Gå til innhold

Spørsmål om elbil lader og muligheter


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Et spørsmål angående lading langs veien med elbil... 

Det finnes sikkert forskjellige kontakter og forskjellige ladere rundt om. Må man ha ha en app for hvert ladeselskap man benytter og hva er det som lønner seg å bruke når man er på tur? 

madammen har en ladebrikke som hun har brukt to ganger, mens andre bruker bare app... Kan man lade kun ved å bruke vanlig bankkort også, slik som når man fyller bensin? 

Tar gjerne i mot litt input hvordan dette fungerer i praksis og tips som forenkler ladeprosessen når man er på tur. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Bjerknez said:

Et spørsmål angående lading langs veien med elbil... 

Det finnes sikkert forskjellige kontakter og forskjellige ladere rundt om. Må man ha ha en app for hvert ladeselskap man benytter og hva er det som lønner seg å bruke når man er på tur? 

madammen har en ladebrikke som hun har brukt to ganger, mens andre bruker bare app... Kan man lade kun ved å bruke vanlig bankkort også, slik som når man fyller bensin? 

Tar gjerne i mot litt input hvordan dette fungerer i praksis og tips som forenkler ladeprosessen når man er på tur. :)

Kjøper du Tesla er det bare å stoppe ved en superlader å sette i kabelen. Kan ikke bli enklere. 

Har du ikke en Tesla må du benytte app for å starte lading. Og alle de forskjellige operatørene har sin egen app. Det er veldig knotete.

Men mange ladestasjoner har vel fått kortbetaling nå da. Det blir sikkert dyrere..

Ang kontakter så bruker alle samme plugg i dag (Untatt Nissan Leaf og noen få andre) så det er ikke noe problem. Problemet er heller hvor på bilen den er plassert. På noen biler må man ta ganske kreativ parkering for å få ladet på visse ladere.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen leverandører av lading har startet å ta i bruk Autocharge og Plug & Charge.

Ulempen er imidlertid ikke alle biler støtter disse standardene. Gjør en kan koble til, og lading starter automatisk.

Det er ingen universell måte å starte ladingen på idag. Bankkort skal være en mulighet på alle ladestasjoner innen en viss dato. Å betale med bankkort kan være dyrere enn brikke eller app, stor variasjon mellom ulike tilbud.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 timer siden):

Mini Cooper er den jeg egentlig har mest lyst på, men den koster faktisk nesten det samme som Tesla. Ikke langt unna vertfall... og jeg må helt til Oslo... sistnevnte var en liten kaldusj. Ikke umulig, men heller ikke veldig beleilig....

 

Har du snakket med en BMW forhander i ditt område? Det er jo de som bygger og importerer her i Norge (Bavaria).

Å kjøpe i Oslo er ikke så galt, uten om turen inn. Men det viktigste er at du har muligheten til å ta service i nærområdet, og ikke må inn dit for det også.

 

Tesla er ekstremt mye bil for pengene om dagen, men synd de er trafikkfarlige å blinke med i rundkjøringer.

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Et spørsmål angående lading langs veien med elbil... 

Det finnes sikkert forskjellige kontakter og forskjellige ladere rundt om. Må man ha ha en app for hvert ladeselskap man benytter og hva er det som lønner seg å bruke når man er på tur? 

madammen har en ladebrikke som hun har brukt to ganger, mens andre bruker bare app... Kan man lade kun ved å bruke vanlig bankkort også, slik som når man fyller bensin? 

Tar gjerne i mot litt input hvordan dette fungerer i praksis og tips som forenkler ladeprosessen når man er på tur. :)

UnoX er eneste som har kort på alle sine ladestasjoner.

Siden du nevnte tidligere at dere ikke hadde brukt dette mye, er det noen grunn til å tro at dere skal bruke det mye fremover?

Elbilforeningen har sin brikke som støtter de fleste så vidt jeg vet, men man må være medlem hos dem. Ellers så er det å velge seg 1 leverandør som er enkel i bruk, f.ek.s Cirkcle K hvis du ikke går for Tesla, da er dems ladere enklest og billigst.

Skal du kjøre mye og lade mye, så er abonnent hos Tesla selv for andre biler bortimot billigst, hvis ikke er Ionity billig på den biten. Men dessverre få steder.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 timer siden):

Jeg fant den faktisk selv til slutt. Var litt rask på labben. Er skeptisk til Tesla, men prisene er faktisk gunstige og skal jeg ha Mini Cooper må jeg helt til Oslo..... Egentlig mest lyst på Mini Cooper da... Har sjekket VW id3 og Volvo XC30, men falt ikke akkurat pladask for utseendet og prisene var ganske stive i forhold til hva man får synes jeg... 

Må bli en Model 3 Performance da. Forutsatt at du finner fram til butikken og får en fysisk selger i tale. ;)

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (26 minutter siden):

Tesla er ekstremt mye bil for pengene om dagen, men synd de er trafikkfarlige å blinke med i rundkjøringer.

Kjørte bak en Model 3 Highland (ny-typen) gjennom 3 rundkjøringer i går. Den blinket helt forskriftsmessig gjennom alle 3. Kan det være at den problemstillingen er noe overdrevet?

I motsetning til BMW'en som lå foran den. Hadde visst gått tom for blinklys-væske. 😅

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (36 minutter siden):

Må bli en Model 3 Performance da. Forutsatt at du finner fram til butikken og får en fysisk selger i tale. ;)

Å betale 70ish tusen kroner ekstra for å gå fr 4.4 til 3.3 sekunder fra 0-100 er helt utelukket. Egentlig trenger jeg ikke long range utgaven heller... men AWD er jo gull da.... 

I forhold til hva jeg faktisk trenger er jeg allerede på veldig dypt vann, haha.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Bjerknez said:

Å betale 70ish tusen kroner ekstra for å gå fr 4.4 til 3.3 sekunder fra 0-100 er helt utelukket. Egentlig trenger jeg ikke long range utgaven heller... men AWD er jo gull da.... 

I forhold til hva jeg faktisk trenger er jeg allerede på veldig dypt vann, haha.

LR er også eneste som kan trekke tilhenger.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 5.9.2024 den 2:27 AM):

Madammen har hatt en VW e-UP i snart 5 år nå å vi kjøpte en slik vegglader med det jeg mener er en type 2 kontakt som er montert på en 16A dedikert kurs i garasjen av elektriker. Denne tror jeg er ganske basic og jeg tipper den lader med 3.6kw. Man kan velge om man vil lade med 10A eller 16A via displayet, men noe mer enn dette finnes ikke av funksjonalitet. 

jeg går og lurer på om jeg skal kjøpe meg den nye Mini Cooper John Works SE med det største batteriet som har en teoretisk rekkevidde på rundt 40 mil. Da vil det fort ta litt tid og lade opp med laderen vi har...

Så hvor rask lader kan man montere til en dedikert 220V 16A kurs (ikke 3-fas)? 

Jeg har skjønt at ladehastigheten beror på hvor mye ombordladeren i bilen godtar. Hvor mye godtar ombordladeren i nye Mini Cooper SE og evt. VW e-UP? 

Hei
Det du hovedsakelig må se på ved kjøp og dimmensjonering av lader er ikke batteristørrelse, men daglig kjørelengde og forbruk. Kjører du 50km til/fra jobb så er det det du må dimmensjonere for, eller om du kjører 100km eller 150km per dag.
De fleste kjører ikke spesielt mye, og trenger derfori ikke mye ladekapasitet.

Selv med en 3,6kW lader (220V 16A) så får du jo ladet halve batteriet på 7 timer. Dvs du plugger den inn klokka 23 på kvelden og så er den ferdig å lade klokka 06 på morgenen. Har du tømt hele vilen tar det 14 timer å lade. Så jeg ser egentlig ikke noe problem her. det som kan bli et problem her er om begge skal lade.

Vi har en Easee 22kW lader som er koblet på 32A 3-fas 400V anlegg. Vi lader en e-Golf og jeg har selv satt maks ladestrøm på denne til å være 5kW. Dette er for å holde meg innafor 10kWh grensen på nettleien. Den lader også utelukkende på natt 01-06. Her kommer jo spørsmålet om dere skal lade samtidig, eller etter hverandre.

Om dere skal ha to egne ladere må dere enten ha to kabler fra sikringskap, eller kjøpe nye ladere som støtter master/slave oppsett (feks easee). Da må dere sikkert oppgradere kursen litt med ny 32A kabel. Men ville testet litt først og se om det er noe praktisk problem.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (17 minutter siden):

Hei
Det du hovedsakelig må se på ved kjøp og dimmensjonering av lader er ikke batteristørrelse, men daglig kjørelengde og forbruk. Kjører du 50km til/fra jobb så er det det du må dimmensjonere for, eller om du kjører 100km eller 150km per dag.
De fleste kjører ikke spesielt mye, og trenger derfori ikke mye ladekapasitet.

Selv med en 3,6kW lader (220V 16A) så får du jo ladet halve batteriet på 7 timer. Dvs du plugger den inn klokka 23 på kvelden og så er den ferdig å lade klokka 06 på morgenen. Har du tømt hele vilen tar det 14 timer å lade. Så jeg ser egentlig ikke noe problem her. det som kan bli et problem her er om begge skal lade.

Vi har en Easee 22kW lader som er koblet på 32A 3-fas 400V anlegg. Vi lader en e-Golf og jeg har selv satt maks ladestrøm på denne til å være 5kW. Dette er for å holde meg innafor 10kWh grensen på nettleien. Den lader også utelukkende på natt 01-06. Her kommer jo spørsmålet om dere skal lade samtidig, eller etter hverandre.

Om dere skal ha to egne ladere må dere enten ha to kabler fra sikringskap, eller kjøpe nye ladere som støtter master/slave oppsett (feks easee). Da må dere sikkert oppgradere kursen litt med ny 32A kabel. Men ville testet litt først og se om det er noe praktisk problem.

Jeg tror vi med stor sikkerhet klarer oss med kun en lader. Til daglig har jeg mulighet til å lade bilen mange steder på vei til jobb om jeg MÅ ha litt boost på rappen. Men jeg tror EN lader er nok. Den vi har er da på 3.6kw. 

Med feks. en Tesla med 64ish mil rekkevidde, noe som tilsvarer i værste fall rundt 35 mil midtvinters i 10 kuldegrader har jeg uansett strøm til å komme meg frem og tilbake til jobb i tre uker. 

Så jeg tror egentlig ikke batteristørrelse og voldsom hurtiglading er noe jeg bør prioritere hardt 99% av året. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjerknez said:

Et spørsmål angående lading langs veien med elbil... 

Det finnes sikkert forskjellige kontakter og forskjellige ladere rundt om. Må man ha ha en app for hvert ladeselskap man benytter og hva er det som lønner seg å bruke når man er på tur? 

madammen har en ladebrikke som hun har brukt to ganger, mens andre bruker bare app... Kan man lade kun ved å bruke vanlig bankkort også, slik som når man fyller bensin? 

Tar gjerne i mot litt input hvordan dette fungerer i praksis og tips som forenkler ladeprosessen når man er på tur. :)

Nå er påbudt kortbetaling rett rundt hjørnet, så denne problematikken skal snart forsvinne helt. Innen utgangen av 2025 skal alle hurtigladere ha kortbetaling.

I mellomtiden finnes det en del roamingtilbydere. D.v.s. avtaler man kan få som dekker flere ladeselskaper. Noen bilmerker har slike avtaler som kommer med bilen. Disse er gjerne ganske gunstige. Siden du indikerte at du så på Mini, så gjetter jeg at de kommer med samme avtale som BMW, men det kan du sjekke. Andre merker som Hyundai/Kia, VAG etc har også tilsvarende ordninger (og sikkert flere). Det finnes også uavhengige roamingavtaler alle kan inngå fra Elton, Elbilforeningen, NAF og Elli (og sikkert fler)

Med roamingavtale får du en avtale og app og/eller en NFC brikke/kort som kan aktivere det aller meste av ladere uten å måtte sette opp individuelle avtaler. Det er vel stort sett bare Tesla som er vrange og ikke deltar i disse roamingavtalene, men det er da heller ikke noe påtrengene behov for å bruke deres ladere, det er rikelig med alternativer.

Slik det fungerer for meg så legger jeg bare inn destinasjon i bilens nav. Den foreslår ladere, noe jeg kan endre underveis om jeg vil (nav->suggestions->charging). Når man ankommer lader plugger man i og vifter kortet foran NFC leseren på laderen.

Jeg har kun brukt BMW avtalen, det har aldri vært behov for å opprette andre avtaler eller bruke diverse app løsninger.

Edit: Ser ut til at mini er på samme løsning: https://mini-charging.com/web/nb/mini-no/map

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
15 hours ago, Bjerknez said:

 skal jeg ha Mini Cooper må jeg helt til Oslo.....

Har du sjekket med Sulland auto, Fredrikstad. De står oppført som servicepartner. Jeg ser jo at de sier kun BMW på nettsidene sine for fredrikstad, men kanskje kan de hjelpe deg likevel. (Ev. selge deg en ix1/ix2 som er mer eller mindre samme bil tror jeg)

https://www.mini.no/no_NO/hjem/partnere/mini-partner.html

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

Har du sjekket med Sulland auto, Fredrikstad. De står oppført som servicepartner. Jeg ser jo at de sier kun BMW på nettsidene sine for fredrikstad, men kanskje kan de hjelpe deg likevel. (Ev. selge deg en ix1/ix2 som er mer eller mindre samme bil tror jeg)

https://www.mini.no/no_NO/hjem/partnere/mini-partner.html

Det stemmer ikke. Har snakket med dem på telefon. Dem har ingenting med Mini å gjøre. Ikke tar dem service på dem heller. Jeg må til Moss for å ta service og til Oslo for å kjøpe etc.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, sverreb said:

Det er vel stort sett bare Tesla som er vrange og ikke deltar i disse roamingavtalene

Har aldri tenkt på Tesla i denne sammenheng siden det jo ikke er så lenge side de i det hele tatt kunne brukes av ikke-Teslaer, men sant er det jo.

Mest kjent  (fra mitt ståsted) er MER, EVINY, og CircleK som IKKE er med i iaf elbilforeningens ladeklubb.

Har ladet på Lidl-parkeringsplassen i Sverige med den brikken og på en lokal 22 kW lader i Köln-område i Tyskland. Men når kortlesere kommer også i utlandet og med 'native'-tilgang til Tesla-ladere er en slik roaming-avtale ikke lenger nødvendig imho.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Snakket netopp med en kompis som kjøpte Tesa Model 3 for 2 år siden. Han bor i Fredrikstad og fikk beskjed om at han måtte til Drammen for å hente den. Han fikk bare tildelt nøkler og vognkort så måtte han finne bilen selv på en stor parkeringsplass og kjøre avgårde... 

Er det slik det funker med Tesla? Ingen mulighet for å hente ut bilen lokalt og omtrent null mennesklig kontakt?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Snakket netopp med en kompis som kjøpte Tesa Model 3 for 2 år siden. Han bor i Fredrikstad og fikk beskjed om at han måtte til Drammen for å hente den. Han fikk bare tildelt nøkler og vognkort så måtte han finne bilen selv på en stor parkeringsplass og kjøre avgårde... 

Er det slik det funker med Tesla? Ingen mulighet for å hente ut bilen lokalt og omtrent null mennesklig kontakt?

I de mest ekstreme periodene var det slik ja, tesla hadde ikke kapasitet til å følge opp alle da de solgte i ekstreme numre. Slik er det ikke lengre og du får mest sannsynlig utlevert bilen i sarpsborg eller hvor det var. Men det kan de som jobber der bekrefte for deg :)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

I de mest ekstreme periodene var det slik ja, tesla hadde ikke kapasitet til å følge opp alle da de solgte i ekstreme numre. Slik er det ikke lengre og du får mest sannsynlig utlevert bilen i sarpsborg eller hvor det var. Men det kan de som jobber der bekrefte for deg :)

Det høres betryggende ut :)

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (13 minutter siden):

Er det slik det funker med Tesla? Ingen mulighet for å hente ut bilen lokalt og omtrent null mennesklig kontakt?

Ja, omtrent like personlig som å handle i nettbutikk og plukke opp varen i en pakkeboks. Tesla er spesielt effektiv på å unngå den menneskelige kontakten i kjøpeprosessen. Andre selskaper overrekker gjerne nøkkel og papirer personlig, veileder deg til rett bil, smiler og sier noen hyggelige ord om en god handel og ønsker deg velkommen tilbake. Smak og behag. Noen synes det er kleint, ubehagelig og unødvendig fordyrende med selgere, andre synes det gjør like mye for opplevelsen som pålegg på brødskiva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Ja, omtrent like personlig som å handle i nettbutikk og plukke opp varen i en pakkeboks. Tesla er spesielt effektiv på å unngå den menneskelige kontakten i kjøpeprosessen. Andre selskaper overrekker gjerne nøkkel og papirer personlig, veileder deg til rett bil, smiler og sier noen hyggelige ord om en god handel og ønsker deg velkommen tilbake. Smak og behag. Noen synes det er kleint, ubehagelig og unødvendig fordyrende med selgere, andre synes det gjør like mye for opplevelsen som pålegg på brødskiva.

Absolutt ikke min opplevelse. Alle mine kjøp har blitt gjort via personer som har fulgt meg til bil og gitt meg muligheten til en innføring. Har såklart ikke trengt dette da jeg har hatt mange biler og følger med på hva som endrer seg i bilene etc. Så jeg vill bare hoppe inn å kjøre. 

Må si de har vært like personlige som mine to BMW kjøp, men det er lenge siden nå. 

 

Det kan dog være andre tilstander på østlandet, og som nevnt var det en periode det var helt håpløst og de leide denne parkeringsplassen eller hva det var. Folk rapporterte også enorme ventetider for å få bilen selv om de var satt opp til en timeslot. Men de tidene er forbi, heldigvis. Mulig juniper skaper nye tilstander, men tror vi er forbi den tiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...