Gjest 469c3...3d0 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Hvis jeg skylder staten masse penger i millionklassen i for eksempel bidragsgjeld og ubetalt skatt kan de da etterlyse meg internasjonalt eller fengsle meg? Er det mulig å flytte til Dubai eller Thailand nå og å flytte tilbake til Norge når jeg er blakk og klar for gamlehjem uten å bli fengslet? Anonymous poster hash: 469c3...3d0 Lenke til kommentar
Gjest d1104...ad2 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Gjest 469c3...3d0 skrev (6 minutter siden): Hvis jeg skylder staten masse penger i millionklassen i for eksempel bidragsgjeld og ubetalt skatt kan de da etterlyse meg internasjonalt eller fengsle meg? Er det mulig å flytte til Dubai eller Thailand nå og å flytte tilbake til Norge når jeg er blakk og klar for gamlehjem uten å bli fengslet? Anonymous poster hash: 469c3...3d0 Så du ønsker å svindle staten for deretter å få fordeler? Hvorfor ønsker du ikke å gjøre opp for deg? Ihvertfall i forhold til barna dine? Anonymous poster hash: d1104...ad2 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Å ikke betale barnebidrag er straffbart, se bidragsinnkrevingsloven § 33. Foreldelsesfristen er fem år. For øvrig er det ikke straffbart å ikke betale sin gjeld. Men hvis du skylder staten masse penger i ubetalt skatt har du nærmest garantert gjort noe straffbart for å havne i den situasjonen, og det kan du naturligvis etterlyses for. Også slike forhold har en foreldelsesfrist, vanligvis et sted mellom fem og tyve år, avhengig av alvorlighetsgraden. Du kan imidlertid ikke regne med å få fornyet passet ditt - etterlysning er en passhindring som gjør at du ikke kan få utstedt pass etter passloven § 5, og grunnlag for å inndra passet ditt etter § 7. Du bør med andre ord sørge for at du kan skaffe deg et annet statsborgerskap eller andre legitimasjonsdokumenter i løpet av denne perioden. 4 Lenke til kommentar
Gjest 469c3...3d0 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Ok så hvis jeg ikke betaler vanlige skattekrav for inntekt/formue eller utbytte så blir jeg ikke etterlyst eller fengslet for det er ikke straffbart. Mens å ikke betale bidrag er straffbart, så det vil i praksis si at noen av de som gjør det ender opp i fengsel og/eller blir etterlyst internasjonalt for det? Å nektes nytt pass fra utenlandsk ambassade skjer bare hvis jeg er etterlyst? Så selv om jeg gjør noe straffbart som å ikke betale bidrag vil jeg fortsatt kunne få pass så lenge jeg ikke er etterlyst? Regner med beløpene i barnebidrag må komme opp på et visst nivå før noen blir fengslet/etterlyst? Anonymous poster hash: 469c3...3d0 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Høres ut som en særdeles dårlig plan; og moralsk forkastelig å bare rømme fra forpliktelser og egne barn. Har hørt om gjeld i Norge som blir solgt til utenlandske inkassoselskaper; så flytter bare gjeldsproblemet på seg til dit du er. Ser du nevnere barnebidrag flere ganger. Er barnebidraget såpass ille å betale at du har lyst å rømme landet? Må vel være mye bedre å slå seg selv konkurs, søke om gjeldsordning - eller finne på noe annet enn å bare stikke av. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå