Gå til innhold

Svarer på Dustborn-kritikken: – Nulltoleranse for trakassering og trusler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Boss-Znakemaster said:

 

Vi bryr oss fordi vi nekter å stå og se på at kjente spillserier mister sin integritet gjennom hjernedød historiefortelling som tvinges inn av moderne trender. Dette handler ikke bare om små detaljer, men om å bevare sjelen til spillene vi elsker. Ta for eksempel "Assassin's Creed: Shadows", som lanseres i november. Det er endelig satt i Japan, noe mange har drømt om i årevis. Men i stedet for å omfavne den rike historien og kulturen fullt ut, velger spillet å vike unna det autentiske – vi får ikke engang spille som en ekte samurai. Det er som om utviklerne er mer opptatt av å følge tidsriktige ideer enn å gi oss en dyp og troverdig spillopplevelse.

Samtidig ser vi karakterer som Aloy, fra "Horizon"-serien, som gjennomgår en utvikling som får henne til å ligne mer på en YouTuber som driver med mukbang enn en kriger som kjemper for overlevelse i en farlig verden. Det er som om hun har blitt designet for å passe inn i dagens sosiale medier-kultur, heller enn å være den sterke, kapable jegeren hun opprinnelig ble fremstilt som. Når slike endringer skjer, føles det som om spillverdenen mister noe av sin magi, noe av det som gjorde den så engasjerende og meningsfull i utgangspunktet.

Vi ser en tendens der historiefortelling og karakterutvikling blir ofret på alteret til moderne trender, og det går ut over spillenes kvalitet og troverdighet. Det er derfor vi bryr oss – vi ønsker ikke å se våre favorittspillserier bli utvannet og forvandlet til noe overfladisk og uinspirert. Vi vil ha spill som respekterer både sin egen historie og de som spiller dem.

Dere vil begrense og kansellere kunsten og ytringsfriheten.

Sarte små snøflak…

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 timer siden):

Dere vil begrense og kansellere kunsten og ytringsfriheten.

Sarte små snøflak…

Forstår ikke hvordan du klarer å tolke det slik. Fyren sier at han ikke vil ha drit. Han har ventet på at ett spill skal gjøre noe spesifikt. Og når de endelig gjør det så. Blir det noe halveis med en moderne vri. Forstår du ikke at han blir frustrert? 

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
rabler skrev:
4 hours ago, Boss-Znakemaster said:

 

Vi bryr oss fordi vi nekter å stå og se på at kjente spillserier mister sin integritet gjennom hjernedød historiefortelling som tvinges inn av moderne trender. Dette handler ikke bare om små detaljer, men om å bevare sjelen til spillene vi elsker. Ta for eksempel "Assassin's Creed: Shadows", som lanseres i november. Det er endelig satt i Japan, noe mange har drømt om i årevis. Men i stedet for å omfavne den rike historien og kulturen fullt ut, velger spillet å vike unna det autentiske – vi får ikke engang spille som en ekte samurai. Det er som om utviklerne er mer opptatt av å følge tidsriktige ideer enn å gi oss en dyp og troverdig spillopplevelse.

Samtidig ser vi karakterer som Aloy, fra "Horizon"-serien, som gjennomgår en utvikling som får henne til å ligne mer på en YouTuber som driver med mukbang enn en kriger som kjemper for overlevelse i en farlig verden. Det er som om hun har blitt designet for å passe inn i dagens sosiale medier-kultur, heller enn å være den sterke, kapable jegeren hun opprinnelig ble fremstilt som. Når slike endringer skjer, føles det som om spillverdenen mister noe av sin magi, noe av det som gjorde den så engasjerende og meningsfull i utgangspunktet.

Vi ser en tendens der historiefortelling og karakterutvikling blir ofret på alteret til moderne trender, og det går ut over spillenes kvalitet og troverdighet. Det er derfor vi bryr oss – vi ønsker ikke å se våre favorittspillserier bli utvannet og forvandlet til noe overfladisk og uinspirert. Vi vil ha spill som respekterer både sin egen historie og de som spiller dem.

Dere vil begrense og kansellere kunsten og ytringsfriheten.

Sarte små snøflak…

Du har noen merkelige konklusjoner og meninger. Dustborn er dårlig mottatt, se på mottagelsen, eller avsky det har skapt. Det er så enkelt som det her: Gamere vil ikke se dette i spillene sine, kall det hva som helst. I det tilfellet her er det beviselig hvem som er sarte snøflak. DEI og woke kan ta lang rennefart og forsvinne, vi har sett hva det har gjort med film og spill-industrien gjennom mange år nå. Ingen som nekter noen å lage spill som Dustborn, men hvis det ikke selger, er det smart?
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jojimbo said:

Du har noen merkelige konklusjoner og meninger. Dustborn er dårlig mottatt, se på mottagelsen, eller avsky det har skapt. Det er så enkelt som det her: Gamere vil ikke se dette i spillene sine, kall det hva som helst. I det tilfellet her er det beviselig hvem som er sarte snøflak. DEI og woke kan ta lang rennefart og forsvinne, vi har sett hva det har gjort med film og spill-industrien gjennom mange år nå. Ingen som nekter noen å lage spill som Dustborn, men hvis det ikke selger, er det smart?

Takk for at du illustrerer poenget mitt. Det er ikke rasjonell oppførsel å bli opprørt eller reagere med avsky mot et spill som åpenbart ikke er for "dere".

 

1 hour ago, Jojimbo said:

 DEI og woke kan ta lang rennefart og forsvinne, vi har sett hva det har gjort med film og spill-industrien gjennom mange år nå.

Ja. Spill har blitt dramatisk bedre. Spill er faktisk bedre enn de noen gang har vært og vi får stadig vekk nye høydare.

Endret av rabler
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 minutter siden):

Ja. Spill har blitt dramatisk bedre. Spill er faktisk bedre enn de noen gang har vært og vi får stadig vekk nye høydare.

Har du noen eksempler der DEI har gjort spill bedre?

 

Jojimbo skrev (1 time siden):

Dustborn er dårlig mottatt, se på mottagelsen, eller avsky det har skapt. Det er så enkelt som det her: Gamere vil ikke se dette i spillene sine, kall det hva som helst

Problemet er ikke at slike spill finnes, for det er mulig å lage nisje spill til små grupper. Problemet med Dustborn er at det har fått mye skattepenger og at gameplayet legger opp til mobbing, kansellering osv når det liksom skal være inkluderende.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Sjørøver said:

Har du noen eksempler der DEI har gjort spill bedre?

Assasin's Creed.

Quote
"Produced by a multicultural team..."
"of various beliefs, sexual orientations and gender identities."

 

6 minutes ago, Sjørøver said:

Problemet er ikke at slike spill finnes, for det er mulig å lage nisje spill til små grupper. Problemet med Dustborn er at det har fått mye skattepenger og at gameplayet legger opp til mobbing, kansellering osv når det liksom skal være inkluderende.

Nå flytter du bare målposten. Hva har det med "woke" og "DEI" å gjøre. Forøvrig synes jeg det er fantastisk at Dustborn har fått statsstøtte og håper mange flere spill får det i fremtiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (14 timer siden):

De er i nogenlunde mindretall, men de roper og skriker høyest og oftest. Men "normies" som ikke vet opphavet til "woke" og "DEI" som hundefløyter kan lett bli lurt inn i dette.

Det er mindretall på begge sider som skriker, i følge utviklerne så er det volds og draps trusler. Og på den andre siden så er det meninger som du ytrer, om at alt dette er konspirasjon av ytre høyre i USA..

Jeg tror du undervurderer kildekritikken til normies i svært høy grad her.. Så dette får stå på din regning. Men jeg vil påstå at dette er meget feil, om vi ser på tv serier som er lett å måle interessen i. Da kan dette ses på seertall fra episode til episode(så lenge utgiverne lar oss selvsagt..) The acolyte, ashoka, rings of power, Dr, Who. Hadde alle ganske høye seertall, og deretter falt drastisk fra episode til episode.

Ser vi på film, så kan vi se på inntekt og drop of. Hvor vi ser mye av de samme tedensene. Og når kritiske fans har tatt feil, som ved siste innslag av Alien, Guardian of the Galaxy 3, eller Hunger Games The ballad of Songbirds and Snakes, Dungeon and dragons, Inside Out 2, Kingdom of the planet of the Apes, Furiosa. Så har Jungeltelegrafen fått både fans og normies til å dukke opp.

Så dette viser at normies dukker opp selv om fans dømmer ting nord og ned før det er utgitt. Men de forsvinner også, om produktet er shit.

AtterEnBruker skrev (14 timer siden):

Mange av de er sikkert glade i pizza, som meg. Og det er helt greit at de er. Når det gjelder argumentet "det er jo bare en mening" i forhold til denne kulturkrigen, har jeg svart på det allerede her.

Fin graf, kikket innom men ble jo bare konspiratorisk som du selv klager over. Så ...Okei, skjønner ikke hva du sier men sikkert helt greit...

AtterEnBruker skrev (14 timer siden):

Og jo mer den kritikken klarer å la være å trekke inn "woke", "DEI" og andre hundefløyter og talkingpoints fra amerikansk kulturkrighøyre, jo mer legitim og seriøs kan den tas.

Vel, her er jeg uenig, da det er helt legitimt på dette stadiet. Du legger tydeligvis andre meninger i woke og DEI enn hva jeg har. Lost in translation, samma det men for meg så har det ikke koblinger til amerikansk ytre høyre.... Hvis jeg skal utdype det mer, så er det akkurat hva amerikansk arbeidsliv på 1960 taller innførte for å ha mer rettferdig tilgang til arbeidsliv. Noe som trengtes, men det blir gjort på helt feil i måten underholdnings media i dag.

AtterEnBruker skrev (15 timer siden):

Jeg sa meg ikke enig i det der. Poenget mitt var at man kan separere "DEI" fra kvaliteten på manus, plott, rollefigurer, og koreografi. Altså, om man fjerner dette såkalte "DEI" fra spillet, ville manuset, plottet, rollefigurene og koreografien fremdeles vært dårlig.

Forandrer ikke faktum at DEI policy har påvirket de aller fleste produksjoner negativt og det er det vi snakker om. Igjen tror du må legge skylden på de som produserer lav kvalitet. Gjør som Stranger Things, original Sci-Fi historie. Som da heller ikke dømmes på sin DEI, da det er originalt og kvalitet. Men når det ikke er kvalitet og er påtvungen etablert lore. Så er det helt legitim kritikk.

Så greit, vi er uenig da.

Kjenner ikke til eksempelet ditt under, men tar poenget ditt. 

AtterEnBruker skrev (15 timer siden):

Man kan ta et motsatt eksempel. La oss ta en eller annen Uwe Boll-film fra tidlig/midten av 2000-tallet. Som de aller fleste er enige om er ræva på alle områder. Manus, plott, rollefigurer, koreografi. Hvis man puttet inn såkalt "DEI" inn i det, hadde det vært fremdeles ræva. Så det hadde ikke spilt noen rolle.

Nå foregår handlingen i Dustborn i et fascistisk regime, som ikke er uvanlig i spill. Men denne gangen er det spesifikt det republikanske partiet i USA. Og ja, det republikanske partiet i USA er et fascistisk parti. Og jeg oppfordrer så mange som mulig til å ikke la seg gaslighte til å la være å påpeke det. Og denne skremmepropagandaen om "DEI" har sitt utspring fra det partiet og dets tilhengere, så det er ikke noe overasskende at "DEI"-anklagene hagler på. Det er som hvis Wolfenstein skulle ha kommet ut under Andre Verdenskrig og det fantes internettforum da, så hadde tilhengere av nazipartiet i Tyskland og datidens normies som falt for propagandaen sikkert beskylt spillet for å være et eller annet ord for datidens "DEI" eller "woke".

Nå har jeg ingenting imot Dustborn, for meg så er det et særdeles spesielt spill, ikke noe for meg. En kuriositet på det beste. Du har tydeligvis behov for å innvolvere Republikanere i USA, da vil jeg si at det er ulike grader der og. Og det du snakker om er MAGA tilhengere og poilitikere, ikke repulblikanere generelt. Men ja de står veldig langt fra oss Nordmenn, enten du er FRP eller Høyre siden her i landet. Til og med Demokrater i USA er ytterst til høyre i de fleste temaer i Norsk sammenheng.

Anyway, jeg startet å poste på denne artikkelen om at jeg påpekte at utviklerne burde ikke bli overrasket over kritikken de får. At de opplever hat og trusler, har jeg ikke sett selv men kan tro det siden dette er WWW. Så får ta de på ordet, burde ikke være slik, men slik er det.

Poenget mitt var bare at i klimaet DEI og woke har skapt, ved endre så mye av gaming, film, bøker og annen kultur.

Så har de seg selv å takke, for at dette blir påpekt på internasjonalt med agendaen som spillet legge opp til. Hadde dette vært for et tiår siden så ville vi nok ikke diskutert dette stort mer, enn at det er et spesielt spill. Synd for utviklerne, men nå valgte de faktisk å ta for seg Amerikansk politikk og legge seg på et slikt spilldesign.. Les rommer du er i..

AtterEnBruker skrev (15 timer siden):

Hvem er "vi"? Du er bare en person. De to produktene jeg fremhevet har forøvrig vært utsatt for målretta angrep fra antiwokerne noe så inni granskauen. Jenter som lever i en postapokalypse  tydeligvis ha sminke og makeup på seg, ellers er det slutten på tradisjonell skjønnhet...

«Vi» er de mange millionene av mennesker som har kjøpt eller sett produktene som har blitt suksesser..

Ja de har vært utsatt for kritikk fra fans, normies og sikkert noe flere, ikke noe nytt..

Og slik vil det alltid være. Men disse er også eksempler på at minoriteten som du påstår får normies til holde seg unna. Ikke klarer dette.. Så hva er poenget ditt her, jeg antar det vi enes om: lag et kvalitets produkt.

Tradisjonell skjønnhet.. okei, ikke hva vi diskuterer.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt rart at spillet provoserer så mye som det åpenbart gjør. Kritikken av at dette i praksis er et svakt spill som tjener som såpeboks for en "sides" politiske meninger, som dessverre også har fått offentlige midler, er for så vidt grei, men jeg har problemer med å se at det skulle være så ille som en del gir uttrykk for. I etterpåklokskapens lys burde ikke dette spillet fått offentlige midler, men slik støtte er tross alt et sjansespill.

Så tror jeg faktiske "spillere" må vokte seg for å bli like høylytte og hysteriske som de som lenge har kritisert spill, enten det er kristenkonservative, feminister, "antirasister" eller lignende. Det siste dette temaet trenger er enda mer utestemme. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Lush said:

Forandrer ikke faktum at DEI policy har påvirket de aller fleste produksjoner negativt og det er det vi snakker om.

Det gjør det jo faktisk ikke. DEI er overveldende positivt. En hetrogen gruppe vil 99 av 100 ganger gjøre det bedre enn en homgen gruppe. Det er en grunn til at DEI fremdeles er en ting og det er at de ser at det hjelper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
15 minutes ago, rabler said:

Takk for at du illustrerer poenget mitt. Det er ikke rasjonell oppførsel å bli opprørt eller reagere med avsky mot et spill som åpenbart ikke er for "dere".

Det er absolutt rasjonelt med tanke på hvor mye av dette som skjer i entertainment bransjene rundt om, å bry seg om sine interesser er rasjonelt. Ett spill som er offentlig må tåle offentlig tilbakemelding på både godt og vondt.

Det er derimot ikke rasjonell oppførsel å lage ett spill for en minoritet med så mye skattepenger, hvor budskapet i spillet er upopulært, det har vært nok tegn for utvikleren til å innse dette over lang tid, det er i skrivende stund hele 26 personer som spiller Dustborn på Steam.

Det i seg selv forklarer sitt.

24 minutes ago, rabler said:

Ja. Spill har blitt dramatisk bedre. Spill er faktisk bedre enn de noen gang har vært og vi får stadig vekk nye høydare.

Jeg har spilt siden 80 tallet, helt til nå. Jeg vet ett og annet om hvordan ting har utviklet seg gjennom årenes løp.

Det spørs hva du ser i bedre og dårligere, det er avhengig av hva man spesifikt snakker om. Jeg kan si at grafikk og generell fremgang m.t.p bedre og bedre teknologi er en selvsagt forbedring.

Men fortelling (story) er absolutt ikke blitt bedre over fjøla, og det er subjektivt uansett hvordan man vrir og vender på det. Men det teller når flertallet forteller at de ikke vil ha DEI i spill. Handling er viktig, noen ganger mindre viktig i enkelte settinger.

Det handler ikke bare om ord heller, det er hvordan karakterer ser ut eller hvordan de snakker og oppfører seg, alt dette henger sammen med fortelling i liten eller stor grad. 

Jeg kan fortelle deg at jeg aktivt unngår alle spill med DEI, ikke fordi jeg ikke støtter inkludering, rettferdighet og mangfold hver for seg, men fordi det ikke fungerer å dytte denne snille agendaen på ALT. Verden er desverre ikke svart og hvit.

Og det går utover handling og story som vi har sett hundrevis av eksempler på, at har ødelagt vel-etablerte fiksjon-verdener som har blitt snudd på hodet fordi... inkludering og mangfold og rettferdighet.

Dustborn er bare ett spill blandt mange, og i den sosiale medie-verdenen så er dette det folk biter seg i akkurat nå.

Dustborn er som med andre DEI spill, et symptom på en sykdom som ikke finnes, hvor doktorer hele tiden prater om sykdommen, og pasientene har innsett at det bare er tøv. Og hvor pasientene blir kvalme av å høre om det gang på gang. Da er det rasjonelt å si ifra til doktorer.. Slutt, nok er nok!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (17 timer siden):

Jeg mener dette absolutt er av nasjonal interesse og det er heldigvis ikke du som bestemmer det.

Ja jøss, et spill som kun appellerer til noen ytterst få kulturkrigere på venstresiden er absolutt av nasjonal interesse 😂

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (16 minutter siden):

Det gjør det jo faktisk ikke. DEI er overveldende positivt. En hetrogen gruppe vil 99 av 100 ganger gjøre det bedre enn en homgen gruppe. Det er en grunn til at DEI fremdeles er en ting og det er at de ser at det hjelper.

... Nå diskuterte vi gaming, film og tv serier.. hvor DEI har failet gang på gang. Hvor er du på vei hen?

Ja det finnes gode eksempler på titler som faktisk har gjort det bra. House of the Dragons, selv om det endrer bøkene så er det kvalitet. Men det er få og langt mellom dem. 

Og diskusjonen handler ikke om at DEI ikke burde finnes, for det er vi enig i om vi skal gå utenfor tema. Men at det er gjort på feil måte.. i en idealistisk verden så skulle vi ikke trengt DEI.

Og btw, ditt eksempel er veldig overfladisk, omstendighetene og hva du legger i en gruppe ditt og en gruppe datt. Har alt å si for hva man kan og ikke kan trekke ut fra et slikt eksempel..

Faktum er at de fleste DEI prosjekter i spill/film/tv serie har ikke skapt noe nytt, men heller valgt å endre etablerte historier til å inkludere DEI. Og det har blitt dårlig kvalitet, som majoriteten ikke liker. The Acolyte er siste kansellasjon og eksempel.

Endret av Lush
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Martelè said:

Rabler's oppførsel matcher brukernavnet

Istedenfor å møte argumentene med egne så synker du ned til personangrep, som er mot retningslinjene til forumet. Så får vi se om retningslinene gjelder fortsatt eller om det er blitt fritt frem for å være så usaklig som man selv orker. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (3 minutter siden):

Istedenfor å møtegå argumentene med egne så synker du ned til personangrep, som er mot retningslinjene til forumet. Du og en del av de andre debatantene er nå rapportert for å forsøple diskusjonen / forumet. 

Hvilke argumenter? Det eneste jeg sett fra den kanten er korte stikk mot meningsmotstanderne, ofte med beskyldninger om å være rasist/anti-woke/ytre høyre. Hvorfor i det hele tatt prøve på en seriøst diskusjon når det er de eneste responsene du vil få? Fyren er enten et veldig gjennomført troll eller fullstendig virkelighetsfjern, og det er ikke et personangrep, men en observasjon. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...