Femtekolonne Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Jeg tok en overtidsvakt denne uka. Vakta er på 5t hvorav ca 2,5t er reelt arbeid. Årsaken er at minste dagsverk er satt til 5t. Men så viser det seg at jeg må tilbake å gjøre samme arbeid senere på kvelden fordi arbeidsgiver har tatt på seg ett ekstra oppdrag. Da mener man at jeg skal få to dagsverk for den dagen. Altså 10timer. Men oppholdet mellom vaktene er mindre enn de 8t vi har som minimum ifølge tariffen. Jeg mener å forstå det sånn da at de 6t opphold i mellom dagsverkene skal regnes med og lønnes ordinært. Jeg skal mao ha betalt helt fra jeg starter om morgenen til jeg avslutter denne dagen. Eller har jeg misforstått?😃 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Umulig å svare deg uten at du oppgir hvilken avtale du er på og om dette er offentlig informasjon. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Kjem heilt ann på kva som er avtalt. Men uavhengig av avtalen så meiner eg at det er kravstort å kreve betalt for tida mellom vaktene, når du alt på grunn av avtalen får betalt for 5 timar med overtid sjølv om du berre jobbar 2,5 time, og at dette skjer to gongar på same dag. 3 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Femtekolonne skrev (50 minutter siden): Jeg tok en overtidsvakt denne uka. Vakta er på 5t hvorav ca 2,5t er reelt arbeid. Årsaken er at minste dagsverk er satt til 5t. Men så viser det seg at jeg må tilbake å gjøre samme arbeid senere på kvelden fordi arbeidsgiver har tatt på seg ett ekstra oppdrag. Da mener man at jeg skal få to dagsverk for den dagen. Altså 10timer. Men oppholdet mellom vaktene er mindre enn de 8t vi har som minimum ifølge tariffen. Jeg mener å forstå det sånn da at de 6t opphold i mellom dagsverkene skal regnes med og lønnes ordinært. Jeg skal mao ha betalt helt fra jeg starter om morgenen til jeg avslutter denne dagen. Eller har jeg misforstått?😃 Er minste dagsverk noe du har fått en avtale på? Det er, meg bekjent, ikke noen minimumslengde på en arbeidsdag, men ser helt klart ulempen med svært korte vakter med tanke på binding av tid og reisevei. Det er ikke noe i veien for å avtale lengre pause enn 30 minutter. For ordinært arbeid har man krav på å få dette inn i vaktplanene, og jeg ville helt klart sett på det som en ulempe, da det strekker lengden på arbeidsdagen, men så lenge arbeidstaker disponerer tiden man har pause, kan jeg ikke se at man skal kunne kreve betalt for denne tiden med mindre det følger av en avtale. Mange bussjåfører har todelt arbeidsdag etter avtale, hvor de har noen timer på morgenen og noen på kvelden. Ville selv aldri ha hatt en slik ordning, da det i realiteten spiser opp store deler av dagen, men ulovlig er det neppe. Spørsmålet blir heller om du ville fått samme lønn for ikke å stille opp på "runde nummer to". Jeg vet ikke om jeg har forstått deg rett, men to ganger fem timer med overtid for fem timers arbeid er noe jeg ville vært veldig fornøyd med. Skal man ha overtid for "daudtiden" i midten, framstår man bare som grådig, med mindre det er sedvane eller nedfelt i avtale. 1 Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september 1 hour ago, Femtekolonne said: Men oppholdet mellom vaktene er mindre enn de 8t vi har som minimum ifølge tariffen. Jeg mener å forstå det sånn da at de 6t opphold i mellom dagsverkene skal regnes med og lønnes ordinært Det er truleg såkalla døgnkvile, som i utgangpsunktet er 11 timer, men kan avtalast ned til 8 timer. Det er per 24 timers periode i Arbeidsmiljølova, og ikkje mellom vakter. Dvs. at om du i ein 24-timers periode har minst 8 timer friperiode så er det innanfor tariffavtalen. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 1. september Forfatter Del Skrevet 1. september 1 hour ago, Cascada81 said: Er minste dagsverk noe du har fått en avtale på? Det er, meg bekjent, ikke noen minimumslengde på en arbeidsdag, men ser helt klart ulempen med svært korte vakter med tanke på binding av tid og reisevei. Det er ikke noe i veien for å avtale lengre pause enn 30 minutter. For ordinært arbeid har man krav på å få dette inn i vaktplanene, og jeg ville helt klart sett på det som en ulempe, da det strekker lengden på arbeidsdagen, men så lenge arbeidstaker disponerer tiden man har pause, kan jeg ikke se at man skal kunne kreve betalt for denne tiden med mindre det følger av en avtale. Mange bussjåfører har todelt arbeidsdag etter avtale, hvor de har noen timer på morgenen og noen på kvelden. Ville selv aldri ha hatt en slik ordning, da det i realiteten spiser opp store deler av dagen, men ulovlig er det neppe. Spørsmålet blir heller om du ville fått samme lønn for ikke å stille opp på "runde nummer to". Jeg vet ikke om jeg har forstått deg rett, men to ganger fem timer med overtid for fem timers arbeid er noe jeg ville vært veldig fornøyd med. Skal man ha overtid for "daudtiden" i midten, framstår man bare som grådig, med mindre det er sedvane eller nedfelt i avtale. Jobbet en periode som bussjåfør og delt dagsverk ble innført og vi som hadde andre muligheter sluttet tvert. I den jobben jeg har nå er nettopp aversjonen mot delt dagsverk årsaken til at vi har avtale om minimum 5t. Jeg så at andre skrev hele dagen på overtid og dette virker å ha vært gjort i lang tid frem til vi nå har ett generasjonsskifte i arbeidsstokken. Gamlingene mener de skal ha betalt for timene i mellom ettersom fritiden der likevel blir ødelagt av det faktum at man må tilbake på jobb. Jeg får finlese overenskomsten og har sendt mail til foreningen for en klargjøring. Jeg er ikke interessert i å virke grådig, men heller ikke gjøre avtaler som foreningen ikke ønsker vi skal gjøre. Jeg tror kanskje det ikke er pengene det står på for bedriften, men heller det problemet 17-18 timers arbeidsdager kan utgjøre i møte med Arbeidstilsynet. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Ikkje arbeida tid er ikkje problem. Arbeidstid er tida du står til disposisjon for arbeidsgjevar. Om du får betalt for å ikkje vere tilgjengeleg er ikkje det arbeidstid ift. AML. Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 1. september Forfatter Del Skrevet 1. september 40 minutes ago, barfoo said: Ikkje arbeida tid er ikkje problem. Arbeidstid er tida du står til disposisjon for arbeidsgjevar. Om du får betalt for å ikkje vere tilgjengeleg er ikkje det arbeidstid ift. AML. Så bra. Skal sjekke opp dette nøye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå