Gjest 83771...abf Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Hei alle, Jeg og samboeren min vurderer å sette opp en samboerkontrakt. I dag har vi en kjøpsavtale på et småbruk som er laget på en måte som sikrer at bruket forblir i samboerens familie. I avtalen står det at samboeren og hennes familie har fortrinnsrett ved salg, og at salgsprisen er satt til dagens kjøpsverdi (da vi kjøpte av familiemedlem) pluss normal verdistigning. Dette dekker ikke verdien av større investeringer som kan øke verdien av gården, så vi må lage en egen kontrakt for det. Følgelig vil det i tillegg til kjøpsavtalen være behov for en samboerkontrakt, men utfordringen kommer når vi vurderer hva som skjer hvis samboerskapet skulle opphøre. Hvis vi tar opp mer lån for å investere i vedlikehold eller forbedringer, frykter samboeren min eller hennes familie kanskje ikke vil ha økonomi til å beholde stedet hvis jeg skal løses ut. Og vi ønsker alle at gården skal gå videre til våre barn når den tiden kommer. Samboeren min ønsker trygghet i at, om samboerskapet skulle ryke, vil hun eller hennes familie kunne beholde gården uten at økonomien blir en barriere. Vi prøver å finne en løsning som er rettferdig for begge parter og som sikrer gårdens fremtid i familien hvis det skulle gå galt med samboerskapet. Spørsmål: Hva kan være gode løsninger for å håndtere denne typen problemstillinger i en samboerkontrakt? Er det noen som har erfaring med å balansere fortrinnsrett, investeringer og sikring av begge parters interesser i lignende situasjoner? Jeg setter stor pris på råd og innspill! På forhånd takk! Anonymous poster hash: 83771...abf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå