Gå til innhold

Svarer på Dustborn-kritikken: – Nulltoleranse for trakassering og trusler


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Wik said:

Det er helt utrolig hvor mange tåpelige engelske ord du har brukt i setningene dine. Det er forøvrig helt forferdelig å angripe menneskene bak spillet, dette er ett lite indie-spill med ett amerikansk perspektiv der hensikten ikke er å nå oss, men heller visse utsatte grupper/mennesker i det amerikanske samfunn. La nå de styre på.

Har du spilt spillet siden du vet hva hensikten med det er?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Very End skrev (8 timer siden):

Tenker det er helt innafor å uttrykke misnøye med et spill eller være uenige i budskapet, men tenker på samme tid det vil være bra for alle om vi tar et skikkelig oppgjør med skit folk foretar seg på nett. Det blir for enkelt - synes jeg - å si at internett er internett. Ser da paralleller til «gutter er gutter» i Amerika, hvor man bagatelliserer en voldtektskultur på universitetene. 

Det er et oppgjør som aldri blir ferdig, folk som oppfører seg på denne måten bryr seg ikke om andres oppfatning i utgangspunktet, ellers ville de ikke gjort det. Når jeg ser utviklere, politikere og andre klage over at noen har vært ufine på nett så tenker jeg at de ikke forstår hvordan nettet fungerer. Det er en av nedsidene av frihet på internett, som dog har fler oppsider enn nedsider.

Å gi oppmerksomhet til folk som kommer med denne typen trusler kan like gjerne få de til å gjøre det mer som mindre. Til syvende og sist er det bortkastet tid. I beste fall er folk litt naive og oppriktig fornærmet over slikt, i verste fall er det en måte å ikke svare på kritikk på – kanskje man også ønsker å sverte meningsmotstandere.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

å Selge dritt er aldri det samme som kritikk og som vi ser fra både denne tråden, tråden om Dustborn og ikke minst tråden om Woke i moderne underholdningsindustri er det stort sett bare drittslenging de har å fare med. Jeg har enda til gode å se noe annet en tomme beskyldninger og drittslenging fra såkalte kritikere av Dustborn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Lush skrev (3 timer siden):

 Rart at dette da deles av mange utenfor, over hele verden. Men hey, du kan jo bare påstå at verden har slukt amerikansk ytre høyre meninger...

De er i nogenlunde mindretall, men de roper og skriker høyest og oftest. Men "normies" som ikke vet opphavet til "woke" og "DEI" som hundefløyter kan lett bli lurt inn i dette.

Lush skrev (3 timer siden):

Eller man kan faktisk dele meninger med de folka og, uten at det er galt.

Mange av de er sikkert glade i pizza, som meg. Og det er helt greit at de er. Når det gjelder argumentet "det er jo bare en mening" i forhold til denne kulturkrigen, har jeg svart på det allerede her.

 

Lush skrev (3 timer siden):

Jeg har sett mer kritikk av "dårlig skrevet manus, plott, rollefigurer, koreografi" som du sier, og som det ser ut som at vi enes om.

Og jo mer den kritikken klarer å la være å trekke inn "woke", "DEI" og andre hundefløyter og talkingpoints fra amerikansk kulturkrighøyre, jo mer legitim og seriøs kan den tas.

Lush skrev (3 timer siden):

Og får et inntrykk av at vi er enige om at dette er på grunn av at DEI, går foran disse aspektene i produksjonen. Så hva er uenigheten her?

Jeg sa meg ikke enig i det der. Poenget mitt var at man kan separere "DEI" fra kvaliteten på manus, plott, rollefigurer, og koreografi. Altså, om man fjerner dette såkalte "DEI" fra spillet, ville manuset, plottet, rollefigurene og koreografien fremdeles vært dårlig.

Man kan ta et motsatt eksempel. La oss ta en eller annen Uwe Boll-film fra tidlig/midten av 2000-tallet. Som de aller fleste er enige om er ræva på alle områder. Manus, plott, rollefigurer, koreografi. Hvis man puttet inn såkalt "DEI" inn i det, hadde det vært fremdeles ræva. Så det hadde ikke spilt noen rolle.

Nå foregår handlingen i Dustborn i et fascistisk regime, som ikke er uvanlig i spill. Men denne gangen er det spesifikt det republikanske partiet i USA. Og ja, det republikanske partiet i USA er et fascistisk parti. Og jeg oppfordrer så mange som mulig til å ikke la seg gaslighte til å la være å påpeke det. Og denne skremmepropagandaen om "DEI" har sitt utspring fra det partiet og dets tilhengere, så det er ikke noe overasskende at "DEI"-anklagene hagler på. Det er som hvis Wolfenstein skulle ha kommet ut under Andre Verdenskrig og det fantes internettforum da, så hadde tilhengere av nazipartiet i Tyskland og datidens normies som falt for propagandaen sikkert beskylt spillet for å være et eller annet ord for datidens "DEI" eller "woke".

Lush skrev (3 timer siden):

vi heller ha gode produkter som The Last of Us, FX Shogun, Deadpool, Rift Breaker, Horizon Zero Dawn, Hogwart Legacy, Wukong osv.

Hvem er "vi"? Du er bare en person. De to produktene jeg fremhevet har forøvrig vært utsatt for målretta angrep fra antiwokerne noe så inni granskauen. Jenter som lever i en postapokalypse  tydeligvis ha sminke og makeup på seg, ellers er det slutten på tradisjonell skjønnhet...

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (25 minutter siden):

aPA9yEP_460swp.webp.00e120a1d238b46c1a6cd3f1f0139976.webp

 

Dustborns kreative sjef kom med noe på BBC som jeg synes sier veldig mye. Han sier det er vanskelig å empatisere med folk som ser annerledes ut enn deg selv.

Jeg vet ikke hvordan det er med dere andre, men jeg har aldri hatt noe problem med det. Som barn empatiserte jeg med både Transformers, ninjaskillpadder og en annen liten grønn fyr som het Yoda, som lenge var idolet mitt.

Dette virker dermed som en form for projisering av egne tanker over på andre.

Dustborn fremstår sansyneligvis som en parodi, fordi det er laget av noen ganske vanlige, litt venstreorienterte nordmenn, med kun overfladisk kunnskap til USA og identitetspolitikk.

 

Ser ut som om fyren projiserer egne fordommer og manglende toleranse og empati over på andre.

Noe som vel på en måte er venstreradikale i et nøtteskall…

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Just now, Entern said:

Ser ut som om fyren projiserer egne fordommer og manglende toleranse og empati over på andre.

Noe som vel på en måte er venstreradikale i et nøtteskall…

Enda et bile hentet ut av kontekst og feiltolket. Dere skuffer aldri og beviser grundig hva slags usaklig "kritikk" både Tørnquist og Dustborn er utsatt for.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
rabler skrev (2 timer siden):

å Selge dritt er aldri det samme som kritikk og som vi ser fra både denne tråden, tråden om Dustborn og ikke minst tråden om Woke i moderne underholdningsindustri er det stort sett bare drittslenging de har å fare med. Jeg har enda til gode å se noe annet en tomme beskyldninger og drittslenging fra såkalte kritikere av Dustborn.

Har du noen eksempler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette spillet laget for den gjennomsnittlige gameren? NEI. Dette er et nisje spill. Problemet er at de som spillet er myntet på spiller ikke datspill, de tilbringer livet sitt på Tik-Tok, Instagram og Twitter. De har ikke sjekket om kundegruppen deres spiller dataspill. De bare gikk etter ideologen deres. Flaks for dem at de er støttet av stat og EU.

Istedet for å syte over et spill ingen liker, hvorfor ikke bare spille spill dere liker. Spillet er dødt.

 

Dustborn er nytt og har bare 5 flere spillere på Steam enn Snusmumrikken akkurat nå. 

Snusmumrikken: 1125 all-time peak 5 months ago

Dustborn: 83 all-time peak 10 days ago

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Boss-Znakemaster skrev (6 minutter siden):

 

Vi bryr oss fordi vi nekter å stå og se på at kjente spillserier mister sin integritet gjennom hjernedød historiefortelling som tvinges inn av moderne trender. Dette handler ikke bare om små detaljer, men om å bevare sjelen til spillene vi elsker. Ta for eksempel "Assassin's Creed: Shadows", som lanseres i november. Det er endelig satt i Japan, noe mange har drømt om i årevis. Men i stedet for å omfavne den rike historien og kulturen fullt ut, velger spillet å vike unna det autentiske – vi får ikke engang spille som en ekte samurai. Det er som om utviklerne er mer opptatt av å følge tidsriktige ideer enn å gi oss en dyp og troverdig spillopplevelse.

Samtidig ser vi karakterer som Aloy, fra "Horizon"-serien, som gjennomgår en utvikling som får henne til å ligne mer på en YouTuber som driver med mukbang enn en kriger som kjemper for overlevelse i en farlig verden. Det er som om hun har blitt designet for å passe inn i dagens sosiale medier-kultur, heller enn å være den sterke, kapable jegeren hun opprinnelig ble fremstilt som. Når slike endringer skjer, føles det som om spillverdenen mister noe av sin magi, noe av det som gjorde den så engasjerende og meningsfull i utgangspunktet.

Vi ser en tendens der historiefortelling og karakterutvikling blir ofret på alteret til moderne trender, og det går ut over spillenes kvalitet og troverdighet. Det er derfor vi bryr oss – vi ønsker ikke å se våre favorittspillserier bli utvannet og forvandlet til noe overfladisk og uinspirert. Vi vil ha spill som respekterer både sin egen historie og de som spiller dem.

Takk, veldig bra skrevet. Assassin's Creed: Shadows er så cringe at det er ikke mulig. En svart hovedperson som de før skrev var ekte osv, men så var det ikke det likevel..

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ny IP. Ingen vits å bruke kalorier på det.

Har spilt Halo CE, Halo 2, Halo 3 og Halo Reach på OG Xbox og 360. Nå som jeg har begynt å spille igjen hører jeg at 343 har ødelagt hele Halo serien. Har ikke prøvd de nye Halo spillene som 343 har laget men jeg tørr ikke å bli skuffet for jeg har så gode minner fra Halo CE. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Videoer uten synopsis slettes uten forvarsel. Bruk egne argumenter, med egne ord.
Hvis en video er relevant i forhold til tema og egen argumenteringsrekke, skriv hva videoen handler om og hvorfor den er relevant.
Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...