye dyrere i det siste. En base-model Cooper kommer på ca 133 tusen over 3 år, 30k km. Så da blir det sikkert å kjøpe bilen med lån, og selge den privat etter 3 år.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (27 minutter siden):

Så spør det hvem som bestemmer hva unormal slitasje er. Leasing er ingen garanti.

Det vet jeg. Men jeg snakker om hvis det skulle dukke opp en feil på batteriet som dem slo seg vrange på feks. Batteriytelse som feks. går unromalt mye ned under mitt eie. En slik bil vil ikke jeg sitte inne med. 

Leasing er ingen trygghet i den forstand, men jeg slipper vertfall å selge en bil med potensielle feil som Tesla ikke mener er feil etc. 

Har opplevd dette flere ganger tidligere og spesielt på arbeidsbilene på jobben. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Å betale 70ish tusen kroner ekstra for å gå fr 4.4 til 3.3 sekunder fra 0-100 er helt utelukket. Egentlig trenger jeg ikke long range utgaven heller... men AWD er jo gull da.... 

Mini Cooper har vel ikke AWD? TM3 RWD tar seg jo godt fram den også, takket være et superbt traction control system.

Bjerknez skrev (4 timer siden):

I forhold til hva jeg faktisk trenger er jeg allerede på veldig dypt vann, haha.

Har lett for å gå den veien ja. 😆

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

Mini Cooper har vel ikke AWD? TM3 RWD tar seg jo godt fram den også, takket være et superbt traction control system.

Har lett for å gå den veien ja. 😆

Nei, Mini cooper har ikke AWD nei. 

Men det er liksom denne jeg hele tiden faller tilbake på, av en eller annen grunn. Det er på en måte den som er mest "spesiell" og som man ikke ser hver dag rundt om.... 

Også er den jo 1000-2000 billigere pr. måned enn dem to andre... 

Men ingenting er avgjort enda... :) 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 timer siden):

Snakket netopp med en kompis som kjøpte Tesa Model 3 for 2 år siden. Han bor i Fredrikstad og fikk beskjed om at han måtte til Drammen for å hente den. Han fikk bare tildelt nøkler og vognkort så måtte han finne bilen selv på en stor parkeringsplass og kjøre avgårde... 

Er det slik det funker med Tesla? Ingen mulighet for å hente ut bilen lokalt og omtrent null mennesklig kontakt?

Vi fikk vår Model Y utlevert på den lokale forhandleren, og fikk god oppfølging av en hyggelig Tesla-representant ved overlevering, som gikk gjennom alt på bilen som vi hadde behov for å vite. Representanten tok seg god tid, og gav inntrykk av at det var ingenting som hastet for deres del. En særdeles hyggelig opplevelse. ☺️

Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Ja, omtrent like personlig som å handle i nettbutikk og plukke opp varen i en pakkeboks. Tesla er spesielt effektiv på å unngå den menneskelige kontakten i kjøpeprosessen. Andre selskaper overrekker gjerne nøkkel og papirer personlig, veileder deg til rett bil, smiler og sier noen hyggelige ord om en god handel og ønsker deg velkommen tilbake. Smak og behag. Noen synes det er kleint, ubehagelig og unødvendig fordyrende med selgere, andre synes det gjør like mye for opplevelsen som pålegg på brødskiva.

Har vært med å hente ut 7 nye Tesla i Tromsø totalt, og all utlevering har foregått inne med 1 eller 2 ansatte som går gjennom bilen sammens med deg og gjerne hjelper deg om det er noen spørsmål. Alltid vært en god opplevelse å hente bil der.

Fikk stå inne der å bytte hjul på den ene bilen og da den ble kjøpt uten vinterhjul (Tesla sine men hadde med 3'e parts) og det måtte på før man kunne kjøre.

Men alle bilene har jo vært helt nye. Kansje en annen opplevelse om man kjøper en brukt bil hos dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Bjerknez said:

Nei, Mini cooper har ikke AWD nei. 

Men det er liksom denne jeg hele tiden faller tilbake på, av en eller annen grunn. Det er på en måte den som er mest "spesiell" og som man ikke ser hver dag rundt om.... 

Også er den jo 1000-2000 billigere pr. måned enn dem to andre... 

Men ingenting er avgjort enda... :) 

Er jo verditapet som koster penger ved å kjøpe ny bil. Sånsett veldig mye lurere å kjøpe en brukt en. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det er begge deler. Service, reparasjoner osv meldes inn gjennom Tesla-appen. Så møter man opp på service-senteret og prater med en fysisk person, type service-leder / kundebehandler, ikke den som skal utføre jobben. I Tromsø føles lokalet litt som å møte på rektors kontor med lua i hånda.

 

Personlig har jeg dårlig erfaring med Tesla og spesielt kundebehandlingen så i mine øyne fikk jeg ikke noen følelse av personlig ansvarliggjøring. Det var rimelig kald og paragrafisk kundekontakt. Jeg har forstått det sånn at de kjører rimelig hard linje innad i selskapet på hva kundebehandlerne har lov til å si og gjøre, prestasjonsmåling av fakturerbarhet osv. så det er lite "ekstra" å få ut over det minimum man har rett på i hht forbrukerkjøpsloven. Og i mitt tilfelle var det mye diskusjon bare for å få det lovpålagte. Så hører man historier om at Teslas representanter står beinhardt på at åpenbare produksjonsfeil etc er kundefeil, ikke går på garanti / reklamasjon og en del historier der Tesla saksøker kundene, nekter å uttale seg offentlig osv. Dette er temmelig frustrerende siden det kommer på toppen av selve problemene med bilene.

Andre selskaper strekker seg mer eller mindre langt for å blidgjøre kundene og oppføre seg rimelig for å ta ned frustrasjonen.

Har skjedd litt siden du eide Tesla..

Enig i at kundebehandleren (som man ikke trenger å snakke med i det heletatt faktisk) gjerne ikke er så teknisk av seg og kan se litt rart på deg når du snakker om bærebru eller mansjett, men man kan chatte med mekaniker direkte i appen og da får man snakke med de som fysisk skrur på bilen. Her kan man dele bilder og video også som gjør det enklere enn å måtte forklare f.eks ulyder over telefon.

Har ikke måttet klage stort da, og det lille jeg har klaget har de godtatt uten problem og fikset opp i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...