Gjest 73253...21b Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Hvis jeg sparer 20 000 kr i måneden med 7% rente årlig. Hvor mye har jeg da etter 50 år? Hvis jeg sparer 20 000 kr i måneden under madrassen. Hvor mye har jeg da etter 50 år? Anonymous poster hash: 73253...21b Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Gjest 73253...21b skrev (8 minutter siden): Hvis jeg sparer 20 000 kr i måneden med 7% rente årlig. Hvor mye har jeg da etter 50 år? Hvis jeg sparer 20 000 kr i måneden under madrassen. Hvor mye har jeg da etter 50 år? Anonymous poster hash: 73253...21b Svaret på nr 2 er 12 mill Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september (endret) Svaret på 1, hvis jeg ikke tar helt feil, vennligst korriger meg hvis jeg tar feil, er 108,96 millioner kroner. Endret 4. september av Uderzo Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Renters rente kalkulator Der kan du leke deg med sparetid og rentenivå og hvor mye du setter inn pr mnd. 1 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Uderzo skrev (1 minutt siden): Svaret på 1, hvis jeg ikke tar helt feil, vennligst korriger meg hvis jeg tar feil, er 108,96 millioner kroner. Du var veldig nære hva jeg fikk på nettkalkulatoren. Tror det er hvor mange desimaler som er med som skiller oss. Rentersrente bruker 15 desimaler virker det som. Så rett svar er vel en plass i mellom Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Gjest 73253...21b skrev (1 time siden): Gjest 73253...21b skrev (1 time siden): Hvis jeg sparer 20 000 kr i måneden med 7% rente årlig. Hvor mye har jeg da etter 50 år? Hvis jeg sparer 20 000 kr i måneden under madrassen. Hvor mye har jeg da etter 50 år? Anonymous poster hash: 73253...21b Jeg har ikke regnet på det, men antar det er riktig med hhv. 110mill og 12mill. Et interessant poeng i denne sammenheng er at dette er svaret på hvorfor vi har renter og inflasjon. Det skal ikke lønne seg å ha penger i madrassen, "død kapital" SKAL tape verdi over tid; penger SKAL investeres. Dette er sannsynligvis et av de viktigste svarene på hvorfor land som av religiøse grunner forbyr renter ligger laaangt bak oss når det gjelder økonomisk utvikling. Lenke til kommentar
Gjest 73253...21b Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september 1 hour ago, Eskove said: Renters rente kalkulator Der kan du leke deg med sparetid og rentenivå og hvor mye du setter inn pr mnd. Takk for den kalkulatoren. Har lekt meg mye med den nå. Renter er jo helt spinnvilt morro. Anonymous poster hash: 73253...21b Lenke til kommentar
Gjest 73253...21b Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september 6 minutes ago, Johan Kontant said: Jeg har ikke regnet på det, men antar det er riktig med hhv. 110mill og 12mill. Et interessant poeng i denne sammenheng er at dette er svaret på hvorfor vi har renter og inflasjon. Det skal ikke lønne seg å ha penger i madrassen, "død kapital" SKAL tape verdi over tid; penger SKAL investeres. Dette er sannsynligvis et av de viktigste svarene på hvorfor land som av religiøse grunner forbyr renter ligger laaangt bak oss når det gjelder økonomisk utvikling. Vi har dessverre mye død kapital i Norge også. Ikke på grunn av religion riktignok. Men de gunstige ordningene for bolig. Tenk vhor langt mer utviklet vi kunne vært om vi ikke hadde hatt den hellige kua "bolig". https://e24.no/privatoekonomi/i/jdme5b/finans-norge-vil-ha-boligskatt-vi-sylter-ned-formuen-vaar-i-doed-kapital Anonymous poster hash: 73253...21b Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Nå regner ikke den kalkulatoren med formueskatt da, tror jeg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Jeg lurer på hvem som gir 7% rente? Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september (endret) Gjest 73253...21b skrev (13 timer siden): Vi har dessverre mye død kapital i Norge også. Ikke på grunn av religion riktignok. Men de gunstige ordningene for bolig. Tenk vhor langt mer utviklet vi kunne vært om vi ikke hadde hatt den hellige kua "bolig". https://e24.no/privatoekonomi/i/jdme5b/finans-norge-vil-ha-boligskatt-vi-sylter-ned-formuen-vaar-i-doed-kapital Det er et godt poeng. Det er forsåvidt et dobbelt intensiv for investering i bolig at vi både har hatt lav eller ingen eiendomsskatt OG at boligprisene har steget sammenhengende siden tidlig 90-tall med et tempo som langt overstiger den generell prisstigningen. Et tredje intensiv er at man setter en svært lav formuesverdi på primærboligen, noe som gjør at mange også slipper unna formuebeskatning. Dette er oppskriften på at folk skal kaste seg inn i boligmarkedet så tidlig som mulig. Og jo mer de får låne jo mer "tjener" de på investeringen. Dvs. at svært mange "makser ut" og har minimalt til overs for andre investeringer. Men nok om det. 🙂 Får evt. vurdere en egen tråd om dette. Endret 5. september av Johan Kontant Lenke til kommentar
wampster Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Dubious skrev (12 timer siden): Jeg lurer på hvem som gir 7% rente? Indeks? The index has returned a historic annualized average return of around 10.26% since its 1957 inception through the end of 2023. What is the 20 year return on the S&P 500? Average returns Period Average annualised return Total return Last year 24.3% 24.3% Last 5 years 15.7% 107.1% Last 10 years 15.6% 325.1% Last 20 years 11.1% 725.5% 2 Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 6. september Del Skrevet 6. september Gjest 73253...21b skrev (På 4.9.2024 den 7:28 PM): Hvis jeg sparer 20 000 kr i måneden med 7% rente årlig. Hvor mye har jeg da etter 50 år? Hvis jeg sparer 20 000 kr i måneden under madrassen. Hvor mye har jeg da etter 50 år? Anonymous poster hash: 73253...21b Tenker dette er mat for excel. Årlig rente gjør du om til månedlig. r_mnd = r_år/12. Så setter du opp mnd 0 = innskudd 20 000 mnd 1 = (mnd 0)*(1+r_mnd) + innskudd 2000 mnd 2 = (mnd 1)*(1+r_mnd) + innskudd 2000 ... ... helt til siste mnd. Så summerer du. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå