Gå til innhold

Har du debetkort? Og hva bruker du det til?

Anbefalte innlegg

Trulss skrev (3 timer siden):

Bruker debetkortet mer og mer. Det er så lite å spare på å bruke kredittkort i det daglige til mitt beskjedne behov. 1-2% rabatter er så lite at det ikke er bryet verdt. Dessuten må butikkene betale økt gebyr når kunder betaler med kredittkort slik at dette vil gjøre varene dyrere.

Med kredittkort så slipper du jo å "betale" før kredittkortregningen kommer. Sikkert ikke voldsomme summer å spare på det, men litt sparer man jo ved å ha penger på høyrentekonto fremfor vanlig kortkonto. For eksempel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (51 minutter siden):

Ingen har tilgang til kontoen uansett hva som skjer. Og klage på en transaksjon er like gyldig om man har debetkort, men man slipper selvsagt å vente på tilbakeføringen om man bruker et kredittkort. Selvsagt kunne prisene vært lavere om kostnadene også hadde vært lavere.

Mange måter å få tilgang til kontoen.
De mest vanlige er at de taster feil beløp, eller at du mister kortet.

Når du betaler med debetkort så er det opp til butikken å betale tilbake, dette kan ta måneder, om de i det hele tatt betaler tilbake, og du må ta saken videre.
Kredittkortselskapet vil fjerne beløpet fra kortet ditt så du slipper å betale.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 minutter siden):

Mange måter å få tilgang til kontoen.
De mest vanlige er at de taster feil beløp, eller at du mister kortet.

Når du betaler med debetkort så er det opp til butikken å betale tilbake, dette kan ta måneder, om de i det hele tatt betaler tilbake, og du må ta saken videre.
Kredittkortselskapet vil fjerne beløpet fra kortet ditt så du slipper å betale.

Klagemulighetene er de samme for debet og kredittkort, altså at vilkårene for å få dekket  transaksjoner man er uenig i er de samme.

Lenke til kommentar
Trulss skrev (21 minutter siden):

Klagemulighetene er de samme for debet og kredittkort, altså at vilkårene for å få dekket  transaksjoner man er uenig i er de samme.

https://www.nrk.no/rogaland/tapte-penger-pa-at-butikken-gikk-konkurs-_-kredittkort-kunne-reddet-henne_-ifolge-forbrukerradet-1.16542194

Leirdal betalte med bankkort.  Hvis jeg bare hadde betalt med kredittkort, hadde jeg fått pengene tilbake, sier hun fortvilet.

– Har du betalt via nettbank, faktura, giro og kontant stiller du dessverre svakt, da disse betalingsmulighetene ikke gir noen beskyttelse ved konkurs, sier Gløersen.

Men dersom du har betalt med kredittkort, kan du få pengene tilbake gjennom kortreklamasjon.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (42 minutter siden):

https://www.nrk.no/rogaland/tapte-penger-pa-at-butikken-gikk-konkurs-_-kredittkort-kunne-reddet-henne_-ifolge-forbrukerradet-1.16542194

Leirdal betalte med bankkort.  Hvis jeg bare hadde betalt med kredittkort, hadde jeg fått pengene tilbake, sier hun fortvilet.

– Har du betalt via nettbank, faktura, giro og kontant stiller du dessverre svakt, da disse betalingsmulighetene ikke gir noen beskyttelse ved konkurs, sier Gløersen.

Men dersom du har betalt med kredittkort, kan du få pengene tilbake gjennom kortreklamasjon.

Man har mulighet for kortreklamasjon på debetkort. Det kan være noe feil i artikkelen. Den eneste forskjellen er at pengene vil være tilgjengelige på konto i perioden kortreklamasjonen varer, slik har jeg forstått at det fungerer.

Lenke til kommentar

Både DNB Brukskortet mitt (VISA Debet) og BankNorwegian kredittkortet (VISA credit) mitt betaler tilbake summen samme dag ved chargeback, og så går det 3-4 mnd før de bekrefter at VISA gikk i min favør. Så hele "kreditt er tryggere enn debet" er bullshit fra ende til annen (propaganda fra bankene sånn 20 år siden som henger igjen hos usikre paranoide kunder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...