Gå til innhold

Monarkiets fremtid i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, torbjornen said:

Om status påvirkar utfallet av rettsaker får ein eit problem med tilliten til rettstaten. Det gjeld uavhengig av om det er kongefamilie, politikarar, forretningsfolk eller andre kjendisar som er innblanda eller har tilknyting til dei involverte. Ein løyser ikkje dette problemet med å skifte om frå monarki til republikk.

Status og penger påvirker allerede i noe grad, men vi har heldigvis (som vi kjenner til) ikke hatt noen situasjoner hvor Kongen og/eller Dronningen har vært involvert.

Det er dessuten ikke likhet for loven når det kommer til Kongen og Dronningen. Kongen kan benåde Marius om han vil det, noe som fort en fremtidig Dronning (mor) kan ønske..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Har du noen eksempler på at kongen ignorerer rådet? Det står: 

Det er konstitusjonell praksis at Kongen følgjer dette rådet. 

Grunnloven hadde nok vært annerledes om vi skulle begynne på nytt. Men dette systemet har fungert godt lenge. Det er Grunnloven og kulturarven vår.

Du skriver;

13 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Kongen kan IKKE utnevne en hvilken som helst regjering han måtte ønske uavhengig av valg.

Kongen signerer det andre har vedtatt.

 

Det er ikke riktig. Kongen KAN velge uavhengig av hva demokratiet har sagt. Det at han ikke har benyttet seg av den retten betyr ikke at han retten. Det er fullstendig feil at han skal ha den retten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om Marius er skyldig i noe alvorlig, vil en slik benådning være en politisk skandale. Kongehuset er avhengig av støtte i folket, ellers blir vi republikk. 

Tålmodigheten med visse medlemmer av såpeoperaen begynner å bli tynnslitt, men jeg har fremdeles tillit til kongen og Grunnloven.

Hvis kongen utnevner en annen regjering enn han blir rådet til, blir bare et hypotetisk scenario. Han gjør det ikke i praksis. Hvis han gjør det, vil vi ha en ny diskusjon om republikk, med bedre argumenter.

Vi har en grunnlov som neppe ville blitt skrevet sånn i våre dager. Men sånn er det. Å endre det er ikke nødvendig.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (4 minutter siden):

Status og penger påvirker allerede i noe grad, men vi har heldigvis (som vi kjenner til) ikke hatt noen situasjoner hvor Kongen og/eller Dronningen har vært involvert.

Det er dessuten ikke likhet for loven når det kommer til Kongen og Dronningen. Kongen kan benåde Marius om han vil det, noe som fort en fremtidig Dronning (mor) kan ønske..

Det kjem ikkje til å skje. Om den dagen skulle komme at Norge endrar styreform kjem det ikkje til å skje på den måten.

Lenke til kommentar

Vel - jeg har alltid vært for kongehuset - også hilst på Kong Olav i sin tid og synes kongehuset har representert Norge på en bra måte. Men - og det er et enormt men! Jeg har endret mening. Nå er jeg rett og slett forbannet på hvordan alt råtner på rot. Jeg ser kronprinsen driver å leier ut leiligheter i Asker - det var totalt ukjent for meg at han driver butikk - trodde han var lønnet av våre skattepenger for å representere Norge sammen med kongen - men han er altså bare en som skor seg på eiendomsmarkedet. Og konen til kronprinsen - hun er stadig syk, har en belastet fortid og en sønn som hun og kronprisen har latt forsyne seg av våre skattepenger for å skaffe seg dop og drive mishandel av kvinner. Og så har du Märtha som har mistet fullstendig grep om virkeligheten og virrer rundt med engler sammen med en kvakksalver som Durek som skor seg på folk med store helseutfordringer. Og så topper det hele seg nå med bryluppet der de har solgt av rettigheter til en strømmetjeneste og et magasin for å sko seg på interessen og fryse ut den norske pressen. Märtha har faktisk fått nyte godt av folkets skattepenger i en årrekke og nå skal hun altså tjene penger på sitt eget brylupp.  Jeg synes oppriktig synd på kongen som skal oppleve at hans egne barn river ned alt hva hans egen far og farfar bygget opp - nemlig et kongehus man kunne være stolt av og som representerte Norge på en god måte.  Alt er tilsynelatende råtnet på rot uten at Kongen har turt å ta grep.  Så jeg har snudd i mitt syn på kongehuset - vi trenger det ikke fordi de som representerer det gjør en dårlig jobb - en jobb jeg som borger av Norge mener de burde gjøre bedre. Kronprinsen har tilsynelatende stått frem som en god representant for neste generasjon - men også han har altså rotet seg bort i investeringer for å bygge opp egen formue og holdt tilbake informasjon om stesønnen samt ikke ordnet med nødvendig hjelp for at stesønnen skulle få orden på sine utfordringer - og da sier jeg takk og farvel til kongehuset!

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (14 minutter siden):

Status og penger påvirker allerede i noe grad, men vi har heldigvis (som vi kjenner til) ikke hatt noen situasjoner hvor Kongen og/eller Dronningen har vært involvert.

Det er dessuten ikke likhet for loven når det kommer til Kongen og Dronningen. Kongen kan benåde Marius om han vil det, noe som fort en fremtidig Dronning (mor) kan ønske..

Regner med at dét før eller senere vil stå ganske så høyt på MMs agenda ja. Gjør det vel sikkert allerede…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er som hva @The Avatar var innom, det er noen klare diplomatiske fordeler Norge har ved å ha noen som representerer Norge og ikke forsvinner etter 5-10 år, slik at de kan bygge opp langvarige kontakter og relasjoner med andre statsledere/organisasjoner. Dette blir så brukt til norges fordel som en av utenriksverktøyene for Stortinget, regjeringen, og diplomatkorpset våres. Vi tjener godt på dette.

Man kan argumentere for at dette er en form for utility monster, men det er et monster som jeg kan leve med.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mannen med ljåen said:

 

 

6 minutes ago, torbjornen said:

 

Men tenker dere at det er greit å la ting skure å til vi potensielt får en krise i monarkiet?

Det virker jo som at dere er enige at monarkiet skal ryke umiddelbart dersom Kongen velger en regjering som ikke er i tråd med demokratiet, eller dersom Kongen benåder familiemedlemmer noe han har rett til å gjøre.

Er det ikke helt forferdelig for nasjonen om vi går helt ditt før vi gjør noe? Jeg ville ønske at vi avslutter monarkiet med en Konge vi "elsker" og at vi skilles som bestevenner.. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (3 minutter siden):

Vel - jeg har alltid vært for kongehuset - også hilst på Kong Olav i sin tid og synes kongehuset har representert Norge på en bra måte. Men - og det er et enormt men! Jeg har endret mening. Nå er jeg rett og slett forbannet på hvordan alt råtner på rot. Jeg ser kronprinsen driver å leier ut leiligheter i Asker - det var totalt ukjent for meg at han driver butikk - trodde han var lønnet av våre skattepenger for å representere Norge sammen med kongen - men han er altså bare en som skor seg på eiendomsmarkedet. Og konen til kronprinsen - hun er stadig syk, har en belastet fortid og en sønn som hun og kronprisen har latt forsyne seg av våre skattepenger for å skaffe seg dop og drive mishandel av kvinner. Og så har du Märtha som har mistet fullstendig grep om virkeligheten og virrer rundt med engler sammen med en kvakksalver som Durek som skor seg på folk med store helseutfordringer. Og så topper det hele seg nå med bryluppet der de har solgt av rettigheter til en strømmetjeneste og et magasin for å sko seg på interessen og fryse ut den norske pressen. Märtha har faktisk fått nyte godt av folkets skattepenger i en årrekke og nå skal hun altså tjene penger på sitt eget brylupp.  Jeg synes oppriktig synd på kongen som skal oppleve at hans egne barn river ned alt hva hans egen far og farfar bygget opp - nemlig et kongehus man kunne være stolt av og som representerte Norge på en god måte.  Alt er tilsynelatende råtnet på rot uten at Kongen har turt å ta grep.  Så jeg har snudd i mitt syn på kongehuset - vi trenger det ikke fordi de som representerer det gjør en dårlig jobb - en jobb jeg som borger av Norge mener de burde gjøre bedre. Kronprinsen har tilsynelatende stått frem som en god representant for neste generasjon - men også han har altså rotet seg bort i investeringer for å bygge opp egen formue og holdt tilbake informasjon om stesønnen samt ikke ordnet med nødvendig hjelp for at stesønnen skulle få orden på sine utfordringer - og da sier jeg takk og farvel til kongehuset!

Jeg var også veldig glad i Olav. Han og Haakon var svært gode konger og bra menn. Harald…, Harald har aldri vært som dem, etter min mening, må jeg si (aldri likt hverken han eller kona hans) men han har gjort en ok jobb antar jeg at jeg må si. Nå går det veldig fort nedover med hele greia. Alltid likt HM men, hvor mye vet man egentlig om han? God smak i ekteskap har han i hvert fall ikke. For ikke å snakke om Mærta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er mange gode argumenter mot kongehuset i innleggene over. Det er riktig at vi har denne debatten. Men jeg vil fremdeles beholde kongen og grunnloven. 

Ja, vi kan fortsette denne debatten til evig tid. I et demokrati med ytringsfrihet er det uunngåelig.

Så er spørsmålet hvor mange medlemmer av kongehuset med titler og apanasje vi behøver. Det finnes mange måter å gjøre dette på. Kongen av Nederland jobber som pilot i KLM. Flyselskapet, ikke komiker-trioen.

Når Märtha gifter seg, burde det være en selvfølge at NRK og alle andre medier som ønsker det er til stede gratis. Det burde være en folkefest der alle er velkommen. Ikke bare influencere og eliten. Jeg håper ikke det skjer noe forferdelig med de som er foran henne i arverekka.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg reagerte litt på laknene.

Sitat

..Samtidig ble utgangen av Hotel Union og inngangen til teltet der paret skal vies, skjult med hvite laken.

https://www.nrk.no/mr/kommentator_-_-vi-blir-rekvisitter-i-parets-fortelling-1.17024846

Men Martha Louise er ikke kongelig lenger, eller? Da kan hun gjøre som hun vil. Men hun er fortsatt født prinsesse.

Brylluppet holdes i Geiranger for å få Netflix og de spanske mangasinene til Norge?

I hvert fall får de finansiert brylluppet, som er et privat arrangement. Som kongelig kunne hun ha betalt det med apanasje.

De liker utenlandske medier, men ikke de norske. Ikke så rart kanskje, når ektemannen blir kalt for svindler.

Lenke til kommentar
Subara skrev (1 time siden):

Jeg reagerte litt på laknene.

https://www.nrk.no/mr/kommentator_-_-vi-blir-rekvisitter-i-parets-fortelling-1.17024846

Men Martha Louise er ikke kongelig lenger, eller? Da kan hun gjøre som hun vil. Men hun er fortsatt født prinsesse.

Brylluppet holdes i Geiranger for å få Netflix og de spanske mangasinene til Norge?

I hvert fall får de finansiert brylluppet, som er et privat arrangement. Som kongelig kunne hun ha betalt det med apanasje.

De liker utenlandske medier, men ikke de norske. Ikke så rart kanskje, når ektemannen blir kalt for svindler.

Når ektemannen er en øgle fra det ytre rom.

På tide å legge ned hele driten spør du meg.

Nå har vi Martha med rom-øgle ektemannen, og Volds-Nesen-full av-kokain-Party Marius.

Gi seg mens leken er god.

Endret av Huyang
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Marius og Durek er ikke i arverekkefølgen. Selv Märtha blir bare dronning hvis noe forferdelig skjer med de som er foran henne i rekkefølgen. Jeg har større tro på de som er nærmest tronen.

Denne debatten vil fortsette til evig tid, så ikke ta sorgene på forskudd. Republikanere vil kanskje få tyngre argumenter senere. Debatten vil uansett fortsette.

Her er nåværende arverekkefølge:
https://no.wikipedia.org/wiki/Arvefølgen_til_den_norske_tronen

Sitat

Det er ikke hastverk å bli kvitt vår nåværende arverekkefølge og grunnlov. Det ligger i ordet at grunnloven ikke skal endres hele tiden. Det er en stor endring som foreslås.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg støtter pr i dag monarkiet 100%. Det å ha et politisk uavhengig statsoverhode som jeg attpåtil opplever som svært fornuftig og menneskelig er en god trygghet i vårt kongerike.

Dagens avisoppslag gjelder ingen fra kongehuset. Det er heller ikke slik at alle er født totalt feilfrie, heller ikke i kongefamilien. Jeg synes dog kongefamilien har gode holdninger, håndterer disse sakene på en konstruktiv måte, angivelig mye bedre enn mange andre ville gjort.

Ser ikke problemet. Vi er heldig i Norge som lever så fredfullt som vi gjør, hva mer kan man egentlig be om. Slutt å syt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
AnnonymG skrev (2 minutter siden):

Jeg støtter pr i dag monarkiet 100%. Det å ha et politisk uavhengig statsoverhode som jeg attpåtil opplever som svært fornuftig og menneskelig er en god trygghet i vårt kongerike.

Dagens avisoppslag gjelder ingen fra kongehuset. Det er heller ikke slik at alle er født totalt feilfrie, heller ikke i kongefamilien. Jeg synes dog kongefamilien har gode holdninger, håndterer disse sakene på en konstruktiv måte, angivelig mye bedre enn mange andre ville gjort.

Ser ikke problemet. Vi er heldig i Norge som lever så fredfullt som vi gjør, hva mer kan man egentlig be om. Slutt å syt.

🤣

Bra noen har trua.

Endret av Huyang
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, AnnonymG said:

Jeg støtter pr i dag monarkiet 100%. Det å ha et politisk uavhengig statsoverhode som jeg attpåtil opplever som svært fornuftig og menneskelig er en god trygghet i vårt kongerike.

Dagens avisoppslag gjelder ingen fra kongehuset. Det er heller ikke slik at alle er født totalt feilfrie, heller ikke i kongefamilien. Jeg synes dog kongefamilien har gode holdninger, håndterer disse sakene på en konstruktiv måte, angivelig mye bedre enn mange andre ville gjort.

Ser ikke problemet. Vi er heldig i Norge som lever så fredfullt som vi gjør, hva mer kan man egentlig be om. Slutt å syt.

Hva er da ditt svar på grunnspørsmålet i tråden.
"skal monarkiet få rusle og gå inn i evigheten eller er det noe som ville fått ditt beger til å renne over?"

Hvor ille må det bli/hvor langt vekk fra kongehuset anno 2000 må vi komme for at du mener at prosessen om å avskaffe monarkiet skal begynne?



 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...