ostehøvel Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september (endret) Hei! Jeg leier en leilighet hvor kontrakten sier at strøm betales forskuddsvis hver måned (1500kr). Avregning kan kreves hver 3. Mnd. Nå har jeg mast i 13 måneder på avregning og endelig fått svar. Under møtet med huseier viste det seg at hun ikke har notert ned måletall på den ekstra måleren på leiligheten min. Hvordan går man da fram for en rettferdig fordeling av strømregninga? Det er tilsammen 3 boenheter på samme strømregning, huseier (ca 200kvm og 2 beboere) og to leiligheter (ca 50kvm hver og en beboer hver) Jeg spurte om hun kunne legge sammen alle faktura for første 12 mnd. Så betaler jeg 20% av dette noe som jeg har gjort i tilsvarende situasjon. Dette ble huseier meget opphisset av og sa at det skal deles 25% siden det totalt bor 4 personer på eiendommen, altså 1/4 hver. Dette er da et dårlig argument da huseier har betydelig større kostnader ved oppvarming? Alle boenheter bruker elektrisk oppvarming. Så begynte hun å snakke om at vann og avløp var blitt så dyrt (inkludert i leia i følge kontrakten) og ville ha dette med i beregninga. Hun tilbød meg 600,00 kroner tilbake for de 12 mnd. Jeg så fakturaene hennes. Hun har betalt ca. 44.500 kr for 12 mnd. Jeg har betalt 18.000 kr i forskudd. Etter mye om og men fikk jeg overtalt henne til å betale meg mer og fikk 5000 kroner tilbake. Her mangler det jo ca 2000 kroner i følge min utregning. Mens diskusjonen pågikk ville hun også lage ny kontrakt der hun påfører 500 kr per måned for vann og avløp. Dette kommer jeg selvsagt ikke til å gå med på og kommer dessverre til å måtte melde flytting. Har aldri vært borti at utleier prøver å lure seg unna før så er litt rådvill. Så da lurer jeg på, kan jeg holde tilbake forskuddsbetalingen av strøm de neste månedene (på egen konto) inntil jeg har fått pengene som skyldes meg? Det gjenstår altså ca. 2000 kr for de første 12 mnd (hvis man skal godta å betale 25%). Samt tilbakebetaling for august måned. Jeg har nå fått tatt bilde av strøm måleren slik at det itte blir noe knussel fremover (forhåpentligvis) Endret 4. september av ostehøvel Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Vet du måleren var på når du flyttet inn? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Høres ut som ei som ikke har peiling på noe som helst. Sikkert en som ikke har skjønt at det faktisk er litt arbeid med å ha leietakere. Det er ikke personenen som bruker strøm. Det meste går til oppvarming av rom, og da bør det deles på brøk, altså etter antall kvadratmeter, så du er nok mer innenfor med dine 20% tipper jeg. Hvor gammel er denne boligen siden det er brukt 44500,- på 12 måneder? Hvis det er egne seriemålere pr utleieenhet, så er det ikke noe problem å betale etterskuddsvis når strømregningen kommer. 1500,- pr måned om sommeren er ekstremt dyrt. Hvis det står at du kan avkreve avregning hver 3 måned, så må hun legge frem tall for det. Jeg ville holdt igjen strømpengene til du fikk igjen det du hadde, utestående, minus det du har holdt igjen. Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september (endret) Her blander utleier inn vann og avløp, står i avtalen det er inkludert. Da kan ikke utleier kreve ekstra uten det inngås ny avtale. At utleier mangler tall for å beregne faktiske strømkostnader er uheldig. Fordele hver måned etter areal blir det beste nå. Fremover for å fordele mest mulig rettferdig kan strømpris pr måned regnes ut ved å dele krone beløp på kWh hver måned. Deretter benytte avlesning fra serie måler til å regne ut kostnad. Da blir forhåpentligvis mer rettferdig fordelt etter faktisk forbruk. Endret 4. september av toralfb 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Sitat Etter mye om og men fikk jeg overtalt henne til å betale meg mer og fikk 5000 kroner tilbake. Her mangler det jo ca 2000 kroner i følge min utregning. Her er det jo vesentlig om du har akseptert/gått med på at 5000 er tilstrekkelig? Hvis dere har gjort en ny avtale om at 5000,- er et greit kompromiss så fraviker jo re 2000,- kronene du her viser til. Kommer ikke veldig bra frem i teksten. 1 Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 4. september Forfatter Del Skrevet 4. september *F* skrev (2 timer siden): Her er det jo vesentlig om du har akseptert/gått med på at 5000 er tilstrekkelig? Hvis dere har gjort en ny avtale om at 5000,- er et greit kompromiss så fraviker jo re 2000,- kronene du her viser til. Kommer ikke veldig bra frem i teksten. Avtalen vi gjorde var muntlig og gikk ut på at jeg mot min vilje godtok 25% istedet for 20%. Jeg antok der og da at 5000 kr var riktig og har mottatt dette. Vil det si at jeg ikke har retten på min side hvis jeg kommer tilbake til henne og sier at beregningen er feil og at 25% tilsier mer enn 5000 kr tilbakebetaling? Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 4. september Forfatter Del Skrevet 4. september AndersT2 skrev (4 timer siden): Høres ut som ei som ikke har peiling på noe som helst. Sikkert en som ikke har skjønt at det faktisk er litt arbeid med å ha leietakere. Det er ikke personenen som bruker strøm. Det meste går til oppvarming av rom, og da bør det deles på brøk, altså etter antall kvadratmeter, så du er nok mer innenfor med dine 20% tipper jeg. Hvor gammel er denne boligen siden det er brukt 44500,- på 12 måneder? Hvis det er egne seriemålere pr utleieenhet, så er det ikke noe problem å betale etterskuddsvis når strømregningen kommer. 1500,- pr måned om sommeren er ekstremt dyrt. Hvis det står at du kan avkreve avregning hver 3 måned, så må hun legge frem tall for det. Jeg ville holdt igjen strømpengene til du fikk igjen det du hadde, utestående, minus det du har holdt igjen. Enten er hun forvirret eller så prøver hun å lure meg, hun snakker både dårlig norsk og dårlig engelsk. Jeg finner meg i ganske mye, men å bli tilbudt 600 kr tilbakebetaling ut av utlegg på 18.000 synes jeg er ekstremt sleipt. Jeg så regningen for august, den var under 1500 kr totalt. Ergo betaler jeg på en måte strøm for hele eiendommen. Huset er nesten 200 år gammelt og over 3 etasjer pluss kjeller. Jeg bor i en leilighet over garasjen og bruker nesten ikke strøm. Jeg liker ikke å være vanskelig med mennesker så jeg vil jo gi henne en sjanse til å tilbakebetale det resterende. Det jeg er redd for er om jeg må tilbakeholde forskuddet, vil det nok gå til inkasso. Hun leier ut via hybel.no som virker som et firma som hovedsakelig er på utleier sin side. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. september Del Skrevet 4. september Jeg betaler under 500 kroner per måned i de månedene det er plussgrader ute. Varmtvann er inkludert i leien, men jeg bruker ikke så mye at det ville utgjort mye uansett. Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september ostehøvel skrev (På 4.9.2024 den 12:31 PM): Enten er hun forvirret eller så prøver hun å lure meg, hun snakker både dårlig norsk og dårlig engelsk. Jeg finner meg i ganske mye, men å bli tilbudt 600 kr tilbakebetaling ut av utlegg på 18.000 synes jeg er ekstremt sleipt. Jeg så regningen for august, den var under 1500 kr totalt. Ergo betaler jeg på en måte strøm for hele eiendommen. Huset er nesten 200 år gammelt og over 3 etasjer pluss kjeller. Jeg bor i en leilighet over garasjen og bruker nesten ikke strøm. Jeg liker ikke å være vanskelig med mennesker så jeg vil jo gi henne en sjanse til å tilbakebetale det resterende. Det jeg er redd for er om jeg må tilbakeholde forskuddet, vil det nok gå til inkasso. Hun leier ut via hybel.no som virker som et firma som hovedsakelig er på utleier sin side. Meld deg inn i leieboerforeningen er selv huseier og er medlem av huseierne (Leier ikke ut da) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå