Gå til innhold

Batteriladere til 12V hjemmeautomasjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et prosjekt som jeg vurderer å gå i gang med, inkluderer et lite standard blybatteri og styring av en motor tilsvarende typisk vindusheis på bil. Til dette skal jeg ha et skap, blir trolig Al der alt skal stå inni, hvor jeg tenker å plassere et typisk 12V, 12Ah blybatteri.

Spørsmålet mitt kommer til hva som er anbefalt til lading. Dette er hva jeg er ute etter:

• Helst så billig som mulig i innkjøp.
  • Sikkerhet : ønsker ikke å ende opp med crap fra Kina som overoppheter etter kort tids bruk.
  • Bør kunne fungere i flere år uten ettersyn.
  • Bør tåle kulde, men ikke et krav.
  • Hvis programmerbar 6V/12V så må enheten huske innstillingen selv etter lengre tids strømbrudd, altså tåle lengre strømbrudd.
  • Norsk forhandler

Jeg har så langt kommet opp med en liste over mulige batteriladere, og håper hvis noen av dere har erfaring med noen av disse - kunne delt disse, f.ex. er det en eller flere av disse jeg burde styre unne av enelleranna grunn:

Clas Ohlsson: Cotech 4 A batterilader 400 kr
https://www.clasohlson.com/no/Cotech-4-A-batterilader-/p/Pr366229000

Jula: Hamron Batterilader 6/12 V 4 A, 250kr
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-021120/

Biltema - har 3 kandidater:

Batterilader 6/12 V, 1,5 A, 200kr (billigste #1)
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-15-a-2000045783

Batterilader 12 V, 1,5 A, 200kr (billigste #2)
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-12-v-15-a-2000040411

Batterilader IP68, 12 V, 4 A, 400kr
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-ip68-12-v-4-a-2000035786

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Mag ne said:

Ctek er overlegen kvalitet for bare litt høyere pris. Kjøp en gang osv....

Jepp. Har allerede varianten med høyeste ladestrøm, men kun for bilrelaterte ting. Ser at ctek MXS 3.8 koster rundt 800 kroner ihht. prisjakt. Strengt tatt litt høyt i forhold til budsjett, men klart hvis alle andre som koster under halvparten medbringer større ulemper mhp driftssikkerhet så går jeg nok for ctek.

1 hour ago, sedsberg said:

Jeg har ikke testa alle Biltema sine men vet noen av de ikke gjennopptar lading ved strømbrudd.

Takk for info, hvis det viser seg å stemme så utgår jo dette fra lista.

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Ser at ctek MXS 3.8 koster rundt 800 kroner ihht. prisjakt. Strengt tatt litt høyt i forhold til budsjett, men klart hvis alle andre som koster under halvparten medbringer større ulemper mhp driftssikkerhet så går jeg nok for ctek.

Jeg hat hatt den 3.8 i mange år. Brukt på mc og stort batteri på diesel bil. Starter på samme modus ettet strømkutt. Gir riktig spenning og kan stå på bestandig. 

Har hatt mange ladere, inkludert to fra jula, den du linker til som har for lav ladespenning, den ble kjøpt for å erstatte en annen fra jula som stoppet. Men ingen har vel prøvd alle.

Endret av Mag ne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

mobile999 skrev (3 timer siden):

ctek er ikke kvalitet, de er overhodet ikke bygget for å vare.

Ut fra det jeg har sett på Youtube kan det se ut til at det kan være sant. Mange som har problemer med Ctek ladere. Derimot har jeg selv en Sønnak Exide 12/7 lader. Den er 10 pr gammel og still going strong. Jeg finner heller ingen som har hatt problemer med denne...

Ikke noen gyldig statistikk selvsagt, men jeg ville nok godt for Sønnak sin lader. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Jeg tenker du bør vurdere en DC kontroller framfor en vanlig batterilader. Ved strømbrudd så vil ikke laderne du lister opp ha noen form for beskyttelse mot at batteriet dyputlades. Dessuten har du ingen kontroll på at ikke batteriet blir stående på lading hele tiden (da vil det tørke ut). Søk heller etter en DC UPS eller en DC strømforsyning med batteribackup (eller klargjort for det). Da får du en løsning som tar vare på helsen til batteriet.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Prosessorstyrte ladere skal automatisk ta seg av reduksjon av ladestrøm/spenning når batteriet er fullt, på samme måte som en UPS. Flere av de er spesifikt beregnet for å stå tilkoblet f.eks. hele vinteren.

Overutlading kan bli et problem, men blybatterier tåler dette ganske godt så lenge de ikke står utladet for lenge.

Lenke til kommentar
10 hours ago, NoBo said:

I følge feilkode lagret i bilens systemer så var max voltage overskredet mens en CTEK MXS 10 var tilkoblet for lading av bilens AGM-batteri. Ble litt skeptisk til den laderen etter det 🤔😕

Kanskje laderen var satt på 'recondition' - om bare et kort øyeblikk? Da lager den SVJV korte impulser med høyere spenning. Brukerfeil i så fall.

Lenke til kommentar
trikola skrev (33 minutter siden):

Kanskje laderen var satt på 'recondition' - om bare et kort øyeblikk? Da lager den SVJV korte impulser med høyere spenning. Brukerfeil i så fall.

Man skal aldri bruke Recondition på AGM-batterier så nei 😉

Sitat

For GEL batteries, recond can be harmful, because using too high voltage can dry the gel inside the battery and weaken the battery instead of empowering it.

Kilde

The 'RECOND' function should only be used on wet  lead acid batteries (Not Lithium LiFePO4, GEL or AGM batteries)

Kilde

Recond mode på CTEK ladere dytter for  øvrig inntil 15.8 volt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Phoenix Contact har det du trenger.

Har brukt deres utstyr i bøtter og spann som batteri backup i pls-skap som er plassert rundt omkring i kommuner.

Dette er industrikvalitet og koster kanskje mer enn du ønsker.

Ta kontakt med kundeveileder så finner dere frem til dem varianten du er best tjent ved.

Endret av fwrummel
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Professor Balthazar said:

Takk for tipset, skal se nærmere på denne. Dimensjonene er forhåpentligvis tilpasset typisk 12Ah batteri.

4 hours ago, fwrummel said:

Phoenix Contact har det du trenger.

Har brukt deres utstyr i bøtter og spann som batteri backup i pls-skap som er plassert rundt omkring i kommuner.

Dette er industrikvalitet og koster kanskje mer enn du ønsker.

Ta kontakt med kundeveileder så finner dere frem til dem varianten du er best tjent ved.

Du har nok rett i at disse er av høy kvalitet. Finner de også på ebay, men prisen ligger jo på det 10-dobbelte av budsjett.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...