Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mangel etter kjøpsloven for kjøp hos Finn - lukt på barnevogn

Gjest 040b8...2ac

Anbefalte innlegg

Gjest 040b8...2ac

Jeg tror ikke jeg har en sak, men vil bare dobbeltsjekke siden det fortsatt plager meg.

Jeg kjøpte en barnevogn på Finn, hvor jeg møtte opp personlig for å se på den. I annonsen ble den omtalt som "meget pent brukt", og den så også veldig fin ut.
Jeg burde tatt lunta når vi måtte gå inn i en innredd kjeller som føltes ganske "fuktig", for når jeg kom hjem så ble det klart at det satt igjen en lukt (litt søtlig?)

Har demontert og vasket alt grundig (og ikke sett noe tegn til mugg), men lukten har ikke helt blitt borte så helst ville jeg kansellert kjøpet og returnert. Den hadde visst blitt oppbevart 1 mnd i kjelleren.

Jeg regner med dette ikke er en mangel fordi jeg fikk undersøke tingen selv?
Annonsen hadde ikke noe "som den er" forbehold

(Det hører med til historien at jeg og kjøpte det som en pakke med et bilsete som viste seg å ha brukket isopor, den har jeg foreløpig fått 10% rabatt av totalbeløpet på 5000 kr for siden den må kasseres)

Anonymous poster hash: 040b8...2ac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har hatt høve til å undersøka varen, kan du ikkje reklamera på noko du burde ha oppdaga når du undersøkte varen (kjøpslova §20). Her høyrest det ut som varen blei framstilt for undersøking på ein stad der det var vanskeleg eller umogleg å oppdaga lukta. Då kan det i tilfelle henda du har rett til å reklamera.

Lenke til kommentar

Det kan være at du har ein sak, men det kjem mykje ann på omstendigheitene.

Heving har ganske høg terskel fordi kjøparen ikkje kan gjere gjeldande ein mangel som burde vært oppdaga ved undersøking av tingen. Her er det nok heller ikkje grunnlag til å påstå at selger har gitt uriktige opplysningar om tingen. At barnevogna er "pent brukt" står ikkje i kontrast til kjøpers påstand om at barnevogna lukter.
Så det mest realistiske her er nok å kreve prisavslag, men det er igjen litt avhengig av barnevognas verdi om den ikkje hadde lukt, barnevognas noværande verdi, og kva du betalte for den.
Sjølv om barnevogna ikkje er solgt med ein "som den er" klausul, så er fortsatt prinsippet at du får kva du betalar for. Så eit stort spørsmål er jo då om du har fått varer som er verdt omtrent 5000 kr (4500 kr med 10% avslaget). Jo meir du har betalt over vanleg verdi, jo sterkare sak har du. Og jo billegare du har fått vogna jo svakare sak har du.

Lenke til kommentar
Gjest ad8e4...02a

Nah, du har nok ingen sak her.

Prøv å vaske litt med kjemikalier hvis eddik ikke funker.
Vi kjøpte en vogn fra utenlandsk familie, vi fikk den tilsendt da det var langt unna.
Det oste diverse krydder i mange dager fra vognen, det var en hel indisk restaurant i vogna.

Det gikk bort etter 8 runder med heavy duty rens.
Og ja vi prøvde oss via finn med å heve salget, men fikk bare beskjed om at det var no go på slike beløp ( 8000kr)

Anonymous poster hash: ad8e4...02a

Lenke til kommentar

EDIT: Tror jeg blander kjøpslov og forbrukerkjøpslov, gitt! 
Kjøpsloven skal vel i grunn gjelde i denne sak..

Så spørs det om selger har brutt kjøpsloven eller ei, da. (Hvilket jeg tror er vrient å påvise/sannsynliggjøre)

• Angrerettloven: Gjelder ikke privathandel
  • ForbrukerkjøpslovenGjelder ikke privathandel
  • Kjøpsloven: Den dekker privathandel! Yay!

https://www.aftenposten.no/norge/i/abexL/det-du-trenger-aa-vite-om-kjoepsloven

Har du kjøpt fra privatperson, eller har du kjøpt fra en bedrift?

Du har hvertfall ikke kjøpt noe fra FINN, da det ikke er de som selger varen. Jeg gjetter på at du har kjøpt fra en privatperson. Og attpåtil har du kjøpt en brukt vare. 

News flash: Kjøpsloven og lignende forbruker-vern gjelder KUN når du handler hos en bedrift. Privatpersoner er ikke omfattet, you're on your own!

(Greia er at butikker og forretninger er en profesjonell part. Derfor ilegges de et langt større ansvar enn den jevne forbruker. Ved kjøp rett fra en likemann har man ikke noen proff part man kan ilegge en drøss med krav og ansvar. Dersom du hadde angrerett, bytterett, eller lignende, ville det vært helt umulig å selge noe som helst. Hverken på FINN eller via loppemarkeder.)

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar
Gjest 040b8...2ac

Tok en titt på Forbrukerklageutvalget og der er det noen som får medhold i bruktkjøp hos Finn, men ikke alle. Disse var særdeles smarte og fikk en sakkyndig uttalelse fra en barnevognbutikk som gjorde at de fikk medhold :)
https://innsyn.onacos.no/forbrukertilsynet/prod/wfdocument.ashx?journalpostid=2022071038&dokid=731836&versjon=1&variant=A&

Har betalt i øvre sjikt (om ikke over) av hva modellen går for, spesielt mtp at den var fra 2019, men virket smart fordi det var en totalpakke og jeg uansett var i området med delebil.

Får se hvor mye tid jeg vil bruke på dette, syns ihvertfall avslaget for bilstolen er for lavt, vil koste meg 1000 kr å kjøpe tilsvarende brukt i nærheten av her jeg bor

Anonymous poster hash: 040b8...2ac

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...