Gå til innhold

Spørsmål om elbil lader og muligheter


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Vi har ladet to biler på 10A uten vesentlige problemer med for lite strøm. De gangene det kniper tyr vi enkelt til en hurtiglader. Dette er en langt rimeligere løsning for oss enn å utvide og fornye el-anlegget for å få ladet bilene. Alt avhenger som sagt av kjørelengde, men det høres ikke ut som om dere har noe vesentlig grunnlag for ikke å kunne benytte dagens løsning videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mange mil må det lades til per uke, og hvor mange timer er tilgjengelig til det. Det er det som teller for hvor kraftig lading man trenger.

Noen tror man trenger kraftigere lading når batteriet er større, men det er egentlig omvendt. Av våre to elbiler så har den minste 82 kwh batteri, men vi klarer oss fint med minste lader for vi kjører middels mye. Likevel ble det lagt opp kabel for 32a lader de to gangene jeg har bestilt installasjon siden prisforskjellen er liten og det er arbeidet som er dyrt.

 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (8 minutter siden):

Hvor mange mil må det lades til per uke, og hvor mange timer er tilgjengelig til det. Det er det som teller for hvor kraftig lading man trenger.

Noen tror man trenger kraftigere lading når batteriet er større, men det er egentlig omvendt. Av våre to elbiler så har den minste 82 kwh batteri, men vi klarer oss fint med minste lader for vi kjører middels mye. Likevel ble det lagt opp kabel for 32a lader de to gangene jeg har bestilt installasjon siden prisforskjellen er liten og det er arbeidet som er dyrt.

 

I praksis kjører nok madammen mer enn meg da hun har lenger på jobb (ca. 2 mil hver vei) og jobber som regel 6 dager i uken. Jeg kan tenke meg rundt 5 mil totalt hver dag ( i 6 dager) på henne, i snitt.

For min del kjører nok jeg litt mindre. Jeg kjører stort sett på jobb og handler og gjør ærender på vei til eller fra jobb. Så snitten hos meg ligger nok på rundt 3.5 mil. pr. dag i 11 måneder av året. Sommeren kjører jeg lenger da jeg er på norgesferie, men da lader jeg den ikke hjemme uansett... Merk at jeg kun jobber 5 dager i uken og kjører omtrent ikke i helgene av betydning. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Oppgradering til 32A, eller trefase vil kreve ny hovedsikring og ny kabel inn til huset. Det kan fort koste 20-50 lapper. Du trenger nok også ny lader på veggen i garasjen, fort 20 lapper der også.

Lading på hurtigladere koster 100-200 kr for 20-80% på de bilene der.

Mitt tips er å ikke løse problemet før du vet om det er noe problem. Prøv å behold dagens løsning og se hvordan det går over tid. Hvis du kommer i nød en gang i blant så tar du en halvtime på nærmeste hurtiglader og løser problemet for den uka. Da finner du ut over tid om det er et problem. Er det det, så vurderer du om det er verdt x lapper å løse det eller om du f.eks løser det med hurtiglader en gang i blant eller om du bytter en av bilene til fossilt. Erfar først - vurder løsning etterpå.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (16 minutter siden):

I praksis kjører nok madammen mer enn meg da hun har lenger på jobb (ca. 2 mil hver vei) og jobber som regel 6 dager i uken. Jeg kan tenke meg rundt 5 mil totalt hver dag ( i 6 dager) på henne, i snitt.

For min del kjører nok jeg litt mindre. Jeg kjører stort sett på jobb og handler og gjør ærender på vei til eller fra jobb. Så snitten hos meg ligger nok på rundt 3.5 mil. pr. dag i 11 måneder av året. Sommeren kjører jeg lenger da jeg er på norgesferie, men da lader jeg den ikke hjemme uansett... Merk at jeg kun jobber 5 dager i uken og kjører omtrent ikke i helgene av betydning. 

De fleste bilene har oppgitt ett sted hvor mye de bruker i gjennomsnitt. Det er ett fint utgangspunkt.

For å ta litt marginer osv, ta å regn på 2kWt pr 10km, som Salto i sin tid har tatt i bruk for sine bergeninger på lading.

Hvis dere kjørere 100km til sammen pr dag (5+3,5+litt ekstra), så er det 20kWt som brukes pr dag, som tilsvarer 9ish timer på 10A lading hver dag.

Jeg har ett ladefart ark fra Salto (Ønsker ikke å dele det, da det ikke er mitt), men ve 10A, så lader bilen 12km pr time ved forbruk på 2kWt pr 10km, som tilsvarer 8t 41 minutter på 100km. 16A er 18km pr time/5t 33min pr 100km.

Minien med 50kWt batteri, vil ta 21 timer å lade på 10A fra 0 til 100% noe som aldri vil skje, da deler av de 50kW allerede er fjernet fra tilgjengelig forbruk for å beskytte batteriet Produsentene er altfor flinke til å oppgi hele batteriet, selv om det ikke kan brukes. Det høres bedre ut med 50kWt enn 46. Samme som de fortsetter å oppgi hestekrefter i stedet for kW, siden det gir ett høyere tall.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (16 minutter siden):

De fleste bilene har oppgitt ett sted hvor mye de bruker i gjennomsnitt. Det er ett fint utgangspunkt.

For å ta litt marginer osv, ta å regn på 2kWt pr 10km, som Salto i sin tid har tatt i bruk for sine bergeninger på lading.

Hvis dere kjørere 100km til sammen pr dag (5+3,5+litt ekstra), så er det 20kWt som brukes pr dag, som tilsvarer 9ish timer på 10A lading hver dag.

Jeg har ett ladefart ark fra Salto (Ønsker ikke å dele det, da det ikke er mitt), men ve 10A, så lader bilen 12km pr time ved forbruk på 2kWt pr 10km, som tilsvarer 8t 41 minutter på 100km. 16A er 18km pr time/5t 33min pr 100km.

Minien med 50kWt batteri, vil ta 21 timer å lade på 10A fra 0 til 100% noe som aldri vil skje, da deler av de 50kW allerede er fjernet fra tilgjengelig forbruk for å beskytte batteriet Produsentene er altfor flinke til å oppgi hele batteriet, selv om det ikke kan brukes. Det høres bedre ut med 50kWt enn 46. Samme som de fortsetter å oppgi hestekrefter i stedet for kW, siden det gir ett høyere tall.

 

 

Laderen vi har i dag er en 3.6kw. vegglader koblet til en 16A kurs. 

Lenke til kommentar

Har selv 22kW tilgjengelig på min lader - men jeg lader bare på 4kW for å ikke bli måtte betale masse ekstra i nettleie.
Verdt å ha i bakhodet at man må betale effektariff i dag på de 3 timene i måneden man drar mest strøm. Lading av 2 elbiler + varmtvannsbereder i bruk og kansje komfyren på kok så blir det litt ekstra å betale..

Jeg kan forøvrig smartlade min elbil uansett hva jeg lader den med siden strømselskapet mitt snakker direkte med bilen og ikke via noe ladeboks. Så du burde sjekke om Minien støtter sånt for du eventuelt bruker ekstra penger på en "smart" ladeboks.

Og om du ønsker å være litt fingernem og kjenner en hyggelig elektriker så kan du gjøre mye av arbeidet selv. Jeg kjøpte kabel+sikring og diverse hos Elektroimportøren og en billig B-Vare lader hos elkjøp for å få lader hos min mor. Borret hull og strakk kabelen selv. Monterte også ladeboksen på veggen.

Så kom elektriker og bare sjekket over alt og koblet til endene og masse penger var spart.
Men ikke bare å finne elektrikere som går med på dette da. De vil gjerne bruke eget utstyr.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Bjerknez skrev (28 minutter siden):

Laderen vi har i dag er en 3.6kw. vegglader koblet til en 16A kurs. 

Jeg vet, men du nevnte du kan velge mellom 10 og 16A på den, og sikringen er 16A. Siden hverken Eaton eller Schneider som du har sikringer fra anbefaler mer enn maks 80% belastning over tid, så bør laderen settes til 10A for å slippe at sikringen blir ødelagt før antatt normalt levetid. Vi har byttet noen pga. dette i løpet av årene.

 

Bjerknez skrev (25 minutter siden):

Hvor finner man informasjon som går mer i dybden angående lademuligheten til en Mini Cooper?

Nettsiden dems viser bare størrelse på batteri og maks 11kw. lading fra AC ladeboks. 

Som regel så står det i brukermanualen. Ikke alle de er tilgjengelige før man kjøper bilen. Normale biler har i dag 11kW lading når TN400V er tilgjengelig (Ikke hos deg), og og 7,3kW ved IT 230V (Deg), noen få biler har begrenset på IT siden. Bil selgerne vet som regel ikke alt dette heller.

Jeg tror den deler plattform med en av BMW bilene, så det er mulig det er mer info på de bilene eller Mini versjonene.

 

Lenke til kommentar

Noen har vært inne på nettleie.

Siden kursfortegnelsen din sier Kråkerøy Elektro, så søkte jeg opp netteier der som er Norges nett.

Fordelen med å holde deg til 10A hvis det er leverlig, er at du ofte kanskje slipper å overgå 9,99kW steget de har på nettleien. Går du over, så blir det automatisk 300,- ekstra i måneden, noe som tilsvaere MANGE øre pr kWt.

Med ladestasjon som kan stilles inn til å lade rundt det, vil også fort gi en innsparing på 300,- pr måned. Noe som gjør at det ikke tar så lang tid før man har spart inn kostnaden for slikt.

Lade på 3,6 samtdidig som VVB og matlaging så er man over. Får du montert ny ladestasjon fra elektriker, så kan du samtidig få montert ett samt smarthus som kan justere VVB og en termostat på ett som, så får man igjen en del støtte fra Enova også. Futurehome har slikt som er nokså enkelt. Syntes selv programmeringen var irriterende forenklet, slik at jeg ikke fikk gjort ting på min måte, men funker bra. Kan settes opp slik at VVB kapper ved visse nivåer osv. Dems app har også mulighet til å integrere flere type ladestasjoner slik at ting settes opp og jobber sammen for billigst mulig strømregning og forbruk.

https://norgesnett.no/kunde/nettleie-privat/

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (16 minutter siden):

Jeg vet, men du nevnte du kan velge mellom 10 og 16A på den, og sikringen er 16A. Siden hverken Eaton eller Schneider som du har sikringer fra anbefaler mer enn maks 80% belastning over tid, så bør laderen settes til 10A for å slippe at sikringen blir ødelagt før antatt normalt levetid. Vi har byttet noen pga. dette i løpet av årene.

Det er veldig merkelig. Årsforbruk på en relativt tørst elbil som bruker 2 kWh/mil og kjører 20 000 km/året er bare 4000 kWh, som igjen betyr ca 1100 driftstimer a 3,6 kW per år. Et år er 8760 timer så det er da bare rundt 13% brukstid med merkestrøm på denne sikringa. Det er merkelig om sikringer ikke tåler merkestrøm i så lite som 13% av tida, eller ca 3 timer per døgn.

Slitedelene på en sikring er gjerne kontaktpunktet på bimetallet dersom sikringen brytes ofte. Da kan det også avsettes mye metalldamp i gnistfangeren over tid. Men merkestrøm skal ikke føre til disse typene slitasje. Varme er normalt ikke noe problem ettersom både plastkomponenter og metalldeler er dimmensjonert for å tåle å stå i et sikringsskap/tavle med 30 grader omgivelsetemperatur konstant.

Poenget er at 16A sikringer bør tåle å lade en elbil i snitt 3 timer i døgnet på 16A. Noe annet ville vært veldig merkelig. De burde også tåle 24/7, eller så vil jeg si at de er feilmerket / feilkonstruert.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (52 minutter siden):

 

Jeg vet, men du nevnte du kan velge mellom 10 og 16A på den, og sikringen er 16A. Siden hverken Eaton eller Schneider som du har sikringer fra anbefaler mer enn maks 80% belastning over tid, så bør laderen settes til 10A for å slippe at sikringen blir ødelagt før antatt normalt levetid. Vi har byttet noen pga. dette i løpet av årene.

 

Som regel så står det i brukermanualen. Ikke alle de er tilgjengelige før man kjøper bilen. Normale biler har i dag 11kW lading når TN400V er tilgjengelig (Ikke hos deg), og og 7,3kW ved IT 230V (Deg), noen få biler har begrenset på IT siden. Bil selgerne vet som regel ikke alt dette heller.

Jeg tror den deler plattform med en av BMW bilene, så det er mulig det er mer info på de bilene eller Mini versjonene.

 

Det var nyttig info. Takk :) 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Mitt strømselskap (Tibber) kan smartlade Mini. Sjekk ditt strømselskap.

Screenshot_20240905_101729_Tibber.jpg

Jeg har virkelig ikke satt meg inn i dette med strømselskap, apper og lademuligheter etc. Jeg er helt grønn. Blir mye greier i forhold til å stappe pistolen i tankhølet :) 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg har virkelig ikke satt meg inn i dette med strømselskap, apper og lademuligheter etc. Jeg er helt grønn. Blir mye greier i forhold til å stappe pistolen i tankhølet :) 

Langt ifra nye greier. Er vel en 3-4 år siden jeg satte dette opp på min bil (som tok noen minutter). Siden da må man bare huske å plugge inn bilen når den trenger strøm. Mye enklere enn måtte dra på bensinstasjonen å blakke seg på grisete veske :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, AndersT2 said:

Jeg får håpe det er blå industrikontakt du benytter, da 16A på schuko til elbil aldri har vært lov, selv om Tesla sin ladeklump kan justeres til det. Schukoen tåler ikke den belastningen over tid, selv om noen er heldig.

Tesla sin ladeklump begrenser automatisk til 10 A når du bruker schuko-adapteret på 'klumpen'.

4 hours ago, Bjerknez said:

Det er den Mini Cooperen med størst batteri som jeg skal ha. Denne skal vist klare 11kw strøm fra hjemmelader, så det å få opp en 7.4kw. lader hadde vært fint, men det koster vel skjorta regner jeg med... spesielt hvis jeg må øke hovedsikringen også....?

11 kW vil jeg tro forutsetter en ladeboks på 3-fas TN/TS på 16 A (3 x 230 x 16)

Endret av trikola
vet jo egentlig ikke om det er klumpen eller bilen som begrenser
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det er veldig merkelig. Årsforbruk på en relativt tørst elbil som bruker 2 kWh/mil og kjører 20 000 km/året er bare 4000 kWh, som igjen betyr ca 1100 driftstimer a 3,6 kW per år. Et år er 8760 timer så det er da bare rundt 13% brukstid med merkestrøm på denne sikringa. Det er merkelig om sikringer ikke tåler merkestrøm i så lite som 13% av tida, eller ca 3 timer per døgn.

Slitedelene på en sikring er gjerne kontaktpunktet på bimetallet dersom sikringen brytes ofte. Da kan det også avsettes mye metalldamp i gnistfangeren over tid. Men merkestrøm skal ikke føre til disse typene slitasje. Varme er normalt ikke noe problem ettersom både plastkomponenter og metalldeler er dimmensjonert for å tåle å stå i et sikringsskap/tavle med 30 grader omgivelsetemperatur konstant.

Poenget er at 16A sikringer bør tåle å lade en elbil i snitt 3 timer i døgnet på 16A. Noe annet ville vært veldig merkelig. De burde også tåle 24/7, eller så vil jeg si at de er feilmerket / feilkonstruert.

Det er ikke totalt antall timer som er problemet, det er konstant høy last over mange timer.

Det er heller ikke hva sikringen tåler som er problemet. Sikringen er lagd for å beskytte kablingen i veggen.

Sikringer er designet for å ha en sensitivitet til lasten som er en funksjon av last over tid. Normen er at den skal garantert ikke løse ut under 80% av merkeffekt, over det vil den kunne løse ut, men jo mindre over 80% merket jo lengre tid tar det (Og ofte så vil den aldri løse ut under 100% AFAIK).

M.a.o. holder du en konstant last over 80% av merkestrøm over flere timer risikerer du at sikringen løser ut. Grunnen til at den løser ut er at den oppfører seg i.h.t. norm, ikke at den feiler.

Moderne sikringer er ofte mikrokontrollerstyrt BTW.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Jeg har virkelig ikke satt meg inn i dette med strømselskap, apper og lademuligheter etc. Jeg er helt grønn. Blir mye greier i forhold til å stappe pistolen i tankhølet :) 

Stort sett er smart-lading og slikt overføldig. Bare plugg inn så ofte du kan og sett en passende maks grense for lading i bilen. Om du vil kan du nok også sette tidsvindu for lading i bilen.

Om mini fungerer som andre BMW så setter du bare en passende ladegrense f.eks 80% (bilen vil veilede deg) og om du vil et tidsintervall hvor den vil foretrekke å lade, samt et avreisetidspunkt (Når den skal være ferdigladet) så tar bilen seg av resten. Den vil da lade innenfor tidsviduet med mindre den estimerer at den ikke når å lade ferdig, og i så fall vil den starte lading tidligere også utenfor det satte tidsrommet.

Se f.eks https://library.e.abb.com/public/dfd81f0d5f1f4f09b89a42b4b67d1fc4/61914333_circuit_breaker_ratings3-5.pdf

Siden slike tjenester som tibber gjerne koster penger i seg selv så lønner de seg oftest ikke siden det er så lite å tjene på det for de fleste.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...