Gå til innhold

FAT32 formatting av minnekort


Anbefalte innlegg

Jeg har ett Blackvue dashcam og på supportsidene til Blackvue står det bl.a: "Although the basic requirement of the microSD cards for BlackVue dashcams is Class 10 or U1 and that the SD card should be formatted as FAT32 [Windows] or MS-DOS (FAT) [Mac OS],
.
.
.
.
DR650S, DR650GW, DR490, DR490L, DR470, DR450, DR430 Series models support up to 128GB cards, and DR750LW-2CH supports up to 64GB cards."

Hvordan får man formatert ett 128GB kort med FAT32? Trodde grensen var 32 eller 64GB.

Når jeg setter inn kort i pc så er det NTFS eller exFAT som mulige formateringsvalg. Noen andre her med erfaring med Blackvue?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mechablast skrev (24 minutter siden):

Takk for tipset. Har ikke brukt det programmet men sjekker det ut

 

toralfb skrev (22 minutter siden):

Har ikke benyttet kamera fra BlackVue, men flere andre modeller. De fleste støtter å formatere kortet når det står i selve kamera. Se eksempelvis her:

https://helpcenter.blackvue.com/hc/en-us/articles/360055930672-How-to-format-the-micro-SD-card

Takk for det. Forsøkte å formatere kortet mitt via Windows Viewer som jeg hadde lastet ned fra Blackvue men fikk feilmelding og at formatering ikke kunne gjennomføres. Har faktisk ikke tenkt på å holde knappen på kamera inne i 10sek

 

geir__hk skrev (6 minutter siden):

Nå kjenner jeg ikke til verktøyet fra minitool, men har benyttet gparted i en årrekke og dette skal fint kunne opprette fat32-partisjoner større enn 128GB.

Takk for tips. GParted hadde jeg helt glemt men tester det hvis jeg ikke får MiniTool eller Windows Viewer til å virke

Lenke til kommentar

Endte opp med MiniTool Partition Wizard Home Edition og formaterte kortet. Takk for tips og hjelp. Før i tiden trodde de jorden var flat men så ble de mer opplyste og lærte at den var rundt, jeg lærte at det jeg trodde om maks størrelse for FAT32 formatting bare var tullball så man blir ofte litt smartere.

Ser også Blackvue anbefaler formatering hver uke eller hver andre uke 

Lenke til kommentar

The Verge (16. aug. 2024) har skrevet denne interessant artikkelen:

Microsoft is finally removing the FAT32 partition size limit in Windows 11

Størrelsesgrensen for FAT32 flyttes fra 32 GB til 2 TB i de nyeste versjonene av Windows 11, men foreløpig kun dersom du bruker `format`-kommandoen i Command Prompt (cmd.exe) / Powershell. Men maks filstørrelse er fortsatt 4 GB for FAT32.

Endret av backtoback
4 GB
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...