Spell Skrevet 4. september Rapporter Del Skrevet 4. september Vi er et par som heller ganske sterkt mot å bytte bolig neste år. Dvs vi vet ikke helt når en ønskelig bolig dukker opp, men det vil nok tidligst bli i "vårslippet" neste år. Da er det lettest å selge nåværende bolig også. Vi har spart en del penger i fond, men da vi egentlig tenkte å oppgradere nåværende bolig, så har vi en del penger på høyrentekonto. Vi lurer nå på om det kanskje er bedre at disse blir brukt til å betale ned på boliglånet. Vi har et lån hvor ca 500k har nominell rente på 5,44% og resten på 5,18% (effektiv 5,36%). Spesielt det med høyest rente virker fristende å kvitte seg med. Er dette lurt, eller er det noen ulemper med dette? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 7. september Rapporter Del Skrevet 7. september Fond og nedbetaling av boliglån har hver sine fordeler. Gjør gjerne begge deler 50/50. Lenke til kommentar
Cyrio Skrevet 7. september Rapporter Del Skrevet 7. september Begge deler har fordeler/ulemper ja, men med tanke på at dere har en plan om å kjøpe ny bolig for kapital hentet ut av gammel bolig ville jeg kjørt nedbetaling på lån ja. Se på hva dere betaler i renter i dag, trekk fra 22% for rentefradrag og sammenlign med hva dere har hatt av gevinst på fond så langt. (Og regn ut hvor mye som må inn i fond for å matche Selvsagt går du glipp av noen potensielle kroner dersom du virkelig har trua på et eller flere fond, men det er jo aldri noen garanti. Plutselig går fondet feil vei, og hva gjør du om fondet er 15% ned neste vår? Personlig ville jeg satt alt på fond etter at dere har byttet bolig, ikke før. 🙂 Lenke til kommentar
Spell Skrevet 8. september Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. september Cyrio skrev (På 7.9.2024 den 2:28 PM): Begge deler har fordeler/ulemper ja, men med tanke på at dere har en plan om å kjøpe ny bolig for kapital hentet ut av gammel bolig ville jeg kjørt nedbetaling på lån ja. Ja, vi bruker selvfølgelig det som står i nåværende bolig til ny bolig, men nå er det snakk om oppspart kapital som står på en høyrentekonto. Dette er midler vi ikke har lyst til å gamble for mye med, som du nevner kan de fort ha mindre verdi i det vi skal kjøpe. Nei, man kan ikke se på tilsvarende avkastning på så kort tid. Jeg tapte faktisk litt på dette ved forrige boligkjøp, da jeg måtte selge når markedet var på en bunn for å hente ut nok penger. Utrolig kjipt, og nå er markedet også svært urolig. Cyrio skrev (På 7.9.2024 den 2:28 PM): Personlig ville jeg satt alt på fond etter at dere har byttet bolig, ikke før. 🙂 Selvfølgelig setter vi mer på fond ETTER vi har kjøpt. Det er ikke de pengene vi snakker om, og jeg nevner at vi allerede sparer i fond. Beklager, men føler ikke at du svarer på noe av det vi lurer på. Jeg føler ikke akkurat at innlegget mitt oser "uvitende" som ikke vet hva fond innebærer. Jeg lurer på ulempene ved evt å låse pengene i boligen ved å nedbetale på lånet. I og med at det tok litt tid før det ble respons her, så har jeg fått info om at det kan være mer lønnsomt å IKKE låse pengene i boligen med tanke på "fri" egenkapital. Jeg synes det er litt vanskelig å skjønne selv, da pengene selvfølgelig ikke mister verdi, men ved søknad om finansieringsbevis til kjøp før salg, så har pengene større verdi utenfor boligen her. Forskjellen mellom å betale på renter med rentefradrag, og det å ha på høyrentekonto med tilsvarende skatt, er for oss ikke alt for stor (spesielt på hovedlånet). Så vi skal regne på hvor mye det er verdt for oss å ha et bedre finansieringsbevis ved kjøp. Vi er fortsatt litt usikker på rekkefølgen kjøp/salg for oss. Vi investerer også parallelt i fond med det vi sparer fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå