Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv av hytte


Anbefalte innlegg

Hei :)

Foreldrene mine har en hytte, og jeg og mitt eneste søsken er enige om at det er jeg som vil arve denne. Foreldrene mine har nå sagt at jeg kan få overta denne nå - hvis jeg ønsker. Dette fordi de begynner "å dra på årene", og de synes det blir tynge å holde den ved like. Jeg er nå usikker om hvordan jeg skal gå frem, og hva som blir rettferdig - både for meg og mitt søsken. Foreldrene mine har forhåpentligvis mange år igjen å leve, og den dagen arveoppgjøret kommer så har de hytte, leilighet og penger som skal deles på oss to. Hva blir rett og gjøre? Hva må jeg tenke på? Hvordan kan dette løses på en klokest måte?

Blir veldig takknemlig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra dere er i forkant og tenker høyt om dette. Det oppstår alt for mange konflikter innad i familier når det er snakk om arv. Det er først da du ser grådigheten hos enkelte mennesker du ALDRI hadde trodd var slik. Så da er det jo flott at dere er relativt få i deres familie; da er det enklere å fordele verdiene.

Jeg hadde foreslått å bruke en advokat som uavhengig tredjepart, som kan lage en avtale og gi rådgivning på hvordan ting kan fordeles mest mulig rettferdig. Samt at advokaten kan lage en bindene avtale som alle signerer, eller noe i den duren? 

NRK hadde en serie for litt siden tror jeg, som handlet om nettopp dette med hvordan fordele arv. 

https://www.nrk.no/presse/arveoppgjoret-1.15894917

Artig serie; som man kan lære mye av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få en takst på hytta for å stadfeste verdien du arver slik at dere alle er enige om verdien, slik at den verdien blir ført som forskudd på arv. Dette beløpet skal da også noteres slik at du får tilsvarende mindre i framtidig arveoppgjør

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Enig med alle over.

Sørg for enighet mellom alle i forkant (foreldre, du og andre søsken) på alle punktene under, og minst like viktig sørg for å dokumentere enighet med en signert avtale mellom alle, der alle har en signert original (foreldre, du og andre søsken).

  1. Få en eller flere verdivurderinger/takst av hytten.
  2. Enighet om hvilken verdi hytta har når du overtar den (enten verdivurderingen, snittet av flere vurderinger, osv).
  3. Enighet at du skal arve hytten som forskudd på arv (at det ikke er en ren gave).
  4. Enighet om hvilket beløp som skal trekkes fra (avkortes) i arveoppgjøret. Her er det flere muligheter:
    • Beløpet dere ble enige om i punkt 2 ("krone-for-krone"). Dette er arvelovens utgangspunkt hvis ikke noe annet er avtalt.
    • Beløpet dere ble enige om i punkt 2 regulert opp på en eller annen måte. Hvis dere velger denne varianten må dere være veldig presise for å unngå diskusjon i fremtiden. Mulige alternativer er f.eks månedlige konsumprisindeksene fra SSB, Norges Bank sin styringsrente, verdivurdering av hytten når arveoppgjøret gjennomføres minus oppgraderinger gjort av deg, osv.
  5. Enighet om hvilke forventninger foreldre har til bruk av hytten i sin levetid.
  6. Enighet om hvilke forventninger søsken har til bruk av hytten (i foreldrene sin levetid og senere).
  7. Enighet om forventninger rundt fremtidig salg av hytten. Skal du kunne selg når som helst og fritt til hvem, er det en forventing om at du skal beholdes den for alltid, er det en forventing at søsken ha forkjøpsrett ved ev. salg, osv.

Se også arvelovens regler om avkorting i arv:

Sitat

§ 75. Avkorting i arv

Har en livsarving mottatt en ytelse av økonomisk verdi fra arvelateren, skal ytelsen avkortes i livsarvingens arv hvis dette var satt som en betingelse for ytelsen. En betingelse om avkorting bør være skriftlig og gjort kjent for de andre livsarvingene.

Hvis ikke noe annet er satt som betingelse for ytelsen, skal følgende gjelde for avkortingen:
a. Avkortingsbeløpet settes til verdien av ytelsen da den ble mottatt.
b. Hvis avkortingsbeløpet er større enn livsarvingens rett til arv, plikter ikke arvingen å tilbakeføre noe til dødsboet.
c. Hvis livsarvingen som har mottatt ytelsen, dør før arvelateren, skal avkortingen gjøres i arven til livsarvingens livsarvinger.
d. Avkortingsbeløpet får betydning bare for fordelingen mellom livsarvingene og deres linjer og ikke for beregningen av ektefellens andel av felleseiet eller ektefellens eller samboerens arv, eller for hva arvelateren kan rå over ved testament.

Hele arveloven finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21

Endret av what_no2000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (17 timer siden):

Bra dere er i forkant og tenker høyt om dette. Det oppstår alt for mange konflikter innad i familier når det er snakk om arv. Det er først da du ser grådigheten hos enkelte mennesker du ALDRI hadde trodd var slik. Så da er det jo flott at dere er relativt få i deres familie; da er det enklere å fordele verdiene.

Jeg hadde foreslått å bruke en advokat som uavhengig tredjepart, som kan lage en avtale og gi rådgivning på hvordan ting kan fordeles mest mulig rettferdig. Samt at advokaten kan lage en bindene avtale som alle signerer, eller noe i den duren? 

NRK hadde en serie for litt siden tror jeg, som handlet om nettopp dette med hvordan fordele arv. 

https://www.nrk.no/presse/arveoppgjoret-1.15894917

Artig serie; som man kan lære mye av. 

Tusen takk for svar! :) Serien virker kjent, men skal ta en kikk på den :)

 

 

Lenke til kommentar
Loko skrev (5 timer siden):

Få en takst på hytta for å stadfeste verdien du arver slik at dere alle er enige om verdien, slik at den verdien blir ført som forskudd på arv. Dette beløpet skal da også noteres slik at du får tilsvarende mindre i framtidig arveoppgjør

Tusen takk for svar! :)

 

Lenke til kommentar
what_no2000 skrev (35 minutter siden):

Enig med alle over.

Sørg for enighet mellom alle i forkant (foreldre, du og andre søsken) på alle punktene under, og minst like viktig sørg for å dokumentere enighet med en signert avtale mellom alle, der alle har en signert original (foreldre, du og andre søsken).

  1. Få en eller flere verdivurderinger/takst av hytten.
  2. Enighet om hvilken verdi hytta har når du overtar den (enten verdivurderingen, snittet av flere vurderinger, osv).
  3. Enighet at du skal arve hytten som forskudd på arv (at det ikke er en ren gave).
  4. Enighet om hvilket beløp som skal trekkes fra (avkortes) i arveoppgjøret. Her er det flere muligheter:
    • Beløpet dere ble enige om i punkt 2 ("krone-for-krone"). Dette er arvelovens utgangspunkt hvis ikke noe annet er avtalt.
    • Beløpet dere ble enige om i punkt 2 regulert opp på en eller annen måte. Hvis dere velger denne varianten må dere være veldig presise for å unngå diskusjon i fremtiden. Mulige alternativer er f.eks månedlige konsumprisindeksene fra SSB, Norges Bank sin styringsrente, verdivurdering av hytten når arveoppgjøret gjennomføres minus oppgraderinger gjort av deg, osv.
  5. Enighet om hvilke forventninger foreldre har til bruk av hytten i sin levetid.
  6. Enighet om hvilke forventninger søsken har til bruk av hytten (i foreldrene sin levetid og senere).
  7. Enighet om forventninger rundt fremtidig salg av hytten. Skal du kunne selg når som helst og fritt til hvem, er det en forventing om at du skal beholdes den for alltid, er det en forventing at søsken ha forkjøpsrett ved ev. salg, osv.

Se også arvelovens regler om avkorting i arv:

Hele arveloven finner du her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21

Tusen takk for godt og utfyllende svar! :)

Er det noen ulemper med å få forskudd på arv, kontra vente til endelig arveoppgjør?

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 timer siden):

Det kan oppstå krangling i ettertid om verdien av fast eigedom endrar seg så mykje at det kan oppfattast som ulikt når det endelege arveoppgjeret skal fordelast. 

Viktig å poengterer at ved forskudd på arv og overføring av hytta så er det arvingen som har overtatt risikoen. Den kan like gjerne ha gått ned i verdi- ville da motpart akseptert nytt regnestykke da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...