Gå til innhold

Hvor skal vi bygge flere boliger i Oslo?


Dine preferanser for byutvikling i Oslo  

26 stemmer

  1. 1. Bygge nye villa og rekkehusområder

    • Vi bør bygge mange nye villaområder og kjøpe gårdene som trengs
    • Vi bør bygge noen nye villaområder og beskytte de fleste gårder
    • Vi bør beskytte alle gårder
  2. 2. Bygge blokker i utkanten av byen som Lørenskog

    • Vi bør bygge masse blokker i utkanten av byen
    • Vi bør bygge noen blokker på steder med nok etterspørsel
    • Vi bør ikke bygge blokker i utkanten av byen
  3. 3. Skal vi gjøre det lettere å kjøpe villaer og bygge leiligheter og rekkehus

    • Det skal i de fleste tilfeller være lov
    • Det skal være mulig i noen tilfeller
    • Det skal i de fleste tilfeller ikke være lov
  4. 4. Skal vi flytte markagrensen?

    • Flytte markagrensen betydelig, for eksempel bygge fra Songsvann til Maridalsvannet
    • Flytte markagrensen på enkelte steder hvor det ikke ødelegger turområder
    • Markagrensen skal fredes
  5. 5. Konvertere sentrale kommersielle og industriområder til boliger

    • Det bør gjøres hvor det er mulig
    • Det bør gjøres på enkelte steder
    • Det bør unngås
  6. 6. Tell sammen dine svar basert på følgende system: Svar 1 gir 2 poeng, svar 2 gir 1 poeng, og svar 3 gir 0 poeng.

    • Jeg fikk 6 poeng eller mindre og mener det er viktig å øke boligbyggingen
    • Jeg fikk 6 poeng eller mindre og mener det er ikke viktig å øke boligbyggingen
    • Jeg fikk 7 poeng eller mer og mener det er viktig å øke boligbyggingen
    • Jeg fikk 7 poeng eller mer og mener det er ikke viktig å øke boligbyggingen
      0


Anbefalte innlegg

Boligprisene i Oslo har skutt i været, mens boligbyggingen har gått ned. Det har vært mye debatt om hvordan vi bygger mer, men ikke så mye om hvor boligene skal bli bygget. Skal vi bygge flere villaområder, fortette, bygge blokker i utkanten av byen, eller kanskje flytte markagrensen? 

Personlig så mener jeg man må bygge boliger som folk vil bo i. Derfor vil jeg ikke ha masse blokkleiligheter i utkanten av byen, men jeg vil fokusere sterkt på å bygge nye villaområder, jeg vil fortette byen, spesielt ved t-banestasjoner og jeg vil flytte markagrensen hvor det passer.

Svar på pollen og fortell oss hvor du vil bygge flere boliger eller eventuelt hvorfor du mener det ikke er så viktig?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Camlon endret tittelen til Hvor skal vi bygger flere boliger i Oslo?
Videoannonse
Annonse

Morsom og godt organisert poll.

Jeg har lenge stusset over hvordan dette kan gjøres, selv. Det er åpenbart at noe er nødt til å skje.

Jeg har ytterligere to forslag:

  1. Folk som ikke er født i Oslo, eller har jobber i Oslo, trenger ikke på død og liv å bo i Oslo. Asylsøkere og flyktninger kan fortrinnsvis bosettes i bygde-Norge eller mindre byer og tettsteder som begynner å få veldig god plass.
  2. Vi kan fint bulldoze store deler av Gamlebyen. SELVFØLGELIG skal vi ta vare på en del av det, men det er så utrolig store områder det legger beslag på, og det er også mye gammelt og dårlig som det er svært dyrt å pusse opp. Carl Berners Plass eller kommer liksom aldri til å bli Brygga i Bergen, Champs Elysees eller UNESCO-arv.
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Artig når folk som ikke bor i Oslo skal uttale seg om byen. 

Brother Ursus: Carl Berner er ikke en del av Gamlebyen, og du som er såpass oppdatert på krig burde vite at nettopp området rundt Carl Berner huser mange minneplaketter fra 2.verdenskrig. Gudskjelov så har vi noe som heter riksantikvar som sørger for nettopp å ta vare på "gamle ubrukelige" bygninger. 

Som nevnes over så må det bygges noe som folk vil bo i, og hvilke boliger er det mest rift om i Oslo? Jo, små leiligheter. Nærliggende å tro at videre bygging av blokker og mindre leiligheter er veien å gå. Pent er det ikke, og det skaper ikke spesielt fine nærmiljøer, men det er det folk vil ha.

Jeg er så heldig at jeg bor i Oslos eldste drabantby, her er det relativt store grøntområder, som ikke kommer til å bygges ut i min, eller barna mine sin, levetid. Sporveien vil riktignok lage et helt jævlig høyhus for næring, men det blir nok nedstemt etter hvert!

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, RookieNO said:

Artig når folk som ikke bor i Oslo skal uttale seg om byen. 

Brother Ursus: Carl Berner er ikke en del av Gamlebyen, og du som er såpass oppdatert på krig burde vite at nettopp området rundt Carl Berner huser mange minneplaketter fra 2.verdenskrig. Gudskjelov så har vi noe som heter riksantikvar som sørger for nettopp å ta vare på "gamle ubrukelige" bygninger. 

Som nevnes over så må det bygges noe som folk vil bo i, og hvilke boliger er det mest rift om i Oslo? Jo, små leiligheter. Nærliggende å tro at videre bygging av blokker og mindre leiligheter er veien å gå. Pent er det ikke, og det skaper ikke spesielt fine nærmiljøer, men det er det folk vil ha.

Jeg er så heldig at jeg bor i Oslos eldste drabantby, her er det relativt store grøntområder, som ikke kommer til å bygges ut i min, eller barna mine sin, levetid. Sporveien vil riktignok lage et helt jævlig høyhus for næring, men det blir nok nedstemt etter hvert!



Da er vi naboer, Rookie, for der bor jeg også. Faren min er født og oppvokst i en blokk på Rodeløkka/Carl Berner ;)

Riksantikvaren ønsker å ta vare på absolutt alt. Og det går ikke. Hvis du leter lenge nok så finner du minneverdige ting overalt.

Noe kan ta vares på. Ikke alt. Særlig det som ikke er spesielt pent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ganske enkelt.

Gå inn på google maps, sett på satelittvisning og se hvor enorme områder i Oslo (spesielt i øst og sør) som brukes til industri/næring/lager med lav tetthet og masse parkeringsplasser. Disse områdene må konverteres til boliger (og det gjøres jo til en viss grad), før et eneste hus trenger å rives eller tre felles.

Ellers er jeg enig med @Brother Ursus at Oslo må ha en stopp i bosetting av asylsøkere/flyktninger. Ingen vits i å legge ekstra press på boligsektoren i hovedstaden, og de blir uansett bedre integrert på mindre steder. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er også et poeng at Oslo Vest ikke bidrar noe særlig - men mye av bebyggelsen der er faktisk ganske unik kontra mye av det som er andre steder i Oslo (hvor svært mange blokker er 100% identiske). Skal man utjevne forskjeller i Oslo så bør ikke det hovedsakelig gjøres gjennom "hevn mot de rike", som gjør oss kulturelt fattigere. Eventuelt bør en del av disse husene flyttes. Kanskje til et større Folkemuseum utenfor byen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, onkel_jon said:

Oslo vest må bidra og, hjelper lite når de som styrer ikke tørr å gå mot de som har penger, ref Montebello blokkene, ja de skal bygge nå men ganske skalert ned fra opprinnelige planene.

Jeg telte antall poeng, og du skulle egentlig ha svart i den andre kategorien. Tror kanskje formuleringen min var forvirrende så jeg forandrer den til "6 poeng eller mindre".

Lenke til kommentar
  • Camlon endret tittelen til Hvor skal vi bygge flere boliger i Oslo?

Spørsmålene bommer på en del av mine synspunkter. Angående områder så er det mange steder vest og nord hvor man trygt kunne fortettet: Smestad, Holmenkollen, Grefsen, Kjelsås, … Mye husmasse som kunne bli mer bygges om til noe mer arealeffektivt. Man trenger ikke ta alt av hus, men å få noen blokker som det som ble vedtatt for Montebello burde fungere. Det skjer allerede at det bygges flere nye hus på eiendommer som før hadde bare et hus.

Det bør være en viss balanse og planlegging slik at området man bor i er attraktivt. Løren er et godt eksempel på hvor dette har gått galt. Næringsområder kan godt ombygges til boliger, men det er samtidig ønskelig at folk har jobb i nærområdet hvis det er mulig. Da kan man ikke kun tenke næringsområde, men om det fortsatt er relevant og ha en gitt næring nær et bysentrum.

Når byer vokser må ting tilpasses og det må gjøres kompromisser. Utfordringen er å bo tettere, på en bra måte, uten å bli helt skvist.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Feynman said:

Spørsmålene bommer på en del av mine synspunkter. 

Hvorfor bommer det? Det ser ut som du støtter fortetting i noen tilfeller og bruke sentrale næringsområder når de blir tilgjengelig. 

Det er ok å mene det, men det er ikke noe som vil føre til økt boligbygging sammenlignet med idag.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Leiemarkedet i Oslo er under stort press. Samtidig står 14.600 kvadratmeter med eiendom tomme og ubrukte på den gamle legevakten i Storgata.

https://www.nrk.no/stor-oslo/blokka-pa-toyen-har-statt-tom-i-ni-ar-_mens-boligprisene-stiger-1.16515883

https://www.oslo.kommune.no/politikk/budsjett-regnskap-og-rapportering/rapporter-fra-kommunerevisjonen/rapport-5-2023-eiendomsforvaltning-av-oslo-kommunes-tomme-bygg#gref

Osv..

 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

"Bare noen få, bare litt osv.." Når slike uttalelser kommer er det ikke langt fra gjennomføringer i mange sammenhenger. Gjerne der det er mye motstand og involverer mange mennesker.

Slik tenker jeg det vil ende i forhold til starten mot slutten for markagrensa. Den vil stå for fall når trykket fra befolkningsvekst blir for stort. Marka er Oslo sitt lille Amazonas og en kort sykkeltur bort fra støy og kjas. Men det blir underordnet er jeg redd. Og svært mange, couldn´t care less...

 

Lenke til kommentar

Det er en del typer næringsliv man med fordel kunne flytte litt ut av sentrale strøk (f.eks. de store områdene rundt Helsfyr/Ensjø som brukes på bilsalg). Dette er jo sånt folk kjøper en sjelden gang, og man klarer jo å ta en buss litt ut av sentrum for å kjøpe noe til mange titusener av kroner (om ikke mer). I tillegg er det mye areal som ligger mer eller mindre ubrukt. F.eks. opptar jo jernbanen mye areal, og man kunne sett for seg å bygge over den. Så mener jeg man burde klare å få opp nok studentboliger. Når man først har plassert disse utdanningsinstitusjonene i Oslo har man sagt A, og må (bør) si B og ofre noen trær i utkanten av marka for å dekke boligbehovet til de fleste studentene. Studenthybler er plasseffektive, så hvis en først skal bygge boliger der det er skog e.l. i dag får en flest boenheter for inngrepene på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...