Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vegg under terreng fukt TG3

Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å kjøpe en enebolig, men den har en TG3 feil på fukt i vegg mot terreng:

Sitat

Hulltaking er foretatt og det er påvist avvik i konstruksjonen.

Vurdering av avvik:

Det er i hulltaking påvist fukt-/råteskader.

I lukket vegg under terreng anbefales det ikke at fuktverdier overstiger 17% målt i bunnsvillen. I dette tilfellet ble det målt høyere verdier, ca 24%.
På oppførings tidspunktet ble uforede vegger mot grunnmur bygget med plast/dampsperre. Dette har i ettertid vist seg å være uheldig med tanke på kondens/fukt, og er ikke lenger en anbefalt utførelse/oppbygning.

Det gjøres oppmerksom på at alle yttervegger mot terreng er noe mer utsatt for fuktinnsig og påfølgende skader/biologisk aktivitet. Jevnlig kontroll av kjellerens vegger mot terreng samt kontroll(oppspyling) av drens anbefales.

Konsekvens/tiltak:

Ytterligere undersøkelser må foretas for å få kartlagt årsak og omfanget på eventuelle skader. Det må påregnes nærmere kontroll samt tiltak for å redusere fuktnivået.

Jeg har ingen peiling på drenering og hva slags utbedring som trengs for å unngå mer fukt og råteskade.

Det ble lagt ny drenering langs veggen i 2017 og i 2012 (på kort enden av huset). Det er ett bad, vaskerom og en bod som er mot terrenget, hele underetasjen ble renovert 2017. Så vil helst ikke måtte fjerne noe vegger på våtrommene.

Veggen er ca 20 m lang og det er ca 1 m med jord fra vegg til asfaltvei. Det er også 5 meter med terrasse langs veggen.

Er det noen som har erfaring med dette og eventuelle prisklasser vi snakker om?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg tror mitt beste tips vil være å ta kontakt med takstmannen som stod for opprinnelig rapport. Jeg er litt usikker på hvor vanlig dette er, men du kan jo høre om han kan bistå deg med en vurdering av dette avviket mot betaling. Da får du det beste svaret. 

Jeg synes det er merkelig at man opplever så høye verdier av fukt i en kjeller hvor man "ganske nylig" har drenert. Her må du nesten spørre om dreneringen er utført korrekt - eller rettere sagt; hvem utførte dreneringen. Mange tar denne jobben selv, og gjør den feil. Fukt kan også komme opp fra under huset - støpte de nytt gulv m/fuktsperre i forbindelse med renovasjon av kjeller? 

Takstmannen skriver at det er lagt inn plast/damp sperre mot vegg, noe man ikke lengre gjør for rom som ligger 75 % eller mer under bakkenivå. Dette kan være noe av årsaken. Men samtidig skriver takstmannen at årsak er vanskelig å fastslå, og at ytterligere undersøkelser må gjøres. 

Men igjen - ta kontakt med takstmann og spør han/hun isteden, og betal for tiden slik at du får et godt og fyldig svar. Dersom du ser på flere boliger, så hadde min anbefaling vært at du står over denne - det å kjøpe bolig med fuktproblemer kan fort bli en veldig dyr hobby som krever mye nattesøvn. Takstmannen skriver at her må det tiltak til, i verste fall så snakker vi riving av hele kjeller + bad. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...