Gå til innhold

dele nette, bruke linux box.


Anbefalte innlegg

sjekka litt igjennom forumet her, og kan ikke huske å ha sett noe om hvordan dele nette med linux burk. Hva trenger jeg for å kunne dette. har en ferdig burk hjemme, med 2 nettverkskort, klar for bruk. Det jeg er ute etter er en manual så alt skal gå så fort og og helst uten problemer. ettersom pappa står over skuldrene mine når jeg gjør dette, og whiner. Om noen hadde noen manualer hadde dette vært helt flott.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vil du at denne maskinen skal være en linux router (med eventuelt firewall, dhcp ++) eller skal du bare bruke den som en vanlig klient...?

Ja dhcp burde den være. ettersom pappa kjører null sikkerhet på sin pc, best jeg gjør det. Pappa surre veldig mye, og pcen hans står som dhcp. Men hvis jeg gjør dette fort og smertefritt, burde pappa bli fornøyd å la den stå ;D

prøvde for en stund siden, men da kunne jeg ikke noe, og pappa gikk tom for tolmodighet. typisk ms-ho*e.

 

Jeg vil fortsatt holde meg til gentoo, ettersom det er distroen jeg kjenner, og liker.

Lenke til kommentar
Er jo ikke værre enn å sette opp de servere du trenger, konfigurere NICene, konfigurere iptables men NAT/MASQERADE, og sette opp noen fine firewall-regler med iptables.

ja "bare" det.

 

Be faren din holde kjeft og ta seg en tur på puben.

ja, hadde det vært så lett.

Lenke til kommentar

her er min, den fungerer som NAT ruter mellom hjemme nett og NGT ruter,

eth0: 10.0.0.0/24 mellom Netopia og Linux ruter ("ekstern" nic)

eth1: 10.0.1.0/24 fra Linux ruter til 100 mbit switch

eth2: 10.0.2.0/24 fra Linux turer til 11 mbit WLAN

 

har også config filer for dhcp og lokal dns hvis du er interessert.

 

http://sirius.isa-geek.org/~lindahl/rc.firewall

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...