Gå til innhold

Monarkiets fremtid i Norge


Anbefalte innlegg

WiiBoy skrev (5 timer siden):

Jeg har i lang tid vært prinsipielt imot monarkiet i Norge pga. arving av makt.

Jeg har samtidig tenkt at det ikke har vært hastverk med å gjøre noe ettersom kongen og kronprinsen fremstår som veldig bra monarker.

De siste ukene, men alt rundt grådighetens bryllup og Marius sin oppførsel, har jeg snudd til å ville ha en umiddelbar slutt på monarkiet.

Hva tenker folk om fremtiden? Skal monarkiet få rusle og rusle å gå inn i evigheten eller er det noe som ville fått ditt beger til å renne over?

Jeg er som deg, prinsipielt imot monarkiet pga arving av makt (ikke at makten er like stor lenger da, og jeg tenker minst like mye på de personene som utgjør monarkiet når jeg tar min avgjørelse om dette). Kongen kan f.eks ikke få lov å velge hvilken religion han skal tilhøre, eller om han har lyst til å være ateist... Føler de er fullstendig overflødige i tillegg, og at vi bruker penger unødig på denne privilegerte familien. Det blir i tillegg litt sånn plikt og følt tvang for dem. Jeg syns også  at hvis vi først skal ha dem, så må dem få lov å pensjonere seg på lik linje med oss andre. Helt horribelt at man skal holde det gående til langt oppi 80 - 90 åra. (til man avgår ved døden). Skulle likt å sett skrikene fra LO hvis noe lignende hadde blitt foreslått for vanlige arbeidsfolk. Her har tidligere Dronning Margrethe av Danmark tatt en fornuftig avgjørelse syns jeg med å slippe den yngre generasjonen til før hennes død. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (11 timer siden):

Har du noen eksempler på at kongen ignorerer rådet? Det står: 

Det er konstitusjonell praksis at Kongen følgjer dette rådet. 

Grunnloven hadde nok vært annerledes om vi skulle begynne på nytt. Men dette systemet har fungert godt lenge. Det er Grunnloven og kulturarven vår.

Jeg kommer bare på ett eksempel hvor kongen faktisk har benyttet sin stemme til å utøve myndighet til forhold som har betydning for styring, under andre verdenskrig. Haakon VII holdt hodet kaldt når enkelte regjeringsmedlemmer så ut til å få nerver. Fra SNL: "Det hersket stor usikkerhet om man burde fortsette den motstandslinjen som regjeringen hadde slått inn på om morgenen. Kongen var blant dem som var imot at det skulle forhandles med tyskerne. Etter det første stortingsmøtet på Hamar ble det holdt statsråd, der regjeringen søkte avskjed for å gi plass for en samlingsregjering. Under rådslagninger hvor kongen deltok, ble det enighet om at det gjaldt å unngå en ministerkrise, og at regjeringen derfor burde bli sittende." (https://snl.no/Haakon_7.)

Er med det norske monarkiet som med vinmonopolet: Jeg er mot prinsippene de begge bygger på, men det fungerer så bra at jeg tenker at det er hensiktsmessig å la det leve videre. Tidligere var penger et argument for avskaffelse, men alt tyder på at monarkiet, om ikke er lønnsomt, langt på vei gjør opp for seg gjennom markedsføring av Norge. Ting fungerer jo også i Finland, men virker jo litt grått uten monarki også da.

Det som skjer rundt Märtha og Marius Høiby er støy, men er selvsagt et dilemma at hun fortsatt er i arverekka. Hun er jo åpenbart ikke egnet til å være monark, men er kanskje et dilemma man tar hvis det skulle bli aktuelt. Ser ut til at alt vettet er skjevdelt i søskenflokken til kongens barn, og hadde helt klart vært problematisk for monarkiet hvis hun hadde vært tronarvingen. Kronprinsen har vært med å skadebegrense tidligere, og virker å holde hodet kaldt i støyen, og inntil motsatte er bevist, ser jeg ikke tegn til trøbbel med Ingrid Alexandra. Jeg mener kongefamilien i større grad burde ha distansert seg fra både Märtha og Marius Høiby, som begge er voksne, ansvarlige personer som framstår som kyniske og drar veksler på kongehuset på hver sin måte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt målløs.

I forbindelse med gårsdagens bryllup leste jeg meg opp litt om den prinsessen og sjamanen hennes. Og dette må være tidenes merkeligste kjærlighetshistorie. Ikke bare kan prinsessen snakke med engler. Den aktuelle sjamanen hevder å være i stand til å kurere kreft, hacke sjeler og til og med rense skjeder for mannlige avtrykk.

Hva skal jeg si? Hvis man skulle sende inn sin saga som manus til en bok, ville det hele blitt avfeid som for urealistisk. Men her er vi. De ser i hvert fall ut til å være glade i sin tornado av galskap.

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Bastu skrev (41 minutter siden):

Jeg er helt målløs.

I forbindelse med gårsdagens bryllup leste jeg meg opp litt om den prinsessen og sjamanen hennes. Og dette må være tidenes merkeligste kjærlighetshistorie. Ikke bare kan prinsessen snakke med engler. Den aktuelle sjamanen hevder å være i stand til å kurere kreft, hacke sjeler og til og med rense skjeder for mannlige avtrykk.

Hva skal jeg si? Hvis man skulle sende inn sin saga som manus til en bok, ville det hele blitt avfeid som for urealistisk. Men her er vi. De ser i hvert fall ut til å være glade i sin tornado av galskap.

Ja - de disse to lever i sin egen verden for å si det slik. Og de eier ikke skrupler for hvordan man kan tjene penger heller.

Nei - tror at dersom ennå flere hadde orket å sette seg litt inn i hva som skjer rundt kongehuset om dagen - så hadde nok mange endret syn.  

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bastu skrev (5 timer siden):

Jeg er helt målløs.

I forbindelse med gårsdagens bryllup leste jeg meg opp litt om den prinsessen og sjamanen hennes. Og dette må være tidenes merkeligste kjærlighetshistorie. Ikke bare kan prinsessen snakke med engler. Den aktuelle sjamanen hevder å være i stand til å kurere kreft, hacke sjeler og til og med rense skjeder for mannlige avtrykk.

Hva skal jeg si? Hvis man skulle sende inn sin saga som manus til en bok, ville det hele blitt avfeid som for urealistisk. Men her er vi. De ser i hvert fall ut til å være glade i sin tornado av galskap.

Å midt oppi dette sirkuset sitter Kong Harald, en fyr som i det minste er ganske folkelig.

Stakkars mann sier jeg bare.

Endret av Huyang
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge kongefamilien har vært gode representater for Norge så har jeg ikke hatt noe imot kongehuset. Nå derimot syntes jeg det slår fullstendig sprekker.

Eldstesønnen til vår neste dronning er et voldelig dophue. Han er ikke prins, vil aldri bli prins, men han er sønnen til ei som (snart) blir norges dronning. Han vil altid være assossiert med kongehuset, enten vi vil eller ikke.

Dattera til kongen snakker med engler og har gifta seg med en svindler, kvakksalver, sjarlatan og på alle mulige måter en bedragersk kronidiot. Han vil heller aldri bli prins, men så lenge han er gift med dattera til kongen, så vil han alltid være assosiert med kongehuset, enten vi vil eller ikke.

Det er ikke sånn jeg vil ha det - og vi har null mulighet til å velge bort sånne ting som jeg mener setter en stor, flau flekk på Norge som nasjon. Vi har ikke noe vi skulle ha sagt i at sånne ufyselige typer som Durex og Marius setter Norge i et dårlig lys.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (15 timer siden):

Jeg er som deg, prinsipielt imot monarkiet pga arving av makt (ikke at makten er like stor lenger da, og jeg tenker minst like mye på de personene som utgjør monarkiet når jeg tar min avgjørelse om dette). Kongen kan f.eks ikke få lov å velge hvilken religion han skal tilhøre, eller om han har lyst til å være ateist... Føler de er fullstendig overflødige i tillegg, og at vi bruker penger unødig på denne privilegerte familien. Det blir i tillegg litt sånn plikt og følt tvang for dem. Jeg syns også  at hvis vi først skal ha dem, så må dem få lov å pensjonere seg på lik linje med oss andre. Helt horribelt at man skal holde det gående til langt oppi 80 - 90 åra. (til man avgår ved døden). Skulle likt å sett skrikene fra LO hvis noe lignende hadde blitt foreslått for vanlige arbeidsfolk. Her har tidligere Dronning Margrethe av Danmark tatt en fornuftig avgjørelse syns jeg med å slippe den yngre generasjonen til før hennes død. 

Også den norske kongen kan velje å abdisere. Dei kongelege står til disposisjon så lenge dei sjølv vil, og så lenge Norge vil ha dei.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (11 minutter siden):

De som ikke skal bli konge og dronning kan miste tittelen. Særlig om de bruker det til å markedsføre seg. Vi trenger ikke så vanvittig mange kongelige. 

Märtha Louise har forlengst mista tittelen "kongelig høyhet". Prinsesse er derimot noko ho er, uavhengig av kva ein måtte meine. Og for den slags skuld også uavhengig av om Norge er eit monarki eller republikk.

Lenke til kommentar
torbjornen skrev (20 timer siden):

Märtha Louise er prinsesse. Det er ho fødd som, og altså noko ho er. Ho representerer ikkje kongehuset. Marius har aldri vore nokon prins, og har aldri hatt noko rolle som representant for kongehuset. Heller ikkje Lorentsen-familien eller Ferner-familien representerer kongehuset. På den andre sida er alle desse i familie, og det er heilt naturleg at sjølv ein konge snakkar med dottera si og har normale familiære relasjonar privat.

Og då har du kanskje allereie forstått kva eg vil fram til. Så lenge dei som faktisk representerer kongehuset, altså kongen, dronninga, kronprinsen, kronprinsessa og Ingrid Alexandra gjer ein god jobb, og det meiner eg at dei gjer. Så meiner eg at dei skal halde fram med dette. All støyen i media om meir perifere medlemmer av kongefamilien er irrelevant for den jobben som kongen og dei andre som eg nemnte gjer. Og etter mi meining finst det langt viktigare saker som media kunne ha skrive meir om enn rotekoppen (og kvinnemishandlaren?) Marius Høiby.

Martha er ikke perifer, hun er den 4 i arverekken, hun brukte også tittelen sin til å true dureks mor og søster. Det er en skam!

leticia skrev (16 timer siden):

Jeg er som deg, prinsipielt imot monarkiet pga arving av makt (ikke at makten er like stor lenger da, og jeg tenker minst like mye på de personene som utgjør monarkiet når jeg tar min avgjørelse om dette). Kongen kan f.eks ikke få lov å velge hvilken religion han skal tilhøre, eller om han har lyst til å være ateist... Føler de er fullstendig overflødige i tillegg, og at vi bruker penger unødig på denne privilegerte familien. Det blir i tillegg litt sånn plikt og følt tvang for dem. Jeg syns også  at hvis vi først skal ha dem, så må dem få lov å pensjonere seg på lik linje med oss andre. Helt horribelt at man skal holde det gående til langt oppi 80 - 90 åra. (til man avgår ved døden). Skulle likt å sett skrikene fra LO hvis noe lignende hadde blitt foreslått for vanlige arbeidsfolk. Her har tidligere Dronning Margrethe av Danmark tatt en fornuftig avgjørelse syns jeg med å slippe den yngre generasjonen til før hennes død. 

Nå var det Harald selv som la ned veto mot en lovendring som gav kongefamilien religionsfrihet....

Forøvrig er jeg imot monarkiet, det er udemokratisk, MEN det hadde vært fint med en kvinnelig monark aka Ingrid Alexandra 

Hvis Martha (klarer ikke skrive den greia over a) skulle bli dronning,  måtte Gud bevare oss!

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

Märtha Louise har forlengst mista tittelen "kongelig høyhet". Prinsesse er derimot noko ho er, uavhengig av kva ein måtte meine. Og for den slags skuld også uavhengig av om Norge er eit monarki eller republikk.

Men - vi folket trenger ikke omtale henne som prinsesse...Hun er jo uansett ikke en ekte prinsesse - bare en person som vil ha mer penger

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...