Gå til innhold

Spørsmål om elbil lader og muligheter


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Et ladeanlegg jeg kjenner til har 10A motorvarmeruttak godkjent for elbillading med 10A sikring på hver stolpe. Har fungert feilfritt i mange år. Ikke noe problemer ved å benytte max effekt. Husk at en bil kun lades noen få timer av gangen, ofte over natten i motsetning til varmeinstallasjoner som gjerne har kontinuerlig trekk uten termostateffekt. Selv svært gamle el-anlegg klarer dette helt fint. Det at 2000W varmeovner er tilkoblet en 10A kurs er helt vanlige i norske hjem og har vært det siden krigens dager. Det er en tendens til overdramatisere behovet for oppgraderinger og unødvendig ustyr.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (1 time siden):

Det er ikke totalt antall timer som er problemet, det er konstant høy last over mange timer.

Det er heller ikke hva sikringen tåler som er problemet. Sikringen er lagd for å beskytte kablingen i veggen.

Sikringer er designet for å ha en sensitivitet til lasten som er en funksjon av last over tid. Normen er at den skal garantert ikke løse ut under 80% av merkeffekt, over det vil den kunne løse ut, men jo mindre over 80% merket jo lengre tid tar det (Og ofte så vil den aldri løse ut under 100% AFAIK).

M.a.o. holder du en konstant last over 80% av merkestrøm over flere timer risikerer du at sikringen løser ut. Grunnen til at den løser ut er at den oppfører seg i.h.t. norm, ikke at den feiler.

Moderne sikringer er ofte mikrokontrollerstyrt BTW.

Vanlig karakteristikk er at den aldri skal løse ut ved merkestrøm. f.eks 16A. Det er kun ved overstrøm den skal løse ut. Ved 17A kan det ta flere timer å løse ut et 16A vern. Ved 20A skal det ta under 30 minutter (med C-karakteristikk). Ved 25A bare 1-2 minutter. osv. Opp mot 50-100% overstrøm (avhengig av karakteristikk) så overlates brytejobben fra overbelastningsvernet (bimetallet) til kortslutningsvernet. Det er en liten spole som induserer nok strøm til å løse ut vernet magnetisk, typisk mye raskere enn med bimetall-delen av vernet. Her snakker vi fort om millisekunder avhengig av strømstyrke.

Er det ikke bare de nye lysbue-detekterende vernene som er mikrokontrollerstyrt? De er vel ytterst sjelden å se i praksis fortsatt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For kabler <4mm2 har man Ib < I2 < Iz

Det blir 16A belastning

I2 blir 16x1.2= 19.2A

Iz 2.5 mm2 cu 2 belastede ledere forlegning C= 27A

Særnorske krav tilsier lavere strøm på vern og tykkere kabler. For skjult forlegning A1 og A2 må man nå ofte opp på 4 mm2 kabel med 16A vern. Såkalte boligvern har nå I2 på 1.2xIn mot 1.45 tidligere. Så man har i de fleste tilfeller plenty av sikkerhetsmargin, dette skal være tatt hensyn til i forskrift og norm. Jeg ser at 80 % anbefalingen er noe som ofte brukes i usa, men er nok ikke nødvendig her da det er en lang rekke krav som skal gjøre det overflødig. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Tesla sin ladeklump begrenser automatisk til 10 A når du bruker schuko-adapteret på 'klumpen'.

Nei, min bil Model 3 og Model Y, begrenset til 13A på 16A kurs med shuko kobling på klumpen.

Med blå industrikontakt på klumpen så lader den på 16A på 16A kurs, eller i praksis litt mindre da, men den oppgir 16A

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Simen1 said:

Vanlig karakteristikk er at den aldri skal løse ut ved merkestrøm. f.eks 16A. Det er kun ved overstrøm den skal løse ut. Ved 17A kan det ta flere timer å løse ut et 16A vern. Ved 20A skal det ta under 30 minutter (med C-karakteristikk).

Nei, det stemmer ikke. Ved høyere temperatur kan de løse ut før 100%. (Men etter flere timer) I praksis er nok dette ganske sjeldent tilfelle i norge.

Du kan få vern som garanterer 100% men da vil det også stille egne krav til kabinettet.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Ok - her kommer min mening basert på el bilist siden 2013 og en haug med elbiler siden da - ikke bare EN, men to stk i familien. Vi kjører ca 20.000 km pr bil pr år - totalt 40.000 km. Hva lader vi med? Jo en 16A kurs i 230V IT nett som er satt til å lade med 13A fordelt på 2 Easee ladere som fordeler disse 13A mellom seg. 

Hvor lenge lader vi da? Jo bilene står som regel til lading fra ca 1700 til om morgenen etter ca 0600. De aller fleste dager utsetter jeg også lading til kl 22.00 og lader da KUN i tidsrommet 22.00 til 0600 - altså totalt 8 timer pr. dag.

Bilene forbruker mellom 1.5 og 2.0 kw/mil. Jeg lader med ca 2.9 KW hver time - så hver natt klarer jeg minimum 23 kw - som regel mer dersom jeg lar bilene lade mer enn 8 timer pr døgn. Med et forbruk på 2.0kwh/mil så klarer jeg altså å lade nok til ca 12 mils rekkevidde fordelt på 2 biler pr. dag. Ofte er forbruket på bilene mindre enn 2.0 kwh/mil også. Og noen ganger så må jeg hurtiglade også når jeg er på lengre turer - så alt av km lades jo ikke på hjemmelading heller...

Så hvorfor forteller jeg alt dette? Jo fordi man trenger ikke så veldig høy strømkurs for å holde liv i en elbil...Det er massivt overdrevet i praksis. Har du i tillegg bare EN bil så klarer du deg fint med 16A kurs......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (18 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. Ved høyere temperatur kan de løse ut før 100%. (Men etter flere timer) I praksis er nok dette ganske sjeldent tilfelle i norge.

Du kan få vern som garanterer 100% men da vil det også stille egne krav til kabinettet.

Alle de produsentene vi har snakket med anbefaler ikke over 80% over tid, de kan greie det hvis de står med luft rundt hele sikringen, men ikke når de står bland andre, som da gjør at de blir varemere enn normalt. Maks uflaks så har man Elbil og VVB inntil hverandre. ABB har en sikringsserie som de har godkjent for 80grader, som de sier tåler 100% last hele tiden.

Vi har også vært borti at det kan være problematisk å f.eks. legge en 4 eller 6mm kabel fra ett 16A sikring, da sikringene kan overtrekkes uten at de løser ut. Dette fordi kobberet i lederene er større, og flinkere til å føre varme bort fra sikringene, slik at det termiskevernet ikke får jobbet riktig. Ikke noe problem med en ladestasjon laget for å tåler 32A, men verre med en Schuko f.eks. som ikke tåler så mye over tid. Samme med å bruke de nye kablene som nå har blitt billigst i markedet, hvor de tåler 90 grader i stedet for normale 70. Da er det enkelt å kunne gå ned ett kvardat i forhold til PVC kablene, men det er ikke sikkert enhetene i hver ende tåler varmen slik som kabelen gjør.

Selv om sikringene tåler full last, så velger i hvertfall vi å følge anbefalingen på maks 80% som de vi har snakket med hos produsenten selv sier. Prisforskjell mellom f.ks. 16A og 20A er som regel 0,- eller 5,- inn til oss

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Slenger inn et spørsmål her i tråden, spesielt til dem som har kjøpt Tesla i Norge. 

Jeg bor i Fredrikstad. Jeg prøver og finne forhandlere i Fredrikstad eller omegn hvor jeg kan dra å kikke på Teslaer. Men jeg finner ikke frem til noe som helst. Bare service sentere etc. og ingen fysiske butikker hvor jeg kan sende epost til etc. hjemmesiden skjønner ikke norske zip nummer etc. 

Hvordan i granskauen skal jeg komme i kontakt med et fysisk menneske som selger Tesla i mitt område?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Slenger inn et spørsmål her i tråden, spesielt til dem som har kjøpt Tesla i Norge. 

Jeg bor i Fredrikstad. Jeg prøver og finne forhandlere i Fredrikstad eller omegn hvor jeg kan dra å kikke på Teslaer. Men jeg finner ikke frem til noe som helst. Bare service sentere etc. og ingen fysiske butikker hvor jeg kan sende epost til etc. hjemmesiden skjønner ikke norske zip nummer etc. 

Hvordan i granskauen skal jeg komme i kontakt med et fysisk menneske som selger Tesla i mitt område?

image.png.adda8b7f64172992c535034c3cc4ea53.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

image.png.adda8b7f64172992c535034c3cc4ea53.png

Jeg fant den faktisk selv til slutt. Var litt rask på labben. Er skeptisk til Tesla, men prisene er faktisk gunstige og skal jeg ha Mini Cooper må jeg helt til Oslo..... Egentlig mest lyst på Mini Cooper da... Har sjekket VW id3 og Volvo XC30, men falt ikke akkurat pladask for utseendet og prisene var ganske stive i forhold til hva man får synes jeg... 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (11 minutter siden):

Jeg fant den faktisk selv til slutt. Var litt rask på labben. Er skeptisk til Tesla, men prisene er faktisk gunstige og skal jeg ha Mini Cooper må jeg helt til Oslo..... Egentlig mest lyst på Mini Cooper da... Har sjekket VW id3 og Volvo XC30, men falt ikke akkurat pladask for utseendet og prisene var ganske stive i forhold til hva man får synes jeg... 

Anbefaler deg å prøve model 3 highland om det passer inn ift størrelse. Den har fått ett utrolig bra løft ift dagens Y men også X/S synes jeg. Rimelig er den også. Har selv en Model 3 RWD highland. Det er min 6 tesla(S,S,3,Y,S,3).

Lenke til kommentar

Får definitivt mest bil for penga med Tesla. Spesielt siden service også koster en brøkdel i forhold til konkurentene.

Men kansje kjedelig å kjøre det samme som alle andre.

Husk at du må opp i dyreste utgave av Volvo EX30 om du vil ha varmepumpe, noe som er standard hos Tesla..

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Får definitivt mest bil for penga med Tesla. Spesielt siden service også koster en brøkdel i forhold til konkurentene.

Men kansje kjedelig å kjøre det samme som alle andre.

Husk at du må opp i dyreste utgave av Volvo EX30 om du vil ha varmepumpe, noe som er standard hos Tesla..

 

Problemet mitt med Tesla er egentlig to ting. 1. ALLE har en Tesla. Du ser dem over alt. 2. skeptisk på kvaliteten. Ikke på batteriet, men på bilen ellers. Jeg kjenner heller ikke til hvordan servisen er hos Tesla og hvor vanskelige dem evt. er. 

Mini Cooper er den jeg egentlig har mest lyst på, men den koster faktisk nesten det samme som Tesla. Ikke langt unna vertfall... og jeg må helt til Oslo... sistnevnte var en liten kaldusj. Ikke umulig, men heller ikke veldig beleilig....

Jeg synes Volvo var en fin bil, og prisen var grei, men i forhold til pris synes jeg den var bittelitt lame.... kanskje... dessuten var den ganske stor i forhold til hva jeg trenger. Men jeg har ikke avskrevet den helt skal sies. 

Skal forhøre meg om Tesla hos en forhandler først og har sendt dem mail å jeg venter også svar fra Mini i Oslo. Svaret jeg får derfra er avgørende for om det blir Mini Cooper eller ikke. 

Jeg er avhengig av at dem svinger seg litt rundt og er imøtekommende å gir meg tydelig svar på det jeg spør om. 1 stk. bomtur til Oslo er ikke noe jeg ønsker. Det var også helt umulig for Sulland Bil i Fredrikstad som er BMW å få fraktet den dit og bruke dem som forhandler. Å jeg må helt til Moss for å ta service samt ordne evt. problemer som dukker opp. Det er ikke akkurat heldig... 

Tesla ligger jo et steinkast unna jobben, og er dem imøtekommende og hyggelige samt jeg blir overbevist etter mitt aller første møte med Tesla i real life samt at jeg får en god pris så blir det nok trolig den... 

Så det står mellom Mini Cooper og Tesla model 3 egentlig.... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Bjerknez said:

Problemet mitt med Tesla er egentlig to ting. 1. ALLE har en Tesla. Du ser dem over alt. 2. skeptisk på kvaliteten. Ikke på batteriet, men på bilen ellers. Jeg kjenner heller ikke til hvordan servisen er hos Tesla og hvor vanskelige dem evt. er. 

Mini Cooper er den jeg egentlig har mest lyst på, men den koster faktisk nesten det samme som Tesla. Ikke langt unna vertfall... og jeg må helt til Oslo... sistnevnte var en liten kaldusj. Ikke umulig, men heller ikke veldig beleilig....

Jeg synes Volvo var en fin bil, og prisen var grei, men i forhold til pris synes jeg den var bittelitt lame.... kanskje... dessuten var den ganske stor i forhold til hva jeg trenger. Men jeg har ikke avskrevet den helt skal sies. 

Skal forhøre meg om Tesla hos en forhandler først og har sendt dem mail å jeg venter også svar fra Mini i Oslo. Svaret jeg får derfra er avgørende for om det blir Mini Cooper eller ikke. 

Jeg er avhengig av at dem svinger seg litt rundt og er imøtekommende å gir meg tydelig svar på det jeg spør om. 1 stk. bomtur til Oslo er ikke noe jeg ønsker. Det var også helt umulig for Sulland Bil i Fredrikstad som er BMW å få fraktet den dit og bruke dem som forhandler. Å jeg må helt til Moss for å ta service samt ordne evt. problemer som dukker opp. Det er ikke akkurat heldig... 

Tesla ligger jo et steinkast unna jobben, og er dem imøtekommende og hyggelige samt jeg blir overbevist etter mitt aller første møte med Tesla i real life samt at jeg får en god pris så blir det nok trolig den... 

Så det står mellom Mini Cooper og Tesla model 3 egentlig.... 

Det er mye å like med Tesla Model 3 bakhjulstrekkeren. En ting å være obs på som man kanskje ikke tenker over før etter man har kjøpt er forsikring. 
Den er ganske dyr for mange pga høy effekt.

Ytelse, 500+km WLTP, ladehastighet/enkelhet, app, ventilerte seter, stort bagasjerom til 355000,- Listen over konkurrenter er kort

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Det er mye å like med Tesla Model 3 bakhjulstrekkeren. En ting å være obs på som man kanskje ikke tenker over før etter man har kjøpt er forsikring. 
Den er ganske dyr for mange pga høy effekt.

Ytelse, 500+km WLTP, ladehastighet/enkelhet, app, ventilerte seter, stort bagasjerom til 355000,- Listen over konkurrenter er kort

Tja, er den virkelig det? Hva er en rimelig forsikring i dag? Personlig betaler jeg i underkant av 9000 pr år med ekstra ditt og datt. Topp dekning eller hva en kaller det. 

 

Kanskje det er litt dyrt? aner ikke, har jo bare eid tesla de siste 10 årene så er kanskje litt farget av det 😛 Betalte vell rundt dobbelt på plaiden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, Bjerknez said:

jeg går og lurer på om jeg skal kjøpe meg den nye Mini Cooper John Works SE

Disse bilene fins vel ikke i landet ennå? Kikket litt på den selv, er nok en snerten bil. Ganske gunstig leasing avtaler på den også, ikke mye dyrere enn f.eks Mg4. Vet du når de leveres?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (53 minutter siden):

Det var også helt umulig for Sulland Bil i Fredrikstad som er BMW å få fraktet den dit og bruke dem som forhandler. Å jeg må helt til Moss for å ta service samt ordne evt. problemer som dukker opp.

Men Sulland avd Fredrikstad er jo listet opp som Mini partner? 🤔 Rare greier.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Tja, er den virkelig det? Hva er en rimelig forsikring i dag? Personlig betaler jeg i underkant av 9000 pr år med ekstra ditt og datt. Topp dekning eller hva en kaller det. 

 

Kanskje det er litt dyrt? aner ikke, har jo bare eid tesla de siste 10 årene så er kanskje litt farget av det 😛 Betalte vell rundt dobbelt på plaiden. 

Jeg betaler 5.600 kr. Å året for en Triumph Rocket 3 GT 2500cc 167HK motorsykkel. Så jo, 9.000 for en el-bil er grisemye synes jeg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...