Gå til innhold

Bytte ut hjemmesentral - FT1

Anbefalte innlegg

Hei. 

Altibox byttet nylig hjemmesentral til FT1 hos oss, og nettverket har vært veldig ustabilt siden. 

https://www.altibox.no/privat/kundeservice/hjelp-til-internett/hjemmesentral/ft1/

Den er satt i bro-modus og alt er ellers det samme utstyret som vi har brukt over flere år. Vi har prøvd å strøm av/på, resette enheter, sette opp nettverk på ny, osv, uten hell. 

Er det noen som har erfaring med å bytte ut hjemmesentral?

Venter inn en TP Link ER706W som har SFP port, samt har bestilt SFP modul https://www.multicom.no/tp-link-omada-1000base-bx-wdm-bi-directional/cat-p/c/p1004471825

Screenshot_2024-09-03-12-55-08-09_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
47 minutes ago, Kakeshoma said:

Ustabilt på hvilken måte? Hvorfor ber du ikke om ny sentral om det er den som er problemet?

Fart er OK. WiFi dekning er OK(uansett ikke relatert til HS). De fleste enhetene viser full dekning på WiFi.
Problemene er at enheter faller av nettverket hele tiden, jevnlige frakoblinger. Tilfeldig enhet har hatt 8 frakoblinger de siste 20 minutter, tross god dekning. Packet loss og høy ping. På flere av enhetene må WiFi skrus av og på igjen før det blir forbindelse på ny. 

Dette var ikke et problem tidligere. Det startet med en gang HS ble byttet og har vedvart. Altibox er på saken, men det skjer lite. 

Derfor vurderte jeg å koble vekk HS og bruke den nye ER706W jeg får, men har lite erfaring med fibertilkobling osv 

Endret av bbkonto
Lenke til kommentar
29 minutes ago, xClaymanx said:

Er du sikker på at dette er relatert til hjemmesentralen? Om den står i bromodus vil den bare forwarde all trafikk til router/brannmur som du har satt inn. Loop i nettverket? Spanning tree problematikk, flere switcher?

Stemmer. Hjemmesentral er dog det eneste som er byttet i oppsettet.

Jeg skal undersøke punkt for punkt. Det kan jo være noen har funnet en løs ethernet kabel som de har plugget inn nærmeste kontakt de fant.

Lenke til kommentar

Først bør du kanskje rense kontaktene med egnet renseutstyr for fiber, etter du har plukket på det. Så bør du sette på plass FT-1 igjen. FT1 er den klart beste boksen Altibox har i sitt sortiment, så her er det noe galt. 

Lenke til kommentar

Får du wifi direkte fra den nye hjemmesentralen? Det minner om noe trøbbel jeg hadde med openwrt-firmware på min ruter. iOS-dingser mistet nett av og til og ble borte i 5 minutter. Du kunne korte ned denne tiden ved å skru av og på wifi på mobilen. Det var ikke et problem på apple-tv eller windows-maskiner(har ikke android enheter)

Lenke til kommentar

Jeg sjekket alle uttak, kabler og switcher. Ingenting som var koblet feil, men tok omstart på alt. Det ene vegguttaket for ethernet var løst, så jeg tror noen har dunket borti og kanskje skadet kabelen. Alle ledere så ut til å være koblet til, men jeg sjekket med kabeltester for nettverkskabler i begge ender og det viste brudd/dårlig kontakt. Terminerte begge sider på nytt og alt har fungert bra siden. 

Jeg har en SFP modul som gjør at jeg kan koble fiber rett på min egen router, men dersom Altibox sin FT1 er av kvalitet er det kanskje bedre å la det være. 

Endret av bbkonto
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...