Gå til innhold

Spørsmål om elbil lader og muligheter


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Madammen har hatt en VW e-UP i snart 5 år nå å vi kjøpte en slik vegglader med det jeg mener er en type 2 kontakt som er montert på en 16A dedikert kurs i garasjen av elektriker. Denne tror jeg er ganske basic og jeg tipper den lader med 3.6kw. Man kan velge om man vil lade med 10A eller 16A via displayet, men noe mer enn dette finnes ikke av funksjonalitet. 

jeg går og lurer på om jeg skal kjøpe meg den nye Mini Cooper John Works SE med det største batteriet som har en teoretisk rekkevidde på rundt 40 mil. Da vil det fort ta litt tid og lade opp med laderen vi har...

Så hvor rask lader kan man montere til en dedikert 220V 16A kurs (ikke 3-fas)? 

Jeg har skjønt at ladehastigheten beror på hvor mye ombordladeren i bilen godtar. Hvor mye godtar ombordladeren i nye Mini Cooper SE og evt. VW e-UP? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aklla skrev (21 minutter siden):

Du kan ikke trekke mer enn 3,68kw fra en 16A sikring uavhengig av hva bilen tåler.
Sikringen ryker om man trekker mer..

Okay. Jeg trodde ladeboksen konverterte til DC og ladet med lavere spenning og høyere strøm, men dette styres selvsagt av bilens innebygde lader. 

så da blir spørsmålet om jeg skal montere en ny 32A kurs, som sikkert også krever ny kabel til garasjen. 

Her er bilder av sikringsskapet mitt:

IMG_0956_Original.thumb.jpeg.d60337249fc4f60c86b3671e4c06fe1f.jpeg

IMG_0955_Original.thumb.jpeg.451240f3c64d9dd534369defa7cfe796.jpeg

Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjerknez said:

Okay. Jeg trodde ladeboksen konverterte til DC og ladet med lavere spenning og høyere strøm

Det er ikke relevant. Uavhengig av hvordan den virker kan man være sikker på at den følger termodynamikkens lover og ikke lader med mer effekt enn det som kan trekkes fra kontakten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet du driver mye med hobby elektronikk osv. Denne jobben ringer du en elektriker for. Ikke verdt det så spare noen kroner i tilfellet du får trekk i forsikringen hvis ting skulle begynne å brenne. For å eventuelt utvide inntaket, så må du gå via elektriker, da de må søke et lokale netteieren om lov til det. Diverse netteiere har også begrensninger i hvor store sikringer de kan benytte til Elbil, pga belastningen disse gir i nettet.

Har du mulighet å ta bilde av ladestasjonen også?

Det er ikke anbefalt å fullbelaste sikringstypen som du har, så anbefalt er maks 80% last ved lasing av elbil, som tilsvarer 12,8A, som da blir 12A i ladestasjonen. Maks belastning over tid ødelegger sikringen pga varme.

Så lenge kursfortegnelsen er korrekt, så er det ikke mulig å øke sikringsstørrelsen uten å bytte kabel.

Ut ifra kursfortegnelsen så håper jeg garasjen er en frittstående garasje, ellers så er det ikke lovlig gjort. Hvis den er frittstående, så antar jeg ladestasjonen også går på samme kurs som lys og stikk i garasjen hvis det finnes. Det er gjort ett unntak for det i NEK400, men elektriker skulle da ha meldt i fra til eier om visse begrensninger i lading, og samtidig bruk av andre ting.

Det andre er om du faktisk trenger å oppgradere. Med e-Up så er det ikke noe problem å tømme batteriet daglig, det er ikke sikkert vanlig kjørelengde med Mini gjør det samme. Det er hvor mange kWt man har mulighet over natten til å lade som er viktig. 

12A tilsvarer 2,76kW ladet pr time, i løpet av 10 timer så er det 27,7kW tilført batteriet. Med 10A som du har mulighet til i dag som blir det mest korrekte for å benytte, så er det 2,3kW og 23kW i løpet av 10 timer.

Min bror har VW ID4, og kjører 6 mil til jobb hver dag, og greier seg fint med de 12A han har i sin garasje.

Mini Cooper ser ut til å komme med 36 og 49kWt batteri, og i følge dem nokså lavt batteriforbruk. 1,42kWt pr 10km (WLTP så ikke alltid korrekt for vanlig kjøring, men ikke så langt unna gjennomsnitt forbruk)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For det første, så kan jeg si at alt som er gjort i siringsskap og hus forøvrig av AC samt strøm til garasje er gjort av elektriker. Jeg kommer heller ikke til å surre med dette selv.

Garasjen jeg har er frittstående ja. Ingen tilbakemelding vedrørende begrensing av bruk er gitt til oss. 

Det er den Mini Cooperen med størst batteri som jeg skal ha. Denne skal vist klare 11kw strøm fra hjemmelader, så det å få opp en 7.4kw. lader hadde vært fint, men det koster vel skjorta regner jeg med... spesielt hvis jeg må øke hovedsikringen også....?

Lenke til kommentar

Hvor mye kjører du på hver bil?

For å ta hvordan det fungerer her i huset.

1 stk Skoda citigo med det store batteriet
1 stk Tesla Model Y long range

16 A kurs i garasjen. 
Lader med ladekladden som følger med Tesla, på 3,7 kW 

Skodaen lader 50% av batteriet på ca. 6 timer
Teslaen lader 50% av batteriet på ca 12 timer

Kjører noe sånt som 25k km i året fordelt på bilene, det er null stress å dele på 1 lader med 3,7kW hastighet. Høyere hastighet ville bare gjort det mye dyrere fordi jeg da hadde trippet effekttrinnene på nettleien.

Men hvor mye du kjører på hver bil, og kjøremønsteret vil ha noe å si her. Dersom du kjører opp 50% av batteriet på hver bil hver dag, så setter du e-up i lader når man kommer hjem, og bytter over til Cooper når du legger deg.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 minutter siden):

Hvor mye kjører du på hver bil?

For å ta hvordan det fungerer her i huset.

1 stk Skoda citigo med det store batteriet
1 stk Tesla Model Y long range

16 A kurs i garasjen. 
Lader med ladekladden som følger med Tesla, på 3,7 kW 

Skodaen lader 50% av batteriet på ca. 6 timer
Teslaen lader 50% av batteriet på ca 12 timer

Kjører noe sånt som 25k km i året fordelt på bilene, det er null stress å dele på 1 lader med 3,7kW hastighet. Høyere hastighet ville bare gjort det mye dyrere fordi jeg da hadde trippet effekttrinnene på nettleien.

Men hvor mye du kjører på hver bil, og kjøremønsteret vil ha noe å si her. Dersom du kjører opp 50% av batteriet på hver bil hver dag, så setter du e-up i lader når man kommer hjem, og bytter over til Cooper når du legger deg.

 

Det kan hende du har et poeng vedrørende hvor kjapp lader man trenger... 

UP'en går rundt 12.000km. i året og det vil nok min gjøre også vil jeg tro. Som oftest går det nok utmerket med kun en lader og til og med med kun EN kabel da vi neppe trenger å lade samtidig. Vertfall ikke til vanlig. 

Men hva koster det egentlig å lade en bil på en av disse hurtigladerne man finner rundt om? Som feks. typisk fra 10% til 90%? Har ingen anelse om hva slikt koster da vi aldri har ladet UP'en på slike stasjoner. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Bjerknez said:

For det første, så kan jeg si at alt som er gjort i siringsskap og hus forøvrig av AC samt strøm til garasje er gjort av elektriker. Jeg kommer heller ikke til å surre med dette selv.

Garasjen jeg har er frittstående ja. Ingen tilbakemelding vedrørende begrensing av bruk er gitt til oss. 

Det er den Mini Cooperen med størst batteri som jeg skal ha. Denne skal vist klare 11kw strøm fra hjemmelader, så det å få opp en 7.4kw. lader hadde vært fint, men det koster vel skjorta regner jeg med... spesielt hvis jeg må øke hovedsikringen også....?

Før du gjør noe så kan du notere ned lademønsteret på e-up’en. F.eks. Kan du lade nok strøm på den før leggetid? Slik at du potensielt har nettene ledige til å lade cooperen.

Dersom det går uten stress, så trenger du ikke å tenke på å oppgradere noenting.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tenk først på om behovet for større kurs er til stade. Dei fleste kan lade bilen frå ettermiddag til neste morgon og med mindre ein kjører langt kvar dag så kan 16A vere nok til å dekke behovet.

Av og til kan ein kanskje ville lade med høgare effekt, men det finnes kanskje hurtigladeanlegg i området?

Eg har ein Easee på 32A-kurs, men den er normalt justert ned til 16-20A for å redusere belastning på anlegget og få ned toppeffekten. I tillegg ladar den stort sett kun frå midnatt til kl. 8 på morgonen. Til vår bruk er det meir enn nok.

Lenke til kommentar

UP'en går lett i fem dager på en lading. Cooperen vil trolig lett holde i to uker på en lading til vanlig bruk. Så jeg TROR egentlig ikke vi trenger en 7.4kw. lader. Når jeg tenker meg om... 

Men jeg vil gjerne ha en lader som kan styres via app etc. Den vi har nå har ikke en slik mulighet. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

For det første, så kan jeg si at alt som er gjort i siringsskap og hus forøvrig av AC samt strøm til garasje er gjort av elektriker. Jeg kommer heller ikke til å surre med dette selv.

Garasjen jeg har er frittstående ja. Ingen tilbakemelding vedrørende begrensing av bruk er gitt til oss. 

Det er den Mini Cooperen med størst batteri som jeg skal ha. Denne skal vist klare 11kw strøm fra hjemmelader, så det å få opp en 7.4kw. lader hadde vært fint, men det koster vel skjorta regner jeg med... spesielt hvis jeg må øke hovedsikringen også....?

Bra du tar det via elektriker, ikke alle som gjør det dessverre.

Når man først må legge ny kabel fra sikringsskapet, så er ikke prisforskjellen fra 16 til 32A så veldig stor på utstyr siden.

For å få 7,4kW på den, så bør det være 40A i sikringsskapet (32A ved 80%). Det er ok siden ladestasjonen uansett ikke kan trekke mer enn 32A. Du kan fint greie deg med OVen du har i dag, selv om de ikke er optimalt. Men det kreves riktig utstyr, og at dere skjønner hvordan det fungerer.

Dere må da ha en ladestasjon som kan snakke med strømmåleren i sikringsskapet. Zaptec og Easee har dette. Da vil ladestasjonen aldri gi mer strøm til bilen enn det som er tilgjengelig i huset når annet forbruk er trukket i fra. Så hovedsikringen vil da aldri løse ut på overbelastning. Hvor mye bilen får vil da variere etter hvor mye som brukes ellers.

Hvis man først skal legge opp ny kabel til garasjen, tenk over om det er mulighet for at dere må ha 2 ladende biler i fremtiden. Velg da Easee, og få lagt frem 3fas kabel og 3fas sikring. Da kan det bygges om til flere ladestasjoner på samme kabel i fremtiden med ett par ekstra sikringer i garasjen.

Jeg anbefaler det å teste hvordan det fungerer med den nye bilen og den gamle laderen på 10A, mulig det fungerer helt fint.

Husk også å sjekke hvordan det er med nettleie og mye forbruk. Det kan hende strømkosten blir veldig mye høyere bare fordi bilen blir ferdigladet på 5 timer i stedet for 10.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Bjerknez said:

Det kan hende du har et poeng vedrørende hvor kjapp lader man trenger... 

UP'en går rundt 12.000km. i året og det vil nok min gjøre også vil jeg tro. Som oftest går det nok utmerket med kun en lader og til og med med kun EN kabel da vi neppe trenger å lade samtidig. Vertfall ikke til vanlig. 

Men hva koster det egentlig å lade en bil på en av disse hurtigladerne man finner rundt om? Som feks. typisk fra 10% til 90%? Har ingen anelse om hva slikt koster da vi aldri har ladet UP'en på slike stasjoner. 

Jeg har kun erfaring fra Tesla ladestasjoner

koster mellom 3-5 kr KWh av det jeg har sett. 

Så å lade 80% av batteriet til cooperen vil da bli 32kwh * 5 spenn = 150kr isj, går vel bort litt i varme også, men sånn ca. Deromkring

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Hvor mye kjører du på hver bil?

For å ta hvordan det fungerer her i huset.

1 stk Skoda citigo med det store batteriet
1 stk Tesla Model Y long range

16 A kurs i garasjen. 
Lader med ladekladden som følger med Tesla, på 3,7 kW 

 

Jeg får håpe det er blå industrikontakt du benytter, da 16A på schuko til elbil aldri har vært lov, selv om Tesla sin ladeklump kan justeres til det. Schukoen tåler ikke den belastningen over tid, selv om noen er heldig.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (12 minutter siden):

For det første, så kan jeg si at alt som er gjort i siringsskap og hus forøvrig av AC samt strøm til garasje er gjort av elektriker. Jeg kommer heller ikke til å surre med dette selv.

Garasjen jeg har er frittstående ja. Ingen tilbakemelding vedrørende begrensing av bruk er gitt til oss. 

Det er den Mini Cooperen med størst batteri som jeg skal ha. Denne skal vist klare 11kw strøm fra hjemmelader, så det å få opp en 7.4kw. lader hadde vært fint, men det koster vel skjorta regner jeg med... spesielt hvis jeg må øke hovedsikringen også....?

Hvis du har en 40 A hovedsikring tviler jeg på at det vil fungere å lade en elbil på 32 A fordi elbilen trekker denne strømstyrken konstant i opptil mange timer. Da har du bare 8 A igjen til å dekke resten av hustandens strømforbruk mens bilen lader. Det er ikke en situasjon jeg ville vært komfortabel med. Har du en induksjonplatetopp vil den alene trekke kunne trekke 7 -8 A. Da har du null strømkapasitet til alt annet i husstanden. 

Jeg ville i alle fall satt grensen til 16 A på billadingen, og hvis det er mulig oppgradert stigeledningen til en 63 A hovedsikring. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Bjerknez said:

UP'en går lett i fem dager på en lading. Cooperen vil trolig lett holde i to uker på en lading til vanlig bruk. Så jeg TROR egentlig ikke vi trenger en 7.4kw. lader. Når jeg tenker meg om... 

Men jeg vil gjerne ha en lader som kan styres via app etc. Den vi har nå har ikke en slik mulighet. 

Det høres ut som forbruket ditt ligner på mitt. Du trenger ikke oppgradere kurs til garasjen, er det korte svaret.

Det neste blir komfort, og om du vil styre ladingen etter når det er billig strøm. Og hvor mye penger man skal putte i det.

Jeg drev å styrte med smartlading osv. Kan styre begge bilene sine apper gjennom Homey sentralen i smarthjemmet. Men fant ut at det stort sett bare er styr og veldig lite igjen for det.

Så jeg bare setter den bilen som trenger strøm på lading over natta når jeg trenger det. Er som du sier, lader hver bil en gang eller 2 i uka. Holder Skodaen mellom 50% - 90% strøm, og Y’en mellom 40%-70% 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, AndersT2 said:

Jeg får håpe det er blå industrikontakt du benytter, da 16A på schuko til elbil aldri har vært lov, selv om Tesla sin ladeklump kan justeres til det. Schukoen tåler ikke den belastningen over tid, selv om noen er heldig.

Ja har industri kontakt. Ladeklumpen til Tesla, i hvert fall de nyeste, kan ikke gå over 12A på schuko. 

Den har også temperaturovervåkning i kontakten, så føler meg rimelig trygg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Men jeg vil gjerne ha en lader som kan styres via app etc. Den vi har nå har ikke en slik mulighet. 

Mange av dagens har dette, men ikke alle er like gode. Sjekk om du har muligheten til å kobles ladestasjoner mot din strømleverandør (Da helst uten ekstra kostnader), og velg ladestasjon ut fra det. Da har man som regel mulighet til å samstyre litt mer.

Jeg anbefaler det egentlig ikke, da vi opplevde en kunde av oss som hadde VW ID3 som var koblet mot smartlading hos Tibber, ikke fikk ladet på jobben, da Tipper nektet den å lade pga strøm kost osv. Så han måtte slå dette av. Det enkleste er at ladestasjonene kan håndtere dette selv. Zaptec Go har dette, med muliget for lading til billigste pris innen ett vist klokkeslette. Minuset er at man må sette x antall kWt den skal ha innen det tidspunktet, da den ikke snakker direkte med bilen. Easee skal ha noe av det samme, men kjenner ikke til funksjonen her.

Easee har best app, Zaptec sin er litt dårligere, men ikke mye, men de har mye bedre portal som kan brukes også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...