Gå til innhold

Ser verden fortsatt på USA som en rollemodell for frihet og demokrati?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ForTheImperium skrev (På 3.9.2024 den 10:13 AM):

Eller er det det motsatte takket være MAGA og den patetiske kulturkrigen som foregår der?

Spørs jo hvordan man definerer frihet, hvis man legger til grunn en sosialdemokratisk tilnærming til frihet så er jo ikke USA noe eksempel. Men er absolutt ytringsfrihet og en større individuell frihet viktig så er jo USA ett forbilde på endel områder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Definer frihet? USA er vel et eksempel både på dyp frihet, men også frihet til enkelte på bekostning av andre i svært stor grad, det er ikke noe jeg betrakter som frihet. Men i generell frihet er det vel få land som kommer nærmere.

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (5 minutter siden):

Definer frihet? USA er vel et eksempel både på dyp frihet, men også frihet til enkelte på bekostning av andre i svært stor grad. Men i generell frihet er det vel få land som kommer nærmere.

Og så er det jo begrepet USA, USA består jo av delstater som er mer som egne land og regne, så og tale om frihet blir egentlig vanskelig og snakke om uten og gå i detalj.

Lenke til kommentar
agvg skrev (11 minutter siden):

Og så er det jo begrepet USA, USA består jo av delstater som er mer som egne land og regne, så og tale om frihet blir egentlig vanskelig og snakke om uten og gå i detalj.

Siden TS nevner MAGA og etter MAGA antar jeg vedkommende blant annet sikter til innskrenkingen i abortrettigheter blant annet, det er en "falsk" frihet, fordi den går utover andre, det handler ikke om frihet etter mitt syn. Og selv om man snakker om abortrettigheter er det stater med absolutt null begrensing, en "frihet" som vil (forhåpentligvis) være utenkelig i skandinavia

Men USA er et land med frihet til å bruke cannabis i mange stater, det er frihet til svært mye, det er lite som er begrenset når vi snakker om frihet til å leve som man vil med mindre det går ut over andre. Nvilke relle friheter mangler man egentlig i USA?

Frihet til cannabis mange steder, homofile ekteskap er lov, det er lov med våpen (som mange vil reagere på ), det er et relativt businessvennlig land, jeg vil kanskje påstp at den største trusselen mot reell frihet er den økonomiske situasjonen man befinner seg i, man er ikke virkelig fri hvis man går personlig konkurs av et besøk på akutten

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 minutter siden):

Siden TS nevner MAGA og etter MAGA antar jeg vedkommende blant annet sikter til innskrenkingen i abortrettigheter blant annet, det er en "falsk" frihet, fordi den går utover andre, det handler ikke om frihet etter mitt syn. Og selv om man snakker om abortrettigheter er det stater med absolutt null begrensing, en "frihet" som vil (forhåpentligvis) være utenkelig i skandinavia

Men USA er et land med frihet til å bruke cannabis i mange stater, det er frihet til svært mye, det er lite som er begrenset når vi snakker om frihet til å leve som man vil med mindre det går ut over andre. Nvilke relle friheter mangler man egentlig i USA?

Ett konsept mange sliter med er jo USA sin frihet fra myndigheter, den er i dag selvsagt noe redusert men for europeere som har levd under sterk sentralmakt så er denne ideen helt fremmed. Og så har du jo en geografisk frihet, USA er stort, veldig stort så det er fullt mulig og kjøpe en eiendom i de omtrent helt ubebodde områdene og være nesten helt frakoblet samfunnet, det er en frihet som naturlig nok ikke finnes i det meste av Europa.

Lenke til kommentar
agvg skrev (Akkurat nå):

Ett konsept mange sliter med er jo USA sin frihet fra myndigheter, den er i dag selvsagt noe redusert men for europeere som har levd under sterk sentralmakt så er denne ideen helt fremmed. Og så har du jo en geografisk frihet, USA er stort, veldig stort så det er fullt mulig og kjøpe en eiendom i de omtrent helt ubebodde områdene og være nesten helt frakoblet samfunnet, det er en frihet som naturlig nok ikke finnes i det meste av Europa.

Det er en frihet, men så kommer man inn i, når er dette et problem for andres frihet? F eks, en sekt kan låse seg inne i et lukket samfunn, men når er dette en trussel mot barnas frihet til å velge eget liv? Så fullstendig frihet, når går det over tuil å true andre individers frihet?

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Det er en frihet, men så kommer man inn i, når er dette et problem for andres frihet? F eks, en sekt kan låse seg inne i et lukket samfunn, men når er dette en trussel mot barnas frihet til å velge eget liv? Så fullstendig frihet, når går det over tuil å true andre individers frihet?

Du får nok langt flere slike dilemmaer når man har en slik frihet som USA, hvis du rammer inn alt i regler som her så blir det jo enkelt, og mange ønsker stadig mer ufrihet. Vi har en redsel for og måtte ta egne valg og en tro på at myndighetene alltid vet best. Det burde stilles langt flere spørsmål rundt hvor langt inn i folks liv skal myndighetene rekke. Endel politikere mener jo at absolutt alt i samfunnet er politikk, og ergo så er det knapt den ting de ikke mener bør reguleres i håpet om og oppnå det "perfekte" samfunn. Ganske bekymringsfullt.

Lenke til kommentar
agvg skrev (1 minutt siden):

Du får nok langt flere slike dilemmaer når man har en slik frihet som USA, hvis du rammer inn alt i regler som her så blir det jo enkelt, og mange ønsker stadig mer ufrihet. Vi har en redsel for og måtte ta egne valg og en tro på at myndighetene alltid vet best. Det burde stilles langt flere spørsmål rundt hvor langt inn i folks liv skal myndighetene rekke. Endel politikere mener jo at absolutt alt i samfunnet er politikk, og ergo så er det knapt den ting de ikke mener bør reguleres i håpet om og oppnå det "perfekte" samfunn. Ganske bekymringsfullt.

Ja, og derfor synes jeg spørsmålet fra ts er noe rart, MAGA, eller Trump, har i utgangspunktet ikke tatt ekte friheter fra noen, altså friheter som ikke går utover noen, bortsett fra f eks transbarns rett til kjønnsbekreftende behandling i en del delstater, og da er man inne på, hvor gammel skal en være før en har rett til å gjøre ireversible endringer i egen kropp, hva er samtykkekompetanse, og hvor gammel er man når en har det. Det er en frihet som er innskrenket, som ikke går ut over andre. 

Lenke til kommentar

Frihet som i "rett til å leve i fred uten å bli overvåket"? 

Den er død dessverre. 

Rett til å gjøre, mene og eie ting som du vil på egen eiendom? 

Den lever i beste velgående heldigvis. 

USA er i ferd med å bli like gode på overvåkning som Kina, dette er nok det som ødelegger mest "frihet" der borte. 

Hverken våpenlover, cannabis, kjøring med atv i egen skog, eller hjemmesnekret sikringsskap er skyld i at de er på dalende kurs, det er overvåkningen og kulturkrig. 

For å ta et eksempel fra "kulturkrigen" så mener jeg selv at det er helt merkelig at vi skal utvide muligheten for abort frem til uke 18. 

Synes egentlig det er veldig unødvendig, 3 måneder bør være mer enn nok. 

Men nå ser det jo ut til at det skjer, og jeg bytter ikke jobb om det tilfeldigvis viser seg at sjefen min mente at "dette var virkelig på tide!"

I USA så er det jo familier som ikke snakker sammen engang fordi noen stemmer demokratisk og andre stemmer republikansk. 

Om du har "feil" meninger, så er heksejakten i gang og denne personen må straffes. 

Så langt har heldigvis ikke vi kommet her, ihvertfall ikke så lenge du ikke er en offentlig skikkelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...