Gå til innhold

Bruke kredittkort som debitkort?

Gjest dcb75...215

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest a96d5...0c7
FriskLuft skrev (Akkurat nå):

Det mener jeg ikke går. Lurte på det samme for noen år tilbake..

Eller bruke brukskonto direkte til å vippse uten bankaxept/kredittkort?

Anonymous poster hash: a96d5...0c7

Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (16 minutter siden):

Det mener jeg ikke går. Lurte på det samme for noen år tilbake..

Joda.
Null problemer med å vippse til privatpersoner med kredittkort.
Men da får ikke mottaker pengene med en gang, men i stede en melding om at pengene er på veg.
Så er dem på konto etter 2-5 virkedager.
Bare å endre betalingsmetode før du sender.

Gjør konsekvent dette når jeg handler noe av privatpersoner som må betales med vipps.
Da er det er kredittkjøp og jeg er sikret om jeg blir svindlet :)

Lenke til kommentar
22 hours ago, Herr Brun said:

Nei, for begge disse betaler du renter fra transaksjonsdato ved kontantuttak, som tråden gjelder. Det gjør du også ved transaksjoner til konto fra kredittkortet. Lykke til med å finne kort hvor dette ikke gjelder 

Som lykkelig eier av kredittkortet fra Bank Norwegian, så vet man at man kan ta ut penger i utlandet, uten gebyr og at rentene først begynner å løpe i fra forfall for betaling. Tror det samme gjelder for kontantuttak i Norge, men det har jeg ikke sjekket så grundig.

Hadde før i tiden bare ett kredittkort, som jeg vanligvis ikke brukte, og et debitkort, som var forholdvis dyrt i bruk. Gikk så i gang med å teste ut litt forskjellige kredittkort, og ble litt overrasket at det var en del å spare på å bruke kredittkort i stedet for debitkort, også ved uttak av kontanter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 timer siden):

Som lykkelig eier av kredittkortet fra Bank Norwegian, så vet man at man kan ta ut penger i utlandet, uten gebyr og at rentene først begynner å løpe i fra forfall for betaling. Tror det samme gjelder for kontantuttak i Norge, men det har jeg ikke sjekket så grundig.

Hadde før i tiden bare ett kredittkort, som jeg vanligvis ikke brukte, og et debitkort, som var forholdvis dyrt i bruk. Gikk så i gang med å teste ut litt forskjellige kredittkort, og ble litt overrasket at det var en del å spare på å bruke kredittkort i stedet for debitkort, også ved uttak av kontanter.

Er usikker på om det stemmer:https://www.banknorwegian.no/vilkar-og-priser/

Kortbruk i Norge

Varekjøp kr 0
Uttak minibank* kr 0

*Det kan forekomme at minibankens eier legger på et gebyr.

Kortbruk i utlandet

VISA Varekjøp kr 0
VISA minibankuttak* kr 0
VISA kontantuttak i bank** kr 0
Valutapåslag 1,75 %

*Gjelder minibankuttak i lokal valuta.
**Uttak over skranke prises som regningsbetaling. Gebyret er kr 0,- men renten løper fra uttaksdato.

Her ser det ut som om renter løper fra dag 1 i utlandet ved kontant uttak.

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (7 minutter siden):

Er usikker på om det stemmer:https://www.banknorwegian.no/vilkar-og-priser/

Kortbruk i Norge

Varekjøp kr 0
Uttak minibank* kr 0

*Det kan forekomme at minibankens eier legger på et gebyr.

Kortbruk i utlandet

VISA Varekjøp kr 0
VISA minibankuttak* kr 0
VISA kontantuttak i bank** kr 0
Valutapåslag 1,75 %

*Gjelder minibankuttak i lokal valuta.
**Uttak over skranke prises som regningsbetaling. Gebyret er kr 0,- men renten løper fra uttaksdato.

Det står da tydelig kr. 0
Når man er i Norge tar man ut lokal valuta.

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (36 minutter siden):

om du ser er det ** som får renter fra dag en ** er uttak i bank.
for minibank er det bare * som sier at det gjelder uttak i loka valuta.

Så er nok ikke renter fra dag en i vanlig minibank om du tar ut i lokal valutta (altså ikke velger at minibanken trekker deg i NOK)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Barny Aråstad said:

Nå bruker jeg kortet fra Bank Norwegian fortløpende på alle utenlandsreiser, og det er det forholdvis mange av. Er i utlandet nå og har aldri noenn gang betalt en krone i renter. Venter til forfall og betaler alt. Det er nok "over skranke" som gir rente fra uttaksdato. Det har jeg aldri prøvd.

1 hour ago, Barny Aråstad said:
Valutapåslag 1,75 %

Det stemmer nok. Man taper nok de 1.75 prosentene. Har forsøkt å ekperimentere litt med forskjellige kort og metoder for bankoverføringer. For forholdvis små beløp så kommer nok kortet fra Bank Norwegian gunstigst ut. For større beløp så er det nok bankoverføring som gjelder.  

En annen side ved saken. Jeg tok nylig ut ca 2.000,- i to forskjellige land. I begge tilfeler så kom den lokale bankautomaten opp med et forslag til veksslingskurs og et spørsmål om jeg ville godta den. I begge tilfellene valgte jeg å ikke godta den lokale vekslingen, slik at den skjedde hos Bank Norwegian i stedet. Det ga en redusert kostnad på ca 100,- for begge uttakene. Det skulle vel tilsi 5% av uttatt beløp, som reduksjon i kostnad, pluss altså rentefritt lån i en måned eller hva det nå blir, pluss ingen gebyrer. 

Har som sagt testet ut litt forskjellige debit og kreditkort og forskjellige former for bankoverføring, og i alle fall så langt, så kommer kredittkortet i fra Bank Norwegian gunstigst ut.

Kan ikke huske å ha betalt ett eneste gebyr, eller en eneste krone i renter til Bank Norwegian. Så langt har all bruk vært kostnadsfri, og da bør man jo være fornøyd. 

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (44 minutter siden):

Nå bruker jeg kortet fra Bank Norwegian fortløpende på alle utenlandsreiser, og det er det forholdvis mange av. Er i utlandet nå og har aldri noenn gang betalt en krone i renter. Venter til forfall og betaler alt. Det er nok "over skranke" som gir rente fra uttaksdato. Det har jeg aldri prøvd.

Det stemmer nok. Man taper nok de 1.75 prosentene. Har forsøkt å ekperimentere litt med forskjellige kort og metoder for bankoverføringer. For forholdvis små beløp så kommer nok kortet fra Bank Norwegian gunstigst ut. For større beløp så er det nok bankoverføring som gjelder.  

En annen side ved saken. Jeg tok nylig ut ca 2.000,- i to forskjellige land. I begge tilfeler så kom den lokale bankautomaten opp med et forslag til veksslingskurs og et spørsmål om jeg ville godta den. I begge tilfellene valgte jeg å ikke godta den lokale vekslingen, slik at den skjedde hos Bank Norwegian i stedet. Det ga en redusert kostnad på ca 100,- for begge uttakene. Det skulle vel tilsi 5% av uttatt beløp, som reduksjon i kostnad, pluss altså rentefritt lån i en måned eller hva det nå blir, pluss ingen gebyrer. 

Har som sagt testet ut litt forskjellige debit og kreditkort og forskjellige former for bankoverføring, og i alle fall så langt, så kommer kredittkortet i fra Bank Norwegian gunstigst ut.

Kan ikke huske å ha betalt ett eneste gebyr, eller en eneste krone i renter til Bank Norwegian. Så langt har all bruk vært kostnadsfri, og da bør man jo være fornøyd. 

Da har jeg lært noe i dag

Lenke til kommentar

Som sagt. Tidligere så hadde jeg ett enkelt krdittkort og ett enkelt debitkort, og så brukte jeg stort sett bare debitkoertet, på grunn av at jeg trodde det var billigst. La imidlertid merke til at det var veldig mange gebyrer og kostnader forbundet med debitkortet.

Så kom tiden med Covid og da fikk jeg kabsellert en reise tur/retur Norge-Asia, og null kroner dekket av flyselskapt (AirFrance/KLM), av kortselskap eller reiseforsikring til kr 2.000,- pr år, slik at jeg måtte dekke hele tapet selv. Det ledet jo til en liten "oppvåkning".

Skaffet så et lite utvalg av kredittkort og gikk i gang med å teste ut. Oppdaget så at det er mange tusen kroner å spare i året på å bruke kredittkort i stedet for debitkort, hvis man hele tiden bruker "det riktige" kredittkortet. Fikk senere kansellert en flyreise. Flyselskapet og reisebyrået skydte på hverandre og ingen ville betale tilbake, men kredittkortselskapet (DNB Mastercard) sørget for at "kredittkjøpet" ble refundert.

Den reiseforsikringen som jeg betalte 2.000,- pr år for og som viste seg å være helt verdiløs, når jeg behøvde den, hadde som vilkær em maksimal lengde på reisene på 70 dager. De kredittkortene som jeg bruker til å kjøpe flyreiser har gratis reiseforsikring og en maksimal reiselengde på 90 dager, pluss at man også kan reklamere på alle feilbelastninger, ut i fra de reglene som gjelder for kjøp med kredittkort.

For meg så har det så langt bare medført fordeler og reduserte kostnader, å gå over til et lite utvalg av kredittkort i stedet for å bruke debitkort. Reduserte kostnader forutsetter jo at man betaler alle regninger 100% ved forfall. Ellers så blir det vel lett til økte kostnader, og sporer det av, så blir det vel lett til "gallopperende kostnader", med gebyrer, renter og rentes rente.

Ironisk nok så har jeg fått gebyr og renter en eneste gang, og det var i fra "Gebyrfri" fra Santander. I motsetning til alle de andre kortselskapene, så framsendte de ikke regning til nettbanken, på eget initiativ. Plutselig så ble kortet sperret, uten at jeg kunne huske å ha brukt det. Det viste seg da at kortet hadde vært overtrukket med ca 35,- i et års tid, uten at jeg hadde mottatt noen faktura eller beskjed om det. (De fant faktisk fram til en faktura på kroner 35,- som de hadde sendt pr mail for 1 år siden, men ingen påkrav.) Husker ikke om jeg fikk en rentebelastning på 4,- kroner eller noe slikt og gebyr for gjenåpning. Satte så inn et lite positivt beløp på konto for å unngå dette for framtiden. 

Da kortet fra Santander ble sperret, etter overtrekket på kroner 35,- så var det ellers en dame som ringte på vegne av Santander. Damen virket noe aggresiv og lot til å ha mye erfaring med å komme med trusler og kjefte på dårlige betalere.

For alle andre kredittkort enn "Gebyrfri" så har det vært null gebyrer, null problemer og kun fordeler. Alle de andre kredittkortselskapene med unntak av Santander,har sendt faktura til nettbanken, uoppfordret, slik at det bare har vært å krysse av for betaling ved forfall.

Jeg mottar nå månedlige faktura fra Santander på kr 0.00, med vedheftet diverse trusler om hva som vil skje hvis jeg ikke betaler i tide. Jeg ver litt i tvil om jeg skulle betale inn 1 øre, for å få registrert en innbetaling, men jeg har nå tatt sjansen på å la være å betsale beløpet på kroner 0.00 ved forfall, og så får vi da se om "sinna dame" ringer på nytt og krever inn kroner 0,- med gebyrer og strafferenter.

Kredittkortene er lang i fra like. Man bør lese vilkårene og så bør man prøve ut i praksis, og gjerne først i det små, om tingene fungerer slik som man tror.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...