Gå til innhold

Svarer på Dustborn-kritikken: – Nulltoleranse for trakassering og trusler


Anbefalte innlegg

The Very End skrev (21 minutter siden):

Tenker det er helt innafor å uttrykke misnøye med et spill eller være uenige i budskapet, men tenker på samme tid det vil være bra for alle om vi tar et skikkelig oppgjør med skit folk foretar seg på nett. Det blir for enkelt - synes jeg - å si at internett er internett. Ser da paralleller til «gutter er gutter» i Amerika, hvor man bagatelliserer en voldtektskultur på universitetene. 

Vi har bare ulikt synspunkt, på "realiteten". Men jeg er åpen for hva du mener er et "skikkelig oppgjør" når det er snakk om internett...

Jeg svarer og debatterer saklig, så godt jeg kan. Og så får jeg håpe at jeg inspirerer andre på internett til å se at man kommer lenger slik. Så det er mitt bidrag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi mennesker kommer ofte med nye oppfinnelser som skal hjelpe oss fremover, men i stede så bruker vi det bare til idioti eller noe rett og slett negativt. En ljå for å kappe gress kan og kappe av hoder til folk, for eksempel. Sosiale medier har det samme problemet. 
Et sted hvor det er lett å holde kontakt med folk verden rundt, og det raskt og lett, er og et sted hvor folk gjemmer seg bak skjermene sine for å slenge dritt, late som de er noe de ikke er osv.

På den ene siden kan jeg tro at de, RTG, har fått noe unødvendig negativ feedback. Kanskje en til og med noe som kan sees på som trakassering. Synes å huske at Platinum fikk noen (døds?)trusler bare fordi Bayonetta 2 var WiiU eksklusivt. Så ingenting overrasker der.

På den andre siden derimot, så kan selskap lett vri på ting og leke offer. Det har skjedd når de har fått negativ kritikk for et dårlig produkt og går på defensiven og sier de blitt "trakassert" som er i disse tilfellene bare pisspreik. 

Vil gjerne ha noen eksempler sånn at det blir lettere å putte dette i perspektiv istedenfor en slik generel "rant" de kom med her. Men det kjer neppe. 

 

De fleste av disse folka (trollene) er jo selvfølgelig ikke så eplekjekke i den ekte verdenen da. Der hadde de nemlig risikert å få seg en god, gammeldags, velfortjent ørefik...eller deng... og det vet de. =D (som meg på fylla)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Martelè said:

Du er virkelig den organiske manifestasjon av "see-no-evil" om du mener spillet ikke er shoehorned og påtrengende med politikken i seg. Vi oppfordrer ikke trusler og hatprat. Vi klager over dårlig screenwriting

Du er fortapt

Men du klarte ikke svare på spørsmålet ser jeg. Jeg regner med du heller ikke har spilt spillet, så "dårlig screenwriting" er bare også noe du gjetter på…

Det er også påfallende hvor opptatt dere er å slenge dritt i en tråd som handler om hvor mye hat og drittslenging utviklerne nå opplever.

Endret av rabler
  • Liker 6
Lenke til kommentar
6 hours ago, Duriello said:

Tenker trussler er en uting uansett situasjon.

Burde gærne folk på nett moderere seg? Ja!

Burde RTG forventet det som nå skjer? Ja.

Visste RTG på forhånd at gærne folk er på nett? Ja!

😮‍💨😮‍💨

At de visste det betyr ikke at de trenger å finne seg i det og at det er feil av dem å si fra.

Endret av rabler
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Lush skrev (2 timer siden):

Lag nye historier, i spill, filmer, tv serier, bøker, manga... hva en det måtte være.

Helt enig i denne delen. Denne formen for idetørke har alltid eksistert, og ikke vært noe nytt. F.eks på 2000-tallet bestod skrekksjangeren kun av nyinnspillinger av gamle klassikere og daværende japanske suksesser. Dette var før kulturkrig og Gamergate. Og dette problemet har og vil dukke opp, uavhemgig av såkalt "DEI", "woke" eller andre "der ewige juder" konstruert av amerikansk kulturkrighøyre.

Underholdningsbransjen burde bare stoppe å lage nytolkninger av gamle franchiser i disse tider. For alt det ytre høyre trenger å gjøre er å gjenta mantraet "de håner elskede etablerte franchiser og oss fans" og så har de mobilisert til enda en kulturkrig. Og når det gjelder live action remakes av Disney, får de servert den perfekte plausibel benektelse på et sølvfat med satengpute. Fordi folk generellt synes jo at live action remakes er totalt unødvendig og ræva.

Ytre høyre kulturkriger elsker også å utnevne seg selv som representanter for "den ekte fanbasen". Hvis du motsier dem, motsier du alle fans, tilsier logiken deres. Derfor hadde det vært veldig fint hvis f.eks flere Star Wars-fans som ikke var en del av denne kulturkrigen turte å stå opp, gjøre seg mer høylytte og si, "Hei, ytre høyre pikkhuer, slutt å si at dere snakker for meg. For det gjør dere overhodet ikke".

Lush skrev (2 timer siden):

Hva er problemet, at du mener problemet er oppdiktet?

Exactamundo! Om det finnes elementer av "DEI" eller ikke i et produkt som er dårlig, hvis man fjerner disse såkalte "DEI"-elementene fra produktet, har man fremdeles et dårlig produkt. Det finnes flust av produkter som er dårlige og som kan kategoriseres fri for såkalte "DEI"-elementer, og hvis man putter disse elementene inn, så har man også da fremdeles et dårlig produkt. Ergo er ikke såkalte "DEI"-elementer et pekepinn på hvorfor et produkt er dårlig eller ikke. Hvis årsaken skyldes dårlig skrevet manus, plott, rollefigurer, koreografi, osv, fokuser heller på det, istedenfor å gjenta "DEI har skylda, DEI har skylda, DEI, har skylda, osv.

Og "DEI" er en stråmann og hundefløyte av amerikansk ytre høyre, uansett hvor urettferdig man synes at det blir påpekt. Ved å få årsaken til svekket produktkvalitet til å kun dreie seg om "DEI, så både sprer man retorikken til, og gjør jobben for amerikanske ytre høyre.

Amerikanske høyreekstreme i politiske posisjoner jobber iherdig med å forby og til og med kriminalisere elementer som kan oppfattes som "DEI" i skoler, universiteter, og div. samfunnsinstitusjoner, under påskudd av at "det er indoktriniering", og "vi lever i et meritokrati så bevisstgjøring om urettferdighet i samfunnet er unødvendig" samtidig som fundamental kristenkonservatisme, hvitvasket nasjonalisme og kreasjonisme skal påbys i undervisning. Og heteronormativ, patriarkalsk tradisjonalisme skal håndheves i dagliglivet.

Vi lever ikke i et meritokrati, aller minst USA. Det er et brutalt, senkapitalistisk dystopi, hvor hjernene til store deler av befolkningen har blitt FoxNewsifisert til å tro at man bare kan legge skylden for deres problemer på "DEI", "woke", eller hva dagens syndebukk er ifølge konservativ media.

Et annet argument som dukker opp er "hva trenger vi bevisstgjøring av diskriminering for? jeg er jo fargeblind, jeg ser ikke farger. Vi lever jo i et meritokrati hvor man bare trenger å jobbe hardt nok".

Bra for den personen, men den personen snakker bare bare for seg selv. Ofrene for diskriminering, og andre som gledelig nyter godene av diskriminering er kanskje ikke like fargeblinde. Og det at man bruker såpass mye tid av livet sitt til å bli sint og oppgitt over "DEI" og "woke", eller lete etter grunner til å bli sint og oppgitt over "DEI" og "woke", er et krystallklart bevis på at man kaaanskje ikke er så "fargeblind" som man påstår. Og igjen, verden er ikke et meritokrati.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (4 timer siden):

Vi oppfordrer ikke trusler og hatprat. Vi klager over dårlig screenwriting

Du er fortapt

I løpet av de første 15 minuttene og tilfeldige utvalg fra to forskjellige long-play videoer av spillet så jeg ikke dårlig screenwriting.

Hvor og når er spillet dårlig skrevet, og på hvilken måte -- rent skrive teknisk -- er det dårlig skrevet..?

Beskriv konkret situasjon med timestamp i long-play video.

...

Jeg liker generelt ikke Stephen King sine bøker, og synes de er kjedelige. Det ville dog ikke falle meg inn å kalle dem dårlig skrevet.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Helt enig i denne delen. Denne formen for idetørke har alltid eksistert, og ikke vært noe nytt. F.eks på 2000-tallet bestod skrekksjangeren kun av nyinnspillinger av gamle klassikere og daværende japanske suksesser. Dette var før kulturkrig og Gamergate. Og dette problemet har og vil dukke opp, uavhemgig av såkalt "DEI", "woke" eller andre "der ewige juder" konstruert av amerikansk kulturkrighøyre.

Underholdningsbransjen burde bare stoppe å lage nytolkninger av gamle franchiser i disse tider. For alt det ytre høyre trenger å gjøre er å gjenta mantraet "de håner elskede etablerte franchiser og oss fans" og så har de mobilisert til enda en kulturkrig. Og når det gjelder live action remakes av Disney, får de servert den perfekte plausibel benektelse på et sølvfat med satengpute. Fordi folk generellt synes jo at live action remakes er totalt unødvendig og ræva.

Ytre høyre kulturkriger elsker også å utnevne seg selv som representanter for "den ekte fanbasen". Hvis du motsier dem, motsier du alle fans, tilsier logiken deres. Derfor hadde det vært veldig fint hvis f.eks flere Star Wars-fans som ikke var en del av denne kulturkrigen turte å stå opp, gjøre seg mer høylytte og si, "Hei, ytre høyre pikkhuer, slutt å si at dere snakker for meg. For det gjør dere overhodet ikke".

Exactamundo! Om det finnes elementer av "DEI" eller ikke i et produkt som er dårlig, hvis man fjerner disse såkalte "DEI"-elementene fra produktet, har man fremdeles et dårlig produkt. Det finnes flust av produkter som er dårlige og som kan kategoriseres fri for såkalte "DEI"-elementer, og hvis man putter disse elementene inn, så har man også da fremdeles et dårlig produkt. Ergo er ikke såkalte "DEI"-elementer et pekepinn på hvorfor et produkt er dårlig eller ikke. Hvis årsaken skyldes dårlig skrevet manus, plott, rollefigurer, koreografi, osv, fokuser heller på det, istedenfor å gjenta "DEI har skylda, DEI har skylda, DEI, har skylda, osv.

Og "DEI" er en stråmann og hundefløyte av amerikansk ytre høyre, uansett hvor urettferdig man synes at det blir påpekt. Ved å få årsaken til svekket produktkvalitet til å kun dreie seg om "DEI, så både sprer man retorikken til, og gjør jobben for amerikanske ytre høyre.

Amerikanske høyreekstreme i politiske posisjoner jobber iherdig med å forby og til og med kriminalisere elementer som kan oppfattes som "DEI" i skoler, universiteter, og div. samfunnsinstitusjoner, under påskudd av at "det er indoktriniering", og "vi lever i et meritokrati så bevisstgjøring om urettferdighet i samfunnet er unødvendig" samtidig som fundamental kristenkonservatisme, hvitvasket nasjonalisme og kreasjonisme skal påbys i undervisning. Og heteronormativ, patriarkalsk tradisjonalisme skal håndheves i dagliglivet.

Vi lever ikke i et meritokrati, aller minst USA. Det er et brutalt, senkapitalistisk dystopi, hvor hjernene til store deler av befolkningen har blitt FoxNewsifisert til å tro at man bare kan legge skylden for deres problemer på "DEI", "woke", eller hva dagens syndebukk er ifølge konservativ media.

Et annet argument som dukker opp er "hva trenger vi bevisstgjøring av diskriminering for? jeg er jo fargeblind, jeg ser ikke farger. Vi lever jo i et meritokrati hvor man bare trenger å jobbe hardt nok".

Bra for den personen, men den personen snakker bare bare for seg selv. Ofrene for diskriminering, og andre som gledelig nyter godene av diskriminering er kanskje ikke like fargeblinde. Og det at man bruker såpass mye tid av livet sitt til å bli sint og oppgitt over "DEI" og "woke", eller lete etter grunner til å bli sint og oppgitt over "DEI" og "woke", er et krystallklart bevis på at man kaaanskje ikke er så "fargeblind" som man påstår. Og igjen, verden er ikke et meritokrati.

Masse store og fancy ord, så jeg antar jeg er amerikansk ytre høyre da... xD Rart at dette da deles av mange utenfor, over hele verden. Men hey, du kan jo bare påstå at verden har slukt amerikansk ytre høyre meninger...

Eller man kan faktisk dele meninger med de folka og, uten at det er galt.

Nå har jeg ikke hørt så mye av ekte fans argumentet ditt, men igjen så vil jeg bare påpeke reelle salgstall og besøkstall. Så kanskje det er den ekte fansen som snakker....

Jeg har sett mer kritikk av "dårlig skrevet manus, plott, rollefigurer, koreografi" som du sier, og som det ser ut som at vi enes om. Og får et inntrykk av at vi er enige om at dette er på grunn av at DEI, går foran disse aspektene i produksjonen. Så hva er uenigheten her?

Kanskje det er at du mener at DEI burde ha livets rett? Som Dustborn her. Vel, da vil jeg påstå at slike spill og annen underholdning har brukt opp all sin goodwill. Gang på gang, og vi vi heller ha gode produkter som The Last of Us, FX Shogun, Deadpool, Rift Breaker, Horizon Zero Dawn, Hogwart Legacy, Wukong osv.

Ikke skyld på oss som ikke vil ha DEI, heller dem som har misbrukt dette.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (1 time siden):

I løpet av de første 15 minuttene og tilfeldige utvalg fra to forskjellige long-play videoer av spillet så jeg ikke dårlig screenwriting.

Hvor og når er spillet dårlig skrevet, og på hvilken måte -- rent skrive teknisk -- er det dårlig skrevet..?

Beskriv konkret situasjon med timestamp i long-play video.

Teksten til denne sangen er jo helt hysterisk. "We're the aliens", "We're the refugees", "Your kind won't last". Det hele fremstår som en parodi, og jeg er fortsatt ikke helt overbevist om at det ikke er det.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Poppmunn said:

Teksten til denne sangen er jo helt hysterisk. "We're the aliens", "We're the refugees", "Your kind won't last". Det hele fremstår som en parodi, og jeg er fortsatt ikke helt overbevist om at det ikke er det.

 

Samme her. I tillegg til å være utrolig cringe i form av dårlig kvalitet, så klarer jeg ikke helt akseptere at dette ikke er en eller annen form for meta-kommentar om identitetspolitikk.

Red Thread Games håper nok nå som spillet har bombet at de skal klare å kapitalisere på kontroversen på én eller annen måte.

Hoder bør også rulle hos Norsk Filminstitutt som har brukt skattebetalernes penger på denne hatefulle ytringen av et spill.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):

denne hatefulle ytringen av et spill.

Lyst til å utdype dette snodige utsagnet du har kommet med et par ganger nå? Hva gjør det lille norske spillet Dustborn til «en hatefull ytring»?

EDIT: Ikke denne gangen heller nei.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Kjøre alle sammen. Kan vi vær så snill slutte å bruke uttrykk som "en dråpe i havet" og "småpenger" om skattepenger brukt til å subsidiere ting? Det bidrar til at folk ikke tror det er viktig. En dråpe i havet er ikke målbart engang. Noen millioner av skattebetalernes penger er derimot målbart, ikke uvesentlig, og kunne vært brukt til helt andre mer nyttige ting (eller til og med kuttet litt i det ville skattetrykket i Norge). Poenget mitt er at man spiller politikernes hånd når man trivialiseter offentlig forbruk på denne måten...
  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Nicci NO said:

Kjøre alle sammen. Kan vi vær så snill slutte å bruke uttrykk som "en dråpe i havet" og "småpenger" om skattepenger brukt til å subsidiere ting? Det bidrar til at folk ikke tror det er viktig. En dråpe i havet er ikke målbart engang. Noen millioner av skattebetalernes penger er derimot målbart, ikke uvesentlig, og kunne vært brukt til helt andre mer nyttige ting (eller til og med kuttet litt i det ville skattetrykket i Norge). Poenget mitt er at man spiller politikernes hånd når man trivialiseter offentlig forbruk på denne måten...

Jeg synes faktisk det er kjempebra at Dustborn har fått statstøtte og håper mange flere både små og store spill vil få det i fremtiden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Brother Ursus said:

15 millioner kroner kan kjøpe ganske mye medisiner.

Kultur er noe som i hovedsak fint skjøtter seg selv. Den eneste kulturen staten bør være involvert i er den av nasjonal interesse. Dette er åpenbart ikke det.

 

Jeg mener dette absolutt er av nasjonal interesse og det er heldigvis ikke du som bestemmer det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev:
Martelè skrev (20 minutter siden):

Du er virkelig den organiske manifestasjon av "see-no-evil" om du mener spillet ikke er shoehorned og påtrengende med politikken i seg

Beskriv gjerne med eksempler hva med spillets historie og innhold som er shoehorned til politikk i et alternativt univers, i en original historie.

Demonstrer at du har innsikt, og ikke er en ufrivillig sock puppet som gjentar talking points.

Det er helt utrolig hvor mange tåpelige engelske ord du har brukt i setningene dine. Det er forøvrig helt forferdelig å angripe menneskene bak spillet, dette er ett lite indie-spill med ett amerikansk perspektiv der hensikten ikke er å nå oss, men heller visse utsatte grupper/mennesker i det amerikanske samfunn. La nå de styre på.
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...