Gouldfan Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september (endret) Kinesiske Temu beskyldes for tvangsarbeid av minoriteter, barnearbeid og skattejuks, og dårlig kvalitet samt spionerer på sine kunder. https://kinamedia.se/2023/08/27/har-ar-riskerna-med-att-shoppa-via-temu/ Endret 1. september av Gouldfan 6 Lenke til kommentar
pilsner1985 Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september (endret) Det er riktig ja... Har selv aldri handlet derfra... Endret 1. september av pilsner1985 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Temu er vel strengt tatt kun et salgsledd - ikke en produsent. De administrerer salg mellom ulike produsenter og kunden - de eier så vidt jeg vet ikke noen som helst egenproduksjon. Sånn sett har de vel heller ingen kontroll på hvordan produsentene organiserer seg, hva slags rettigheter/arbeidsbetingelser de ansatte har hos den enkelte produsent osv osv. Har selv lite erfaring med Temu da jeg kun har handlet der en gang. Videre har jeg litt erfaring fra aliexpress da jeg har handlet der noen ganger. Mange handler nok på disse plattformene fordi det er billig, men mange handler vel også fordi det ikke finnes noen andre som kan levere de varene de kan tilby. Fokuset mot selskaper med opphav i Kina har økt veldig den siste tiden. Den generelle trenden er at man politisk går etter Kina og følgelig dukker det opp mye rare påstander - noen helt gale, noen med noe sannhet i seg. Dette som ble lenket til og sagt i denne saken over : https://kinamedia.se/2023/08/27/har-ar-riskerna-med-att-shoppa-via-temu/ Er ikke korrekt. Der påstås det at koblingen til kina holdes skjult : Vel - om det hadde vært sant - så hadde vel ikke journalister I Norge skrevet dette for 6 måneder siden : Kilde : Dette bør du vite før du handler på Temu - Tek.no Eller at man i USA skrev om dette i allerdede i 2022 - altså for flere år siden : kilde : The Truth About Temu: Complaints and Concerns | TIME Jeg tror man må se alle utspill og kommentarer i lys av den politiske situasjonen. Drittpakker kommer i alle mulige former - og for øyeblikket er mye fokus rettet mot kina og kinesiske produsenter. Det være seg alt fra små elektronikk til større ting som biler - så lenge de kommer fra Kina advares vi. Går vi noen år tilbake så ble det skrevet mye positivt om handel med Kina - og mye av vår velferd de siste 20 årene skyldes omfattende handel med Kina. Mange norske produsenter har hatt produksjon med base i Kina - selv tradisjonsrike norske bedrifter som f.eks Hadeland Glassverk har fått produsert varer derfra : Dette var altså i 2013 - kilde : Lokale nyheter | – Det er selvsagt bare tull fra Odd Larsen (hadeland.no) Vet om folk som for 20 år siden ble sendt ned fra flere norske selskaper for å etablere produksjonslinjer i Kina - dette har man tjent svært,svært gode penger på som har kommet alle norske innbyggere tilgode. Dersom man graver litt så vil man finne ut at Norge har tjent godt på handel med Kina i mer enn en generasjon. Det at man i dag er ekstremt skeptisk til Kina og dytter frem ulike negative påstander har trolig mye med den geopolitiske situasjonen å gjøre. Vi forbrukere blir ofte ofret i slike settinger - og iblant er det ren og skjær proteksjonisme vi ser utspille seg også slik man f.eks ser i USA nå med 100% toll på kinesiske biler. Utfordringen fra USA og Europa er jo at man har sittet på r..va og ikke klart å følge med tiden og være effektive til å kunne konkurrere. Kina har, uten tvil med støtte fra staten, klart å bygge opp en ekstrem effektiv industri og fått løftet opp velferden fra omtrent null til nivå med vesten. Følger man litt med så vil man se at svært mange i Kina nå er blitt velstående og at ting fungerer helt på nivå, om ikke bedre, enn vesten på mange områder. Et bilde av fattige arbeidere som knapt har råd til mat og lever under kummerlige forhold der staten pisker folk til arbeidet stemmer faktisk ikke med virkeligheten. At det i Kina, i likhet mange andre steder i verden, finnes mennesker som har det vanskelig er nok rett - men et generelt bilde av at produsentene i Kina driver med barnearbeid og lignende styggedom mener jeg er feil. At det finnes barnearbeid er sikkert korrekt - og at noen spionerer via software,hardware osv er sikkert også korrekt, men bildet er nok mye mer nyansert enn hva man kan få inntrykk av i enkelte medieomtaler og at det vi ser i dag også er et produkt av den geopolitiske situasjonen........ 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september 12 minutes ago, FriskLuft said: Sånn sett har de vel heller ingen kontroll på hvordan produsentene organiserer seg, hva slags rettigheter/arbeidsbetingelser de ansatte har hos den enkelte produsent osv osv. Og det mener du det er automatikk i? I Norge har vi feks åpenhetsloven. At man selv ikke produserer varene fritar ikke for et visst ansvar så vidt jeg vet. Men i Sjina har de neppe noen planer om den type lover. Alle vet at det også kommer kvalitetsvarer fra landet, men her er det snakk om et selskap som selger varer til lommerusk med gratis frakt til land på andre siden av jorden.. De fleste kan nok tenke seg hvordan det går til. 2 1 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Kakeshoma skrev (5 minutter siden): Og det mener du det er automatikk i? I Norge har vi feks åpenhetsloven. At man selv ikke produserer varene fritar ikke for et visst ansvar så vidt jeg vet. Men i Sjina har de neppe noen planer om den type lover. Alle vet at det også kommer kvalitetsvarer fra landet, men her er det snakk om et selskap som selger varer til lommerusk med gratis frakt til land på andre siden av jorden.. De fleste kan nok tenke seg hvordan det går til. Ja - men det kan ikke være barnearbeid fordi det ikke ville være effektivt nok - så jeg tror nok at skal man selge varer billig nok så må det industri til - altså maskiner som gjør jobben - ikke barnearbeid. Det er nå min tanke om dette. Jeg tror generelt at barnearbeid ikke lenger er billig nok , eller effektivt nok, til at man kan produsere og selge varene halve jorden rundt og så tjene penger. Vi er nok forbi det stadiet der for lenge siden Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 1. september Forfatter Del Skrevet 1. september (endret) FriskLuft skrev (1 time siden): Temu er vel strengt tatt kun et salgsledd - ikke en produsent. De administrerer salg mellom ulike produsenter og kunden - de eier så vidt jeg vet ikke noen som helst egenproduksjon. Sånn sett har de vel heller ingen kontroll på hvordan produsentene organiserer seg, hva slags rettigheter/arbeidsbetingelser de ansatte har hos den enkelte produsent osv osv. Har selv lite erfaring med Temu da jeg kun har handlet der en gang. Videre har jeg litt erfaring fra aliexpress da jeg har handlet der noen ganger. Mange handler nok på disse plattformene fordi det er billig, men mange handler vel også fordi det ikke finnes noen andre som kan levere de varene de kan tilby. Fokuset mot selskaper med opphav i Kina har økt veldig den siste tiden. Den generelle trenden er at man politisk går etter Kina og følgelig dukker det opp mye rare påstander - noen helt gale, noen med noe sannhet i seg. Dette som ble lenket til og sagt i denne saken over : https://kinamedia.se/2023/08/27/har-ar-riskerna-med-att-shoppa-via-temu/ Er ikke korrekt. Der påstås det at koblingen til kina holdes skjult : Vel - om det hadde vært sant - så hadde vel ikke journalister I Norge skrevet dette for 6 måneder siden : Kilde : Dette bør du vite før du handler på Temu - Tek.no Eller at man i USA skrev om dette i allerdede i 2022 - altså for flere år siden : kilde : The Truth About Temu: Complaints and Concerns | TIME Jeg tror man må se alle utspill og kommentarer i lys av den politiske situasjonen. Drittpakker kommer i alle mulige former - og for øyeblikket er mye fokus rettet mot kina og kinesiske produsenter. Det være seg alt fra små elektronikk til større ting som biler - så lenge de kommer fra Kina advares vi. Går vi noen år tilbake så ble det skrevet mye positivt om handel med Kina - og mye av vår velferd de siste 20 årene skyldes omfattende handel med Kina. Mange norske produsenter har hatt produksjon med base i Kina - selv tradisjonsrike norske bedrifter som f.eks Hadeland Glassverk har fått produsert varer derfra : Dette var altså i 2013 - kilde : Lokale nyheter | – Det er selvsagt bare tull fra Odd Larsen (hadeland.no) Vet om folk som for 20 år siden ble sendt ned fra flere norske selskaper for å etablere produksjonslinjer i Kina - dette har man tjent svært,svært gode penger på som har kommet alle norske innbyggere tilgode. Dersom man graver litt så vil man finne ut at Norge har tjent godt på handel med Kina i mer enn en generasjon. Det at man i dag er ekstremt skeptisk til Kina og dytter frem ulike negative påstander har trolig mye med den geopolitiske situasjonen å gjøre. Vi forbrukere blir ofte ofret i slike settinger - og iblant er det ren og skjær proteksjonisme vi ser utspille seg også slik man f.eks ser i USA nå med 100% toll på kinesiske biler. Utfordringen fra USA og Europa er jo at man har sittet på r..va og ikke klart å følge med tiden og være effektive til å kunne konkurrere. Kina har, uten tvil med støtte fra staten, klart å bygge opp en ekstrem effektiv industri og fått løftet opp velferden fra omtrent null til nivå med vesten. Følger man litt med så vil man se at svært mange i Kina nå er blitt velstående og at ting fungerer helt på nivå, om ikke bedre, enn vesten på mange områder. Et bilde av fattige arbeidere som knapt har råd til mat og lever under kummerlige forhold der staten pisker folk til arbeidet stemmer faktisk ikke med virkeligheten. At det i Kina, i likhet mange andre steder i verden, finnes mennesker som har det vanskelig er nok rett - men et generelt bilde av at produsentene i Kina driver med barnearbeid og lignende styggedom mener jeg er feil. At det finnes barnearbeid er sikkert korrekt - og at noen spionerer via software,hardware osv er sikkert også korrekt, men bildet er nok mye mer nyansert enn hva man kan få inntrykk av i enkelte medieomtaler og at det vi ser i dag også er et produkt av den geopolitiske situasjonen........ Det blir akkurat som at vi fritar Dressmann og H&M ansvar for slave og tvangsarbeid og barnearbeid bare fordi de produserer i lavkost land med annen eid fabrikk. Selvsagt er det et ansvar der, det handler om å bry seg om sitt renomme versus å være firma i et diktatur uten rettigheter. https://etiskhandel.no/artikel/ieh-lederen-vaer-bevisst-nar-du-netthandler-med-kina/ Hva som er barn er ofte relativt, barn på 10-14 år kan være svært effektive slaver som jobber gratis. Ofte i Kina og Asia er dette snakk om fattige minoriteter som har uforskyldt kommet i gjeld for mat og husly, og barna deres tvinges til slaveri. https://www.dagen.no/meninger/stopp-slaveriet-i-kina/ Endret 1. september av Gouldfan 1 3 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september (endret) FriskLuft skrev (2 timer siden): Temu er vel strengt tatt kun et salgsledd - ikke en produsent. De administrerer salg mellom ulike produsenter og kunden - de eier så vidt jeg vet ikke noen som helst egenproduksjon. Sånn sett har de vel heller ingen kontroll på hvordan produsentene organiserer seg, hva slags rettigheter/arbeidsbetingelser de ansatte har hos den enkelte produsent osv osv. Vel jo, fordi Temu har mye makt over produsentene. Å bli utestengt fra Temu kan bety slutten for en produsent, så de vil gå langt for å oppnå kravene Temu stiller til dem. Og de vil bruke triks som å senke kvaliteten, kjøre arbeidere hardere, osv. Endret 1. september av Markiii 2 Lenke til kommentar
Vintersko Skrevet 1. september Del Skrevet 1. september Markiii skrev (34 minutter siden): Vel jo, fordi Temu har mye makt over produsentene. Å bli utestengt fra Temu kan bety slutten for en produsent, så de vil gå langt for å oppnå kravene Temu stiller til dem. Og de vil bruke triks som å senke kvaliteten, kjøre arbeidere hardere, osv. Men dersom kundene klager - det være seg på produktet eller behandling av ansatte så straffer Temu dem - faktisk ganske så ekstremt også : Opprør blant Temu-forhandlere – E24 China's Temu vendors protest over penalty policy | Reuters Sellers on Chinese operated Temu revolt against fines and withheld pay | CNN Business Denne påstanden med å senke kvaliteten faller derfor på sin egen urimelighet - dersom kunden klager på kvaliteten så får produsenten bøter. Dersom kunden skulle rette fokus på arbeidsforhold og på det grunnlaget klage - vel så gir Temu dem bøter. Det ER korrekt at Temu har makt over produsentene som vil selge varer på deres markedsplass - men det betyr ikke at det selges varer av dårlig kvalitet, eller at de produseres på en slik måte at kundene reagerer. Dersom noen av disse påstandene hadde vært korrekt - vel så hadde faktisk Temu satt ned foten for disse produsentene slik de har gjort for enkelte allerede. Nå har jeg ingen erfaring selv med kjøp av klær på Temu - jeg har handlet et nett til å ha i bil og andre varer jeg har handlet fra kina er via aliexpress der jeg har handlet elektronikk som det ikke har vært mulig å kjøpe fra norske butikker. Men ingen av varene jeg har fått fra Kina har holdt dårlig kvalitet - og med hensyn på elektronikkvarer så har jeg kjøpt av leverandører som har hatt vestlige besøkende som har filmet på fabrikkene og følgelig har jeg sett hvordan produksjonen foregår - så jeg har sånn sett ingen betenkligheter med å handle. Det eneste måtte være at EU og Norge har innført ulike regler som har gjort handelen med Kina vanskeligere. Jeg kan ikke tolke dette annerledes enn at man politisk har ønsket å presse Kina. Begrunnelsen for denne ageringen kan være geopolitisk eller den kan være proteksjonistisk. Det er uansett ingen tvil om at EU, USA og også etterhvert Norge har rettet fokus for å redusere handel med Kina - i den settingen har det dukket opp mye rart i mediene med snodige påstander. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 2. september Del Skrevet 2. september Apple, og andre produsenter har blitt beskyldt for det samme. Vi har barnearbeid og skattejuks i Norge også. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 2. september Forfatter Del Skrevet 2. september (endret) Sony som jeg bruker skryter av forholdene til arbeiderne sine, de produserer i Thailand og Japan… Har tilogmed vunnet en pris for sitt forhold til arbeidere på fabrikk, er vist som en Sony familie… https://www.sony.com/content/sony/en/en_us/SCA/company-news/press-releases/sony-corporation-of-america/2024/sony-honored-as-one-of-2024-worlds-most-ethical-companies-for-sixth-time.html https://www.sony.com/en/SonyInfo/csr_report Endret 2. september av Gouldfan 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå