Gjest dcb75...215 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september På kredittkort løper rentene med gang ved kontantuttak, men hvis man bruker nettbanken og overfører summen man skal ta ut til kredittkortet slik at det er i pluss den summen man skal ut senere. Da løper det vel ingen rente? Det er mulig å sette inn penger på kredittkortet ikke sant? Ja, jeg er en gjerrigknark. Og kan jeg spare 300 kroner på å droppe debetkortet, så gjør jeg det. Anonymous poster hash: dcb75...215 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Det er enklere å benytte en tredjeparts prepaid debit-kort løsning, slik som Lunar, N26, Revolute og lignende. Noen banker som tilbyr kredittkort; har en blokkering for overføring til slike forhåndsbetale banker. Men jeg har god erfaring med Lunar og Revolute. Hos Lunar får du dessuten gode renter, utbetalt hver uke på brukskontoen (!) så dersom du fyller på Lunar-kontoen med kredittkort, og betaler før forfall - så tjener du faktisk penger. Selv om det er mye styr. I ditt tilfelle tror jeg Lunar fungerer best. Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Gjest dcb75...215 skrev (31 minutter siden): På kredittkort løper rentene med gang ved kontantuttak, men hvis man bruker nettbanken og overfører summen man skal ta ut til kredittkortet slik at det er i pluss den summen man skal ut senere. Da løper det vel ingen rente? Det er mulig å sette inn penger på kredittkortet ikke sant? Ja, jeg er en gjerrigknark. Og kan jeg spare 300 kroner på å droppe debetkortet, så gjør jeg det. Anonymous poster hash: dcb75...215 Hvis du betaler regningen til forfall, betaler du ikke noe for å ha kredittkort. Du trenger ikke betale inn på forskudd. Brekker du kredittkortgrensen, kan du betale inn mellom forfall og fortsette å bruke kortet. Har selv debetkort, og bruker det stort sett bare til Vipps til privatpersoner og en sjelden gang kontantuttak. Stort sett alt annet går på kredittkort med ulike bonus- og cashbacksystemer. 1 1 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Cascada81 skrev (10 timer siden): Hvis du betaler regningen til forfall, betaler du ikke noe for å ha kredittkort. Du trenger ikke betale inn på forskudd. Brekker du kredittkortgrensen, kan du betale inn mellom forfall og fortsette å bruke kortet. Har selv debetkort, og bruker det stort sett bare til Vipps til privatpersoner og en sjelden gang kontantuttak. Stort sett alt annet går på kredittkort med ulike bonus- og cashbacksystemer. Det varierer vel fra bank til bank? Med mitt kredittkort løper rentene fra første dag ved kontantuttak og/eller overføring til vanlig konto. Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Håvard skrev (27 minutter siden): Det varierer vel fra bank til bank? Med mitt kredittkort løper rentene fra første dag ved kontantuttak og/eller overføring til vanlig konto. Hvor bruker man kontanter i dag? Jeg kan ikke huske sist jeg betalte med kontanter og kom til å tenke på dette når jeg så tråden. Er det noen steder som krever kontanter i dag dersom man skal handle? Forøvrig anbefaler jeg å bruke kredittkort gitt at man alltid betaler alt til forfall. Noen få brukersteder tar kun imot debetkort så man slipper ikke helt unna å ha debetkort. Skal man ta ut kontanter så er det så vidt jeg vet gratis i butikk gitt at man bruker debetkort. Å ta ut kontanter ved bruk av kredittkort har gebyrer ser jeg på mine kredittkort. Men i dag så ser jeg ikke noe behov for kontanter..Dessuten er det mer transparent å bruke kort og det gir forbrukere vern ved kjøp. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september (endret) Håvard skrev (37 minutter siden): Det varierer vel fra bank til bank? Med mitt kredittkort løper rentene fra første dag ved kontantuttak og/eller overføring til vanlig konto. Da har du et elendig kredittkort. Jeg har to helt vanlige, et 365 Mastercard, og Trumf Visa. For begge disse er det slik at jeg får regning etterskuddsvis, slik at jeg 30. september må betale for det jeg benyttet fra midten av august til midten av september. Renter på dette begynner først å løpe etter 30. september. Endret 3. september av Capitan Fracassa Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Capitan Fracassa skrev (8 minutter siden): Da har du et elendig kredittkort. Jeg har to helt vanlige, et 365 Mastercard, og Trumf Visa. For begge disse er det slik at jeg får regning etterskuddsvis, slik at jeg 30. september må betale for det jeg benyttet fra midten av august til midten av september. Renter på dette begynner først å løpe etter 30. september. Nei, for begge disse betaler du renter fra transaksjonsdato ved kontantuttak, som tråden gjelder. Det gjør du også ved transaksjoner til konto fra kredittkortet. Lykke til med å finne kort hvor dette ikke gjelder 1 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september (endret) Capitan Fracassa skrev (15 minutter siden): Da har du et elendig kredittkort. Jeg har to helt vanlige, et 365 Mastercard, og Trumf Visa. For begge disse er det slik at jeg får regning etterskuddsvis, slik at jeg 30. september må betale for det jeg benyttet fra midten av august til midten av september. Renter på dette begynner først å løpe etter 30. september. 365 Mastercard har også løpende renter fra uttaksdato hvis du tar ut kontant. FriskLuft skrev (15 minutter siden): Hvor bruker man kontanter i dag? Jeg kan ikke huske sist jeg betalte med kontanter og kom til å tenke på dette når jeg så tråden. Er det noen steder som krever kontanter i dag dersom man skal handle? Forøvrig anbefaler jeg å bruke kredittkort gitt at man alltid betaler alt til forfall. Noen få brukersteder tar kun imot debetkort så man slipper ikke helt unna å ha debetkort. Skal man ta ut kontanter så er det så vidt jeg vet gratis i butikk gitt at man bruker debetkort. Å ta ut kontanter ved bruk av kredittkort har gebyrer ser jeg på mine kredittkort. Men i dag så ser jeg ikke noe behov for kontanter..Dessuten er det mer transparent å bruke kort og det gir forbrukere vern ved kjøp. Nå spør jo trådstarter spesifikt om kontantuttak? Bortsett fra det er jeg enig i resten. Å bruke kredittkort til det meste funker fint så lenge man har kontroll, og betaler til forfall. Endret 3. september av Håvard Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september (endret) Håvard skrev (19 minutter siden): 365 Mastercard har også løpende renter fra uttaksdato hvis du tar ut kontant. Nå spør jo trådstarter spesifikt om kontantuttak? Bortsett fra det er jeg enig i resten. Å bruke kredittkort til det meste funker fint så lenge man har kontroll, og betaler til forfall. Ja - ser dette at TS spør om råd for å få nullet ut alt av renter ifb kontantuttak. Nå er det vel slik at de aller fleste opererer med et gebyr for kontantuttak også. Sånn sett er det dårlig butikk uansett å ta ut kontanter. Er man gjerrrigknark så bør man kanskje heller holde seg til kredittkort og ikke bruke kontanter. Kontanter er også en kilde for sort økonomi - så det er mange negative sider med dette. Ett råd som vil fungere er avvente uttak av sitt kontantuttak til rett før månedsslutt slik at det uansett ikke kan påløpe mange dager med rente. Men dette gebyret slipper man jo uansett ikke unna.... Ellers funderer jeg ennå på hvor i samfunnet man må ha kontanter i dag - det eneste jeg kommer på hvor det kanskje ennå er vanlig er ifb. barnebursdag. Ellers hadde vi en lokal restaurant her som kun tok imot kontanter i flere år før noen anmeldte dem og man avdekket skattejuks ved at eieren rapporterte for lite omsetning og tok deler av omsetningen rett i egen lomme. Begrunnelsen restauranten hadde for å ikke ha kort betaling var avgift til kortselskapet - men det viste seg jo i ettertid at det lå dypere tanker bak........ Endret 3. september av FriskLuft Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Herr Brun skrev (22 minutter siden): Nei, for begge disse betaler du renter fra transaksjonsdato ved kontantuttak, som tråden gjelder. Det gjør du også ved transaksjoner til konto fra kredittkortet. Lykke til med å finne kort hvor dette ikke gjelder Beklager, da leste jeg tråden for dårlig Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september De aller fleste kreditkort som Mastercard har voldsomt høye gebyr om du feks tar ut kontanter i minibank. Jeg tror det koster 80kr for et uttak. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Norwegian Bank har ikke renter på sitt kredittkort fra uttaksdato. Tror muligens det er et par banker til som har det på denne måten men de er i fåtall. 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Trulss skrev (13 minutter siden): Norwegian Bank har ikke renter på sitt kredittkort fra uttaksdato. Tror muligens det er et par banker til som har det på denne måten men de er i fåtall. Kan man da overføre fra Norwegian-kortet til vanlig bankkonto tro? Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Håvard skrev (8 timer siden): Det varierer vel fra bank til bank? Med mitt kredittkort løper rentene fra første dag ved kontantuttak og/eller overføring til vanlig konto. Det er jo underforstått at når jeg har debetkort for kontantuttak, så er det en grunn for det. Det er også få eller ingen kredittkort har gode løsninger for betaling av faktura. Til varekjøp, derimot, får man vanligvis fra 15 til 45 dager rentefri kreditt, så lenge man betaler til forfall. Hvis man ikke alltid kan betale til forfall, skal man selvsagt ikke bruke kredittkort. Lenke til kommentar
Gjest bda11...e75 Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september 20 hours ago, Milhouse85 said: Det er enklere å benytte en tredjeparts prepaid debit-kort løsning, slik som Lunar, N26, Revolute og lignende. Noen banker som tilbyr kredittkort; har en blokkering for overføring til slike forhåndsbetale banker. Men jeg har god erfaring med Lunar og Revolute. Hos Lunar får du dessuten gode renter, utbetalt hver uke på brukskontoen (!) så dersom du fyller på Lunar-kontoen med kredittkort, og betaler før forfall - så tjener du faktisk penger. Selv om det er mye styr. I ditt tilfelle tror jeg Lunar fungerer best. Lunar har vel annonsert at de kutter renten på brukskonto hvor kortet er tilknyttet til 0 i september. Og lanserer sparekonto som tilbys betalings abonnementene (ikke gratisversjonen) Renten har også blitt stående på 4 prosent i forbindelse med flere økninger av styringsrenten. Før var de raske med å øke den. Så de har vel fått litt økonomisk konsekvenser i forbindelse med Instabank oppkjøpet som ikke gikk igjennom/eller trakk seg fra eller hvordan det var. Jeg har hørt at noen kredittkort har begrensinger på å ha overskytende utover kredittgrense men ikke erfart at noen har det i praksis. Eneste er vel ift. EuroBonusoppkjening med sas /Amex at en ikke kan tjene utover tilgjengelig kreditt. Reiseforsikring på kredittkort gjelder også kun på det som er kjøpt på kreditt/innenfor kredittrammen. I perioden mellom faktureringsperioden utgang og forfallsdato går det stort sett fint å overføre deler av det utestående, så lenger totalsummen blir dekket inn innen forfallsdato. Fremfor å betale inn hele summen samlet. Så lenge utestående blir dekket inn innen forfallsdato. Uttak i minibank og overføring fra kredittkortets MinSide /regningsbetaling blir rentebærende fra dag 1 fremfor kortkjøp. Og noen tar gebyr i tillegg evt. Istedenfor. Litt usikker på om SpareBank1 kun tar et fast gebyr + en fast prosent og ikke kredittkortrente i tilegg på sine Mastercard kredittkort. Anonymous poster hash: bda11...e75 Lenke til kommentar
Eskove Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september FriskLuft skrev (10 timer siden): Hvor bruker man kontanter i dag? FriskLuft skrev (9 timer siden): Ellers funderer jeg ennå på hvor i samfunnet man må ha kontanter i dag I mange ferieland er cash king. Spesielt i asia. Og faktisk USA. I Storbritannia er det faktisk mange bakerier (ikke store kjeder, men små lokale med faktisk gode bakevarer) som ikke tar kort pga gebyrene til kortselskapene. Gouldfan skrev (9 timer siden): De aller fleste kreditkort som Mastercard har voldsomt høye gebyr om du feks tar ut kontanter i minibank. Jeg tror det koster 80kr for et uttak. Ingen av mine Visa eller MC kredittkort har gebyr for uttak. (ja har flere kort med forskjellige cashbacks og bonuser) Men alle tar renter fra dag 1. Men er jeg i utlandet og trenger kontanter så har jeg alltid et kredittkort som jeg kan kjøre ekstra innbetaling på så jeg er i "minus" på kortet (altså pluss for meg) så kan jeg ta ut uten renter. Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Eskove skrev (9 minutter siden): I mange ferieland er cash king. Spesielt i asia. Og faktisk USA. I Storbritannia er det faktisk mange bakerier (ikke store kjeder, men små lokale med faktisk gode bakevarer) som ikke tar kort pga gebyrene til kortselskapene. Joda - kanskje jeg var uklar, tenkte mer på bruken av kontanter i Norge Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Markiii skrev (3 timer siden): Kan man da overføre fra Norwegian-kortet til vanlig bankkonto tro? Jeg tror det kun er kontantuttak som er rente -og gebyrfritt ved betaling til forfall. Lenke til kommentar
Gjest a96d5...0c7 Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Cascada81 skrev (22 timer siden): Hvis du betaler regningen til forfall, betaler du ikke noe for å ha kredittkort. Du trenger ikke betale inn på forskudd. Brekker du kredittkortgrensen, kan du betale inn mellom forfall og fortsette å bruke kortet. Har selv debetkort, og bruker det stort sett bare til Vipps til privatpersoner og en sjelden gang kontantuttak. Stort sett alt annet går på kredittkort med ulike bonus- og cashbacksystemer. Kan man ikke bruke kredittkort til å vippse? Anonymous poster hash: a96d5...0c7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå